Mennyire jó a négyévszakos gumi télen és nyáron?

Fizetett hirdetés

A nyári forgalomban különösen fontos, hogy milyen autógumit használunk

Itt a nyár, vele pedig végre az utazási lehetőség is. Ugyanakkor nem árt figyelni, hogy autónkon megfelelő abroncs legyen. Akár a négyévszakos is lehet jó, de nem mindenkinek.

A nyári hónapokban minden korábbinál több autóssal találkozni az utakon. Ilyenkor még azok is útra kelnek hétvégenként, akik egyébként a hűvösebb időszakban inkább a négy fal között töltik szabadidejüket. Egy hosszabb autóútra mindenképpen érdemes legalább egy átnézetéssel felkészíteni a gépjárművet, de természetesen nem mehetünk el a gumi kérdése mellett sem.
Laikusok és tapasztaltabb autósok egyaránt gondban vannak időnként azzal, hogy milyen gumit érdemes választani. Az aktuálisan legjobbnak ítélt márka rendszerint az autógumi-tesztekből ismerhető meg, de sokak számára nem ez a döntő szempont a választáskor. Az árak még mindig kiemelt jelentőséggel bírnak gumivásárlás során, viszont egyre többen ügyelnek arra is, hogy időtálló minőség kapjon helyet az autón. De mi a helyzet a négyévszakos abroncsokkal? Vajon megéri ilyenek között nézelődni? Mit mondanak a szakemberek és mik a konkrét tapasztalatok? Tényleg kockáztathatjuk a közlekedés biztonságát azzal, ha a téli gumi helyett inkább a négyévszakos típusra esik a választás? Cikkünkben ilyen és ezekhez hasonló kérdéseknek igyekszünk utánajárni.
Hirdetés

Eltérő alapanyag és felületi kialakítás
A szakemberek a szezonváltáskor rendszerint felhívják a figyelmet a gumicsere szükségességére. A kritikus 7 fok azonban nem mindenkinek hozza meg a kedvét a téli abroncs felszereléséhez. Nem ritka, hogy télen is a nyári gumikkal gurulnak az utakra az autósok, ezzel nem csak saját, de autóstársaik életét is veszélyeztetve. Szerencsére egyre többen látják be, hogy megéri a gumi lecserélésére figyelmet fordítani, hiszen így kisebb az esély, hogy az útszéli árokban köt majd ki az autó.
Az első hóesés így is kihívás elé állítja az országot, és rendszerint a felkészületlen autósok szerepe sem elhanyagolható ebben. Nem kérdés tehát, hogy megéri az évszaknak megfelelő gumival az utakra gurulni. A téli és a nyári gumi egymástól eltérő alapanyaggal és felületi kialakítással rendelkezik. A téli gumi magas szilika tartalommal szolgálja a biztonságos közlekedést, de az úttartásról, valamint az aqua-planing jelenség elkerüléséről a mély bordák és a sűrű lamellák is gondoskodnak. A havas, síkos, jeges, latyakos utakon fokozott igénybevételnek vannak kitéve a gumik. Mennyire képes ezeknek megfelelni a négyévszakos gumi? Mit tud a négyévszakos gumi?
Erre a típusra leginkább úgy gondolnak az autósok, mint a takarékoskodás egy alternatívájára. Nem kell bajlódni a gumicserével, és egész évben gurulhatunk bátran, hiszen minden időjárási körülményhez ideális ez a gumi. Valóban így lenne ez? A kompromisszumos megoldásról érdemes tudni, hogy csak akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket, ha ehhez megfelelő körülmények között használjuk. Gyengeségei leginkább a téli hónapokban mutatkoznak meg, szélsőséges időjárásban, hideg reggeleken, vagy például külterületen. Mindenképpen megfontolandó tehát, hogy négyévszakos gumival húzzuk-e ki a téli szezont.
Kiknek ajánlott a négyévszakos gumi?
A négyévszakos gumiknak- minden ellenvéleménnyel szemben is-, megvannak a maguk előnyei. Kifejezetten jó választásnak bizonyulhat akkor, ha elsősorban városi közlekedésre, főként napközben használjuk az autót, tehát nem sok esélye van annak, hogy nagyobb hóbuckákkal, komoly latyakkal és lefagyásokkal találkoznánk. Ugyanakkor célszerű felhívni a figyelmet arra, hogy a kevésbé takarított utakon igencsak meggyűlhet a bajunk a négyévszakos abroncs használatával.
Hegyvidék vs. városi közlekedés
Ha nem is ennyire szélsőségesen szemléljük az autóhasználati szokásokat, azt mindenképpen érdemes átgondolni, hogy télen milyen közlekedési szokások jellemzik életünket. Korán indulunk munkába? Külterületen is gyakran közlekedünk? A négyévszakos gumi ilyenkor nem a legjobb döntés. A lefagyott utakon, ahol ráadásul egész éjszaka után bizonyára komoly jegesedéssel találhatjuk szembe magunkat, a téli gumi váltja be igazán a hozzá fűzött reményeket. A fókuszban a biztonság kell, hogy legyen.
Hasonló a helyzet akkor is, ha a gyakran komolyabb mínuszokat és havazásokat ígérő hegyvidéki területen töltjük a mindennapokat. Ilyenkor alapvető, hogy nem elégedhetünk meg sem a nyári abroncs, sem a mind a négy évszakra alkalmas típussal.
Hirdetés

Nem csak a profilmélység a fontos!
Használt autógumi esetében a legtöbben a profilmélységet figyelik, ami igen hasznos dolog. Ez nem csak akkor érdemel figyelmet, ha használt gumit szeretnénk vásárolni, hanem természetesen a garázsban pihent abroncs esetében is. A téli guminál a 4 mm környéki kritikus profilmélységhez közeledve már ajánlott a mihamarabbi csere.
Ezen felül azonban ügyeljünk arra is, hogy milyen régi az abroncs. Erről a DOT szám utolsó négy karaktere árul el információkat. Az első kettő a gyártási év hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. S hogy meddig bírják a gumik? E szempontból mindegy, hogy a megfelelő körülmények között, garázsban vannak tárolva, vagy használjuk azokat, a gumi idővel elöregedik. A 10 éves gumik már nem felelnek meg a minőségvédelmi követelményeknek, tehát ha ilyenek lapulnak még a garázsban, akkor azokat ne szereljük fel az autóra. Bár még javában tombol a nyár, de már most érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen téli gumi kerül majd az autóra. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok autós szeretné kihúzni a dolgot a négyévszakos megoldással, de vannak esetek, amikor nem ez a legjobb választás.
Ha gyakran járunk külterületen, vagy szeretnénk maximális biztonságban tudni magunkat a havasabb országrészeken, akkor nem éri meg spórolás címszóval a téli gumi helyett kompromisszumot kötni.
Cikkünket a nyári, téli és négyévszakos abroncsokat egyaránt kínáló Gumiabroncs Akciók weboldal támogatta.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.07.04. at 04:19
    Permalink

    Hiába logika meg tapasztalat. E országban nem mindenkinek van pénze mint például a képviselőknek akik könnyen kifizetik annak a csúnya bajszos ember milliós büntetéseit…
    Netán ha Európai minimálbért kapna a munkás nép talán / mint Európa demokratikus
    részében / odafigyelnének itt is a téli-nyári cserére.
    Máskülönben is lehet az szuper téli gumi ha jég vagy mély hó van az úton az sem segít.

Vélemény, hozzászólás?