Tavaly is nagyot nőtt az autópiac, mutatjuk az eredményt

Az autópiac 2018-as számai: ismét élen a Suzuki

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csökkenő lendület mellett, de tovább nőtt az autópiac 2018-ban is. Nem csupán a dobogón, a top 10-ben szereplő márkák sorrendje is változatlan.


Míg 2017-ben a személyautó-eladások még több mint 20, tavaly már csupán 17,5 százalékkal nőttek. Éves szinten így is csaknem 20 ezerrel több autót adtak el újonnan. Igaz, szeptemberben, novemberben és decemberben is kevesebb személyautó kelt el, mint egy évvel korábban. Az utolsó negyedév piacsökkenése nem csupán hungarikum, a szeptember 1-jével bevezetett WLTP norma több gyártónál is visszavetette a termelést és így a szállítást is, ennek következtében az egész EU-ban visszaesést hozott az utolsó negyedév. Visszatérve a hazai piachoz, míg 2017-ben csökkentek a kishaszonjármű eladások, tavaly nőni tudtak (14%-kal), valamint szerényebb mértékben a nagyhaszonjármű és az autóbusz eladások is emelkedtek. A legjelentősebb (32%-os) bővülést az értékét tekintve legkisebbnek számító motorkerékpár szegmens mutatta.
Hirdetés

Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2018-ban (Forrás: DATAHOUSE)
20182017Különbség (%)
Személygépkocsi136 601116 26517,5%
Kishaszonjármű22 72519 94114%
Busz6636452,8%
Nagyhaszonjármű633058518,2%
Motorkerékpár3012228232%
Összesen169 331144 97916,8%

Naná, hogy az eladásokat tekintve a személyautóké a leginkább jelentős, s bár a tavaly eladott 136.601 személyautó régóta nem látott módon magas szám, jegyezzük meg, hogy még 2008-ban, a "válság" kirobbanásának évében is 158 ezer autó kelt el hazánkban, ahogyan 2001-ig visszatekintve is a tavalyinál több fogyott. Előtte, illetve 2008 óta persze kevesebb, ami nem szerencsés, hiszen egyedül a két említett évszám között tudott csökkenni a hazai autópark átlagos életkora, ami a 2007-es 10,3 évről már 2017-re is 14,1 évre nőtt. Utóbbi persze nem csupán a nem megfelelő mennyiségben eladott új autókon múlik, hanem azon is, hogy 2012, azaz a regisztrációs adó mértékének és avultatásának átalakítása óta nagy, évről évre jelentősebb számban érkeznek be koros autók is az országba (és 50 százalékuk 10 évnél idősebb). Változás persze az importnál is van, ám erről egy következő cikkben fogunk írni.
Ismét nyert a Suzuki!
Következzen a márkák sorrendje és piacrésze. Igen, ismét a Suzuki került az élre, ráadásul úgy, hogy zsinórban harmadik éve van az élen, s rendre rekord eladásokat (és piacrészt) tudott elérni évről évre. A tavalyi eredmény 19.292 személyautó, melyből 11.127 a személyautók között és persze a SUV kategóriában is győztes Vitara. A szabadidő-autók közötti több mint 20 százalékos piacrész azt jelenti, hogy minden ötödik SUV egy Vitara. Ráadásul a Suzuki nem csupán a legnépszerűbb, hanem a harmadik legnépszerűbb modellt is magáénak tudhatja a szintén esztergomi gyártású SX4 S-Cross által, amiből 4982 példány kelt el, így a második legkelendőbb alsó-középkategóriás modell.
A top 10 márka közül legjelentősebb mértékben (1,1 százalékkal) a Suzuki tudta növelni piacrészét, ami immár 14,1 százalékos, de a dobogósok közül hajszálnyit (0,2%-kal) nőtt a Ford piacrésze is, míg a harmadik helyezett Skodáé csökkent. Még jelentősebben a negyedik Opelé. Nőtt azonban az ötödik Volkswagené, s a hatodik Toyotáé is, utóbbi 0,52 százalékos növekedése a Suzuki után a legjelentősebb a top 10-ben. A Dacia és a Renault bővülése hajszálnyit elmaradt a piaci átlagtól, a Kia és a Nissan éppen csak tartotta azt. A top 10-en túl a Mercedes-Benz beelőzte a Hyundai-t, ami nyilvánvalóan köszönhető a MOL Limo flottabővítésnek is. Mivel tavaly nem gazdagodott nagyobb mennyiségű Audival a rendőrautópark, a privát vásárlóknál korábban is népszerűbb BMW beelőzte a Győrött is gyártó négykarikásokat. A Peugeot a Mazdát (bejött a 3008!) és a hátrébb csúszott Audit is.
Személyautók márkasorrendje és piacrésze 2018-ban, 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
Márka2018-as példányszámPiacrész2017-es példányszámPiacrész
1.Suzuki19 29214,12%15 16213,04%
2.Ford13 6539,99%11 3729,78%
3.Skoda11 8428,67%10 5259,05%
4.Opel11 3468,31%10 1918,77%
5.Volkswagen10 3887,60%8 5467,35%
6.Toyota10 2807,53%8 1417,00%
7.Dacia8 0385,88%7 3296,30%
8.Renault6 4654,73%5 6864,89%
9.Kia5 4614,00%4 5073,88%
10.Nissan5 0543,70%4 2573,66%
11.Mercedes-Benz4 4183,23%3 7333,21%
12.Hyundai4 3873,21%3 7263,20%
13.Fiat3 8352,81%3 2212,77%
14.BMW3 1402,30%2 6992,32%
15.Peugeot2 3731,74%1 7961,54%
16.Mazda2 3331,71%2 1961,89%
17.Audi2 2291,63%2 7732,39%
18.Honda2 0971,54%1 7381,49%
19.SEAT1 8871,38%1 5201,31%
20.Volvo1 8141,33%14371,24%
21.Citroën12860,94%1 0770,93%
22.Jeep10480,77%7040,61%
23.Lada7940,58%9800,84%
24.Lexus7510,55%6560,56%
25.Mitsubishi6070,44%6700,58%
26.SsangYong2740,20%1260,11%
27.Mini2670,20%2240,19%
28.Alfa Romeo2560,19%2140,18%
29.Jaguar1830,13%1400,12%
30.Subaru1750,13%1710,15%
31.Porsche1600,12%1240,11%
32.Land Rover1510,11%3070,26%
33.Infiniti1420,10%1430,12%
34.smart430,03%600,05%
35.Tesla180,01%140,01%
36.DS160,01%210,02%
37.Maserati140,01%190,02%
38.Ferrari100,01%60,01%
39.Bentley70,01%40,00%

