BMW

A márka története

Bár a repülőgépmotorokat gyártó Rapp üzemet 1917-ben nevezték át Bayerische Motoren Werke GmbH-ra, a gyárat és a BMW márkanevet 1922-ben megvásárolta az 1916. március 7-én alapított Bayerischen Flugzeug-Werke (BFW) - hivatalosan ezt a korábbi dátumot tekintik a BMW születésnapjának. Mivel a háborúban vesztes Németországnak megtiltották a repülőgépek (és a hozzájuk való motorok) gyártását, a cég vasúti fékrendszereket, stabilmotorokat, motorkerékpár-motorokat készített, majd 1923-ban bemutatták első motorkerékpárjukat, a boxermotoros, kardánhajtású R32 típust. Öt évvel később már autók is feltűntek a cég kínálatában, miután a BMW felvásárolta a Fahrzeugfabrik Eisenach-ot, ahol az angol Austin Seven licensz alapján készült a Dixi 3/15. A típus finomításával jött létre 1929-ben az első BMW, a nem éppen fantáziadús elnevezésű 3/15 PS DA 2. Ezen az autón jelent meg a ma is használt embléma, amely egyes értelmezések szerint levegőben forgó fehér propellert jelképez, mások az egykori Rapp gyár emblémájában a bajor kék-fehér zászlót stilizáló motívumot vélik felismerni. Bár az Austin-alapú takarékos autók viszonylag jól fogytak, és 1933-ban kihoztak egy hathengeres motorral hajtott kisautót is (BMW 303), a hangsúly - a második világháborúra készülődés jegyében - egyre inkább a repülőgépmotor-gyártásra tevődött át.
Miközben titkos állami pénzek bevonásával újabb és újabb gyáregységekben rendezkedtek be a nagyszériás gyártására, mintegy mellékesen építettek 464 darabot a legendássá lett BMW 328 sportkocsiból, és kb. 400 példányt a 335-ös típusból. A háborúban az üzemek nagyrészt elpusztultak, az eisenachi gyár az ország keleti oldalán elszakadt az anyacégtől - 1951-től az EMW (Eisenacher Motorenwerke) nevet viselte, 1955-től pedig Wartburgok készültek az üzemben. Münchenben az autógyártás 1951-ben indult be az 501-es nagykocsival, és természetesen itt készült a lélegzetelállítóan gyönyörű BMW 507 roadster szerénynek mondható 252 példánya is. Ezek a komoly és drága típusok elismerést hoztak ugyan, ám a pénzt és a népszerűséget a 160 ezer példányban eladott, motorkerékpár-motorral hajtott, az olasz ISO licence alapján gyártott 2,23 méteres gombócnak, az Isettának köszönheti a BMW. Hasonló sikert aratott a farmotoros 700-as kisautó, de ezután már a tipikus BMW erényeket felvonultató, sportos limuzinok sorát nyitotta meg 1961-ben az 1500-as, a "Neue Klasse". A sikert sikerre halmozó BMW AG. 1994-ben felvásárolta a brit Rover-csoportot, amelyből később csak a Minit tartotta meg, illetve birtokolja a Rolls-Royce autógyártási jogait, és egy hipermodern, vadonatúj üzemben (Goodwood) készíti a Phantom, a Phantom Coupe, a Phantom Drophead Coupe, illetve 2010-től a Ghost típusokat.
NévBMW
CsoportBMW
Alapítás Éve1916
CégnévBayerische Motoren Werke AG
SzékhelyMünchen, Németország
Első autóDIXI 3/15 PS; 1928
JelmondatSportos, műszakilag úttörő autók gyártója a „Freude am Fahren” (A vezetés élménye) jegyében.