Érdekes téma a használt furgon, íme egy nagy választékkal rendelkező, megbízható kereskedés ajánlata, első körben Fiat Ducatóra
Ebben a kategóriában a halogénlámpák közel sem jelentenek akkora problémát, mintha nem lenne elég nagy a jármű
A kishaszonjárművek piacán még akár az új helyett is megérheti egy megbízható helyről, jó állapotú használtat venni?
Egy haszonjárműnek dolgoznia kell, az a feladata, hogy minél kevesebb állásidővel minél több pénzt keressen. Éppen ezért nem a kényelmi extrák száma, vagy épp a képernyők mérete a legfontosabb, hanem az, hogy a célnak megfeleljen. Új autóként tehát a legfontosabb, hogy a munka elvégzéséhez tökéletes autót válasszuk, ha nagy dobozra van szükség, akkor azt, ha terepképességekre van szükség, akkor pedig azt kell előnyben részesíteni. Minél kevesebb a kompromisszum, annál jobb, ám mindez közel sem ilyen egyszerű, ha kisvállalkozóként szűkösebb keretből kell gazdálkodnod, netán ha középvállalkozóként szeretnéd elkerülni az újkori értékvesztést.
Ekkor lehet jó vétel egy használt Ducato, épp olyan, mint amit az FGL AUTO telephelyéről vittünk el egy kellemes próbakörre.
Ez ugyanis
a legnagyobb dobozos Ducato Maxi XLH3, amelyet alig több, mint 2 évesen, mindösszesen 24 ezer kilométerrel az órájában is olcsóbban dobnak az ember után, mint amennyibe a legkisebb, legalapabb Ducato kerül újonnan. Felmerülhet tehát a kérdés: szabad-e új helyett használtat venni, ha spórolni szeretnél, vagy ha újonnan nem futja a kompromisszummentes furgonra?
Ez a Ducato Maxi 6,36 méter hosszú, a tengelytávolsága pedig 4 méter feletti: ennél nagyobbat keresve sem találsz
A tükrök nélkül is 2,05 méter széles, magassága pedig - a H3 megjelölés végett - 2,78 méter
Kívülről csak egy-két apró esztétikai hiba árulja el, hogy ez nem egy új autó
Rozsdának vagy motorhibának hírét sem hallani egy megfelelő körülmények közt használt, ennyire fiatal Ducatón
Természetesen a használt személyautókhoz hasonlóan itt is fontos az állapot, ám teljesen más hibákra kell figyelni a vásárláskor. A külső karcok, apróbb sérülések például jóval kevésbé kell, hogy befolyásoló tényezőként megjelenjenek a döntésben. Persze, akadnak extrém módon lelakott autók, de esetünkben egyáltalán nem erről van szó. Ezen az autón is olyan kevés esztétikai hiba található, amit messziről senki sem fog észrevenni, ráadásul elég egyetlen kezdő sofőrt alkalmaznod, és lehetséges, hogy egy újonnan vásárolt furgon ennél rosszabbul fog kinézni a legelső munkanapja végére. Ne feledjük, ezeket az autókat kemény kihívásokra tervezték: sokat mennek, gyakran kézről kézre járnak a sofőrök között, és ami a legfontosabb, szűk helyekre kell beférniük annak ellenére, hogy elég nagy dögök.
90 vagy 180 fokban nyithatók a hátsó ajtók
A 4,07 méter hosszú és 2,17 méter magas raktérben LED világítás és belső kilincsek is akadnak
A tolóajtó hatalmas, mégis könnyű, hiába használt a furgon, nem akad, nem szorul, nincs vele semmi probléma
És ha már a méreteknél járunk, érdemes a raktérről is ejteni néhány szót. Funkcionalitás terén - az űrtartalmon kívül - nagyjából annyi az elvárás a legtöbb esetben, hogy legalább 180 fokban nyíljanak a hátsó ajtók, illetve hogy legyen egy korrekt méretű tolóajtó az utasoldalon. Ezeket nyilván tudja a tesztalany is, ám ami a leginkább meglepő volt számomra, hogy furgon létére remek állapotban sikerült megmaradnia a fehérre festett, burkolatlan raktérnek is. Persze, itt már egyenesen komikus lenne új autóra számítani, ám láttam már alig néhány hónapos Ducatóban ennél jóval lelakottabb padlót és oszlopokat. Itt jön a képbe, hogy ez a furgon mindösszesen 24 ezer kilométert futott.
