SEAT

A márka története

1950-ben a Fiat részvételével alapították meg a SEAT-ot, amely kezdetben átemblémázott Fiatokat készített. A SEAT mozaikszó jelentése Sociedad Española de Automóviles de Turismo, vagyis Spanyol Személyautó Vállalat. Ezek a járművek gyakorlatilag nem különböztek az olasz modellekről. A SEAT 600, később a SEAT Panda az anyacég azonos típusainak spanyol változatai voltak, meglehetős sikerrel, így 1967-re a SEAT Spanyolország legnagyobb autógyártójává vált. Ebben az évben a Fiat a korábbi 6%-os részesedését 36%-osra növelte, míg a kormányzati irányítás 51%-ról 32%-ra csökkent, a fennmaradó 32%-on hat bank osztozott.
Harminc év után, 1980-ban a Fiat megszakította az együttműködést a SEAT-al, alig két évvel később egy új SEAT logó alatt került forgalomba a márka első „önálló” modellje, a Fiat Ritmo átdolgozott változata, a Ronda. Ám az olaszok sérelmezték a két autó közötti feltűnő hasonlóságot, ezért pert indítottak. Juan Miguel Antoñanzas, a SEAT igazgatója frappánsan oldotta meg a problémát. Hogy bizonyítsa cége ártatlanságát, bemutatott a sajtónak egy Rondát, amelyen minden olyan elemet sárgára fényeztek, ami különbözött a Ritmo-tól. Ez az autó elég sárga volt, így végül az ügy lezárult, bár még a SEAT első valóban saját modellje, az 1985-ben bevezetett Ibiza szerkezetei is hordoztak fiatos vonásokat… 1986-ban a Volkswagen együttműködési szerződést kötött a SEAT-al, amelynek értelmében a németek többségi tulajdont szereztek a vállalkozásban, majd négy évvel később a teljes céget megvásárolták. A VW jelenléte és fejlesztési megbízhatóbbá és jobb minőségűbbé tették a spanyol modelleket. 1993-ban megjelent a már tisztán VW szerkezetekre épülő Ibiza, melynek utódja ma is a spanyol márka legkeresettebb modellje.
NévSEAT
CsoportVolkswagen Group
Alapítás Éve1950
CégnévSEAT, S.A.
SzékhelyMartorell, Spanyolország
Első autó1953, SEAT 1400
JelmondatA VW csoport tömegautóira épülő izgalmasabb, sportosabb modellek gyártója, szlogenjük az „auto emoción” az autók temperamentumára, sportosságára utal.