Jönnek a fagyok! Öntsünk tiszta olajat a motorba!

Fizetett hirdetés

Ne hajtsd szét, törődj vele! Tél előtt is ajánlott a motorban az olajcsere

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Alapvetően két dolog árt az olajnak a normál használaton túl: a hideg és a meleg. Mindkettő előtt, illetve után is ajánlott a csere.

Manapság nem ritka, hogy széthajtjuk magunkat. Amit tudunk, azt kifacsarjuk magunkból. Mindent megcsinálunk, mindenhol igyekszünk ott lenni. Aztán ha ledönt a nátha és már hetek óta küszködünk az egészségünkért, akkor belátjuk: az egésznek semmi értelme nem volt, több a kiesés, vagyonokat hagyunk a gyógyszertárban. Pedig az emberi szervezet nagyon hálás. Sokat bír, képes regenerálódni, kigyógyulni. Egy ideig persze. Autónk motorja azonban nem ilyen, ha széthajtottuk, akkor bizony komoly összegeket költhetünk javításra, cserére. Ami szervezetünknek a vitamin és a pihenés, az a motornak a kenés és az ésszerű használat. Ha valamire szükség van ahhoz, hogy a motor menjen, az az olaj, a hűtővíz és persze az elmaradhatatlan üzemanyag. Erre a szentháromságra mindenképp kell figyelni!
A hűtőfolyadékról nemrégiben emlékeztünk meg, a kenőanyagról, az olajról azonban nem lehet elégszer. Keni, hűti és persze tisztítja is a motort. Igen, utóbbi is a funkciója, hogy koszolódjon, a motor szennyeződéseit felfogja, hogy aztán azokat a szűrőben leadja, de persze jelentős részét magával hordozza. Közben azonban csorbul kenőképessége is. Ezért ajánlott kötelező időközönként cserélni. Az időközöket a gyártók mind ritkábbra veszik, vannak akár kétéves, 30-40 ezer kilométeres csereperiódusok is. Ám ezekhez minden esetben említendő az akár. Akár annyi is lehet, ha az autót ideális körülmények között, egyenletes, nem túl magas, de persze nem is túlzottan alacsony fordulatszámon, kevés hidegindítással használják.

Inkább az autópályás, netán a városi futás a jellemző? Akkor bizony a gyárinál gyakoribb olajcsere ajánlott. S nem árt tudni, hogy két dolog tudja a sok hidegindításon és a forszírozott üzemen túl fárasztani az olajat, a túlzott hideg és a túlzott hideg. A nyáron nagy melegben, tartósan akár 100 Celsius fok felett használt (a motorban bizony könnyedén lehet ilyen hőmérséklet is) olaj nem biztos, hogy télen, mínusz 20-ban is a topon lesz. Ajánlott lehet tehát a csere, akár félévente is. Egy biztos: a motornak ártani nem fog, hosszú távon meghálálhatja az a törődést.
Hirdetés

