Érdekes látni a furgonpiacon is, mennyire odafigyelnek, hogy látványos arcot rajzoljanak az áruszállítóknak. Nincs könnyű dolguk, hiszen a „guruló dobozok” kialakítása eléggé megköti a dizájnerek kezét. Mégis egyre több szerintem a kimondottan látványos orcával megjelenő kisáruszállító. Ilyen a Renault Master is, amely kimondottan elegáns vonalat követ, ha lehet ilyet mondani egy furgonra. Bár újak, de megtartották a C-alakot a nappali LED-fényeknél, a hűtőmaszk pedig ugyancsak markáns megjelenést biztosít. Természetesen megmaradtak a fellépők is a lökhárítóban, ami nagyon fontos egy ilyen magas furgon esetében. Hátul már kevésbé lehet brillírozni, itt az egyszerű téglalap hátsó lámpákkal találkozunk.
A Masterből 40 különböző gyári változat konfigurálható össze, megkönnyítve ezzel a vállalkozók, vállalkozások dolgát, akik a munkájukra szabott áruszállítót keresnek. Az utastér frissítésekor szintén az a cél lebegett a tervezők szeme előtt, hogy könnyebbé tegyék a munkavégzést. Na, meg a vezetést. Jómagam még mazsolának számítok ebben a műfajban. Bevallom őszintén, hogy kevés a tapasztalatom az olyan hosszú furgonok terelgetésében, mint az L3H2 „fedőnéven” futó Master. A pontos méreteire később kitérek, most nem szeretnék elkalandozni az utastértől, amely a személyautókból átülve is komfortos. Nagy szerep jut ebben a kiválóan párnázott vezetőülésnek, és a mellette kialakított két utasülésre sem lehet panasz. Egyáltalán nem szenvedés utazni bennük ülve, ráadásul a középsőt lehajtva lényegében egy kis asztalkát kapunk.
A kezelőrendszer végtelenül egyszerű, ráadásul a 10 colos infotainment és alatta a gombok ismerősek lehetnek a Renault és Dacia személyautókból. Az érintőképernyőn könnyű navigálni a menükben, illetve lejjebb tekintve a klíma kezelőgombjai is egyértelműek, bár messzebb kell nyúlni, mint egy személyautóban, kezelése egyszerű. A középkonzolon helyet kapott még egy indukciós telefontöltő is, csúszásgátló gumiszőnyeggel, illetve USB-csatlakozók
Ha már elindult felfelé a tekintetünk, érdekes részlet még a visszapillantó tükör helyét elfoglaló képernyő. Ami természetesen a tükör funkcióját látja el, egy hátrafelé figyelő kamera segítségével, amelyet a furgon tetején helyeztek el. Ez egy kis plusz figyelmet is igényel, hiszen alacsony helyekre beállva előfordulhat, hogy veszélybe kerül. Persze mellette tolatókamera is segíti a sofőr dolgát, ami már más perspektívát ad. Az utastér tárolóhelyeit a személyautók is megirigyelhetnék, ugyanis összesen 43 liternyi teret kínál, ráadásul másfél literes palackok is elférnek a „pohártartókban”. A kesztyűtartó például önmagában 10,5 literes!
Amennyire gyorsan otthonossá válik az utastér, ugyanolyan gyorsan megszokható a 6,2 méter hosszú furgon vezetése. Bár a kormánykerék buszosan sokat fordul (3,5 fordulatot számoltam), azon kívül, hogy a nagyobb ívű kanyarodásra jobban oda kell figyelni, valamint a nagyobb holttérre is), pofonegyszerű vezetni a Mastert. 2,0 literes dízelmotorja kellőképp erős. Bár hozzá kell tennem, hogy ezekhez az L3-as modellekhez szerintem a 150 lés a 170 lovas változatok ideálisak 360, illetve 380 Nm forgatónyomatékkal. Utóbbi már 1500-as fordulatnál jelentkezik, szóval a nagy test meglepően mozgékony tud lenni, de itt is hangsúlyoznom kell, hogy igazán nagy terhelést nem kapott a teszt során.
Eközben a fogyasztása sem eget rengető. Igaz, csak üresen gurulgattunk vele, így vegyesben 7,7 literes átlagfogyasztást mértünk. A hatékonyságban segít a hatfokozatú, manuális sebességváltó is, amely tökéletesen a sofőr kezébe áll, megvezetése kiváló, szóval minden klappol, hogy ne legyen megterhelő a furgon vezetése. Miközben az autó persze durván terhelhető, akár 1,6tonnával is.
A fronthajtású tesztautó 3,7 méter hosszú raktere fekete lyuk módjára nyelheti el egyébként az árut, a 13 köbméternyi üres térbe. Még a kerékdobok között is 1,38 méter széles hely áll rendelkezésre, szóval akár hátul, a 270 fokban nyíló ajtókon át, akár az oldalsó tolóajtón keresztül könnyen, targoncával, raklapokkal is pakolható a furgon. Újdonság a kapaszkodók megjelenése, amik szintén nagy segítséget nyújtanak, amikor fel kell pattanni, de a nem túl magas küszöbök is örvendetesek.
Meg kell még említenem, a fény- és esőérzékelőt, a sávelhagyásra figyelmeztetőt, a sebességtartót, a távfényasszisztenst, a visszagurulás-gátlót, a parkolóradarokat és a vontatmánystabilizáló rendszert is, illetve a szériafelszereltségként kínált oldalszélasszisztenst, amelyek mind-mind segítenek a kényelmesebb munkavégzésben.
Az árak eléggé szórnak. A Renault 9 999 000 forinttól hirdeti, de tesztautóhoz hasonló hosszúságú és magasságú modellek már inkább 12-13 millió forintot kóstálnak.
Árak
Tesztmodell alapára
9 999 000 Ft (2025.03.05.)
Tesztautó ára
13 200 000 Ft (2025.03.05.)