Hirdetés

Spórolnál a vérátömlesztésen? És a motorolajon?

Fizetett hirdetés

Minden, amit a motorolajokról tudni érdemes

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A belső égésű motorok megfelelő működése érdekében a legfontosabb „alkatrész” a motorolaj, spórolni nem érdemes rajta, mert nála minden csak drágább.

Minden belső égésű motor legfontosabb, ugyanakkor legolcsóbb alkatrésze a benne lévő olaj. Tudni kell, hogy miért öregszik, miért kell akár az előírt csereperiódusnál sűrűbben cserélni. Alább kifejtjük

Ha valaki lelkiismeretesen szeretne törődni autójával, akkor alap, hogy különösképp figyel a motorban lévő olaj minőségére és mennyiségére, semmiképpen sem spórolja el az előírt cseréket. Ha ugyanis a gömbfej az autó ízületeinek tekinthető, az olaj a vére, amit időnként bizony le kell cserélni, mondhatni át kell ömleszteni. A téma kapcsán a Bárdi Autó szakembereivel történt beszélgetés után, nem az olajok kémiájába kívánunk belemászni, hanem közérthetőbben vesszük át a témát, hogy rávilágítsunk: az olajcsere fontos, ugyanakkor a hosszú csereperiódus sem feltétlenül ördögtől való. Kifejtjük, miért.

Az olaj szerepe
Lássuk először is, hogy, mi az olaj szerepe a motorban. Elsődleges funkciója az egymással érintkező fém felületek elválasztása, a kopás és a súrlódási veszteség minimalizálása, ezáltal az élettartam növelés és a fogyasztás/emisszió csökkentése. Legalább ennyire fontos a hő elvezetése és a motor belsejének tisztán tartása, ugyanis felszívja, lebegésben tartja a bekerült, illetve a használat során a motorban keletkező – jellemzően mikroszkopikus – szennyeződéseket.

Ha az olajat cseréljük, az olajszűrőt is kötelező, a légszűrőt ajánlott

Miért kell cserélni?
Sokakban felmerülhet, hogy miért nem töltik a motorokat is teljes élettartamra szóló olajjal, ugyanakkor látni kell azt, hogy az autóban lévő összes olaj közül a motoré van a legnagyobb terhelésnek kitéve. Márpedig az olaj egy szerves anyag, ami az idő és a terhelés hatására öregszik. Ez pedig azt jelenti, hogy megváltoznak a fizikai és kémiai jellemzői, magyarán már nem tudja az elvárt „teljesítményét” hozni. Az öregedés mértéke függ egyrészt a betöltés óta eltelt időtől, az igénybevétel mértékétől és az olaj minőségi jellemzőitől. Az igénybevétel alatt nem feltétlenül a forszírozott üzemet kell érteni, a motor és a motorolaj számára a leginkább káros a hidegindítás, de még a dugóban ácsorgás is rosszabb, mint akár a nagyobb tempójú autópályás üzem.

Mivel hozhatjuk ki a legtöbbet motorolajunkból?
Legfontosabb talán, hogy az olajszint ellenőrzése minden autónál ajánlott. Legalább 5000 kilométerenként, de ha az autót még nem ismerjük, vagy éppen, hogy ismerjük, tudjuk róla, hogy hajlamos az olajfogyasztásra, akkor akár 1000 kilométerenként is érdemes. Ha ugyanis nívószint alá, vagy annak alapállásának közelébe csökken a motorban lévő olajmennyiség, akkor az extrém terhelést kell elviseljen, ami fokozott öregedést eredményez. Legalább ennyire fontos, hogy csakis a gyári ajánlásának megfelelő olajat tegyünk az autóba, cserekor mindenképp szereljünk be új olajszűrűt is, ha ugyanis nem tesszük, abban bent marad a korábbi olajból, annak szennyeződéseiből is valamennyi. Pontosan utóbbi okból ajánlott – főként korosabb, kopottabb – motoroknál a motoröblítő adalék használata is. Ezt az olaj leeresztése előtt kell a motorolajba tölteni, majd azzal együtt engedhető le, innentől pedig az olajcsere menete a megszokott. Ahogyan a gyári olajspecifikáció betartása fontos, úgy az előírt csereperiódus tiszteletben tartása is, hiszen az olaj használódik, öregszik, és egy idő után már nem hozza azt a „tudást”, ami elvárható tőle.

