Milyen akkumulátort vegyünk? Hogyan gondozzuk?

Az akkuvásárlás főszezonjában vagyunk. Vajon miként kell választani?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Legtöbben télen szembesülnek azzal, hogy az akkumulátor hibája miatt nem indul az autó. Vajon mi ilyenkor a legjobb megoldás?

Az talán már nem sokaknak újdonság, hogy noha az akkumulátorok rendszerint télen mondanak csütörtököt, nem akkor romlanak el, hanem egész évben öregszenek. Viszont minél hidegebb van, annál nehezebben indul az autó motorja, és ehhez az is bőven hozzájárul, hogy hidegen indítóáramának csak szerényebb hányadát tudja leadni az akkumulátor. Korosabb akkunál már akár néhány fokkal fagypont alatt bekövetkezhet, hogy az ott leadott árama nem elég a motor beindításához. Legtöbben csak ilyenkor foglalkoznak az akkumulátorral, ekkor vetődik fel a kérdés, hogy milyet kell venni az autóba, pedig ennél sokkal fontosabb és persze érdekesebb, pénztárca-kímélőbb, hogy az akkumulátor élettartama számos módon növelhető (pontosabban öregedése lassítható), a korai csere pedig akár meg is úszható.
Hirdetés

Mivel növelhetjük az akkumulátor élettartamát?
Alapvető trükk, hogy nem szabad hagyni lemerülni. Nem csak a teljes lemerülés kerülendő, hanem a részleges is, ami igen sok autónál jellemző. A mai, elektromos extrákkal zsúfolt modellekben ugyanis temérdek fogyasztóval szívhatjuk álló motornál az akku "vérét”, s a városban, rövid távokon használt autók saját töltőrendszerükkel nem is tudják teljesen telíteni akkumulátorukat. A lemerülés pedig szulfátosodást okoz. A merülő akkumulátor celláiban a lemezek felületén ólomszulfát réteg alakul ki. A tartósan lemerülten, akár csak részlegesen lemerülten tárolt/használt akkumulátor olyan mértékben is elszulfátosodhat, hogy hagyományos töltéssel a benne lévő szulfátréteg nem lesz megszüntethető, összetörhető. Az autós tehát azt fogja tapasztalni, hogy az akkut hiába tölti, az nem nyeri vissza eredeti kapacitását.

Az akkumulátornak tehát töltés kell, nem elegendő a töltőrendszer, a generátor, illetve a vezetékek ellenőrzése, szükség lehet külső töltésre is. Az sem mindegy, hogy milyen töltővel. Az áruházakban kapható gyorstöltők ugyanis gyakorta nem tudják teljesen feltölteni az akkumulátort, ugyanúgy, ahogyan a teljesen lemerült akkut az autó töltőrendszere sem. Ahhoz speciális, vezérelt töltő szükséges.

A régebbi, egyszerűbb töltők fix áramerősséggel töltenek, ezek túl sokáig tartó töltés során akár el is tudják forralni az akkumulátorokban lévő savat. Míg a nyílt cellásoknál utóbbi – desztillált víz utántöltésével – pótolható, a ma már meglehetősen elterjedt zárt cellásoknál erre nincs lehetőség, a gőz egy szelepen keresztül még tud távozni, utólag azonban a legtöbbnél már nem lehet betölteni. Vannak persze kivételek, ám egyszerűbb megfelelő töltőt beszerezni, és azt tényleg használni, az akkumulátor töltését (és nyílt cellás akkuknál természetesen a savszintet is) szinten tartani. Így lehet a lehető leghosszabb élettartamot elérni. Illetve még egy csellel: a szulfátoldó készülék rendszeres, évenkénti alkalmazásával. Egy ilyen, az akkumulátorok specialistájának számító Forex Kft-nél kapható, általuk fejlesztett és gyártott készülék persze nem olcsó, 59 900 forint. Nagyobb szervizeknek, flottáknak, kereskedéseknek azonban érdemes lehet belőle vásárolniuk, ugyanis az amúgy már nem tölthető akkumulátorokat is meg tudja menteni. A mezei autósnak pedig olyan szervizt érdemes keresnie, amelyik rendelkezik – valódi – szulfátoldóval. Ez a művelet nem gyors, akár 2-3 napig is eltarthat – egy megfelelően elhanyagolt – akkumulátornál, amúgy „akár” 25-30 óra alatt is megfelelő eredményt, nagyobb kapacitást, sokkal magasabb indítási áramot eredményezhet.

