Nem csak hétköznapi szaladgálós hibrideket, de akár prémium SUV modelleket vagy amerikai különlegességeket is kaphatsz elektromos rásegítéssel kétmillió forint alatt: íme a kínálat!
Sokkal többet rejt a hibridek kategóriája a Toyota Priusnál, ez a kétmillió forint alatti mezőnyben is egyértelmű
Manapság egyes statisztikák szerint már a hibridek a legnépszerűbbek az újautó-piacon, ráadásul egyre népszerűbbek a használtautó-vásárlók körében is. Éppen ezért aktuális, hogy foglalkozzunk ezzel a kategóriával, hogy körülnézzünk a hazai kínálatban is. Ráadásul azt is fontos megjegyezni, hogy nem kell 5-10 millió forint egy hibridhez, már akár kétmillió forint alatt is találhatunk működőképes, elektromos rásegítéssel rendelkező példányokat. De vajon hol a csapda? Valóban használható járművek ezek az öreg hibridek, vagy csak álmokat kerget, aki ennyiért vár csodát? Nézzük az aktuális kínálatot, hogy megtaláljuk a válaszokat!
Fotó: Hasznaltauto.hu
A kínálat derekát egy legendás, japán gyártó adja, de nem az, amelyikre elsőként gondolnál a hibrid szót hallva. Toyota, azon belül is Prius ugyanis alig akad a csomagban, Honda Civic viszont annál inkább. A Honda ugyanis nagyon hamar ült fel a hibrid-vonatra, ám közel sem tett szert akkora hírnévre, mint a Toyota. Részben ezért is olcsóbbak a korabeli Honda hibridek, ami miatt több példány fér be a kétmilliós határ alá. A hálónkba akadt, legolcsóbb eladó hibrid viszont kis alkuval akár egymillióért is hazavihetőnek tűnik, meg kell azonban jegyezni, hogy egyértelműen kompromisszumos, ha a valódi hibrid élményt keresed. Az első generációs Civic hibrid ugyanis alapáron kézi sebességváltóval kombinálta az 1339 köbcentis, négyhengeres benzinest, az akkucsomagja pedig 144 voltos és 6 amperórás, ami manapság divatos mértékegységre fordítva 0,864 kilowattórás. A villanymotor 13,4 lóerőre és 40 newtonméteres forgatónyomatékra képes, ami a benzines 85 lóerejét és 80 newtonméterét egészíti ki. Az eladó példányi is kézi váltós, emiatt pedig minden bizonnyal csökken a rendszer hatékonysága is, ám vezetési élmény szempontjából ez a megoldás áll a legközelebb egy hagyományos benzineshez.
Fotó: Hasznaltauto.hu
Több eladó példányt találni azonban a következő generációs Civicből, ami bár az előd rendszerének a továbbfejlesztett változata, felhasználói élmény szempontjából egy sokkal komolyabb hibridnek hat. Az 1,33 literes benzines ugyanis itt már képes (szinte) teljesen kikapcsolni, így kizárólag elektromos hajtással is tud mozogni a jármű, ráadásul a CVT is alapfelszereltség lett a hibridnél. Bár a villanymotor továbbra is kizárólag a hagyományossal együtt forog, a benzinmotor azonban mind a négy hengert le tudja kapcsolni a frissített hengerfej és szelepek segítségével. A villanymotor egyébként erősebb, 20 lóerős, illetve az akkucsomag is modernebb, immáron 158,4 voltból és 5,5 amperórából jön ki a 0,87 kilowattóra, az új rendszer előnye, hogy jóval kisebb és könnyebb a régi akkunál.
Fotó: Kocsi.hu
Ilyen Civicből azonban már nem csak egyetlen, kósza példányt találni, a legnagyobb hazai használtautós oldalakon összesen 7 eladó közül válogathatunk. Az árazás nyilván függ az óraállástól és az állapottól is, így a legolcsóbb, 380 ezer kilométert futott példányért 1,2 millió alatt kérnek, míg a legdrágábbért 1,89 milliót szeretnének kapni. A szedán Civic méreteit és praktikumát is beleszámolva a képletbe akár egy egész jó ajánlat is lehet a típus ennyiért.