Léteznek olyan szűrők, amelyek betétje külön cserélhető. Olcsóbb, kevésbé környezetszennyező. Fontos, hogy olyan helyen vásároljunk, ahol pontosan tudják, hogy a mi autónkba milyen való

Miért öregszik az olaj?
Az olaj extrém magas hőterhelésnek van kitéve, különösképp a dugattyúnál, a turbónál vagy a hengerfejnél, ennek következtében pedig kokszolódik. Mechanikus terhelést, nyíró hatást is kap a szűk illesztéseknél, ilyen a hengerfal és a gyűrű kapcsolata, a siklócsapágyak; a nyíró terhelés a molekulaláncokat is megbontja, módosítja. Az olaj öregedésének harmadik legfőbb oka a szennyeződés, ami lehet külső (bejutó por, például elhasználódott levegőszűrő miatt) és belső is. A motor kopása során fém részecskék válnak le, valamint az égés során keletkező gyanta és korom is bekerül az olajba, ami ráadásul a benzinnel és a gázolajjal érintkezve is keveredhet, azaz hígulhat – főként a hidegindítások során, ezáltal elsavasodik. A levegővel érintkező olaj továbbá oxidálódik, de a levegő páratartalma is hígítja az olajat, ennek következtében egy korosabb olaj is nézhet ki úgy, mint egy hengerfejhibás autóé: lehet fehér színű, akár habos.

Tömítőgyűrő, csavaralátét, netán új leeresztőcsavar is kellhet egy olajcseréhez

Mindenre figyelni kell!
A tervszerű karbantartás nem csupán az olajcsere kapcsán fontos, ha a meghibásodásokat egy autóban nem kezelik, például nem cserélik az elöregedett tömítéseket, folyamatos olajfogyasztással dolgozik a motor, időnként kevés olajjal, máris extrém terhelésnek tesszük azt ki, ahogyan a kicsit későn nyíló termosztát által előidézett magasabb üzemi hőmérséklettel is. Ilyen esetben rögtön megborítjuk a csereperiódust, az olaj fokozottan fog öregedni, egy idő után nem lesz megfelelő, ami miatt aztán tovább fokozódik a motor kopása és az olajfogyasztás is…

Mennyit bír egy olaj?
Ma a motorfejlesztők a kenéstechnikusokkal együtt dolgoznak. Higgyünk a gyártónak, ő pontosan tudja, hogy miért annyi az annyi, ugyanakkor fontos azt tisztázni, hogy az előírt csereperiódus (amit elsősorban az olaj mennyisége és minősége határoz meg) egy megengedett maximális érték. Ugyanakkor az olaj öregedését a használat módja is jelentősen meghatározza, így például, ha mostoha körülmények között használjuk az autót (ez alatt nem csak a forszírozott, sokszori magas fordulatszámos hajtás, hanem a sok hidegindítás és a városi üzem is értendő), akkor nem árt, ha rövidítjük a csereperiódust. Az előírt ciklust semennyivel, akár csak néhány hónappal, vagy néhány ezer kilométerrel sem ajánlott túllépni, ezért például hosszabb utazás előtt inkább előre cseréltessük ki az olajat.