Milyen olajat tegyünk az autóba? Mindenképp az előírásoknak megfelelőt. Nemcsak a viszkozitásra, hanem az egyéb gyártói elvárásokra, specifikációkra is ügyelni kell. Amúgy nagyjából hitkérdés, hogy melyik gyártó kínálatából választunk, jobban járunk ha az árakat is nézzük. Ha tehát okosan kívánunk választani, jobban járhatunk a kevésbé márkás, de az autónkra vonatkozó előírásoknak persze megfelelő olaj sűrűbb cseréjével, mint a neves márkák, természetesen long life, ám drágább kenőanyagaival. Utóbbi nem csupán feltételezés az olajak között nem túlzottan ismert, a nevesebbeknél egyértelműen olcsóbb Mannol (forgalmazója a motorolajat.hu, de számos egyéb helyen kapható) például a német Auto Motor und Sport olajtesztjén győztes lett - mind folyási tulajdonságait, mind pedig az árát, ár-érték arányát tekintve. A márka ráadásul nemrégiben vezette be OEM, kifejezetten az egyes gyártók elvárásai szerint fejlesztett sorozatát, s kínálja így a legtöbb márka számára a gyári előírásoknak megfelelő kenőanyagokat. Ha jót akarunk autónknak, meg persze magunknak, akkor ezekre, a gyári specifikációkra, meg persze a minél gyakoribb cserére figyeljünk, a márkanév messze nem ennyire fontos. Az persze igen, hogy a flakonban valóban az legyen, ami rá van írva. Az - eredeti - Mannol olajoknál is "original" feliratos fóliát kell találjunk a kupak alatt. Ha az nincs ott, ne öntsük autónkba, inkább az eladó nyakába!
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Érdekes ez az olaj dolog, bizonyos szempontból túlmisztifikált. Az, hogy mennyi időnként kell cserélni alapesetben nem attól függ, hogy milyen olajat teszünk bele, hanem attól, hogy milyen a motor. Pár éve hallottam olyan olajról, hogy sose kell lecserélni csak utánatölteni, azt hiszem ha ezt valaki kipróbálná egy 1.6 hdi-n valószínűleg 100.000km előtt elszállna a turbó. Pl az 1.6 hdi/tdci melyik gyár minek hívja, gyenge pontja a kicsi olajteknő, illetve az ebbe betölthető kicsi olajmennyiség. Emiatt nem javasolt megvárni a gyári javasolt csereperiódust, nem azért mert az olaj kenőképessége nem lenne képes kibírni a 20.000km-t.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Használt benzinesnél ez természetes, de egy zsír új autónál (benzines turbo nélküli) van hogy az első olajcserénél még nem fekete csak barnásabb mint a friss olaj.
    Jó konstukciójú turbósnál (mondjuk ahol zöld az alapolaj) ott is csak sötétedik ha nincs alapban szépen küldve a járgány az első olajcserénél.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Több dízel motornál az olajcsere után közvetlenül azért lesz fekete az olaj az első beindítás után mert belekeveri a motorblokkban, a legtöbbje az olajszívócső felett megmaradt régi kormos sokszor közel fél liter olajat, ami nem tudott lefolyni, vagy nem lehetett leszívatni.
    (én ezért nem szoktam ajánlani a motortisztító adalékokat csak ha utána le van szedve a karter és az olajszívócső.
    Pont most lesz majd egy ilyen munkám egy 1.6 Tdci-nél, de mivel most főleg mással foglalkozom lehet hogy elhalasztom kicsit az olajcserével együtt.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Az a jó olaj ami besötétedik a használat közben, hiszen így látja el a feladatát.
    Ahol több ezer kilométer után is tiszta az olaj ott szerintem gondok vannak, ha csak nem egy vadonatúj autóról van szó.
    Nekem már 2-3 ezer után sötét színű az olaj az autómban, pedig benzines.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Akkor mi a helyzet, ha diesel autóm van és már a betöltés utáni első 5 km elteltével fekete lesz az olaj, mert a korom miatt ez természetese és normális? Ne szórakozzunk már össze-vissza az olaj színével, mert nem sokat jelent. Benzines autónál mond valamit, de dieselnél szinte semmit.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Pont azért írom azt, hogy nincs jelentősége, mert ezek az autók össze-vissza mennek. A szinte csak városban használt futárautók is ugyanazt a szervizt kapják, mint a többi és 200ezernél sincs hasfájásuk. Pont a gyári előírásoknak megfelelően szervizeltetünk, sok autó kerül munkatársak családjaihoz, nincs velük gond. Ne gondold, hogy a Nyugat Európából behozott autókat sűrűbben szervizeltetik, mint a hazaiakat. Nem a szerviz periódussal van baj, hanem annak elhagyásával. Ez szerintem nagyobb gond a használt autó piacon: a trehány, sz.r alkatrészekből, ócska, tré olajakból bonyolított sufni szerviz. De ezt nem fogja bevallani sem itt, sem máshol senki, hogy így csinálta.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Ha nagyon sokat autópályázik az ember akkor rendben van amit írtál, gondolom cégesek jó pár 10000 km beleraknak évente.
    Sokan viszont csak naponta pár km-re használják akár dízelüket is… ott azért már nem javasolnám a sok tízezres olajcserét. nekem (persze nem a legújabb motorról beszélünk) 10000 után igen mocskos olajat sikerül leengedni.. 🙂

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Akárhány auóm volt, mindegyiknél volt egy ajánlott periódus, meg bizonyos feltételek mellette 🙂

    Például, sok trailerezés, sok rövid út, hideg motorral + rövidtávok, poros út, stb.

