ZASTAVA

A márka története

Akár rejtvény beugratós kérdése is lehetne, mikor kezdődött a jugoszláviai Zastavánál az autógyártás, mert a FIAT 600 kinézetű Zastava 750 bizony nem az első próbálkozás, a történet sokkal korábbi eredetű. A helyszín az ismerős Kragujevac, ahol Zastava (zászló) néven egy fegyvergyár kezdte meg működését a XIX. század közepén. Közvetlenül a századforduló után az automobilokat még csak javították a műhelyben, majd a második világháború előtt merült fel a gyártás lehetősége. Elsőként Chevrolet teherautó, majd az Overland-féle Willys-Jeep készült déli szomszédunknál, és a Campagnola terepjárónak köszönhető a FIAT-kapcsolat, ami az 1950-es években jött létre.
Innentől szorossá vált az olasz-jugoszláv együttműködés, a Zastava több FIAT típust is átvett licenc termékként, köztük a már említett 600-ast, vagy a 128-ast, ami 101-es jelzést kapott. A nemzetközi porondra 1983-ban lépett ki a cég Yugo néven, de a rossz minőségű kisautó csalódást okozott. A nagy áttörésre 1989-ben került sor, ekkor Giorgio Giugiaro segítségét kérve született meg a divatos külsejű Florida, a jövőkép bíztatóan festett, aztán Jugoszlávia széthullása megpecsételte a Zastava sorsát, a háború tönkretette az üzemet, a típusok elavultak, és mire béke lett, a gyár szinte csak nevében létezett. Ennek ellenére Kragujevacban újra termelnek a gépek, a régi partner, a FIAT újra kezet nyújtott, és a már kifutott, második generációs Punto összeszerelését végzik Szerbiában, Zastava 10 néven.
NévZASTAVA
CsoportFiat S.p.A.
Alapítás Éve1853
CégnévZastava
SzékhelyKragujevac, Serbia
Első autóChevrolet
JelmondatA Zastava azon ritka jelenségek egyike, amely szinte teljes fennállása során licenc gyártóként próbált boldogulni. Leghosszabb kapcsolata az olasz FIAT ipari óriással alakult ki.