A magasabb specifikációjú olajok drágábbak, de hosszabb csereciklusúak. Ha a megadott időkorlát alatt lefutjuk az engedett távot, olcsóbban is kijöhetünk velük

Miért lehetnek hosszabb és rövidebb csereperiódusok?
A hosszú csereperiódus nem feltétlenül ördögtől való, az ilyet engedő autókba azonban jobb specifikációjú olaj és jellemzően nagyobb mennyiségben kerül. Emiatt lehet a csereperiódusuk hosszabb. Példaképp egy busz vagy egy kamion akár 80 ezer kilométert is elfuthat két olajcsere között, igen ám, de azok olajtöltete 30 liter körüli. A növelt csereperiódus ugyanakkor veszélyes: ha a slendrián tulaj nem figyel az olajszintre, akkor a megengedett hosszabb távon/idő alatt nagyobb eséllyel fog az csökkenni, a motor károsodni. Ha pedig nem megfelelő olaj kerül a motorba, akkor máris indokolatlan a hosszú csereciklus, ami eredendően két okból került bevezetésre: így kevesebb olajhulladék keletkezik, továbbá a ritkább csere még úgy is spórolás a tulajnak, hogy a hosszú csereciklushoz előírt magasabb specifikációjú olaj drágább – utóbbit az alábbi táblázat mutatja.

Olaj- és szűrőcsere költsége néhány népszerű modellre
Feltöltési mennyiség (l) Olajcsere intervallum Motorolaj literára Olajszűrő Levegőszűrő Olaj- és szűrőcsere anyagköltsége
BMW E90 320d (2004-2013) 5,5 rugalmas, max. 30 000 km/2 év 4 190 Ft 2 055 Ft 5 826 Ft 33 021 Ft
Ford Focus II 1.6 TDCi (2004-2008) 4,2 20 000 km/1 év 2 196 Ft 2 269 Ft 2575 Ft 15 824 Ft
Ford Mondeo III 2.0 TDCi (2002-2007) 6,2 20 000 km/1 év 2 196 Ft 1 955 Ft 2 059 Ft 20 494 Ft
Opel Astra G 1.4 16V (1998-2001) 3,3 15 000 km/1 év 1 963 Ft 978 Ft 1 935 Ft 10 793 Ft
Renault Clio II 1.5 dCi (2001-2005) 5,2 30 000 km/2 év 2 556 Ft 1 419 Ft 1 777 Ft 18 976 Ft
Suzuki Swift III 1.3 VVTi (2004-2010) 3,7 15 000 km/1 év 2 590 Ft 1 158 Ft 1 675 Ft 13 193 Ft
VW Passat 1.9 PD TDI (2000-2005) 4,0 30 000 km/2 év 2 758 Ft 1 612 Ft 2 354 Ft 17 756 Ft

Ezekre figyeljünk vásárláskor!
A cikk egészéből át kellett már menjen, de sosem árt az ismétlés: a gyári specifikációtól eltérni sosem szabad. A specifikáció pedig nem csupán a viszkozitás, az előírt egyéb szabványokra is figyelni kell. Ilyen lehet például egy gyári specifikáció is. Ha dízel, különösképp turbódízel, pláne ha részecskeszűrős motor van az autóban, az mind nagyobb igénybevételt jelent a motorolaj számára. Ha nem a gyári előírás szerinti kenőanyagot tesszük bele, rögtön nem adjuk meg az előírt üzemi körülményeket. Mivel az olajnak lejárati ideje is van (ásványolajoknál ez akár mindössze 2 év is lehet, szintetikusaknál legalább 5 év), nagyon fontos, hogy vásárláskor azt is ellenőrizzük.

Nem csupán zárjegy, hologramos, QR-kódos azonosító és sorszám is van a Bárdi Autó által forgalmazott Total kenőanyagokon, segítségükkel meggyőződhetünk a termék eredetiségéről

Vegyünk a szükségesnél többet, de ne sokkal!
Fontos a betöltési mennyiség tisztázása is (az olajszűrőbe kerülő mennyiséggel együttesen), ugyanis a felbontott olaj nem lesz jó a következő cseréhez, a felbontott olaj lejárati ideje (azaz a levegővel való érintkezés miatt) már csupán 1 év. Ha előre megvásároljuk az olajat, ügyeljünk arra, hogy ne tároljuk nagy hőterhelésnek kitett helyen. Bár olajból alapvetően nem ajánlott a kelleténél többet vásárolni, plusz egy liter mégis ajánlott, mégpedig úgy, hogy azt az autóban hordozzuk, hogy ha utántöltésre kerülne sor, mindenképp legyen nálunk megfelelő, ne kelljen benzinkúton aranyáron vásárolni, ha egyáltalán találunk az autónkhoz megfelelőt.