Aki ad a szulfátoldásra, az nyilván autója töltőrendszerét, a generátort is bevizsgáltatja a tél előtt, s a szulfátoldás előtt az akkumulátor kapacitását is megméreti. Léteznek gyorteszterek, amelyek ezt másodpercek alatt képesek megtenni. Ezek azonban valójában csak becslést adnak. Azt teljes biztonsággal meg tudják mondani, ha az akku rossz. Ugyanakkor – megfelelő paraméterezéssel – egy jónak már nem mondható akkut is megfelelőnek mutathatnak. Sokkal biztosabb eredményt ad az a – Forex által is kínált, szintén teljesen saját, azaz hazai terméknek számító – mérőberendezés, ami valóban megméri, hogy mennyi energia vehető ki egy akkuból, az milyen indítóáramot képes leadni. Aki precízen mér, az télen, a mínuszokban nem fog azzal szembesülni, hogy autója nem indul.
Mit tegyünk, ha autónk nem indul a hidegben?
Ha autónk nem indul a hidegben, annak legtöbbször az akkumulátor az oka. Az általa leadott indítóáram az akku korosodásával, illetve töltöttségének csökkenésével is apad. Lehetséges, hogy külső töltéssel, esetleg szulfátoldással még orvosolható az akkumulátor. Első körben legtöbbször életre kell kelteni az autót. Ehhez a bikázás a legegyszerűbb módszer. Megfelelő, az indító autó akkumulátora által leadott indítóáramot elbíró kábel és persze egy segítő autó szükséges. Vélhetően problémás akkumulátorú autóval télen ezért nem ajánlott garázsban fallal szemben parkolni, ha ugyanis az akku nem indít, nehéz lesz hozzáférni. A bikázás folyamata egyszerű: a segítő autó járó motorja mellett össze kell kötni az akkumulátorok pozitív (jellemzően piros) pólusait, majd az indító akku negatívját az indítandó autó egy testpontjához, például a motorblokk egy fix pontjához kell csatlakoztatni. Utána indítózhatunk a lemerült akkus autóban is, s ha valóban csak az akkumulátorral volt gond, indulni fog. A kábelek lecsatlakoztatása az utoljára összekötött negatív pólussal, a "fekete kábellel" kell kezdődjön. Indítás után - jellemzően hálózati töltővel - fel kell tölteni az akkut, de a legjobb, ha el tudjuk vinni megvizsgáltatni, hogy kiderüljön, érdemes-e még vele vesződni, vagy már újat kell venni.
A rossz akku sem feltétlenül rossz!
Megdöbbentő adat, hogy ma az akkumulátorok 80 százaléka a szulfátosodás miatt, a nem megfelelő töltés, azaz az elhanyagolás miatt kerül kidobásra, jó esetben újrahasznosításra. Ezek jelentős része megmenthető lenne még a halálos ítélet kihirdetése után is a szulfátoldó készülék által. Ám kevés az olyan szerviz, amelyiknek kapacitása lenne a nagy sorozatú szulfátoldásra, illetve talán kevés is az olyan kuncsaft, amelyik valóban hajlandó lenne a több napos munka költségét megfizetni. Így inkább az új akkuk fogynak.
Milyen akkumulátort válasszunk?
Természetesen legegyszerűbb a gyárival azonos feszültségűt, méretűt és kapacitásút. Személyautónál tehát jellemzően 12 voltosat. Fontos tudni azt, hogy autónkban hagyományos ólom-savas, vagy AGM (felitatott üvegszövetes) akkumulátor van-e. Utóbbi ugyanis magasabb töltőáramot igényel, ezért a gyárilag ilyennel szerelt autókban a folyadékos rendszerű akkumulátor túltöltést kapna, s elektrolitját elforralná, míg az AGM akku a hagyományos akkus autókban sosem kapna megfelelő töltést. Így hiába adnak (némi felárért) hosszabb életet, jobb rezgésállóságot és szabad beépíthetőséget az AGM akkuk, azokat csakis az azokhoz tervezett autókba szabad beépíteni.
Alapvető, hogy új akkumulátor vásárlásakor legalább a gyári kapacitást kell választani. Nagyobbat lehet, de sokkal nagyobbat nem érdemes, ugyanis azt a kisebb kapacitáshoz méretezett generátor hosszabb idő alatt lesz csak képes feltölteni. A nagyobb beépítési mérettel a legtöbb autónál óvatosan szabad csak próbálkozni, van olyan típus, ami nem, hogy ellentétes polaritású akku beépíthetőségét nem teszi lehetővé a rövid sarukábelek miatt, de a sarucsatlakozókat még az akár nem egész egy centiméterrel magasabb akkukra sem lehet már ráemelni. Miként a kapacitás, az indítóáram is jobb, ha nagyobb a gyárinál, ezen nem érdemes és nincs is miért spórolni.
És amin még nem érdemes spórolni, az – sokadszorra is leírva – a töltés, illetve az önindító ellenőriztetése. Nem feltétlenül jelenti azt, hogy megtaláltuk a problémát, ha autónk az új akkumulátorral vígan indul, nem megfelelő töltőrendszerrel ugyanis lehet, hogy csak rövid ideig "jegeltük" a valódi hibát. Előfordulhat az is, hogy a szerviz azt fogja kideríteni, hogy bennünk, autóhasználati módunkban van a hiba. Ilyenkor külső töltés szükséges. Erre teljesen kulturált megoldások, kiépített töltőcsatlakozók is léteznek. Nem csak a zárt garázsban, konnektor mellett parkoló autósoknak, hanem utastéri (akár szivargyújtós) kapoccsal és egy „áttöltő” akkumulátorral az éjjelente szabad ég alatt állóknak is. Egy jó műhely, illetve egy kellően leleményes szerelő mindenre talál megoldást, s a fagyos reggelek nem fognak indítási problémát okozni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:04
    Permalink

