Így álmodja meg a legszebb Porschékat Varga Péter

A Porsche főtervezőjének, Varga Péternek és perfekcionizmusának köszönhetjük a jelenlegi 911-est

Exkluzív részletekre derült fény a Porschék külsejének tervezéséről, például hogy a márkán belül ennél a modellnél volt a legbonyolultabb összeegyeztetni a dizájnt a technológiával.

Az autóipar világában jártasak nem sokáig gondolkodnak, kiről is van szó, ha a jelenleg leghíresebb magyar autótervezőről beszélünk. Természetesen Varga Péterről, aki 17 éve állt a Porsche szolgálatába, immár pedig több éve a márka főtervezőjeként dolgozik - és még csak 40-es évei elején jár. Tanulmányait Németországban, Pforzheimben folytatta, mint járműtervező, majd gyakornokként került Stuttgartba, ahol a vezető tervezői pozícióig jutott - ha van egy autórajongó számára tökéletes karrierút, akkor ez az (ahogyan alighanem sokan mások is, jómagam is szerettem volna nyomdokaiba lépni, de három évvel ezelőtt weissachi irodájába küldött levelemre egyelőre még nem válaszolt, ha egyáltalán megkapta tisztelt Varga úr...). Varga Péter maga is a tökéletességre törekszik, aminek talán leginkább szembetűnő bizonyítéka, hogy legtöbb munkája, de főleg a jelenlegi 911-es minimalista szépségére tekintve még azt is gondolhatnánk, ilyet egyszerű tervezni. Ha viszont leülünk vele, és meghallgatjuk, ahogy hozzáértően és még ennyi idő után is lelkesen tudna akár órákig magyarázni a túrakupé legapróbb részleteiről, rájövünk, hogy ezt az "egyszerűen csak szép" képet több évnyi kitartó munkával, modellezéssel és a vállalat különböző részlegei közötti egyeztetéssel lehet csak elérni.
Hirdetés
Sok sportautót tudnak úgy megtervezni, hogy felhasználják a szokásos olcsó trükköket: morcos lámpák, nagy légbeömlők, magasra húzott diffúzor. A 911-es szépsége azonban ettől sokkal mélyebb gyökerekben rejlik: Varga Péter és 25 főből álló tervezőcsapata szigorúan követi a modell előző generációinak stílusát, de az ezek által behatárolt kereteken belül mindent megtesznek, hogy a mostani generáció ne tűnjön régiesnek. A kerek lámpa például sérthetetlen (egyszer nyúlt hozzá a Porsche, annak se lett jó vége), ugyanakkor ez önmagában kevéssé sportos. A kerek formán belül viszont a négy pontból álló, X alakba összehúzódó nappali menetfény agresszív megjelenést biztosít, ráadásul egyedi megoldásnak is minősül. Egy másik vizuális trükk az első és hátsó felnik mérete közti különbség (21 col elöl, 22 hátul a Turbo S-en), amit bár saját szemünkkel nem feltétlenül veszünk észre, oldalnézetből annyit mindenképpen érzékelünk, hogy dinamikus, elölről hátrafelé vonulva felfelé ívelő megjelenése van a kocsinak. Hátulnézetből a szélesség gondoskodik róla, hogy ne merüljön fel kétség a légbeömlő alatt dolgozó boxermotor erejével kapcsolatban: a 992-es Turbo S az eddigi legszélesebb 911-es. Varga Péter a sziluettek és az arányok mestere. A fenti részletekhez hasonlóan ezek szintén olyan aspektusai egy autónak, amit első pillantásra nem veszünk észre. Ránézünk a kocsira, és látjuk, hogy ez valami nagyon eltalált csomag, de a részletekben elmerülve nem tudnánk megmondani, pontosan miért is tetszik. Csak akkor jövünk rá, ha a tervező rávezet minket: mert tökéletesek az arányok, mert sehol sincs egyetlen milliméternyi fölösleges túlnyúlás, egyetlen négyzetcentiméternyi funkciótlan részlet, és mert a vonalak egy évtizedek alatt bejáratott, legendássá vált formát hoznak létre. A minimalista dizájnt viszont nem szabad összekeverni az egyszerűséggel, sőt: Varga Péter elmondása szerint neki és feleségének, aki szintén tervező, 3 évbe telt, mire minimalista otthonukba egy mindkettejük tetszését elnyerő ebédlőasztalt találtak. Az autók tervezése még ennél is bonyolultabb: egy új modell megálmodása évekbe telik, papírtól kezdve a számítógépes grafikákon át az agyagmodellekig mindent felhasználnak, hogy a szemnek kellemes végtermék jöjjön létre. A 911-es esetében viszont további kihívás a lemezek alatti technológiával való összeegyeztetés.

Az utóbbi években a 911-es a sportautók egyik etalonja lett, már-már unalmas, mennyire tökéletes versenypályán és közutakon egyaránt.

Ez viszont azt jelenti, generációváltáskor egyre nehezebb felülmúlni ez elődöt, a mérnököknek minden porcikájukat meg kell feszíteni, hogy találjanak még valahol egy kis plusz aerodinamikát, egy kis tömegcsökkentést, néhány további lóerőt. Varga Péteréknek ehhez pedig igazodni kell, elvégre a forma a funkciót követi, ami a Porsche szellemiségének egyik meghatározó pontja. Nem véletlen, hogy a 911-es jelenlegi csúcsverziójának tervezése karrierjének eddigi legnagyobb kihívása volt. A modell jól teljesít eladások terén, de talán legalább ennyire fontos neki saját lányának, a 4 éves Naominak az őszinte visszajelzése munkájáról: elmondása szerint nemrég egy kis Boxsterrel játszva megkérdezte tőle, ez egy autó, vagy egy Porsche. "Ezek azok a pillanatok, amikor biztosan tudom, jó munkát végzünk."
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?