LADA

A márka története

1966-ban találkozott a Fiat világméretű terjeszkedése, és a hidegháború elszigeteltségében korszerű autó nagyszériás gyártására önerőből képtelen Szovjetunió törekvése. A szenzációs megállapodás értelmében a Fiat vezényletével komplett nagyüzemet építettek a Volga partján, amelyet Volgai Autógyárnak (VAZ) neveztek el, és mellé egy új város is kinőtt a földből, amit az olasz kommunista politikus után Togliatti-nak „kersezteltek”. A gyár az 1966-os év autója, a Fiat 124 a Szovjetunió mostoha út- és klimatikus viszonyaihoz megerősített változatának gyártására állt rá, 1970-ben készült el az első autó VAZ 2101 Zsiguli néven, 1971-ben pedig már a szocialista országokba, így Magyarországra is exportálták a viszonylag korszerűnek, és nagyon strapabírónak számító autót. Rá egy évre már a 2102 kombi, majd a felértékelt utasterű, 1500-ös motorral szerelt 2103 is bemutatkozott. A következő években további alváltozatok jelentek meg kisebb karosszéria-ódósításokkal, 1300-as és 1600-as motorokkal is, illetve beindult a nyugati export, a sok nyelven kiejthetetlen Zsiguli helyett Lada márkanéven. 1977-től kínálják a nagyrészt a hátsókerekes Ladák szerkezeteire épülő de összkerékhajtású Lada Nivát.
A kiváló terepjáróképességű autó hatalmas sikert aratott, 2001-ben a GM és az AvtoVAZ közös vállalatot alapított továbbfejlesztett változata, a Chevrolet Niva gyártására. 1980-tól gyártják a „Kockaladákat”, az 1300-as 2105-öst, követte az 1500-as 2107-es, majd jött a 2104-es kombi. Az „új” típusokat inkább erős fészliftnek mondhatnánk, a szerkezetek kisebb korszerűsítéseken estek át, a karosszérián pedig igazából csak a burkolólemezek lettek szögletesebbek –bizony ekkorra a Ladák konstrukciója reménytelenül elavult. Ennek ellenére mind a mai napig gyártják az 1966-os Fiaton alapuló típusokat is… Igazi előrelépést a hosszú évek vajúdása után 1984-ben megszületett VAZ-2108, azaz a Samara jelentett, a fronthajtású, háromajtós autó a nyolcvanas évek elejének alsó-középkategóriás autóinak műszaki színvonalán állt. A Szovjetunió szétesése után a gyár továbbra is millió szám ontotta a Fiat alapú, a Niva és a Samara szinte áttekinthetetlenül sok módosításon átesett változatait. 1996-ben bemutatták a 110-es sorozatnak is nevezett Lada 2110-et, majd 2005-ben a Lada Kalinát, de ezek Oroszország és a szovjet utódállamok határain kívül egyelőre gyakorlatilag ismeretlenek. 2008-ban a Renault 25%-os részesedést szerzett az AvtoVAZ-ban.
NévLADA
CsoportRenault (25 %-os részesedés)
Alapítás Éve1970
CégnévAvtoVAZ
SzékhelyTogliatti, Oroszország
Első autóZsiguli (VAZ 2101); 1970
JelmondatOroszország legnagyobb autógyártója évi egymillió autót készít, részben ősrégi modellek változatait, részben modernebb konstrukciókat.