Nem mindegy, hol vesszük!
Olajat olyan helyen érdemes venni, ahol megfelelő szakértelemmel rendelkeznek, ahol megfelelő felszereléssel (számítógépes adatbázissal) rendelkeznek ahhoz, hogy megtalálják és megadhassák az autónkhoz való olajat és olajszűrőt, továbbá ahol kellően forog az áru, így ugyanis nem fogunk koros, netán lejárt olajat kapni. És persze elsődleges, hogy az olajról is számlát kapjunk, ha ugyanis valami gond lesz a motorral, és azt úgy véljük, hogy a kenőanyag idézte elő, csak így fogunk tudni bármit is tenni.

A nagyobb kiszereléssel kedvezőbb literárat kapunk, ám mindig ajánlott plusz egy litert venni, hogy legyen kéznél, ha utántöltés szükséges

Hol, hogyan cseréltessünk?
Alap ajánlás, hogy a cserét lehetőleg szervizben végeztessük. Ugyanakkor a csere minimális affinitással, néhány megfelelő szerszámmal akár otthon is elvégezhető. Ehhez segít is a Bárdi Autó videója – amiben nettó jófejségként a Máltai Szeretetszolgálat autóján mutatják be a műveletet. Fontos kiemelni, hogy a leeresztett fáradtolajat megfelelően ártalmatlanítsuk (adjuk le benzinkúton), továbbá az előírt lépéseket, alkatrészeket ne spóroljuk el. Ilyen a leeresztőcsavar alátétjének deformálódással tömítő, azaz csak egyszer használható tömítése, vagy ha a csavar beépített gumitömítéses, annak cseréje.

Melyik olaj a jó olaj?
Oké, hogy a gyári specifikációt be kell tartani, de márkából melyik ajánlott? A kérdésre a választ rögtön megadja az elvárás. A modernebb, komolyabb specifikációjú autókhoz jellemzően nem tudunk választani az alacsonyabb árfekvésű (pl Bárdi Autó sajátmárkás termék) olajat, de egy korosabbhoz nyugodtan választhatunk ilyenből is. Jobban járunk az olcsóbb olaj gyakoribb cseréjével, mintha a drágábbat tovább futtatjuk. Modernebb autókhoz tehát eleve csak nevesebb márkát fogunk találni. Mellényúlni (megfelelő forrásból) jellemzően egyikkel sem fogunk, érvényesülhet köztük az árverseny. Meglepő, hogy a Total, ami a világ negyedik legnagyobb olaj- és gázipari vállalata jellemzően olcsóbban adja az adott előírásnak megfelelő olajat, mint más prémiummárkák, habár a motorsportokban a Total kivétel nélkül jelen van, gyártói együttműködései pedig legalább olyan kiterjedtek, mint a többié márkáé. Talán nem véletlen, hogy a Total tavaly hazánkban piacvezető import olaj volt. Ennek ellenére az olajválasztás márka tekintetében szinte vallási kérdés, egy fontos: a gyári specifikációtól ne térjünk el!

Fizetett hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Az előző benzines H Astámat egyszer vittem szervíbe, mert nyaralás előtt gondoltam kicseréltetem a komplett vezérlést.Minden alkatrészt én vittem, kivéve az olajat…én balga.Hát erre richtig 10-40-es sar opel vagy milyen olajat tettek bele.Mérges voltam rájuk, mert profibbnak gondoltam őket, vagy legalább megkérdezhettek volna előtte.A nagy út előtt cserélhettem le. Olyan sűrű volt, hogy még melegen is alíg akart kicsurogni, ráadásúl jól elbaszták az olajleeresztő csavarnál a menetet is, így az eredeti Torx fejű helyett, valami francia fos egyedi négyszög profilú csavart raktak bele, úgyhogy még reszelhettem kucsot is hozzá…na ennyit a szerelőkről.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Igen, az a másik halálom, hogy 100.000 km-t futott, ezért tegyünk bele sűrűbbet. Ez nálam kiveri a biztoítékot.
    Néha a boltban mondom egy-egy tulajnak aki tudom hogy újonnan vette (főleg ha dízel) az autóját, hogy amúgy ez az olaj nem való bele. Nem érdekli őket, kiadott 4-5-6 m Ft-ot, és 3000Ft-on spórol, hogy hamarabb tönrevágja a részecskeszűrőt, motort, turbót.
    De hát itthon mindkei k..a ért az autókhoz. Is.

