Hirdetés

Minőségi és olcsó fedélzeti kamerát keresel? Megtaláltad!

Navitel DVR R600 fedélzeti kamera termékteszt

Hasznos funkciókat, full HD felbontást, egyszerű kezelhetőséget, Sony kameraegységet kínál a Navitel fedélzeti kamerája. Megvizsgáltuk.

Szerintem nincs olyan ember az internet korszakában, aki ne találkozott volna különböző orosz fedélzeti kamerás felvételekkel, ahol véletlenszerűen képesek előkerülni és a forgalomba csapódni üzemanyaghordó kamionok, sőt, akár tankok is. Bizonyos országokban, így tehát Oroszországban is fokozttan indokolt a szélvédőre erősített felvevők használata, mi több, elő is írhatják a biztosítók annak használatát. Noha nálunk kevesebb esély van rá, hogy vadászgép zuhan a fejünkre, vagy épp egy pókembernek öltözött alak fegyverrel pattanjon ki az előttünk lévő autóból – igen, ilyen videókat is találni a neten –, és szerencsére a biztosítók sem írják elő a fedélzeti kamera használatát, jó tudni, hogy hazánkban is forgalmaznak ilyeneket, ugyanis jogszabály nem tiltja a használatukat.

Rendezett, minőségi a csomagolás. Kibontás után pár mozdulattal összepattintható a kamera és az állványa

Terméktesztünkben is egy ilyen kamerát vallattunk, méghozzá a cseh bázisú Navitel új apróságát, a DVR R600-at, ami ugyan a megfizethetőbb kamerák között verseng, így is full HD felbontással kecsegtet, amit 12 megapixeles kamerája biztosít számára. Ezek nem csak ígért adatok, a Navitel DVR R600 képfeldolgozása valóban nagyon finom, folyamatos képet ad, talán éppen a Sonytól örökölt ExmoR szenzornak köszönhetően. Nappal pazar a képe, minden jól kivehető. Éjszaka sem lesz túl zajos, még nagyon mostoha körülmények között sem, viszont a részletek már természetesen kevésbé lesznek, kivehetőek. A rendszámok például csak álló helyzetben olvashatóak, menet közben fehér csík lesz belőlük, ahogy a reklámtáblák is fehér kockák, a közúti lámpák pedig fehér körök maradnak. A szembe jövő autók fényszóróját viszont egész jól lekezeli.

Ugyan a processzor saját fejlesztés, a kamerát a Sony szolgáltatja, talán éppen ennek köszönhető a nagyszerű képminőség. Ára ennek ellenére alacsony tud maradni

Doboza egyébként tartalmaz egy garanciapapírt, egy részletes leírást, egy USB-micro USB átalakítót, egy 12 volt-micro USB átalakítót, valamint egy törlőkendőt a lencséhez. Továbbá három darab 3M ragasztót, amit felragasztani könnyű, leszedni már annál nehezebb, komolyan tart. Ahogy a felpattintható szerkezet is mozgásmentes rögzítést biztosít, felvételkészítés közben meg sem mozdul a kameraegység. Némi kompromisszumot jelent, hogy kb. 90 fokban fordítható a kameraegység, de a 170 fok széles látószög így is lefedi a felhasználási területet. Egyébként az R600 csupán a legkisebb Navitel fedélzeti kamera, a cég kínál komolyabbakat, akár 360 fokban fordíthatókat is, érdemes körbenézni a hivatalos oldalukon, ami ráadásul magyar nyelven is elérhető.

A micro SD kártyán kívül tulajdonképpen mindent alapként megkapunk, ami szükséges a fedélzeti kamera üzemeltetéséhez. Még a Samsung Galaxy J3 mellett is kompakt méretű a kamera

Több előnye is van persze egy fedélzeti kamerának. Nem csak a forgalom szereplőit, de például minket, használókat is tudatosabb közlekedésre ösztönöz, hiszen a kamera nem csal. Az könyörtelenül forog és minden esetleges hibánkat, szabálytalanságunkat rögzíti. Hasznos funkciója továbbá a G-szenzor mozgásérzékelő, ami hirtelen gyorsításkor, fékezéskor, valamint ütközés esetén is azonnal törölhetetlenül védi a kritikus felvételeket. Ha úgy érezzük, magunk is zárolhatunk felvételeket, ennek több módja is adott. Ilyenkor hangjelzéssel figyelmeztet, ahogy ki- és bekapcsoláskor is. A gombnyomásoknak is megvan a maga hangja, apró LED tudatja velünk, hogy éppen forog-e a kamera, a 2 colos hátsó kijelzőn kezelhető menürendszer – sajnos magyar nyelv nem elérhető hozzá – pedig a végtelenségig leegyszerűsített, tehát nem igényel túlzó figyelmet a kamera használata. Azért érdemes megállni, és úgy piszkálni.

