Hidrogénhajtású vonatokra cserélné a dízeleket a MÁV?
Hidrogén üzemanyagcellás vonatok beszerzéséről indított piackutatást a MÁV-Start
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára egy Facebook bejegyzésben tette közzé: a közbeszerzési eljárások szabályain belül lefolytatható piackutatást indított a MÁV-Start, hogy felmérje, mire képes az új technika.
A hidrogén üzemanyagcellás vonatok még gyerekcipőben járnak, Németországban is csak hamarosan állnak majd szolgálatba nagy mennyiségben a sorozatgyártott példányok
Nem a leggyakrabban használt, a MÁV-élménnyel foglalkozó tavalyi cikkünkben is szerepelt, felső vezetékről áramot szedő villanymozdonyokat cserélné a MÁV, hanem a regionálisan használt dízelmozdonyokat
A dízel vonatok cseréje Magyarországon különösen sürgős, de nincs mivel pótolni őket.
A hagyományos dízel technológiájú motorvonatok a klímavédelmi szempontok miatt lényegében kikopnak a járműgyártók kínálatából, az akkus és a hidrogéncellás technológiában látja a jövőt a vasúti járműipar a nem villamosított vonalakon. A hidrogéncellás járművek előnye az akkusokkal szemben, hogy sokkal nagyobb hatótávval rendelkeznek, egy töltés akár 1000 kilométerre, azaz több napra is elég, emellett a tartályokat gyorsan, a gázolajéhoz hasonló idő alatt lehet feltölteni.A dízelmozdonyok korszerűsítése egyre égetőbb és egyre problémásabb kérdés, mivel már egyre kevesebb gyártó készít új, környezetbarátabb változatokat (A fotó S.Taurus 3 évvel ezelőtti, a Balatonalmádinál akkor épp közlekedő mozdonyokat gyűjtő Youtube videójából származik, ilyen mozdonyok még ma is előfordulnak egy-egy vonalon)
A vásárlás egyelőre még nem biztos az államtitkár posztja szerint, ám az általunk már második generációjával is próbált Toyota Miraiból ismerős technológiát használó vonatok valóban komoly előrelépést jelentenének. A Toyota már 4 évvel ezelőtt részletesen bemutatta a technológia lehetőségeit - lásd itt