    Szerintem túl van misztifikálva az egész
    Ha egy akksi bírja 3-4 évig, a napi költsége nincs 20 Ft.
    Valaki lentebb azt írja, hogy nem használ “kütyüket” és így elmegy 7 évet is vele,
    nehogy már azért ne használjak valamit, mert sok a napi 20 Ft -erre
    Akinek ez sok, ne tartson kocsit. 4 évente egy gumigarnitúra 200-ért, na az már sok…
    Kell egy 6 rugós csepptöltő, néha a garázsba ráakasztani egy-egy éjszakára és ennyi.

  • 2017.10.29. at 14:04
    Permalink

    Üdv Mindenkinek!

    Szerintem van némi helyénvaló megfelelő kapacitású akksi beszerelésében, mert a generátor és a feszszabályzó nem minden esetben bírja korlátlanul ellátni a fogyasztókat és a nagyobb akksit elegendő töltőárammal.

  • 2017.10.29. at 14:04
    Permalink

    Ha a még működő, de gyengélkedő akkut cseréled, akkor nem kell 3., hisz az új és a régi elég. Párhuzamosan kötöd őket, majd leválasztod a régit.
    Ha meg “meghalt” a régi, akkor minek egy harmadik, hisz már úgyis feszültség nélkül maradt a rendszer, nemde?! 🙂

  • 2017.10.29. at 14:04
    Permalink

    Javítom 10-20 Amperos töltőre gondoltam,és 10-20A-ra nem ah-osra.. másrészről ha ACC állásba teszed eleve megnő a fogyasztók száma tehát nagyobb értékkel fog tölteni.

  • 2017.10.29. at 14:04
    Permalink

    Semmiképpen nem javaslom főleg egy 10-20 Ah-os töltő esetében, tehát gondoljuk végig szivargyújón keresztül tölteni 10-20 Ah-el egy akkumulátort? Jobb esetben csak a vezeték ég el.. Átlagosan tartósan max 5A-re tervezték ezeket. Szigorúan szabályozható töltővel max. 2-3 A-el. Egy lemerült akksinak ez viszont édes kevés..

