Mekkora élmény ez! – Vezettünk egy kupás Swiftet!
Jövőre már az új turbós Swiftekkel versenyeznek, mi még a szívót próbálhattuk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Méltatlanul lenézett autó a Swift, nem csak a régi és az első vasaló, de az előző széria is. Épp ezért a versenyautót sem veszik sokan komolyan, most végre megtapasztalhattam, mekkora élményt ad valójában.
Benézhettünk a Swift kupások edzésére, az Euro-Ring vizes aszfaltja nagy kihívás, ezt saját bőrömön tapasztalhattam
Nem vagyok szkeptikus és nem hallgatok se a pletykákra, sem elfogult véleményekre, a Suzuki Swifttel kapcsolatban is alig vártam, hogy végre kipróbálhassam. Mind az újat, mind a régit, ugyanis méltatlanul lenézett autók, valahogy nincs meg a bizalom a Swift felé, amikor kisautó választása van terítéken, pedig kiváló választás lehet egyedülállóknak, első autónak, vagy akár a család második szaladgálós kocsijának. Még az a robotváltós 1,3-as is jó volt, amit Mátyás hozott használttesztre, nem zavart benne semmi, ami például egy hasonlóan robotváltós Grande Puntóról nem mondható el. Ám most ne legyen szó automatáról, kényelemről, vezetéstámogatásról, ugyanis a Swift kupás versenyzők edzésnapján jártunk.
Karosszériája gyári, persze van bukócső és a szükséges biztonsági felszerelések, kőkemény verseny futómű és sperr difi
A 12 éves múltra visszatekintő hazai Suzuki Swift kupa jövőre újabb mérföldkövéhez érkezik, ugyanis leváltják a második global Swiftre épülő versenyautókat. Helyüket az új, immár 1,4-es turbós benzinmotorral hajtott Swift Sportból épített autók veszik át, melynek fejlesztése már javában tart. Bár ki nem próbálhattuk, láthattuk a fejlesztés első fázisában járó prototípust, a fehér 15 colos versenyfelnikkel szerelt sárga Swiftet kell figyelni a fotókon. Ez még külsőre és belsőre is gyárinak tűnik, ám váltóházát már átdolgozták annak érdekében, hogy önzáró sperr differenciálművet építhessenek az első tengelyhez. A versenyre rendszeresített Yokohama semi-slick abroncsokon futó prototípust egyelőre alapos tesztnek vetik alá, ám az már az új Swift teljesítménymérésén kiderült, hogy az erővel nem lesz gond, ugyanis a gyárilag 140 lóerőt és 240 Nm nyomatékot ígérő motor 155 lóerőt és 290 Nm nyomatékot teljesített hagyományos benzinnel, bármiféle piszkálás nélkül.
Körmöczi Balázzsal járhattam be a pályát, a fiatal pilóta szemtelenül precízen terelgeti a Swiftet
Swift kupás versenyző bárkiből válhat, az anyagi beugró határozza meg a versenyzés lehetőségét, ám már akár 12 éves kortól indulhat fiatal pilóta. A tesztnapon sajnos óriási esőt kaptunk a nyakunkba, valamint az Euro-Ring aszfaltjára, amin így minden egyes kanyar ideális ívén kis túlzással bokáig ért a víz. Mivel megvolt a lehetőségünk, hogy vezessük az egyik kupás autót, nem ártott egy kis pályabejárás, némi tapasztalat az autó mozgása és hangja terén, ezért Körmöczi Balázs mellett élvezhettem egy kört. A fiatal pilóta négyéves kora óta versenyszerűen gokartozik, ma szemtelenül jól terelgeti a Swiftet még a jégpályaként csúszó Euro-Ringen is. A semi-slick abroncsok némi esővel is megküzdenek, ám ilyen mértékben már jobban csúszik, mint bármelyik utcai abroncs, de valahogy meg sem mozdul az autó feneke. A tempó nem veszedelmes, igyekszem figyelni a sebességmérőt, amit Balázs 120-ig enged, ennél tempósabb szakaszt nem veszünk a vizes pályán. Egyszerűnek tűnik, miközben a kanyarjellemzők miatt nagyon penge, ahogy fordul és mozog a Swift.
Nagyobb sérülést még senki nem szenvedett itt, a kupás Swiftek biztonságosak, kényelemről itt szó sincs, kőkemény versenygép ez
A tempó nem veszedelmes, inkább kanyarban gyors a Swift, na persze nem alattam, én inkább keresztben autózom, nem önszántamból
Gergő higgadtan viseli a túlélésért vívott harcomat, amikor az autó feneke először úszik meg. Hamar észreveszem, hiába magas a karosszéria, rendkívül alacsonyra került az ülés, így minden mozdulatát tűpontosan érezni. Ijedtemben hirtelen fékeznék, de ilyenkor nem szabad így azonnal gázt adok, ahogy Gergő is utasít, hisz a sperr differenciálmű miatt így azonnal egyenesbe áll a Swift. Ezt még jó párszor eljátszottam és volt pár igazán szép ív, nem mondom, hogy direkt, de végül is kiadta és élveztem. Rendkívül kezes és jóindulatú, a kupás Swift kimondottan jó szórakozás és remek edzés, nem véletlen, hogy a Swift kupából rengeteg tehetséges versenyző lép följebb. Éppen ezért hajtják egyre erősebben a versenysorozat szekerét, ami már Ausztriában is működik, valamint az új autót is velük együtt fejlesztik.
Már készül az új versenyautó, a sárga még szinte gyári, de már sperr difit kapott a fejlesztés első fázisában
140 lóerő helyett már most 155-öt teljesít, ám a fejlesztés végére 170 a cél, amivel a könnyebb autó jelentős másodpercekkel lehet gyorsabb a Hungaroringen, mint a jelenlegi szívó 1,6-os versenyautó