A műszerfal már a legújabb frissítés utáni, mégis egyszerű és átlátható, rengeteg a tárolóhely
Itt még nincs minden sarkon érintőképernyő, eben a kategóriában az ilyesmi szinte teljesen felesleges is lenne
A kormány multifunkciós, de nem bőrözött, az analóg tekerős szellőztetőrendszer klímát is kapott
Ugyanígy a fülke is újszerű, ám láthatóan keveset kattintgattak a konfigurátorban a kényelmi extrák kiválasztásakor. Analóg órák, utólagos, de legalább bluetooth-os és AUX csatlakozós fejegység, műanyag kormánykerék, kopogós, kemény műszerfal és a legolcsóbb szürke szövet az üléseken: nem mintha kellene ennél több. Ellenben akad az autóban tempomat, klíma, tolatóradar és multifunkciós kormány is.
A helykínálattal nincs probléma
Kreatívan használható a tér, még az alacsonyabb felszereltségi szintnél is gondoltak azokra a munkásokra, akik a Ducatóban töltik az egész munkanapot
A műanyag könyöklő a sofőrülés támlájáról hajtható le
Az ülésekre visszatérve, a középső, szükségülés sem kényelmetlen rövidebb távokon, ráadásul a támlája egy mozdulattal pohártartós kisasztallá alakítható. Az utastérben egyedül az ülések combtámaszán láttam minimális kopást, a különböző kezelőszervek érzete, a kapcsolók és a karok kattanása, valamint a funkciók működése is olyan, mintha most jött volna a gyártósorról az autó.
A zord időjárás ellenére sem halasztottuk el a tesztet: elvégre ezeknek ilyenkor is menniük kell, hogy pénzt hozzanak
Még jól is állt a hóesés a fehér furgonnak
A Ducato Maxi vezetési élményéről aligha lehet már újat mondani: a típus évtizedek óta a legnépszerűbb és legismertebb nagyfurgon, főleg ha a tengernyi átemblémázott változatát is számításba vesszük. Műszakilag 2006 óta változatlan alapokon pihen, bár 2014-ben kapott egy teljesen új arcot - egyesek ezt már a negyedik generációnak mondják - ám valójában ez is csak egy frissítés volt. Tipikus példa ez arra, hogy a bevált recepten nem kell változtatni. A Ducato ugyanis még üresen, a friss hóban is könnyedén kezelhető maradt, manőverezéskor sem érződött 6 méter felettinek. A magasságára aktívan figyelnem kellett, hogy még véletlenül se menjek be vele olyan helyekre, ahol nem fér el. Könnyű tekerni a kormányt, újszerű állapotú a váltókar mechanizmusa, ezt még mindig el tudja vezetni bárki. Mindeközben üresen is 2,2 tonna, illetve - természetesen - 3,5 tonnáig megpakolható.
Tényleg hatalmas, ez hátulról megnézve válik igazán egyértelművé
A raktér padlója 55 centire nyúlik a földtől
Mindezt vinnie is kell valaminek, és szerintem a tesztalany orrában pihenő, 2,2 literes, 140 lóerős dízelnél aligha lehet jobbat kitalálni erre a célra. Üresen szinte repíti a karosszériát az 1400-as percenkénti fordulatszámtól elérhető, 380 newtonméteres forgatónyomaték. Városban és országúton megpakolva is kimondottan erős, de még autópályán is elfogadható a teljesítménye. Ha sok a sietős, telepakolt fuvar az ország másik végére, akkor talán kényelmesebb lehet a 180 lóerős csúcsváltozat, ám valós kompromisszumnak semmiképp sem nevezném a tényt, hogy ebben a Ducatóban nem az a motor található.
A motortér is tiszta, rendezett, nem áll az olajsárban
Állapotát tekintve ez gyakorlatilag egy új motor, ennek fényében nem meglepő, hogy hidegben is könnyedén indul, gyönyörű hanggal és egyenletesen jár, nem füstöl, és így tovább. A kereskedő elmondása szerint ez a Ducato nagyjából egy évet szolgált egy futárcég flottájában, majd amikor elektromosra cserélték az autóparkot, tartalékpályára került. Nagyjából egy évig csak annyit járt, amennyit az állagmegőrzéshez szükséges volt menni vele, majd a 2 éves szervizperiódus lejártakor a márkaszervizben megcsinálták az olajcseréjét és eladták.
Szinte egy új autó, több millió forinttal olcsóbban. Vajon a használtpiacon is jó az ára?
