Hirdetés

Melegítenéd autód motorját? Akár szabályt is sérthetsz!

Ne melegítsd túl sokáig autódat, mert bírságot kaphatsz!

Örök vitatéma az autó motorjának melegítése, egyre több helyen szabályozzák, tiltják ugyanakkor az álló helyzetben járatást.

Nem érdemes álló helyzetben megvárni, amíg középre áll a vízhőfokmérő, némi melegítés után télen is ajánlott mihamarabb útra kelni

Hazánkban általános szabályzás még nincs az autók melegítése kapcsán, az Egyesült Államokban azonban már törvények mondják meg azt is, hogy mennyi ideig lehet melegíteni, egy helyben járatni a motorokat. Washingtonban például 5 percben maximalizálták, s akár 5000 dolláros bírságot kaphat az, aki megszegi ezt. Ennek oka a környezetvédelem, a zajterhelés és a levegőszennyezés visszafogása. Bár hazánkban általános előírás még nincs, ugyanakkor parkolóházak, társasházak szabályozhatják azt, hogy mennyi ideig lehet a területükön járatni az autót/motort, ahogyan sebességkorlátozással is élhetnek.

Hirdetés

A szabályzás egyébként semmiképp sem nevezhető túl szigorúnak, 5 perc melegítésnél többre egy nem túl modern dízelmotornak sincs szüksége, de a modernebbekkel (alacsonyabb viszkozitású kenőanyagjuk miatt) 2 perc helyben járatás után teljesen nyugodt szívvel kelhetünk útra, de a gázolajosokkal fagypont alatt az 1 percet mindenképp illik kivárni. Közben le lehet takarítani az ablakokat, be lehet pakolni a csomagtérbe, biztonságosan el lehet helyezkedni az ülésekben, be lehet kapcsolni a biztonsági övet. Benzines motoroknál (nagyobb hőveszteség), pláne a kényes turbó nélkülieknél 10 másodperc a minimum melegítés mínuszok mellett, de fél perc után már mindenképp útra lehet kelni. Amíg a motor nem üzemmeleg, kerülni érdemes a magas fordulatot, ami persze nem jelenti azt, hogy az extrém alacsony fordulatszám lenne ajánlott, a dízel 2500, a benzines 3000/percig is elforgatható (az említett melegítési idők után), ezeknél nagyobb fordulatszám azonban nem javasolt a teljes bemelegedésig. Menet közben a motor (a magasabb fordulatszám miatt) gyorsabban éri el az üzemi hőfokot, miközben még haladunk is.

Villanyautónál természetesen nincs motorolaj, nem is kell melegíteni, sőt, a jobb hibridek is ügyesen óvják magukat a hidegben terheléstől, akkor a hajtást árammal, villanymotorjukkal oldják meg, miközben persze felfűtik a belső égésű motort. Plug-in hybridek esetén előfordulhat, hogy a belső égésű motor csak a fűtés miatt kapcsol be, ha utóbbiról lemondunk, jobb eséllyel kapjuk meg az emissziómentes üzemet. A hőszivattyús fűtőrendszerrel szerelt modellek (például az aktuális Prius Plug-in Hybrid) benzinégetés nélkül is tudnak jól fűteni, ám előfordulhat, hogy egy padlógázra elindítják a belső égésű motort – ehhez a használathoz megfelelő olajat kapnak persze, ami évente mindenképp cserélendő is.

Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?