    A másik, hogy nem tulajdonos, hanem autószerelő (legalábbis vidéken) sem tudja mi a különbség az olajak között. A viszkozitást so-so, de a többi betűről semmi, azaz SEMMI gőzük sincs; nagyobb baj hogy nem is figyelik.
    Tudjuk/látjuk hogy 1 féle motorolaj szokott lenni a műhelyekben hordóban, és az 98%ban egy olcsó 10W40 🙁

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Egyetértek.
    Esetleg még azt is meg lehet tenni, hogy a bő tízéves gépkönyv [i]mellett[/i] megnézzük [i]most [/i]mit ajánl a gyár, illetve a gyárrtó fő olajpartnere. Mondjuk az én autóm esetén még nem nagyon volt A5/B5ös olaj mikor a TU5JP4 bekerült a könyvbe, azóta viszont a PSA/Total ajánlásában szerepel (a kisdízelekhez egyébként kifejeztetten nem ajánlott például ezen a listán a 10W40) – és természetesen így már nyugodtan tölti bele az ember. (Könyv még a C2-nél jár.) [url]https://drive.google.com/file/d/0ByqTlnle_lrmSnE5WDJ1dld4em8/view?usp=sharing
    [/url]

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Ez a veszély fennáll, de így már hamisítás. Nem lehet azért mindent ráírni. Megfigyelheted a konkrét példa alapján, nem sok olajon van rajta a VW 505 01-es jóváhagyás. A VW 505 00 az igen. Azért a [i]“teljes gyártói jóváhagyás spaletta”[/i] nincs rajta mindegyik olajon, nevetséges, hiteltelen is lenne.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Nem sértődöm én meg csak nekem az a tapasztalatom, hogy lehet eltérés és pontosan ezért a legjobb betartani amit előírnak azaz konkréten hozzá írnak. És ezt sajnos előre soha nem lehet tudni mennyire sikerült a választás, utólag én meg nem szeretném. Fiatalon kísérleteztem ilyennel, sikerült is vélhetően emiatt egy motor életét megrövidítenem a gyűrűk alá és az olajáteresztő gyűrűkbe lerakódó mocsok miatt. Azóta igyekszem gyárit használni és semmi bajom nincs, lassan több évtizede és az összes motorom belseje fém tiszta, nincs semmilyen számottevő lerakódás vagy szennyeződés bennük. Igaz egyszerű szívómotorok, túl sok minden extra nincs is bennük ami elkoszolná mondjuk dieselhez képest.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Azért ne sértődj már meg!
    Én csupán azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy azért túlspirázni sem kell a dolgokat, és nem kell komplex olajanalitikai lexikonnal a boltba menni egy olajcsere alkalmával…

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Általában a legtöbb olaj gyári adatlapja letölthető, vagy viszonylag könnyen elérhető. Abban minden benne szerepel, jóváhagyásokkal, adatokkal stb. Érdemes azokat nézegetni.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Ez a gyártói jóváhagyás dolog szerintem már kicsit a parasztvakítás kategóriába ment el, hiszen ha megnézel egy átlag autósboltban kapható bármely gyártótól származó motorolajat, szinte kivétel nélkül meg fogod találni rajta a teljes gyártói jóváhagyás spalettát, mert az eladhatóság érdekében ez már minimum követelmény egy mai olajnál….