Érdemes a használt vetélytársak között is elhelyezni ezt a Ducatót. Jelenleg a Ducato-Jumper-Boxer trióból 2021-es és 2022-es gyártási évvel 92 autót dob fel a Használtautó.hu keresője. Ebből csak a legnagyobbakra szűrve 19 találat marad. A legolcsóbbak már 4 millió forint (plusz ÁFA) alatt indulnak, ám itt látható használati nyomok tűnnek fel már a hirdetések képein is, illetve vállaltan 300 ezer kilométer feletti a futásteljesítmény a két-három éves furgonokban. 150 ezer kilométer alá nettó 6,3 millió forintnál érnek be a hirdetések, de még nettó közel 7 millióért is kínálnak 326 ezret futott példányt. Ha a képeken látható, minden eddiginél jóval szebb állapotban fennmaradt, valóban újszerű, 8,99 millióért hirdetett Ducatónak a közvetlen szomszédjait nézzük a találati listában, akkor ér a hidegzuhany: alig 150 ezer forinttal kevesebbért egy 126 ezret futott Boxert kínálnak. Nettó 2 millió forinttal drágábban kell keresni a másik "szomszédját", ami jóval érdekesebb, ugyanis azt 31 ezer kilométerrel hirdetik, hasonló, talán még rosszabb állapotban.
A vetélytársaival összehasonlítva egyenesen jó üzletnek tűnik a nettó 8,99 millió forint ezért a furgonért, de természetesen ebben a kereskedésben is akad még bőven választék hasonló furgonokból
Összegezve tehát egy nagyon korrekt furgont kaptunk
az FGL AUTO telephelyéről ehhez a használtteszthez, ami az új és használt Ducatót, Boxert vagy Jumpert keresőknek is érdekes lehet. Kevés a valóban ennyire keveset futott, ilyen szép állapotú használt furgon, ez a Ducato tényleg magáért beszél. Ám az
FGL AUTO udvarán nem csak ez az egy furgon várja az új tulajdonosát, különböző korú és állapotú társai már nettó 4 millió forinttól indulnak, akárcsak a teljes hazai használtautó-piacon. Ha ilyen autót keresel, akkor mindenképp megéri itt kezdened a nézelődést, hiszen a nagy választék miatt könnyedén össze tudod hasonlítani a különböző méreteket és felszereltségi szinteket, valamint jól láthatóvá válik a különböző futásteljesítménnyel és állapottal rendelkező autók közötti eltérés is.
Az elődjénél gyakori jelenség volt a karosszérián a nagy felületeken jelen lévő festékhámlás, elég őket a forgalomban megfigyelni, szinte az összes fehér példányon nagy szürke foltok éktelenkednek, a homlokfal már jóformán mindegyiken olyan(Boxer, Jumper dettó), de a hátsó ajtók is. Ezen úgy tűnik, ezt már orvosolták. Amúgy nagyon hasznos és hiánypótló(!) a cikk, valamiért ritkaságszámba mennek a furgonos használttesztek, pedig azoknál is van „jó motor” meg „kerülendő motor”, meg egyéb típushibák. Pl. ha valaki egy bizonyos generációjú Iveco Daily-t keres, a neten hol talál ehhez segédletet? Vagy ha Renault Mastert? Sprintert, Transitot?
Segédletet nem tudok, de azt igen hogy a Ducatokban megszűnt az iveco daily 3000cm3 motor 177-ig, lett helyette 2.3-as fiat ducato motor felhúzva 180-le-ig, ami volt még adblue nélküli euro 6 is.
Mostanában meg már úgy tudom megszűnt a Fiat 2.3-as helyette megkapta a Psa vagyis már sellantis 2.2-ét. A fiat 2,3-asok euro 5-ig ugyan hangosabbak voltak, de tényleg nagyon tartósak, motorikusan kivéve a bosch befecskendezőket mert azok 200 ezer után rosszabb esetben mehettek felújításra, meg néha a nagynyomású pumpa is. A többi rész csak kérte az olajcserét, meg az időnkénti kényszerregenerálást vagy koromszűrő kimosatást, de ezek általában a befecskendező hibák végett kellett. (bérautós szerelői tapasztalat)
A 3 literes is nyomatékos motor volt, szerette a 2 tömegűt szaggatni ha durván volt lőve a gép.
Belföldezni szerintem jók ezek de túl hangosak voltak (fárasztó) európát járni nekem legalább is.
Nyáron a motor feletti főként műanyag vízcsövek szerettek elporladni, a vezérlés cserék időben elvégzése is fontos volt. A PSa és ford 2.2-e amit a ducato is megkapott halkabb minőségibb fejlettebb és emissziócsalás nélkül tudták a normákat de kényesebb a fiat euro 5-nél a fiat euro 6-nál már szerintem nem, az adbules fiat motorosoknál meg jobb. A renault 2.3-as is jó és halk, addig míg figyelnek a regenerációk sűrűségére és időben cserélgetnek motorolajat szűrővel, a gyári előírásnal többször, ez mindegyik euro 6-ra igaz már fokozottan. befecskendezőkre is nagyon kell figyelni. A sprinter régen európai autópályák királya volt ma már nem igazán a mostani motorok nincsenek túlméretezve sem túlsúlyra sem nagy sebességre teherrel. A mostani VW/MAN craftert/TGA?-t nem ismerem.
Hova mire akarod venni az a kérdés és az évjárat, moror fajta.