Hirdetés

Mit nézzünk át a műszaki vizsga előtt?

Műszaki vizsga előtti teendők

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem szerencsés, ha a műszaki vizsgán derülnek ki az autóval kapcsolatos hibák. Érdemes időt szánni előtte egy házi átvizsgálásra, és ha tehetjük, szervizben is végeztessünk el néhány, a vizsgán szokásos mérést.

Újabban négyféle színnel jelölik a környezetvédelmi osztályba sorolást (alsó plakett): zöld, kék, piros és fekete. Ez dönti el, hogy korlátozás, pl. szmogriadó esetén mely járművek vehetnek részt a forgalomban

A ma érvényben lévő szabályok értelmében az újonnan forgalomba helyezett autók műszaki vizsgája négy évre szól, majd ennek lejártával kétévente válik esedékessé a következő szemle.

Megszokhattuk, hogy az autózáshoz köthető dolgokért fizetni kell, és ez így van a kötelező műszaki vizsgánál is: jelen állás szerint egy személygépkocsi vizsgadíja 16 290 Ft, de ez komplex költség, amelyben benne foglaltatik az évenkénti zöldkártya eltörlése miatti környezetvédelmi vizsgálat díja is – ez összegszerűen 5 800 forintot tesz ki az iménti összegből. Aki megteheti, hogy négyéves kora előtt megválik autójától – ismét újra cserélve azt – annak felesleges további olvasnia, hiszen a műszakiztatás teljes költsége és procedúrája már az új tulajdonos gondja lesz. Akik viszont hosszabb távra terveznek, netán használt autóval rendelkeznek, azoknak ajánlatos felkészülve megjelenni a bejelentett időpontban egy vizsgáztatási engedéllyel rendelkező külsős állomáson, vagy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) telephelyén.

Egyszerűen ellenőrizhető az abroncsok profilmélysége. 1,6 mm alatt ne jelenjünk meg a vizsgán, mert megbukik az autó

Ha az autó rendszeresen szervizelt, akkor különösebb meglepetések nem érhetik a tulajdonost, hiszen döntően „képben van” a kocsija általános kondícióját illetően. Az otthoni átvizsgálás azonban nem felesleges időtöltés. Mit érdemes ilyenkor szemrevételezni? Kezdjük kívülről, rögtön az üvegekkel. A szélvédőn nem lehet repedés, és a látótérben kavicsfelverődés okozta sérülés – utóbbit javítva elfogadják, ha a munka szakszerűen kivitelezett. A szélvédő nem lehet fóliával sötétített, míg a két első oldalüveg fényáteresztő képességét 75 százalékban írják elő, ami annyit jelent, hogy a fóliázás itt sem megengedett, tehát ha van (például így vettük az autót), a vizsgára ajánlott eltávolítani, mert ez bukást eredményező állapot. A hátsó szélvédő és az oldalablakok sötétítése megengedett, és ez manapság legtöbbször már a gyárban megtörténik, felragasztott sötétítő fólia esetén azonban annak fényáteresztését igazoló műbizonylat szükséges.

A lámpákra is figyeljünk oda, minden világítóberendezésnek működnie kell, tehát helyzetjelző, tompított és távolsági fény, irányjelző, fék, tolató, és ha van, akkor a ködlámpa sem kivétel. A búrák nem lehetnek repedtek, pláne töröttek, a régebbi konstrukcióknál a korrodált, sérült foncsorra kell ügyelni.

A karosszériánál csak a kisebb, napi használatból eredő horzsolásokat, horpadásokat nézik el, karambolos, elemhiányos autóval kár is próbálkozni, és ügyeljünk a korrózióra. Ne dőljünk be a városi legendáknak, például kezdődő sárvédő íves „virágzással” még nem fogják elmeszelni a kocsit, maximum ráírják a vizsgalapra a hibát, de érezzük, hogy van egy határ, ami nem a hallhatóan csámcsogó rozsdánál, a szitává porlott küszöböknél kezdődik.

Külső szemrevételezésnél a gumikról se feledkezzünk el, nézzük meg, nem repedezettek, netán szerkezetileg károsodtak-e az abroncsok – utóbbi a szálszakadás, amit jellegzetes dudor jelez. A törvényileg előírt kötelező minimális profilmélység 1,6 mm, de ahogy már többször elmondtuk, a saját biztonságunk érdekében 3-4 milliméternél cseréljünk abroncsot.

