Hirdetés

A főnök autója – csúcs Mondeo teszt

Ford Mondeo 2.0 SCTi Powershift Titanium Luxury teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csúcsmodelljével, 2,0 literes, 240 lóerős, turbós, EcoBoost benzinesével járt nálunk a tavaly megújult Ford Mondeo, jó is volt!

Eleganciát fokozó tényező az oldalablakokat szegélyező krómdíszítés. A LED-es menetfény alapáron csak a Titanium szinttől jár, a mindegyik verzióhoz csak extraként kínált 19 colos felnik valós méreténél kisebbnek mutatják a Mondeót

Szolid hátsó légterelőjével, dupla kipufogóvégével talán hátulról a legsportosabb a Mondeo

Épp a múlt héten, a Mondeo egyik új konkurense, azaz a Hyundai i40 kapcsán írtam, amióta megjelent a kölni középkategóriás aktuális, tavaly frissített változata, azóta itthon letaszíthatatlan a középkategória eladási trónjáról. A Ford tervezői ráadásul érezhetően beleadtak apait, anyait a ráncfelvarrás során, hogy ez így is maradjon. Megjelent például a divatos és természetesen nem kevésbé hasznos LED-es nappali fény, a kétkuplungos robotváltó, a korábbi, 2,5 literes, öthengeres turbómotor helyét négyhengeres, szintén feltöltős, de közvetlen befecskendezéssel is izmosított 2,0 literes vette át. Noha a vásárlók zöme továbbra is a TDCi turbódízeleket választja, az igazi érdekesség ez az egység, és nyilván ezért, tesztautóból is ilyet kaptunk.

Kitűnően áttekinthető, igényes, puha plasztikokból épülő a műszerfal, óriási az első helykínálat, nem lehet panasz a pakolóhelyekre sem

Jó pont, hogy a Titanium Luxury bőr kárpitozásához alapáras az első ülések hűtése-fűtése

Az SCTi EcoBoost névre hallgató, 203 és 240 lóerővel is elérhető benzinesből – ahogyan az a tesztautóknál rendszerint lenni szokott – az erősebbiket kaptuk. Ez bizony pont 20 lóerővel fejeli meg a frissítés előtti 2,5 literes teljesítményét, az előző Mondeo, 3,0 literes, V6-os csúcsmodelljénél pedig 36 pacival tud többet, továbbá természetesen fogyasztásával is alulmúlja az előbb említetteket. A dízelekhez szokottak csak legyintenek a 340 Newtonméteres nyomatékára és pökhendin jegyzik meg, ennyit a jóval takarékosabb 2,0 literes dízel is kacagva tud. Igen ám, de itt a nyomatékcsúcs igen széles, 1900-3500 1/min fordulatszám-tartományban elérhető, s gyakorlatilag alapjáraton is combos forgatóerő áll már rendelkezésre. Az EcoBoost teljesítmény- és nyomatékleadása teljesen egyenletes, higgadt vezetésnél a 2,0 literes, turbós motorhoz alapáron járó Powershift váltó már alacsony, 2000/perc környék fordulaton felkapcsol, s gond nélkül vált 1500/perc alatti régióba is. Az előválasztó kart jobbra húzva aktiválható sport-módban persze tovább forgat, s viszonylag széles tartományban, gyorsan engedelmeskedik a kézi vezérlésnek is, melynek különlegessége, hogy sportosan, vagy másként fogalmazva bmw-sen, a kart előre tolva vált vissza, hátra fele pedig felfele az automata. Minderre persze alig van szükség, a váltó vezérlése gyors és okos, motorfékezéshez is ügyesen váltogat vissza a rendszer. Na persze nem csak lejtőre érve, a gázpedált mélyre taposva is csaknem azonnal gangol visszafele a Powershift, s az igazi élmény ez! A 7,5 másodperces, álló helyzetből 100 km/órára gyorsítás nem vicc, s 80-ról 130 km/órára is hasonló idő alatt, azaz sportkocsisan mozdul a 4,8 méter hosszú, csaknem 1,5 tonnás családi autó.