Egyszerű és könnyen kezelhető a menü, némi kompromisszum lehet, hogy nem elérhető hozzá magyar nyelvű rendszer

Induláskor sem kell bajlódni a felvételindítással, ugyanis motorindításkor automatikusan megteszi azt, leállításkor pedig szintén önmagától leáll. Persze, ha így állítjuk be, ugyanis manuálisan is indíthatjuk vagy épp befejezhetjük a felvételt. Létezik egy úgynevezett Parking monitor is, ami parkolás közben figyeli az esetleges vibrációkat. Amennyiben megmozdul az autó, azonnal indítja a felvételt és zárolja is. Ha egy percen belül nem történik újabb mozgás, automatikusan leáll. Rögzíteni vagy zárolni egyébként azért érdemes a fontos fájlokat, mert a Loop recording törli a korábbiakat, mikor betelik a kártya. Legfeljebb 256 gigabájtos memóriakártyát fogad, kizárólag micro SD-t. Amennyiben szeretnénk, mind a videókon, mind a pillanatképeken megjelenhet a valós idő és dátum. Ezt hasznos is beállítani.

Hirdetés

Ilyen képeket készít Capture módban, éppen naplemente után. A közeli autón látszott a rendszám, most persze homályosítottam, a távoliakon nem kivehető. Hasznos dolog, hogy kiírható a dátum és az idő, már, ha valaki rendesen beállítja, ugye…

Fontos megjegyezni, hogy bár itthon nem tiltja jogszabály a fedélzeti kamera használatát, óvatosan kell bánni a felvételek közzétételével. Amennyiben felismerhető a képanyagon egy személy, aki nem tömeg része, még a felvétel elkészítéséhez is engedélyt kellene kérnünk, nemhogy annak közzétételéhez a világhálón. Ugyanez vonatkozik a rendszámokra, amik szintén nem oszthatóak tovább az érintett hozzájárulása nélkül. Még akkor sem, ha kárrendezésről van szó a biztosító felé, egy esetlegesen közúti baleset kapcsán. Egyetlen esetben használhatjuk fel a felvételek: bírósági eljárás során, hiszen ilyenkor a közérdekre hivatkozva még az érintett személy hozzájárulása sem szükséges. Ha külföldre utaznánk, akkor is érdemes óvatosnak lenni, hiszen bizonyos országokban, például Ausztriában vagy Németországban kifejezetten tiltják ezen kamerák használatát, s az autópályákon utaznak is rájuk a rendőrök.

Felszerelni és használni nem tilos hazánkban a fedélzeti kamerát, a felvételeket felhasználni viszont már annál óvatosabban kell

Mibe kerül? Van hely, ahol már valamivel 24 000 Ft felett hozzájuthatunk, nagy általánosságban viszont 27-30 ezer forint között találjuk a különböző online boltokban. Igazából ennyibe kerül egy belépő akciókamera is, azonban a fedélzeti kamerákat számos olyan funkcióval látják el, amik tényleg elengedhetetlenek a hétköznapi közlekedéshez. Érdemes mérlegelni, hogy mire van jobban szükségünk: családnak és barátoknak mutogatható útivideóhoz sanszosan jobb döntés egy akciókamera, bár ugyanerre képes egy fedélzeti kamera is, ami ráadásul olyan funkciókat is kínál, mint a mozgásérzékelés, az automata indítás és leállítás, vagy éppen a parkolás monitor.

Több, komolyabb fedélzeti kamerát is kínál a Navitel, érdemes átböngészni kínálatukat. Egyik belépő navigációjukat már korábban vallattuk

Hirdetés

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?