    Ha ezek közül 1-2 teljesül, akkor kb. 2/3- hosszúságú periódus ajánlott 🙂 Hangsúlyozom több fajta autónál is kb ugyanaz volt az ajánlás

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Mindig megdöbbenek az okoskodáson amit összehordanak, pláne ha még szakemberként bemutatkozó olajbeszállító is az illető.
    Én nem az ő olajukat szólom le hanem azt hogy az a szerencsétlen motor mire lett tervezve, az nem mindegy.
    Az olaj bírja amíg tiszta, de egy kopottabb jobban igénybe vett motornál csak feketedik, akár több üzemanyag kerül bele mondjuk intenzívebb hidegen járatásnál mint normál üzemben.
    Az az üzemanyag belekeveredik az olaj mellé, vajon ugyanolyan jól ken mint anélkül? Az olaj része talán az üzemanyag része nem.
    Porlasztási kép ha nem az optimális a megfelelő sűrítési végnyomás mellett kormol, ami az olajba is jut használati körülményektől függően a mennyisége, ezért csökken a megfelelő kenés időintervalluma.
    Üzemi körülményektől motortípustól függően, valós kb 200 ezer km után érdemes sűrübb periódusra váltani ha további hosszútávú hibátlan használatot szeretne a tulajdonos a járművének.
    Természetesen állandó hidegen járatás vagy városi üzemmód, esetleg rövidtávú használatok esetén érdemes sűrübbre venni a periódust.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Jár hozzánk jó pár olajbeszállító. Az ő érdekük az lenne, hogy minél rövidebbek legyenek a csere periódusok. Mégis egyhangúlag az a vélemény, hogy a mai kenés technológia mentén megadott intervallum komoly ráhagyásokkal is tökéletesen elég a motornak.
    menőmanó persze ezt nem érti, mert szerinte alagút is kell Pécs felé a síkságra.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Jaj de érdekes, hogy egyetértesz holiday önmagaddal.
    Jobb is így, mert ha nagyon belebonyolódzs abból csak a baj van.
    Mellesleg megjegyzem, hogy nagy hülyeséget írogatsz ezzel a 30.000-es olajcserével, de ez nálad alap.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Az én autómban 15.000 km a csereperiódus ami szerintem egy reális érték. Az enyémből leengedett fáradt-olajnak sincsen rosszabb színe, mint amit a fenti képen töltenek befelé. Ha ujjal belenyúlunk az olajba (természetesen kihűlt motor esetén) és megdörzsölgetjük ujjaink között érezni, hogy van-e még kenése. Ez persze nem tudományos teszt 🙂 , de arra jó, hogy kiderüljön még a 15.000 km-es csereperiódus sem feltétlenül szükséges. Ezt természetesen sok minden befolyásolja, az olaj minőségétől a vezetési stíluson át a használat módjáig. Én márkaszervizbe cseréltetem és mindig gyári olajat töltetek bele, ahogy a szűrő is mindig gyári. Szerintem ha ezt betartjuk akkor felesleges a rövidebb csereperiódusokkal és bizonytalan minőségű olajokkal terhelni a motort, ezzel maximum az olajgyártóknak kedvezünk 🙂 . Márkaszervizekbe márkától, típustól függően 15-25.000Ft között van egy olajcsere. Nekem 28.000 Ft-ba az olaj, olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő fért bele eredeti alkatrészekkel márkaszervizben. Ez sok? Aki autózik szánja ár ezt az összeget az autó ezt biztosan meghálálja!

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Nálunk sem mennek hamarabb olajszervizre az autók. Be is b….na. Még a 200 ezret futottakkal sem volt ebből semmi gond. Pedig kapnak. Ez az olajbaromság! A futómű miatt senki nem nyafog, pedig azok aztán jobban pusztulnak a sz.r utak miatt!