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Ha megkérdezel 10 autótulajdonost, hogy mi a különbség egy 5w-40 és egy 10w-40 motorolaj között, szerintem 7 nem fogja tudni.Nem fogja tudni, mert nem autószerelő, vagy mert nem érdekli, mert azért vannak az autószerelők meg az autóalkatrész boltok, hogy ott majd megmondják milyen olaj is kell az ő autójába.Bejelentkezik a szervízbe olajcserére és esetleg megkérdezi, hogy vihetné-e ő az olajat, meg a szűrőt mert így olcsóbb lenne.Elmegy az autósboltba, ahol megkérdezik milyen autója van,és hány kilométert futott.Erre a boltos azt mondja, hogy ugyan gyárilag 5w-30-as olaj való bele, de mivel mondjuk 127ezer van már az autójába ezért bőven megteszi a 10w-40 is, mert csak megeszi hígabbat.A vevő mérlegel, az 5w-30 X összegbe kerül, a 10w-40 3586forintal kevesebbe, így marad a 10w-40…..

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    [i]“Szóval a viszkozitáson és a teljesítmény szinten kívül érdemes a gyártói jóváhagyást is figyelni”.[/i]
    Pl. PD TDI motorokhoz csak a VW 505 01 specifikációjú felel meg, illetve Longlife olaj esetén a VW 506 01.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Egyszerű a dolog. Először is minden motor eszik olajat. Olyan nincs, hogy nem eszik semmit sem. Olyan van, hogy keveset eszik (illetve üzemanyaggal vissza hígítja és ezért nem látszik az olajfogyás) és olyan van, hogy ez az érték már meghalad egy szintet és valóban sokszor kell töltögetni utána. Na ilyenkor a sűrűbb olaj nem megoldás, hanem tüneti kezelés. A megoldás a motorfelújítás.
    Ami a viszkozitást illeti én a 10w és az annál sűrűbb olajakat teljesen elfelejteném már. Vannak kiváló 5w-s olajak, pontosan ugyanolyan sűrűk melegen mint a 10w-s társaik. Ellenben a hidegindítással ahol az 5w-s nagyságrendekkel jobb. Aki pedig gyakran jár rövid távokon annak kifejezetten ajánlott. Az olajnyomásnak meg hidegen nem sok jelentősége van, mert nagy eséllyel nyitva van a nyomáskorlátozó szelep a sűrű olaj miatt az olajszivattyún, így a legnagyobb része el sem hagyja a szivattyút, folyik azonnal vissza a karterbe.
    Sajnos az olaj kiválasztásakor bevett eljárás ahogyan te is írtad az ár körül körvonalazódik. Itt kezdődnek a problémák.
    Ami az üzemanyag fogyasztást illeti, vannak kifejezetten üzemanyag takarékos olajok, amik saját tapasztalat alapján 2-3 decit is képesek megspórolni. Persze ezek általában nagyon alacsony viszkozitású olajok, nem minden motorba lehet beletölteni őket.
    Összefoglalva a dolgot a legjobb dolog amit tehet valaki a motorjával, főleg ha bizonytalan az olaj kiválasztásában, hogy megnézi a gyár mit ajánl hozzá és pontosan azt is veszi bele. Esetleg ha a motort sokáig gyártották akkor a kései példányok gépkönyvében megnézi, hogy idővel ajánlottak-e korszerűbb olajat hozzá és azt veszi bele. A viszkozitást megnézni és utána az alapján választani nem elég, sok gyártó külön egyedileg adalékolt olajokat használ. Szóval a viszkozitáson és a teljesítmény szinten kívül érdemes a gyártói jóváhagyást is figyelni.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Tehát, ha eszi az autó az olajat (általában nem is belül ‘eszi’, hanem elrevült tömítéseken, szimeringeken szivárog a blokkon kívülre) akkor használjunk silányabb alapolajú, kevésbé stabil, (melegen is) sűrűbb olajat (ami hidegen jóval sűrűbb), hogy minél nagyobb legyen az olajnyomás, és minél kisebb legyen az áramlás sebessége.

    Igen, sajnos valamiért ez a nem túl logikus dolog jut az emberek és sajnos sok ‘szerelő’ eszébe is. 🙁 Érdekes, normális olajjal kevesebb is szokott fogyni és a motor is halkabb.