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Számomra sokkal praktikusabb lenne a szivargyújtón keresztül tölteni az akkut.
    Vajon lehetséges ez úgy,hogy a hagyományos töltőre applikálok egy kompatibilis csatit?

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Ez teljesen így van, a magyar akkuk nagyon jók főleg ár értékben. Régen egy Varta, Banner átlagos 7-10évet kibírt, jelenleg elég sokkal van gond garancia időn belül.. főleg bannerrel, rengeteg már újonnan olyan gyenge volt, hogy eladni is határeset volt.. Sok ember azért keresi mert egyszer bevállt de azok még a régiek voltak.. Ezenkívűl még a koreai akkumulátorokról tudok csupa jót mondani..

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    “Nagyobbat lehet, de sokkal nagyobbat nem érdemes, ugyanis azt a kisebb kapacitáshoz méretezett generátor hosszabb idő alatt lesz csak képes feltölteni. ”
    Korábban írták többen is, hogy ez így nagyon nem igaz, szakmabeliként teljesen alátámasztom semmi köze nincs, hogy mekkora akkumulátor van benne, a generátor azt nem tudja, és igenis érdemes, mert ahogy öregszik, kopik” az autó annál nagyobb erő kell az indításhoz.. Jó példa akinek 55Ah-s volt az autójában minden esetben ugyanebben a méretben min 60Ah-ost érdemes választani! Jó példa Mondeo 2.0 45ah gyári akksival.. (emelet hidegindítóval) első cserekor minimum 60Ah-osra érdemes cserélni! Jahm és 110A körüli generátorral szerelték aminek egy 100Ah-os akkumulátor se sok, tehát ez a mondat a cikkben nagyon nem helyt álló. Üdv.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Fiat Grande Punto 2006. Gyári Varta akksi, savas. Évi 1x nyáron felnyitom, rátöltök picit és kb ennyi is. Én is már számítok rá mikor kell cserélni, de még gyengélkedésnek nincs jele.
    Amúgy meg azt mondják a mostani Varta-k már nem jól, sőt a Banner-ek sem. Magyar gyártó termékeit viszont dícsérik a szakemberek!

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Kedves Citroen tulajdonosok! Igaz, hogy bármilyen akku viszonylag gyorsan beszerezhető. Azárt én óvva intenélek bennetek, hogy megvárjátok az akku halálát. Egy indítás alatt megszakadó akku a BSI hanyatt esését okozhatja. Hiába raksz, bele új akkut az autó hajt, de nem indul be. A rendszert újra kell telepíteni. Higgyétek el ez nagyon komoly veszély jellemzően a 2001-2004 között gyártott Citroen és Peugeuotok esetében. Havi két-három esettel találkozunk és kivétel nélkül akku hibával kapcsolatos esetek. Az öreg akku nagyon sok probléma forrása lehet, amire még szakemberek sem gondolnak. Én max 4-5 évben gondolkodom (tapasztalatom), de ha nem tökéletes egy akku, akkor még előbb dobjuk ki.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    F Astra, gyari 36Ah GM akku: elt 7 evet
    Swift (regi) gyari 35Ah perion: elt 2 evet
    Swift (regi) hasznalt 35Ah banner: elt 3 evet
    Swift (regi) hasznalt 45Ah Varta Asia dynamic: kb. 3-4 eve bikazni kellett, de utana is poccre indult. Azert kapott egy toltest, es meg mindig birja 🙂
    N16 Almera gyari 54Ah akku: elt 4 evet.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Az első akkum egy Delphi, 3 (3. tél) évet bírt. Igaz, az első télen lemerült, mivel majd egy hónapot állt az autó, de feltőltve nem volt vele gond, ahogy említettem. Ennek az akku mák volt a legnagyobb a teljesítménye. Ennél az akkumulátornál a napi útvonalán általában 2×16 km volt. A második egy Banner volt, ami két évet bírt (!!) 26 ezer forintért. A harmadik egy Exxide, ami 24 000 Ft volt. Az ötödik telet gyűri most le. Az átlagos útvonalam rövidült, kb. 4×6 km. Igaz, az utóbbi két telet már garázsban (1,5 év) tőltőtte az autó, legalább a reggeli indulásnál.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Dettó! Nekünk Citroen C4 2004-es és gyári az akksi. Én is gondolkodom már, hogy lassan rossz lesz az akku, de mindig beindul és megy. És szintén csillaggarázsban tartott autó! A Saxoban is kibírt az akksi 10 évet.

