Mekkora élmény ez! – Vezettünk egy kupás Swiftet!

Jövőre már az új turbós Swiftekkel versenyeznek, mi még a szívót próbálhattuk

Méltatlanul lenézett autó a Swift, nem csak a régi és az első vasaló, de az előző széria is. Épp ezért a versenyautót sem veszik sokan komolyan, most végre megtapasztalhattam, mekkora élményt ad valójában.

Benézhettünk a Swift kupások edzésére, az Euro-Ring vizes aszfaltja nagy kihívás, ezt saját bőrömön tapasztalhattam

Nem vagyok szkeptikus és nem hallgatok se a pletykákra, sem elfogult véleményekre, a Suzuki Swifttel kapcsolatban is alig vártam, hogy végre kipróbálhassam. Mind az újat, mind a régit, ugyanis méltatlanul lenézett autók, valahogy nincs meg a bizalom a Swift felé, amikor kisautó választása van terítéken, pedig kiváló választás lehet egyedülállóknak, első autónak, vagy akár a család második szaladgálós kocsijának. Még az a robotváltós 1,3-as is jó volt, amit Mátyás hozott használttesztre, nem zavart benne semmi, ami például egy hasonlóan robotváltós Grande Puntóról nem mondható el. Ám most ne legyen szó automatáról, kényelemről, vezetéstámogatásról, ugyanis a Swift kupás versenyzők edzésnapján jártunk.

Karosszériája gyári, persze van bukócső és a szükséges biztonsági felszerelések, kőkemény verseny futómű és sperr difi

A 12 éves múltra visszatekintő hazai Suzuki Swift kupa jövőre újabb mérföldkövéhez érkezik, ugyanis leváltják a második global Swiftre épülő versenyautókat. Helyüket az új, immár 1,4-es turbós benzinmotorral hajtott Swift Sportból épített autók veszik át, melynek fejlesztése már javában tart. Bár ki nem próbálhattuk, láthattuk a fejlesztés első fázisában járó prototípust, a fehér 15 colos versenyfelnikkel szerelt sárga Swiftet kell figyelni a fotókon. Ez még külsőre és belsőre is gyárinak tűnik, ám váltóházát már átdolgozták annak érdekében, hogy önzáró sperr differenciálművet építhessenek az első tengelyhez. A versenyre rendszeresített Yokohama semi-slick abroncsokon futó prototípust egyelőre alapos tesztnek vetik alá, ám az már az új Swift teljesítménymérésén kiderült, hogy az erővel nem lesz gond, ugyanis a gyárilag 140 lóerőt és 240 Nm nyomatékot ígérő motor 155 lóerőt és 290 Nm nyomatékot teljesített hagyományos benzinnel, bármiféle piszkálás nélkül.

Körmöczi Balázzsal járhattam be a pályát, a fiatal pilóta szemtelenül precízen terelgeti a Swiftet

Swift kupás versenyző bárkiből válhat, az anyagi beugró határozza meg a versenyzés lehetőségét, ám már akár 12 éves kortól indulhat fiatal pilóta. A tesztnapon sajnos óriási esőt kaptunk a nyakunkba, valamint az Euro-Ring aszfaltjára, amin így minden egyes kanyar ideális ívén kis túlzással bokáig ért a víz. Mivel megvolt a lehetőségünk, hogy vezessük az egyik kupás autót, nem ártott egy kis pályabejárás, némi tapasztalat az autó mozgása és hangja terén, ezért Körmöczi Balázs mellett élvezhettem egy kört. A fiatal pilóta négyéves kora óta versenyszerűen gokartozik, ma szemtelenül jól terelgeti a Swiftet még a jégpályaként csúszó Euro-Ringen is. A semi-slick abroncsok némi esővel is megküzdenek, ám ilyen mértékben már jobban csúszik, mint bármelyik utcai abroncs, de valahogy meg sem mozdul az autó feneke. A tempó nem veszedelmes, igyekszem figyelni a sebességmérőt, amit Balázs 120-ig enged, ennél tempósabb szakaszt nem veszünk a vizes pályán. Egyszerűnek tűnik, miközben a kanyarjellemzők miatt nagyon penge, ahogy fordul és mozog a Swift.