    Ha meg is nézik a tulajok/szerelők a könyvet, a jelöléseket nem nézik (legalább olyan fontos mint a viszkozitás!) és a legtöbb gépkönyvben tól – ig tartományban írják a viszkozitást, de itthon áltaálban sikerül megunkat forróégövi országnak besorolni, mert akor mehet az olcsóbb 10W-40… Ha egyébként 0W-20 lenne a belevaló nálunk, akkor is (pl egy mezei tíz éves SX4 esetén is garantált hogy itthon életében nem kapott 20as, akár 30as olajat).

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Visszatérve a kérdésedre, a ma kapható motorolajok mindegyike rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal,(legyen az 5w-30 vagy 10w-40) amik alapján biztosítani tudják a megfelelő kenést egy mai autó számára.Szerintem rövid távon, mondjuk 30-40 ezer kilométernél nem is érzi meg az autód, hogy mondjuk egy 5w-30 vagy 10-40-es olajat használtál-e.Viszont 150-200ezer futásteljesítménynél már biztosan előnyeit élvezheted majd a jobb olajnak, mert kisebb lesz a motorkopásod,a kokszosodásod stb.
    Képzeld magad pl a Bárdi helyébe!Mivel az emberek többsége nem mélyül bele, hogy mi is egy 10w-40 és egy 5w-30 motorolaj közötti különbség, ezért valahol tök mindegy lesz neki, mert ha az autósboltban azt mondják, hogy ez az olaj jó az autójába, akkor azt veszi meg.És mivel valahol nagyon árérzékeny a magyar piac, ezért esze ágában sincs egy 4ezerrel drágább 5w-30-as (4 liter)olajt ajánlgatni,mikor a konkurens autoalkatrész kereskedő a 10w-40-es olajat ajánlja(ami szintén megfelel) és az olcsóbb is.Nyilván a vásárlók zöme az olcsóbbat fogja megvenni…valami ilyesmi lehet a háttérben.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Nem vagyok olajdoktor, de szerintem ha szép hangja van a motornak az 5w30-as olajjal és nem is zabálja azt, akkor nyugottan járhatsz vele, főleg ha csak rövid távokon használod az autót…Ha eszi az olajat, akkor jöhet a 10w-40, szerintem legalábbis

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Azt Neked kell tudnod, kié, mié volt az autó és milyen állapotú.Nem akarom a pénzed költeni a javaslataimmal, de én azért megpróbálnám kicserélni az olajat.Ha az sem segít, akkor sajnos nagyobb a baj és szét kell borítani a motort…

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Ugye nem 2011-es évjáratú?
    Sajnos nem vagyok autószerelő, de szerintem nem kéne 6éves, vagy ki tudja hány éves olajjal autókázni.Mire vársz?Cseréld le az olajat, olajszűrőt tüstént, aztán majd kiderül!!!

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Ja,a legjobb motoröblítő folyadék, ha brigéciolba raksz egy-két kanál sót. Garantáltan megtisztítja a belsőt, még a szalmonella vírust is kiírtja.Minden kis kártevőt elpusztít.Nem fog ellenálni a legdurvább hőkezelésen keresztülment agyonötvözött saválló anyag sem,…később még az olajszivattyút is leengedheted az olajleeresztőn keresztül…

    Ezek a boltokban kapható mindenféle motoröblítők vagy nem érnek semmit, vagy esetleg elhanyagolt motorok esetén,durván, “nagy daraboban” feloldják a lerakódást, aztán ami meg nem jött ki az leeresztőn,azt az olajszivattyú a olajfuratokba nyomja, eldugítja azt és bashatod az kenésed. Szerintem egy rendszeresen cserélt,mai modern olaj bőven megteszi motoröblítőnek.Ez a véleményem.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Szerintem a 20w50 olaj jó minden motorba, mert minél sűrűbb,mézesebb állagú annál jobban összetartja az alkatrészeket. Mint egy ragasztó, úgy működik, tehát nem tud szétesni tőle a motor.És persze minél sötétebb színű legyen, mert köztudott, hogy a fekete szín nyeli a hőt,így hatékonyabban képes elvezetni azt.Amúgy is minél sűrűbb az olaj, annál nagyobb lesz az olajnyomás.. és a jó 🙂