    Egyébként ha nincs gond az akksival, nem érdemes még cserélni, de ha meghal, akkor sincs vész, mert a legtöbb autóba 30 percen belül találni akksit egy nagyváros akkuboltjában, ahol általában ingyen be is szerelik az újat (Nyíregyházán 6 db kifejezetten akkubolt is van). Van szórás a gyártók között, lényegében a nevenincs tényleg kis élettartamú, de egy varta, banner vagy exide biztosan kibír 8-10 évet. És gyakran alig 2-3 ezer Ft az árkülönbség.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    2001-es Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI van a családban új kora óta. Eredeti, gyára az akku. Az autó még nem látott garázst. Már “kulcsos autóként” üzemel. Minden nap egy újabb ajándék az akksinak. Évek óta beszéljük minden tél előtt, hogy na majd most fog cserés lenni. És még mindig naponta reggel hidegen elsőre pöccen. Egyszerűen hihetetlen elméletileg.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    A nagyobb akku is ugyan annyi idő alatt töltődik vissza mint a kisebb! A töltés időtartama a lemerülés nagyságától függ nem az akku nagyságától!

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Nézzünk egy vizes példát. Van egy 100 literes tartályod. A motor beindításához kell mondjuk 10 liter víz. Beindítod a motort, marad a tartályban 90 liter, pótolni kell 10-et. Ha 1000 literes tartályod van, a motor beindításához akkor is 10 liter kell, marad 990 liter vized, pótolni kell 10-et. Szóval ígyis-úgyis ugyanannyit kell visszatölteni a generátornak, tökmindegy mekkora az akksi.

    • 2018.02.27. at 23:07
      Permalink

      Egyszer, mint írtam lemerült teljesen az Exide akkum. Ki is vettem, bevittem a házba. Nos a feszültsége 1.3 Volt volt, mindenki azt mondta, hogy vethetek rá egy keresztet, vegyek egy újat. Egy orosz automata töltő másnap reggelre teljesen feltöltötte. Először viccnek vettem, hogy kialudt a piros dióda. Megmértem és 14.1 Volt volt benne. Khmm. Visszaraktam a kocsiba és még 5 évig bírta!

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Az mitől van hogy reggeli hideginditaskor első pöccre indul utána napközben, akár meleg motorral pedig alig forgatja meg vagy nem is indu…?

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Néhány akksit elfogyasztottam már én is, nálam mind bírta 4-5 évig, jellemzően nem akksibarát használattal(sok városi rövid út, napi több indítás), és nem is ajnároztam-gondoztam őket különösebben. Többféle márkát használtam. A mostani 2 éve van meg, még jó 🙂 Viszont előtte 9.5 (!) éves gyári akksi volt a kocsiban, de télen feladta a harcot 🙂 Én csak akkor töltöttem az akksikat, ha lemerültek 🙂 Bár mostanira egyszer rátöltöttem mert kezdett gyengülni.

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Manapsag 2ev jotalast ad szinte minden gyarto,amelyik akksi kibirja a 2evet az mar tobbet is.
    Viszont sokan esz nelkul szereltetnek be mindenfele elektromos kutyut,riasztot(netan GPS-t)
    no azok nyirjak csak igazan.Nekem a Mazda talan 2havonta van beinditva s mikor all a saru le van kotve.
    5eves az aksija evente 1X lemerul de van a L…bol par ezresert okos tolto ami kb 1nap alatt feltolti…
    A Focus 2eve mikor hazamentem 2hetre a belso vilagitas egve maradt,kibirta.
    Az akksik egyre jobbak minimalis odafigyeles kell es 5-7evet kibirnak ha nem terheli az ember mindenfele kutyuvel es az onindito generator motor allapota kielegito legyen,mert ha tekerteti az ember vagy a generator fesszabalyzoja kimegy azokkal eveket tud elvenni.
    Es mar a nagyobb akksiknak sincs igazan helyuk ha netan plussz aram kell marad a csomagtartos megoldas viszont az autok komlpex e-halozata nem biztos hogy elbirja.
    A bebikazast en nem szoktam hasznalni helyette viszont volt egy atvezeto kabelem(regi szaki csinalta volt benne egyen iranyito is)szivargyujto-szivargyujto,szivargyujto-akksi.Kb 10perc alatt a benzines tud atszivni annyit h beinduljon dizel egy picit tobbet.Kenyelmesebb,egyszerubb…