Ugyan a zöldkártya, mint “önálló intézmény megszűnt, de a műszaki vizsgán minden esetben végeznek környezetvédelmi vizsgálatot – ez újonnan vásárolt autónál négy év után, majd kétévente esedékes

Érdemes néhány mondatban a kerekekről és a fényszórókról külön is szólni. Nem árt tudni, hogy ha nem gyári könnyűfém felni van felszerelve, akkor a vizsgán bizony kérhetik a műbizonylatot. A kerekeknél (gumi és felni) nem lehet méretbeli eltérés, csak akkor, ha ezt a gyári specifikáció előírja – például sportos típusoknál hátul a nagyobb felnire szélesebb abroncs kerülhet. A gumiknál megengedett az eltérő mintázat, de tengelyenként azonosnak kell lenniük. A fényszóróknál az utólagos, sokszor a gagyi kategóriába tartozó xenon berendezésekre kell kitérni, hiszen dömping van a kereskedelemben, és nyakra-főre szerelik be ezeket a javarészt szabálytalanul működő, a szembejövőket kellemetlenül vakító (kvázi balesetveszélyes) holmikat. Ez önmagában is külön sztori, így most csak annyit, a szélvédőmosóval együtt dolgozó lámpamosó és automata szintszabályozás nélküli xenonnal nincs pardon, bukik a jármű.

Fontos a jó állapotú, csík- és foltmentesen dolgozó ablaktörlő, és nem azért, mert ellenőrzik, hanem a biztonságunkat szolgálja. Amennyiben használt kocsit vásároltunk, és így készülünk vizsgára, figyeljünk az övfeszítő jelzésére – a képen látható már “elsült

Az utastérben is akadhat tennivaló. A műszereknek (hiba- és visszajelző fényeknek) működniük kell, az ülések rögzítése legyen stabil, állíthatóságuk pedig problémamentes. Ellenőrizzük az összes biztonsági övet, az automata csévélőt, a csatlakozókat, mert ezek szerepe kiemelten fontos a biztonságos közlekedésben. Ha az autóban övfeszítő is van, az nem lehet „elsülve”, kötelező a gyári állapot – ha korábban már működésbe lépett a szerkezet, és ezáltal használhatatlanná vált, akkor ezt színes (sárga vagy piros) kis jelzés mutatja a csatnál. Próbáljuk ki a dudát, és az ablaktörlő- illetve mosóberendezést – ha van, akkor hátul is. A gumik ne legyenek szakadtak, ha szükséges, cseréljük őket. Működjön a szellőzés, a páramentesítés. A kötelező tartozékok között ne feledkezzünk el a pótkerékről, szükség esetén állítsuk be a légnyomást, készítsük össze a kerékcseréhez szükséges szerszámokat. Ha pótkerék nincs, akkor a defektjavító szettet mutassuk majd be a szemlén. A vizsgabiztos munkájának gyorsítása, segítése érdekében ajánlott előkészíteni az elakadásjelzőt és az elsősegélycsomagot – utóbbi érvényességét nem csak a vizsgán, de a forgalomban a rendőr is számon kérheti.

Anyagi lehetőségtől függ, de nem ablakon kidobott pénz az autószervizek vizsgára felkészítő szolgáltatása. Ilyenkor mindent átnéznek, hogy az éles minősítésen már ne legyen probléma – utána sok helyen maga a vizsga is elvégeztethető, az NKH telephelyei mellett erre külsős műhelyek is jogosultak. A féket és a lengéscsillapítókat speciális padon vallatják, és fontos az aknában, illetve az emelő alatt végzett szemrevételezés is. A fényszórókat műszerrel állítják be

Ha megvagyunk az otthoni átnézéssel, és tutira akarunk menni, akkor igénybe vehetjük a műhelyek vizsgára felkészítő szolgáltatását, amelynek során műszerek segítségével, speciális eszközökkel is átnézik azokat a dolgokat, amiket a műszakin ugyancsak megtesznek majd a vizsgáztatók. Ide tartozik a fényszórók beállítása: ez egyszerű, de nagyon fontos művelet, melyet a szerelők szükség szerint néhány perc alatt megoldanak. A futómű alkatrészeit az autót felemelve szemrevételezik; a csapágyak, a gömbfejek, a szilentek legyenek rendben, a porvédőgumik ne legyenek szakadtak, és ha már a magasban van a kocsi, a kipufogó is kipipálható a listán – utóbbinál nem baj a felületi korrózió, de átlyukadva nem lehet sehol. A féket, a lengéscsillapítókat próbapadon tesztelik. A közös tengelyen lévő kerekek között elöl maximum 20, hátul 30 százalékos fékerő-eltérés megengedett, és nem lehet gond a nem álló helyzetű rögzítésre szolgáló kézifékkel sem, mert kritikus helyzetben (megszűnt lábfék esetén) ezzel kell lassítani a járművet, de emelkedőn való elinduláskor is szerepet játszik. Ha valamilyen alkatrész (fékbetét, tárcsa, porvédőharang, stb.) cserére szorul, jobb megválni tőle minél előbb, és így – megnyugtató módon – az autó is rendben van, valamint a műszaki vizsga is problémamentesen lesz abszolválható.

