Trendforduló: már az autóiktól is mind többen szabadulnának

Már használt autót is alig tudnak venni a magyar vásárlók?

Az új autók piacán az idei évben már stabil visszaesés látható, de a használt autók piaca eddig pezsgett. A Használtautó.hu adatai szerint ugyanakkor a vevők már a minden máshoz hasonlóan dráguló használt autók piacáról is elfogyni látszanak.

Az új autók, nem csak az infláció, hanem a gyártási költségek emelkedése, illetve a kínálati hiány által is fűtött drágulása a használt autók piacára is továbbgyűrűzött az elmúlt években, ráadásul mivel mind több vásárló szorult ki az új autók piacáról és jelent meg a használtakén, a hatás ott csak fokozódott. Miként arra a Használtautó.hu az év elején rámutatott, 2020 vége és 2021 vége között nagyon meredeken emelkedtek a meghirdetett autók árai, így a 2020 év eleji 2,5 milliós átlagár 4,5 millió forint fölé került. A drágulás annak ellenére sem szűnt meg idén, hogy közben a meghirdetett autók átlagéletkora az autópark átlagéletkorához hasonlóan emelkedett, a harmadik negyedévben már 4,62 millió forintos átlagárral kellett szembesülni. Ugyanakkor egyéb érdekesség is látható a keresések és a hirdetésfeladások alakulásában.
Hirdetés
Míg az új autók piacán egész évben elmaradás látszódott a nem túl erős tavalyi évhez mérten is, így háromnegyedéves szinten 9,3%-os mínusz látható, a használt autók piaca némiképp más képet mutat. A használt autók importjában most még éves szinten többlet, ugyanakkor június óta visszaesés látható, hiszen a 400 forint feletti euró árfolyam és az üzemanyagárak emelkedése egyaránt fékezi az importot,

sok esetben egészen egyszerűen már nem éri meg a külföldi vásárlás.

Ennek megfelelően augusztusban 11, szeptemberben már 22 százalékkal maradt el az előző évtől a használt autók importja a DATAHOUSE Kft. adatai szerint. Bár a hazai tulajdonosváltások alakulását még csak augusztusig bezárólag láthatjuk, s az alapján pezsgés látszik a piacon, a Használtautó.hu már most publikus elemzése egy markáns trendfordulót jelez: a keresleti piac kínálatiba kezd visszafordulni. A Használtautó.hu felületén ugyanis bár szeptemberben az idei évben a legtöbb autót hirdették meg, a keresések száma a legszerényebb volt. A keresések megoszlása szerint a legolcsóbb, azaz 500 ezer forintig – még éppen létező – szegmensnek nem csak a kínálata, a kereslete is egyre csökken, ahogyan az 1 vagy akár 1,5 millió forintig autót remélők és kínálók köre is. Még mindig igaz, hogy a legtöbb vevő 1,5-3 millió forint között szűr, de az átlagárak ugyebár mintegy 1,5 millió forinttal magasabban járnak már. Ennek megfelelően a 3-5 millió forint közötti ársávban érdeklődők aránya nőtt némiképp, de még jobban az 5-10 és a 10-20 millió forint között, vagy akár még drágábban nézelődőké. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy 10 és 20 millió forint között jelentősen csökken a számuk. Az mindenesetre beszédes lehet, hogy közel annyi keresést indítanak napjainkban a Használtautó.hu felületén 5-10 millió forint között, mint 500 ezer és 1 millió forint között. Az év egészét nézve az ár szerinti keresések 18,8%-a esett 500 ezer és 1 millió forint közé, 15,9%-a 5 és 10 millió forint közé. A harmadik negyedévre a két szám 15,9 és 14,3%-ra csökkent, a 10 millió forint fölött nézelődők aránya pedig 4,8%-ra nőtt.
Hirdetés
A keresések száma viszont kétségtelenül csak érdeklődést jelent, a hirdetések törlése – melyre legtöbb esetben az autó eladása miatt kerül sor – ugyanakkor az autók forgási sebességét, azaz eladási idejét mutatja. Itt látható a piac számára leginkább ijesztő adat. Míg ugyanis 2021 során a 2020-as, átlagosan 42 napos eladási idő 38,9 napra csökkent, majd 2022 első felében tovább apadt, idén szeptemberben újból növekedni kezdett.

A keresések csökkenése és a kínálat bővülése az autók lassabb eladhatóságát hozta a Használtautó.hu adatai szerint.

A teljes állományt nézve 2019 óta nem tapasztalt 46,8 napra, azaz a július-augusztusi átlaghoz mérten 10 nappal nőtt az autók értékesítési ideje, ugyanakkor az árkategóriák szerint egy érdekes elágazás látható: 10 millió forint alatt egyre lassabban kelnek csak el az autók, míg 10 millió forint felett továbbra is mind gyorsabban. Mindaz, amit eddig csak jövendöltünk, most már egyértelműen látható a piacon: az autó egyre inkább luxuscikk. Bár sokak számára elengedhetetlen, az olcsóbb árkategóriákban egyre többen gondolkoznak el annak kiváltásán, mellőzésén, míg a drágább modellek körében a vevők stabilan megvannak. Ez nem csak a használt autók piacán van így, az új autók körében is egyre nagyobb arányban fogynak a prémiumautók. Az olcsóbb használt autót áhítók most egy hajszálnyit fellélegezhetnek, a kisebb versenyfutás nekik kedvez, ugyanakkor az árak érezhető csökkenésére aligha számíthatnak, inkább csak arra, hogy a kereslet csökkenésével és a használtpiac – a mind több eladás miatti – kínálatbővülésével az árak emelkedése lassulni fog.
Hirdetés
Érdemes várni a vásárlással, eladással?
Akinek szüksége van autóra, az ma az elmúlt évben tapasztalthoz képest talán a legjobb helyzetben van, az eladók pedig talán a legkevésbé jóban. Vásárolnia ugyanakkor csak annak és csak olyan modellt érdemes, amire tényleg szüksége van, eladnia pedig annak, aki olyan autóval rendelkezik, amiről biztosan tudja, hogy nincs rá és az elkövetkezendő években nem is lesz rá szüksége, ugyanis messze nem biztos, hogy lesz annyira kedvező vásárlói pozíció az elkövetkezendő években, mint most. A 10 évvel ezelőtti helyzettel pedig nem szabad összemérni a jelenlegit, azóta a világ és az emissziós normákkal mind jobban korlátozott autópiac is sokat változott és a jelenlegi tervek, tendenciák szerint még fog is, nem az árak lefelé mozdulásával.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?