Látványosan nagy az első-hátsó helykínálat. A második sor padlója csaknem sík, ezért a beszállás még az átellenes oldalra sem macerás. A Titanium Luxury üléseinek kényelme fenomenális

Nem csak az első ülések közötti könyöklő rekesze, a mély kesztyűtartó is flokkolással zörgésmentesített

Ez itt a különlegesség, látszik ugyanis kívülről is, főként az extraként felszerelt, 19 colos (iszonyatosan alacsony oldalfalú, 235/40-es abroncsokat viselő) alufelniknek köszönhetően, hogy nem mindennapi Mondeóval van dolgunk, de azért azt senki sem gondolná, hogy ennyire sportos arcot mutat vezetés közben az óriási ötajtós. Nem is a menetdinamika az, ami letaglózó, hanem a kormánymű közvetlensége, gyors reakciója, a futómű elképesztő stabilitása. Ráadásul utóbbihoz és a peres abroncsokhoz mérten a csillapítás is nagyon jó, ilyen felnikkel, ilyen stabilitással, és hagyományos, acél rugókkal igazán bámulatos a Mondeo rugózási kényelme. Magyarán nem csak vaduláshoz, kényelmes utazáshoz is kiváló partner a csúcsmotoros, középkategóriás Ford. Autópályán feltűnően csendesen gurul, 130 km/óránál nem egész 2900/perc a motor percenkénti főtengelyfordulata, miközben a zajcsillapítás valóban elsőrangú (itt 67 dB(A) zajszintet mértünk, összehasonlításul a Mercedes-Benz CLS-ben 66-ot – autópályán tehát igazán nagyautós arcot mutat a városban is csendes, de ott a CLS-től például jobban elmaradó Mondeo).

Megszokást igénylő, de praktikus, hogy az összetett, műszereik közötti menürendszerben a kormánykerék gombsorával navigálhatunk. Szintén megjegyzendő, de minden esetben idegesítő, hogy kikapcsolt szórakoztató-rendszerrel kihangosító sincs, és ilyenkor az amúgy profin, segédvonalakkal is segítő tolatókamera sem érhető el

Rekesz és dupla pohártartó a hátsó ülés kartámaszában

A komfortos utazásban meghatározó az utastér berendezése is, az árban csaknem a csúcsszintet, komfortban pedig azt képviselő Titanium Luxury kényelmes, bőr bevonatú, hűthető-fűthető első üléseiből több órás utazások után sem igen kívánkozik ki az ember. A méretes székek tartása hibátlan, s a kezelőszervek is ideális közelségbe helyezhetők, a jó fogású kormány igen széles tartományban tologatható. Az első utasok kivétel nélkül megdöbbenve konstatálják, hogy óriási lábterük előtt milyen mély kesztyűtartó rejtőzik, pakolni egyébként a könyöklő rekeszébe és az ajtózsebekbe is bőven lehet. Ötajtós középkategóriásnál sajnos nem egyértelmű, hogy kényelmesen lehet ülni a hátsó sorban is, a Mondeóban viszont igen. Tánctérnyi a lábhely és 180 centiméteres magassággal is jó a fejtér, a csaknem sík padló és az ülésszélesség miatt rövidebb távra akár három utasnak is elviselhető a második sor, s oda három gyerekülés beszíjazása sem kunszt.

Csendesen suhan, sportosan, mégis komfortosan mozog a turbós benzinmotorral hajtott Mondeo

Felnyíló hátsó ablakával jól pakolható a Mondeo kínálatában alapesetben legkisebb méretű, 540 literes, ötajtós csomagtere. A poggyásztér egyszerűen, hagyományos üléshajtással bővíthető mintegy 1,5 köbméteresre

Miként a Mondeo alapverziója, a 6 510 000 forinttól kapható Ambiente is korrektül felszerelt (egyebek mellett 7 légzsák, visszagurulásgátlós ESP, légkondicionáló, elektromos első ablakok, távirányítós központi zár, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető CD-rádió, az e motorral és ötajtós karosszériával 9 935 000 forintért kínált Titanium Luxury már kifejezetten fényűző ellátmányt ad. Ebbe, a kényelem-orientált csúcsverzióba sok egyéb mellett eső- és lámpaszenzor, elektrokróm belső tükör, színes műszerfali kijelző, Xenon fényszóró, bőr kárpitozás, hűthető-fűthető, elektromosan mozgatható első ülés, nagyon profi első-hátsó tolatóradar, kulcs nélküli nyitó- és indítórendszer egyaránt kerül. A hosszas opciós listáról a tesztautóban kipróbálhattuk a kiváló gyári navigációt és a parkolást segédvonalakkal is segítő tolatókamerát, az adaptív, kiválóan működő automata reflektoros első fényszórót, a hasznos holttérfigyelőt és a lanyhatagan jelző sávtartó elektronikát is. A sorozat egyik legfőbb érdekessége, a távolságtartós tempomat a 19 colos felnikkel nem párosítható, ezért a sportos tesztautóba sajnos nem került bele. Pedig a Mondeo lényegét talán pont ez utóbbi emelné ki leginkább: prémiumos tudást, menetdinamikát és komfortot tartogat az alapvetően tömegmodellnek számító és tucatáron kínált, tágas Ford. A vételár így magasnak aligha nevezhető, s a benzinkutaknál fizetendő “díj sem tragikus, a gyári, 7,7 l/100 km vegyes érték csodás (lenne), a teszten mért, 10,7-es átlag pedig a teljesítményhez mérten még mindig elfogadható.