Fotó: Kocsi.hu
Hogyha inkább dobnád az unalmas szedánokat és a legendás Prius-formára is igényt tartanál, akkor is akad Honda a palettán, méghozzá a második generációs Insight. A 2009 és 2014 között gyártott modell kizárólag hibridként volt jelen a piacon, technológia terén pedig a korábban említett Civic generációk hibrid hajtásának továbbfejlesztett változatát használta. A benzinmotor itt 98 lóerős, a villanymotort pedig a magasabb teljesítmény helyett a minél komolyabb nyomatékra hangolták, hogy kiegészítse a benzinmotort. Így mindösszesen 13 lóerőre, de mellé 79 newtonméterre képes, ezt ráadásul már akár ezres fordulatszámnál leadja. Az akkucsomagon is variáltak, az 5,75 amperórás, 100,8 voltos, így mindösszesen 0,58 kilowattórás csomag az eddigieknél jóval könnyebb, ráadásul a hatékonyabb rekuperációnak köszönhetően nincs is szükség nagyobbra. Cikkünk szerkesztésekor két eladó példányt találtunk, az egyik 385 ezer kilométerrel, 1,59 millióért, míg a másik 196 ezer kilométerrel, 1,87 millióért várja az új tulajdonosát.
Fotó: Hasznaltauto.hu
Nem csak japán autót találni azonban a kínálatban, egy Ford Fusion is akad ugyanis, ám ez nem az a Fusion, amit Európában értékesített a Ford. Ez bizony a Mondeo tengeren túli megfelelője, ráadásul egy 2,5 literes benzinmotorral az orrában. A soros, négyhengeres benzinfaló 156 lóerőre képes, míg az autót magában is mozgatni képes villanymotor 106 lóerőt ad le. Az akkucsomag 5,5 amperórával és 275 volttal 1,5 kilowattórás. Az egyetlen eladó példányért 260 ezer kilométer után 1,28 milliót kérnek, ráadásul ezt már magyar rendszámmal kell érteni, így kimondottan jó ajánlatnak is tűnhet. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ez olyan amerikai modell, ami kimondottan ritka Magyarországon, így hogyha bármi tönkremegy vagy megsérül, akkor bizony jó mélyen zsebbe kell nyúlni.
Fotó: Hasznaltauto.hu
A fenti Fusion japán vetélytársa a Camry, amelyből szintén egyetlen példányt hirdetnek jelenleg kétmillió forint alatt. A 2,4 literes, 148 lóerős benzinmotort itt egy 141 lóerős villanymotor segíti, ráadásul a Toyota hagyományos e-CVT osztóművével párosítva. A 6,5 amperórás, 276 voltos, vagyis 1,79 kilowattórás akkupakk még a Fusion csomagját is megelőzi, ám a jobb hibrid rendszeren felül a Toyota embléma felárát is meg kell fizetni. A viseletes, több helyen rozsdásodó, 432 ezer kilométert futott Camry ugyanis 1,6 milliós árcédulát kapott, ráadásul itt sem lehet Dunát rekeszteni az autóhoz elérhető alkatrészekből.
Fotó: Hasznaltauto.hu
Az előző két modell szöges ellentéte azonban az egyetlen Toyota Auris a listában, ez ugyanis a 2006 és 2012 között gyártott Toyota Corolla generáció ötajtós, kompakt változata. Az Auris hibridet 2010-től gyártották, hajtáslánca is a visszafogottabb méreteihez alkalmazkodott. A lemezek alatt ugyanis a korabeli Prius technikája lapul: az 1,8 literes, Atkinson ciklusú benzinmotor 98 lóerőt ad le, amelyet a villanymotor 27 lóerővel egészít ki. A rendszer az áramot egy 1,3 kilowattórás akkucsomagban tárolja, kizárólag ebből az áramból, a benzinmotor beindítása nélkül is képes nagyjából 1,5 kilométeren át közlekedni. Az egyetlen kétmillió forint alatt hirdetett példány a 329 ezer kilométeres futásteljesítmény és a 2010-es gyártás ellenére korrekt állapotúnak tűnik a képek alapján, bár két elemet biztosan fújni kell rajta. Így kérnek érte 1,7 milliót, szóval még bőven kijönnek a javítások a keretből.