Már a top 20-on túl a Lada elé került a Jeep; a Mitsubishi elé a Lexus, a Land Rover elé a Mini A SsangYong a 32. helyről ugrott a 26. pozícióra, igaz, a szerényebb példányszámú márkák között már könnyebb az ugrálás. Érdekesség, hogy importőr híján is regisztráltak 18 darab fél évnél fiatalabb, tehát újnak minősülő Teslát, DS-ből, Maseratiból vagy Ferrariból sem fogyott ennyi.
Dustert előzött az SX4 S-Cross!
Míg a márkák listáján nincsenek komoly változások és a top 10 sorrendje változatlan, a modellek népszerűsége jelentősen változott az eladások szerint. Emeljük ki, az eladások szerint. Ezekben a számokban ugyanakkor a céges és a márkánként eltérő mértékű reexport adatok is benne vannak. Az viszont látható, hogy az ősszel frissített Suzuki Vitara több mint negyedével nagyobb számban kelt el, SX4 S-Crossból pedig csaknem másfélszer annyi fogyott, mint egy évvel korábban, így aztán könnyedén előzte az elődjénél 10 százalékkal szerényebb számban forgalomba helyezett Dacia Dustert. Az új Duster gyártási kapacitása nem olyan jó, mint a kifutóé volt, így hiába kelendő a modell, nem érkezett belőle elegendő.
Ha az utcaképet nézzük, a Ford Focus emelkedett számai is a kifutó nemzedéknek köszönhetők, a Kuga pedig frissítése után is kedvező árú maradt, így aztán, meg persze a SUV mánia miatt jól fogy, a népszerűségi listán egy helyet előre is tudott lépni, megelőzte a piaci átlag növekedést nem tartó Opel Astrát. Nagyon komoly előzéseket a Toyota modelljei mutatnak. A Yaris eladásai csaknem 40 százalékkal nőttek, így a közel ötödrészben hibridként eladott kisautó a top 10-be került. A közel 30%-os hibrid arányt mutató Auris duplázott eladásaival a 23. helyről lépett előre tízet, a még jelentősebb hibrid aránnyal büszkélkedő C-HR 14 helyet előre ugorva végzett a 14. helyen, kereslete nem mellesleg 72 százalékkal nőtt. Látványosan emelkedett a Dacia Logan, Sandero, Lodgy modellek népszerűsége is, a Volkswagen Polo és a frissített Fabia végre látható mértékben fogy, a megújult, immár hibrid hajtáslánccal is kapható Kia Sportage eladásai közel 50, az új Ceedé csaknem 20 százalékkal emelkedtek.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
2018-as hely2017-es helyModell2018-as eladások2017-es eladásokVáltozás
1.1.Suzuki Vitara11 127878626,6%
2.2.Skoda Octavia615761050,9%
3.4.Suzuki SX4 S-Cross4982340746,2%
4.3.Dacia Duster36134018-10,1%
5.5.Ford Focus357532609,7%
6.7.Ford Kuga3100241428,4%
7.6.Opel Astra K295627168,8%
8.8.Renault Clio2764229420,5%
9.11.Toyota Yaris2693192639,8%
10.10.Nissan Qashqai2670199933,6%
11.13.Fiat 5002283179527,2%
12.12.Opel Corsa2120188312,6%
13.23.Toyota Auris1973128753,3%
14.28.Toyota C-HR1953113572,1%
15.14.Volkswagen Golf193717918,2%
16.16.Opel Astra J1936160120,9%
17.22.Dacia Sandero1786129038,4%
18.18.Skoda Rapid1757136229,0%
19.25.Kia Sportage1720118245,5%
20.17.Kia Ceed1708142919,5%
21.9.Volkswagen Passat16122066-22,0%
22.43.Ford Tourneo Custom1436697106,0%
23.20.Opel Mokka X142613356,8%
24.32.Renault Captur142096247,6%
25.29.Skoda Fabia1356112520,5%
26.51.Volkswagen Polo1336553141,6%
27.30.Dacia Logan1333105126,8%
28.33.Hyundai i30132994840,2%
29.21.Toyota RAV4130812921,2%
30.36.Suzuki Swift130285352,6%
31.69.Ford Ecosport1255416201,7%
32.19.Renault Megane12301361-9,6%
33.31.Toyota Corolla120699820,8%
34.27.Skoda Superb120211514,4%
35.15.Hyundai Tucson11731627-27,9%
36.24.Ford Fiesta11661207-3,4%
37.37.Volkswagen Jetta114084435,1%
38.26.Ford Mondeo10641153-7,7%
39.40.Nissan Juke87774717,4%
40.44.Opel Insginia86668925,7%
41.39.Suzuki Baleno765770-0,6%
42.57.Skoda Karoq76549953,3%
43.46.Jeep Renegade75663020,0%
44.-Volkswagen T-ROC753135692,3%
45.41.SEAT Leon7497243,5%
46.-Hyundai Kona731571182,5%
47.45.Hyundai i207136706,4%
48.87.Opel Crossland X691326112,0%
49.62.Dacia Lodgy68746448,1%
50.-Volkswagen Arteon679141381,6%