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Sziasztok! Olyan kérdésem volna,ha esetleg lejár a műszaki és egy hónappal késöbb veszem észre úgy csak k,p,m vizsgára van szükség vagy ugyan úgy be vihetem egy vizsga állomásra? Segítségetekre lenne szükségem! Előre is köszönöm.

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Sziasztok!

    MIT TUDOK ILYENKOR TENNI??

    Lenne egy olyan kérdésem, hogy az autóm Renault19 1.4 chamade..időszakos műszaki vizsgán
    átment Renault 19 gépjárművemre előzetesen felszerelt “Gyári” Wafelia
    > vonóhorog mi okból nem lett feltüntetve, illetve milyen indokkal lett el
    > utasítva a vonohorgos vizsgáztatás, holott az összes gyári papírja és a
    > szerelési útmutató, vásárlást igazoló nyugta is mellékelve volt, s a
    > gyári ajánlás szerint is ez a tipusú horog való az autómra.
    > Érdeklődnék, hogy esetlegesen mien modon tudnám vonohorogra le
    > vizsgáztatni az autómat, s hol??

    A VÁLASZ AMIT KAPTAM:

    Az Ön gépkocsijának adattábláján a járműszerelvény megengedett legnagyobb
    össztömege nincs feltüntetve, ezért hivatalosan vonóhorgot nem lehet rá
    felszerelni. / A karosszéria nem engedhet meg vontatást./
    Vonóhorogra nem kaphat műszaki vizsgát, sem itt, sem máshol. Ha valamelyik
    vizsgahely saját felelősségre vállalja a vizsgáztatást, a vizsgajogot
    kockáztatja.
    Reméljük, válaszunkkal elégedett lesz.

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Márciusban vásárolt használt autómnak június 6-n jár le a műszakija. Előtte vonó horgot szereltetek fel. A vásárláskor új forgalmit kaptam amit ki is kellett fizetni. Kérdésem az lenne, hogy a vonóhorog miatt ismét új forgalmi kell -amiért megint fizetek- vagy a régibe pecsételik be a horog meglétét, és akkor nem kell az új forgalmi?

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Én 61 éves vagyok 51!éve pusztitom a benzint ,öreg rájának számitok.A vizsgára való felkészitésénél fontos,az auto kivül-belüli tisztasága.Alvázmosás,motortér,mszám,aszám.Nem vagyok autoszerelő,de mindig én készitem fel az automat,19-é,motoromat,39-é és büszke vagyok, mikor azt mondják,hogy igy kell vizsgára hozni egy járművet.Ez egy jó pont.Ja és nem árt egy uj légszűrő sem.Sok sikert! Doki papa.

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Én úgy tudom, hogy fel lehet tenni kisebb sebességindexű gumit, de azt a műszerfalon jól látható helyen fel kell tüntetni. Régebben olvastam ilyen szabályozást, mivel “kpm” vizsgára szorultam a Hondámmal.

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Nagyon jó a cikk, de érdekes módon nekem egy olyan műhelyben ami vizsgaállomás is volt, simán lecserélték az egyik tengelyen levő egyik gumimat egy teljesen más márkájú és mintájú gumira és azt mondták hogy méretre és a másik gumi tulajdonságára (téli vagy nyári) kell stimmelnie.És így is műszakiztatták le :))
    A műszaki nem úgy volt hogy az autó 10 éves korág 4-3-3 év, majd utána kétévente?
    Vagy így volt és változott?Vagy nem így volt csak én tudom rosszul?Nekem nem volt még 10 év alatti autóm :)))))

  • 2017.10.31. at 15:32
    Permalink

    Szeritnem a gyari elöirast kell követni, tehat ha V sebessegindex ajanlott akkor a H nem jo, mindenben a gyar altal megadott parameterek a mervadoak. De szeritnem a vizsgan ezt nem nezik, de nem elkepzelehtetlen h bal labbal kelt fel a vizsgabiztos, v nem kapta meg az asszonytol, felcseszte a gyerek reggel…stb, kiszamithatatlanok.

Vélemény, hozzászólás?