Fotó: Hasznaltauto.hu
Természetesen a Toyota prémiummárkája is felbukkan a találatok között, Lexusból két RX 400h példány keresi új gazdáját. 443 ezer kilométerrel és látványosan viseletes küllemmel már akár 1,69 millióért hazavihetsz egyet, ám a drágább, 1,95 millióért hirdetett példány sem sokkal szebb, ráadásul az óraállása is szinte pontosan 600 ezer kilométer. A benzinmotor itt 3,3 literes és 211 lóerős, a 288 voltos akkucsomag 1,87 kilowattórás, az e-CVT osztóműhöz csatlakozó, első kerekeket hajtó villanymotor 165 lóerős. Ezen felül a hátsó kerekeket tekeri egy 67 lóerős, második villanymotor, ami kizárólag padlógázon, illetve az első kerekek tapadásvesztése esetén segít be.
Fotó: Hasznaltauto.hu
Most viszont következzen, amire a legtöbb hibrid-rajongó várt: a Prius. Első generációs Prius hirdetést a cikk szerkesztésekor nem találtam, ám a második generációból még belefér néhány példány a kétmilliós határ alá, sőt, egyetlen harmadik generációs is fennakadt a rostán. A legolcsóbb Prius a hazai kínálatban 220 ezer kilométerrel 1,69 millióért kelleti magát, a leírás szerint rengeteg frissen elvégzett karbantartással és a közelmúltban cserélt akkucsomaggal. A kínálat teteje persze jóval meghaladja a kétmilliós keretet, ám már ennyiért is kapni szebb állapotú, jobban extrázott példányokat a második generációból.
Fotó: Kocsi.hu
A benzinmotor a második generáció esetén még 1,5 literes és 76 lóerős, az akkucsomag 201,6 voltos, 6,5 amperórás, tehát 1,31 kilowattórás, a villanymotor pedig 67 lóerős. A harmadik generáció esetében a technika nagyon hasonlóan működik, ám az Atkinson ciklusú benzinmotor 1,8 literesre és 98 lóerősre nőtt, a villanymotor 80 lóerősre erősödött, így a rendszerteljesítmény 110-ről 134 lóerőre gyarapodott, változatlan akkucsomag mellett.
Fotó: Kocsi.hu
Összegezve tehát főként 15-20 éves hibrideket találhatunk kétmillió forint alatt ma Magyarországon, ám ebben a korosztályban bőséges a választék a hétköznapi rohangálósoktól kezdve a prémium SUV modelleken át egészen az amerikai gyöngyszemekig. Fontos azonban megjegyezni, hogy kétmillió forintért kizárólag akkor éri meg bármilyen autót vásárolni, hogyha legalább 2,5, de inkább 3 millió forint lapul a zsebben. A hibridek esetében a bonyolultabb hajtáslánc és az öreg akkucsomag miatt még ezen felül is megérheti tartalékolni, így ezek a járművek inkább azok számára lehetnek érdekesek, akik 3-3,5 millió forinttal a zsebben vágnak neki a használt hibridek piacának. Az én személyes véleményem, hogy a nagyobb, prémiumabb, vagy amerikai típusokat napi használatra mindenképp érdemes kerülni, kivéve persze akkor, ha kimondottan ez a cél, illetve rá is tudod költeni a végtelen összeget, amit kérni fog az elkövetkező években egy ilyen jármű fenntartása.
Te bevállalnád a különlegesebb típusokat, vagy maradsz inkább a jól bevált Priusnál? Várjuk a válaszokat a kommentmezőben!