Az év közben Sport verzióval is kiegészült, tavaly új nemzedékbe lépett Suzuki Swift is bejött, bár ez már nem magyar, hanem japán autó, a kereslet egyre nagyobb rá, a tavalyihoz mérten másfélszeres eladással büszkélkedhet. A SUV-láz (és nyilván a flottakedvezmény...) pedig még a Ford Ecosport eladásait is háromszorozni tudta. Helyet talált magának a piacon a Skoda Karoq és a Volkswagen T-ROC, valamint a Hyundai Kona és a Volkswagen Arteon is.
A táblázatban nem látható, de nőtt az elektromos autók részaránya, összesen 1300 kelt el, közülük 627 példányos (az előző évinek csaknem háromszorosát jelentő) eladással magasan az új Nissan Leaf a kategóriavezető, de az összesített listán is az 56. helyen áll a tisztán elektromos modell, s idén már jó eséllyel a top 50-be is be fog kerülni. Leafből tavaly egyébként már az ezredik hazai példányt is átadták - ha csak lassacskán is, de folyamatosan nő a villanyautók aránya. A piac ugyanakkor nem tekinthető környezettudatosnak, a szabadidő-autók piacrésze több mint tizedével, 37,4 százalékra nőtt. Némi józanodásra (és a magánvásárlók visszatérésére) utal ugyanakkor, hogy hajszálnyit a miniautók - marginális - szegmense is bővült, már az eladások 3,05 százalékát adják.
A kifejezetten az új személyautókra vonatkozó elemzést hamarosan folytatjuk az egyéb szegmensekkel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.01.03. at 15:11
    Permalink