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    És ahogy korábban is írtam a gyári ajánlásban a 30ezres periódus is feltételekhez kötött. Szóval az a 30 nem minden esetben 30 a gyár szerint sem. Ha mondjuk a Lagunádban nem 1.8-as benzinmotor van, hanem mondjuk 1.5 dci, ahol egyes változatoknál szintén 30 ezret írnak elő, akkor nem biztos, hogy olyan vígan kibírja.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Nagyon motor függő is egyébként mennyire koszolja össze az olajat. A 30 ezres csere nem egy valóságtól elrugaszkodott dolog, csak ne városban várja el valaki a kenőanyagtól azt, hogy ugyanúgy teljesítsen mint mondjuk autópályán folyamatosan üzemmeleg motornál, állandó terhelés mellett. Ahogy az általad megtett kilométereket nézi az ember biztosan nem egy dugóban araszolva került mindez bele. 🙂 Mert sok hidegindítással, dugóban araszolva a 30e tényleg sok lett volna neki.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Nézd, én nem kapok fizetést azért, hogy mást írjak, mint a saját tapasztalatom. Ez az én tapasztalatom, kíváncsian várom a tiedet a kérdésben. Azt gondolom, hogy ilyen futásteljesítmény elegendő bizonyíték arra, amit állítok. Szerintem teljesen fölösleges a sűrűbb intervallum, mint amit a gyár előír.
    Egyébként azért adtam el, mert vettem újat, amibe 2009-2014 között beletettem 140000 km-t, az ő szerviz intervalluma is 30000 km volt, azt is betartottam, nem cseréltem hamarabb olajat és hibátlanul teljesített. A jelenlegi autómba 20 hónap alatt tettem 90000 km-t, intelligens a szerviz periódusa, tapasztalatom szerint inkább 30, mint 25. Most 140000 km. van benne és semmi baja.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Ezt te sem gondolhatod komolyan, de ha igen akkor legalabb ne terjeszd! Orok elet es egy nap? Akkor miert adtad el? De felre a viccet. Te soha nem bicioiztel szaraz nyikorgo lanccal? Ha nem, akkor elarulom hogy, eleg nehezze teszi, plana ha lanc ossze is rohad a sok allastol. Arrol nem is beszelve hogy szarazon a lanc sokkal gyorsabban kopik, ergo rovidebb eletartam. Egy hasznalt olaj is pont ezt teszi a motor rengeteg csuszo alkatreszevel. Plane motorsar eseten ,de 30es cserenkent is. Orok ellet, besza, behu.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Volt egy Laguna ll. autóm 2003-2009 között. 0 kilométeresként vettem át, benzines, 1,8-as. 5,5 év alatt 285000 km-t mentem vele. A szerviz periódusa 30000 km volt, amit végig tartottam is. Ilyen nagy futással adtam el az autót, ereje teljében, természetesen vezetett szervizkönyvvel. 1 hét alatt és nem is olcsón.
    Szerintem semmi értelme rövidíteni ezeket a periódusokat. A mai korszerű kenőanyagok ennél sokkal többet is kibírnak.
    Volt munkatársam, aki konkrétan 2 szerviz intervallumot kihagyott és annak a blokknak sem lett semmi baja, pedig szinte sarat vakartak le belőle.
    Éppen elegendő véleményem szerint betartani a gyári ajánlást, ha annyit megkap az autó, akkor örök élet és egy nap a mai blokkok élettartama.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Igazából, ha az emberek vennék a fáradtságot és elolvasnák azt a kis könyvecskét amit az autóhoz kapnak akkor nem lennének ilyen tévhitek, hogy egy olajat 30ekm-es periódussal kell cserélni mert eddig én ahány ilyen leírást láttam eddig ezek az értékek mindenhol elméleti maximumot jelöltek. (még akár azokban az időkben is amikor ez a szám 10e volt) Minden esetben egy hosszú felsorolás követte, hogy milyen felhasználás/csillagállás mellett tartható csak, és ott szerepelt, hogy különféle üzemeltetés mellett ezek az értékek drasztikusan lecsökkenhetnek. (városi használat minden esetben a felsorolás közt szerepelt)

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Nem is értem azokat a tulajokat, akik annak örülnek, h a gyár 20000-km-es intervallumot adott meg, jaj de jó: elnyújtott szerviz-intervallum így olcsóbb 🙂
    Persze itt is érdemesebb a használt autó vásárlóknak jobban figyelniük erre, hisz náluk borulhat a bili. Az új autó vásárlók jó része 5-6 év után megválik az autójától.

  • 2017.10.28. at 11:08
    Permalink

    Illetve nem csak maximális futásteljesítmény van meghatározva az olajcserére gyakoriságára, hanem használattól függetlenül idő intervallum is.

Vélemény, hozzászólás?