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    Veszek a kocsimba egy aksit, legyen 20k HUF az ára. Biztosan elmegy vele, szulfátosodással is 5 évet!
    Ha évente bevizsgáltatom alkalmanként 5k HUF-ért ez idő alatt 4x, mert az 5. alkalommal nem feltétlen kell, hiszen éppen akkor kuka (vagy új – nézőpont kérdése), tehát akkor 4×5=20k HUF még egyszer kifizetve. Így “1 aksi” ára 40k HUF lesz! Én meg “jól elszórakoztatom” ez idő alatt magam technikai ‘okoskodásokkal’!
    Persze ennek (is) végül ára van. 😉

  • 2017.10.29. at 14:05
    Permalink

    “Alapvető, hogy új akkumulátor vásárlásakor legalább a gyári kapacitást kell választani. Nagyobbat lehet, de sokkal nagyobbat nem érdemes, ugyanis azt a kisebb kapacitáshoz méretezett generátor hosszabb idő alatt lesz csak képes feltölteni”

    Ez mekkora baromság… Minek ír olyan dolgokról, amikhez nem ért??

  • 2017.10.29. at 14:06
    Permalink

    Annyit tennék hozzá , hogy ezt a ” játékot ” csak intelligens csepptöltővel érdemes elkövetni , ami automatikusan kikapcsol a beállított töltöttségi szintnél .

  • 2017.10.29. at 14:06
    Permalink

    Nem szükséges, nyugodtan tölthető sarulevétel nélkül is az akku. Így ajánlott, hiszen így nem kell a rádiót, meg minden egyebet újraprogramozni.

    • 2018.02.27. at 23:15
      Permalink

      Teljesen le kell választani az akkut, az automata töltő csak így működik hibátlanul. A rádió kódját illik tudni, de mindegyiknek van egy alapfeloldó kódja is, ez egy négyjegyű Blaupunktnál 8×0.. vagy 8×9.. Vagyis négy helyett nyolc azonos számjegy.

  • 2017.10.29. at 14:06
    Permalink

    Hello. Ha egyenest az auton toltjuk halozati toltorol az akut akkor le kell venni valamelyik akusarut vagy nem szukseges? 1.4 benzines 2001 Polo-rol van szo

    • 2018.02.27. at 23:01
      Permalink

      Az akkut töltéskor teljesen le kell választani a kocsiról! Maradhat a helyén, de mind a két sarut le kell venni! Az automata töltők csak akkor töltenek, ha csak az akku van rájuk kötve. A zárt rendszerűeket kizárólag automata töltővel szabad tölteni, ezek az áramot szabályozzák, feltöltöttség esetén lekapcsolnak.

  • 2018.02.27. at 22:55
    Permalink

    Meddig bírja egy akku? Nos nagyon sokáig. Az egyik kocsimban Citroen teljesen lemerült. Kiszereltem és egy orosz töltővel feltöltöttem.Igen, egy zárt rendszerű Exide-t automata orosz töltővel. (Van ilyen is, és kiválóan működik.) Utána rájöttem, hogy a csomagtartó-lámpa nem alszik el a fedél becsukása után. Gyógymód: az izzó kivétele a lámpából. Az akku még 5 évig jó volt. A köv. kocsi gyári Delphi akkuja kisebb volt, mint az előírt (szinte mindig kisebbet adnak) hatévesen kicseréltem biztos ami biztos egy Exide-re. Ezt most hét évesen biztos ami biztos elvén kicseréltem, pedig még mindig jól működött. Ha egy akku öt évet sem bír ki akkor a kocsinak az elektromos része hibás, de inkább 7-8 évben gondolkozzunk!

Vélemény, hozzászólás?