    Félretéve a viccet, szerintem érdemes olyan márkájú olajat venni, amit gyárilag is az autóba raknak.Én jártam már úgy, hogy pl. Opel benzin xep-be 10w40 Mobil-t öntöttem, mert gondoltam újítok egyet, de mikor elindítottam, olyan hangja volt a motornak, mintha dupla harckocsilánc hajtotta volna meg.Majdnem elszaladtam,úgy megijettem.Ott bőgtem a sarokban 🙂
    Aztán van, az a csiribiri 30ezres long life baromság, ami szintén egy parasztvakítás.Nincs olyan, az autósboltokban kapható, átlagos autóba való motorolaj, ami 15-17ezer kilométeres futásteljesítmény után ne érne meg a cserére, legyen annak bármilyen extra szuper hiper long lájf is a neve…

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Először is gratulálni szeretnék a cikk szerzőjének ahhoz, hogy végre megírta ezt a tájékoztatást, mert sok vad dolog kering a köztudatban. Több, mint 40 éves kenőolajos és adalékos tapasztalattal az alábbi kiegészítéseket tenném:
    – Az olajcsere periódus több változó alapján kerül a motorgyártók (OEM) ajánlásaiba: nemcsak a cikkben említett paraméterek, hanem alapvetően a motor konstrukciója – az olajra várhatóan ható stresszhatás a döntő. Ebben szerepet játszik több faktor is pl. a megmunkálás minősége, a toleranciák, stb.
    – Ami a cikk hiányossága: nem világítja meg kellően a specifikáció kérdését. Indirekt a cikkben benne van ugyan, de ilyen formában egy átlag autós nem érti! A viszkozitás (SAE osztály) fontos kérdés, de ennél lényegesebb a teljesítmény szint kérdése. Két teljesítmény kategóriát tüntetnek fel általában az amerikai API osztályozást és az Európai Motorgyártók Szövetsége (ACEA) szabványait. Ezeken túlmenően vannak egyes gyártók saját ajánlásai (VW, MB, Volvo, PSA, GM, stb.) Japán gépkocsiknál a JASO szabvány értelmezése figyelembe veendő még.
    – A továbbiakban érdemes lenne boncolgatni még két kérdést: kissé mélyebben a viszkozitás fokozat és – formulázási szempontból – a régebbi kocsikhoz használt modern motorolaj veszélyeit.
    Tisztelettel: Heiman Péter

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    És még azt az 50-250ft-os leeresztőcsavar tömítést is kispórolják sok esetben. Végig lehet nézni a parkolókat, mindenhol ott az olajfolt. Persze ez nem csak a márkaszervizekre igaz hanem a sok okosra is aki ezen spórol. Persze könnyebb a k. nagy kulccsal ráhúzni négy egyet ha csöpög, értem én. A következő alkalommal még lehet vele szopni, hogy megszakadt esetleg a csavar ha alu a karter, ha meg vaslemez akkor meg mert megroppant és eldeformálódott.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Az Alco-t én sem mertem megvenni, talán ezért kell neki a reklám itt.
    Néhány észrevétel: Igenis lehet spórolni az olajon, természetesen nem úgy, hogy nem felel meg az előírásnak, de minek venném a legdrágábbat. Én az itt is reklámozott Totalt használom.
    A levegőszűrőt ritkán kell cserélni az olajjal együtt, általában dupla km a csere indtervalluma még dizelnél is.
    És még valami: az elhasznált levegőszűrőtől nem megy be több por, esetleg csak kevesebb levegő.

  • 2017.10.27. at 17:32
    Permalink

    Ami a szűrőket illeti én a képen szereplő Alco-t kerülöm, szerintem elég rossz. Sikerült belőle egyszer egy olyat vennem amiben a megkerülő szelep hibás volt és nem volt olajnyomás vele……. Megtanultam a leckét, azóta csak gyárit, vagy gyári beszállítótól veszek.

Vélemény, hozzászólás?