Nagyobb sérülést még senki nem szenvedett itt, a kupás Swiftek biztonságosak, kényelemről itt szó sincs, kőkemény versenygép ez

Hirdetés

Az arany fényezésű versenyautót szánták nekünk, nem vezettem azelőtt bukócsöves pályaautót, és talán a Swift volt az első alkalomra a lehető legjobb választás. Maszk, bukósisak fel, bekászálódok a mászókán keresztül a kibelezett Suzuki testbe, ami a lecsupaszított utastér ellenére is furcsán biztonságérzetet kelt. Bár a test-test elleni küzdelemben nem ritka, hogy a versenyzők meghempergetik a Swiftet a bukótérben, ám még senki nem szenvedett nagyobb sérülést, az autó bombabiztos. Jobb egyen Borsi Gergő foglal helyet, aki próbálja diktálni a pályát, ám a katalizátor nélküli kipufogó már alacsonyabb fordulaton is úgy szól, hogy semmit nem hallok belőle, de szerencsére kézjeleit azért látom. A tempónk messze nem akkora, mint amit Balázzsal autóztunk, az autó is kicsit más, ahol ő még vígan másodikban éppen csak beleforgatta a piros mezőbe az 1,6-os szívót, ott én már a harmadikat váltom, hisz elértem a 7500 környéki tiltást.

A tempó nem veszedelmes, inkább kanyarban gyors a Swift, na persze nem alattam, én inkább keresztben autózom, nem önszántamból

Gergő higgadtan viseli a túlélésért vívott harcomat, amikor az autó feneke először úszik meg. Hamar észreveszem, hiába magas a karosszéria, rendkívül alacsonyra került az ülés, így minden mozdulatát tűpontosan érezni. Ijedtemben hirtelen fékeznék, de ilyenkor nem szabad így azonnal gázt adok, ahogy Gergő is utasít, hisz a sperr differenciálmű miatt így azonnal egyenesbe áll a Swift. Ezt még jó párszor eljátszottam és volt pár igazán szép ív, nem mondom, hogy direkt, de végül is kiadta és élveztem. Rendkívül kezes és jóindulatú, a kupás Swift kimondottan jó szórakozás és remek edzés, nem véletlen, hogy a Swift kupából rengeteg tehetséges versenyző lép följebb. Éppen ezért hajtják egyre erősebben a versenysorozat szekerét, ami már Ausztriában is működik, valamint az új autót is velük együtt fejlesztik.

Már készül az új versenyautó, a sárga még szinte gyári, de már sperr difit kapott a fejlesztés első fázisában

Az utánpótlás nevelésre igazán komoly autót fejlesztenek, az új turbós Swift szemben a mostani szívó kb. 130 lóerejével 170 lóerőt fog teljesíteni az előzetes mérések és tervek szerint, valamint 300 Nm nyomatékot katalizátor nélküli kipufogórendszerrel. Az új Swift Sport is rendkívül jól mozog pályán utcai kivitelben is, ám a keményebb futómű, a jelentős ültetés és a sperr differenciálmű kiváló versenyautót fog eredményezni. Aminek pedig a fejlesztők és a szerelők örülnek az az, hogy az új Swift valamivel egyszerűbb felépítésű, néhány alkatrészt, ami korábban több darabból állt, azt itt egy darabból készítették, mint például pár első merevítés a fényszórók mögött, amik szerepét az újnál már maga a fényszóró vette át. Az új Swift Sport versenyautók jövőre készülnek el, a versenysorozat pedig tovább dübörög, hogy a tehetséges fiatalok tudásának és jövőjének megfelelő alapot biztosítson.

140 lóerő helyett már most 155-öt teljesít, ám a fejlesztés végére 170 a cél, amivel a könnyebb autó jelentős másodpercekkel lehet gyorsabb a Hungaroringen, mint a jelenlegi szívó 1,6-os versenyautó

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?