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 14:03
    Permalink

    A régi mondeo st220 226 lóerős volt 240-226=36 nem tudom hogy jön ki! Ráadásul ha a súlyadatokat is figyelembe vesszük nem csodálkozunk azon, hogy az ST220 7.4 mp alatt volt százon, a régi ST220 nem turbó motoros, valószínűleg ezért fogyaszt többet. Szerintem az SCTI-el nem érdemes leállni versenyezni a régi ST220-al, mert az illető pórul járhat! Egyébként a többi stimmel!

  • 2017.10.31. at 14:03
    Permalink

    kedves Joya!
    Nyilván többen vesznek focus-t mint c4-est mivel mégis csak egy német autóról van szó.
    És ha a szívedre teszed a kezed + még az eszedre is hallgatsz te is inkább ford-ot vennél mint citroen-t.
    Vissza térve a Mondeo-ra, a saját kategóriájában csak a Passat illetve az Insignia(Vectra) jöhet szóba mint méltó ellenfél. És ha már kiad az ember kb 10millió-t (csak) egy középkategóriás autóért akkor persze, hogy nem egy laguna-t vagy egy c5-öst fog venni.
    Ja magyar utak? Azt nem tudom miben befolyásolja a motor élettartalmát, ezt biztos Kölnben meg tudják magyarázni de ,hogy a magyar utakra a Fordnak van a legjobb futóműve az is biztos.
    Egy szónak is 100 a vége: MADE IN GERMANY!!!

  • 2017.10.31. at 14:03
    Permalink

    [i]illetve a Citroen Ford közös gyermekére a Focusra igaz.Gépészetileg egyformák a c4-el.[/i]

    Tessék? Valamiről lemaradtunk?
    Mi köze a Focusnak a Citroenhez? szerintem neked fals információid vannak, a Focusnak az S40-hez és a Mazdákhoz több köze van, ha már a márkák közös platformjait vizsgáljuk.
    Az igaz, hogy a Ford vásárol a PSA-tól dízel aggregátokat, de ennyi és nem több.

    A Mondeo egyáltalán nem drága, ezért a műszaki tartalomért ennyit kérnek a többiek is, és ezt a technikai szintet nem is nagyon lehet odaadni olcsóbban.

    Ellenben érdekelne, hogy mire alapozod azt az állításod, hogy a Mondeok olyan sokat megállnának. De ha lehet ne arra, hogy a barátod nagybátyjának a 10 éves Mondeoja is letérdelt…

    Ha olyan hatalmas a tapasztalatod, akkor nyilván azt is tudod, hogy az OMW nem kénezi már egy ideje az üzemanyagot, a MOL viszont csak tavalytól állt át teljes egészében.
    Az üzemanyagok minőségét, összetételét szabványok írják elő. Elvileg a magyar gázolaj sem rosszabb mint az osztrák, maximum akkor, ha “rontják” a kereskedők.
    Nekem nincs akkora tapasztalatom mint neked, én csak Szlovéniában, Horvátországban, Olaszországban, Ausztriában és Németországban tankoltam eddig, többnyire benzint, de semmi különöset nem vettem észre. Szlovénoknál 2 hete 1,27€ volt a 100-as oktánszámú benzin. Na azt észrevette az Astra is. De ezen kívül semmi! 🙂
    -Nem megy jobban, -Nem indul jobban, -Nem eszik kevesebbet.

  • 2017.10.31. at 14:03
    Permalink

    A Mondeo nagyon drága és sajnos nem megbizható.Ez inkább a gázolajosra igaz,illetve a Citroen Ford közös gyermekére a Focusra igaz.Gépészetileg egyformák a c4-el.Érdekes , hogy a Focust menyivel többen vásárolják mint a Citroen C4 -et.Talán a neve??Vagy valami vélt presztizs??Sok öltönyöst látok feszengeni Focusban.Nagyra becsült ex Fordos kolléga ilyenkor mindig nevet és ugyis megáll kezdetü ezrszer hallot mondatába kezd.Pesze a Ford sokat hivatkozik a magyar utak és üzemanyagok minőségére.Igazuk van kétségtelen.Ennyire rossz gázolajat nem találni sehol se.Csak Omv prémium diesel.Nincs közöm az Ömv hez,csak hatalmas a tapasztalatom /europa szerte/.És csak jó tanács aki vigyázni szeretne a dieselmocira.

Vélemény, hozzászólás?