    Van lehetőség korábbi magyarországi személyautó-eladások adataihoz hozzáférni egyszerű halandónak? Pár évvel ezelőtti adatok itt is fent vannak, de vannak korábbi kategóriánkénti lebontott adatsorok?

  • 2019.01.03. at 17:12
    Permalink

    Mondjuk arra kiváncsi lennék, hogy mi a frászt csináltak az Emil Freynél az elmúlt években. Peugeot 1,7% piaci részesedése még egész tűrhető, de a Citroen meg Mitsubishi durván alulteljesít hazánkban a többi európai piachoz képest. A Subarut meg inkább hagyjuk is.

  • 2019.01.04. at 19:20
    Permalink

    Biztos külön nincs ilyen, de a személyautóknál érdekes lenne egy lebontás csak a magánvásárlásokra, (bár könnyen lehet arcpirító darabszámok lennének) esetleg belevenni még az 1-2 darabos “céges” vásárlást, ami több mint valószínű szintén privát célra megy.

    • 2019.01.04. at 23:04
      Permalink

      Fiat 500-at valószínűleg nem céges flottákba veszik. Bár ha jól emlékszem talán pont ezzel a típussal volt valami trükk, hogy a papíron eladott darabszám nagy része valójában re-export, de még úgy is van bőven olyan modell a listán, ami egyáltalán nem felel meg a cégautó beszerzések kritériumainak. A teljes vásárlások kb. 40%-a megy magáncélra (beleértve azokat is, akik cég nevére vesznek magánhasználatú autót), de más európai országokban is ritkán van ez az arány 50% fölött.

      • 2019.01.05. at 20:34
        Permalink

        A céges flották az egyik domináns rész, a másik meg a bérautók…
        Amúgy igen, az 500as valóban nem az a bevett echte flottaautó, de abból az 50es listából -jellemzően a Daciákat kivéve, mert azokból még nem láttam bérautót- szinte az összes autó tipikusan kölcsönzős-autó… Ha felmegy az ember a nagyobb autókölcsönzők oldalára, ezekkel az autókkal fog találkozni.
        A valóban privát vásárlásokat ilyen 10-20% közöttire tippelném (ebbe nincsenek benne a 1-2db-os céges “magánvásárlások”) tehát a kb.40% akár reális is lehet, mert állítólag már többen vesznek így “céges-magánra” autót, mint a klasszikus, 26.évente Kovács úr besétál egy kereskedésbe…

        • 2019.01.06. at 11:04
          Permalink

          Ezzel a teóriával az a baj, hogy figyelmen kívül hagyod, hogy a magánemberek is alapvetően azokat a típusokat kedvelik, amiket flottákba is vásárolnak – neki is az ár az egyik legfőbb szempont ugyanúgy, mint egy céges beszerzésnek. A Vitarából, Focusból, Astrából vagy Yarisból is hihetetlen sok megy el magánszemélyeknek, egyszerűen azért, mert aki nem márkahű az ezeket a típusokat fogja a legjobb ajánlatnak találni. Ha kell egy átlagos kompakt vagy szedán, akkor besétál a legközelebbi autókereskedésbe és elhozza a legelső neki tetsző járgányt ami készleten van amik többnyire ilyenek lesznek. Nem gyakori, hogy a vevő elkezdi magának egyedileg konfigurálgatni a járművet és külön rendelést ad le valami magas felszereltségű modellre.

          • 2019.01.06. at 11:47
            Permalink

            Jogos… ezért írtam hogy jó lenne látni egy lebontást csak a privát vásárlásokra, mi-mennyiben változna ha levonnák a tömeges flotta-bérautó darabszámokat.

            Aztán persze lehet alig változna az a lista…

Vélemény, hozzászólás?