Nem vicc: csőstül jönnek a 10 fokozatú váltók

A Ford és a GM is beszáll a számháborúba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Novemberben hivatalosan is bejelenthetik, hogy a Ford és a General Motors együtt fejleszt 9, sőt akár 10 fokozatú automata váltót. Cél az emissziócsökkentés.

Úgy fest, folytatódik a számháború, s az autógyárak mindent megtesznek azért, hogy - papíron - a lehető legalacsonyabbra szorítsák az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Pillanatnyilag ilyen szempontból a 8 fokozatú automata a sláger (Audi, BMW, Jaguar, Lexus modellekben), de hallottunk és írtunk is már olyasmi tervekről, hogy a német váltóspecialista beszállító ZF 9, a Hyundai pedig 10 sebességes szerkezetet épít.
Friss hír a New York Times napokban közölt cikke nyomán, hogy a Ford a General Motorsszal együttműködve nem csak a jelenben etalon 8-as, hanem 9, sőt akár 10 fokozatú automata váltón dolgozik, a hivatalos bejelentés novemberben esedékes. A két detroiti óriás korábban már dolgozott vállvetve - a szerelemgyerek 6 sebességes robot a cégek amerikai modelljeiben kapott helyet.
Hirdetés
Ezúttal a 9 fokozatút elsőkerekes autókhoz, a 10 gangost a hátulhajtókhoz tervezik. Csökkenni fog a fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás, de a zaj és a vibráció is, a projekt költségvonzatáról és kockázatmegosztásáról nem is beszélve. Egy, a motort folyvást - optimálisan - alacsony fordulaton tartó 9 fokozatú automata váltótól 16 százalékos fogyasztáscsökkenést remélnek a 6 sebességesekhez képest, a manuális váltót meg lassan elfelejthetjük, a Porsche 7 fokozatúját valamiért nem követik a vetélytársak...
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    Nem is hinnéd, hogy az ideális vezetés mennyire veszélyes 😀 nagy ívek minél gyorsabban, ráfutás a gyorsításoknál az üresbe vételhez, magas sebességgel kigurítani városba érkezéskor.
    Én régen amikor így mentem, akkor a kiszemelt referencia autó soha nem tudott meglépni, de én kevesebb üzemanyagot és fékbetétet használtam el, ugyanazon az úton és nagyjából időben.
    Sehol nincs betartva ebben a sebességhatár, mert 65re kell felnyomni üresbe venni és 50ről újra ismételni.
    Tojásos emberek nem fogyasztanak jól mert a motort fojtják, annak lélegeznie kell vagy üresben kell lennie. Én is megőrültem volna.

    Persze nézd az egészét 😉

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    Oké, hogy hibridnél értelmetlen a kézi váltó, de Magyarországon még a hibrid is elég kevés. A vezetési stílus az egy másik dolog, ki így vezet, ki úgy, mindenkinek a maga dolga. Az biztos, hogy én nem megyek sem finomabban sem lassabban azért, hogy a kocsim fél literrel kevesebbet egyen (pl.: 7,5 helyett 7 litert). Ültem már olyan munkatársam mellett, aki mindig minden sebességet betartott, szinte tojásokon lépdelve vezetett, majdnem megőrültem mellette.

    Szóval automatát egyelőre nem tervezek, ha egyszer majd mégis másképp gondolom, akkor körülnézek majd, hogy mi a legjobb, igaz nem ez alapján fogok választani, hanem a kocsi egészét vetem össze a saját követelményeimmel.

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    Az is igaz, ha nincs a GM-el a hideg háború akkor még csak most jönne ki a Toyota Prius első modellje, mert mára kényszerültek volna kinyitni azt a bizonyos fiókot, így autónként elbukták az előállítási ár felét. De szerencsére a hőskorban

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    öö hibridnél egyszerűen értelmetlen megtartani.. lehet hogy nincs hagyománya, és az is lehet, hogy össz népességileg kevesebb lenne az üzemanyag felhasználás, mert nem 1 embert ismerek aki nem kezeli megfelelően és városba 3masba simán pörög 3000-el szarik bele.

    DSG? Ha már automata, akkor toyota HSD rendszerű autót vegyél, már 15 éve az a legjobb hajtáslánc.

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    Azért azt nem hiszem, hogy a manuális váltót végleg elfelejthetjük. Ez nem technológiai kérdés, hanem leginkább a hagyományoké, a megszokásoké. Magyarországon nem nagyon van hagyománya az automata váltóknak, kíváncsi lennék, hogy az eladott új autók hány százalékában van automata. Nincsenek adataim, de ha tippelnem kellene, akkor 15 % alatt van az automata. Én sem vennék automatát, csak abban az esetben, ha valamilyen egészségügyi okból szükségem lenne rá. Pl. egy ismerősöm egy térdműtétje miatt vett automatát. Ha erre kerülne a sor, akkor a jelenlegi választéjból biztos, hogy a DSG-t venném. De remélem még sokáig mauálissal járok.

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    @Ogre84 lehet 1500 alatt menni, de csak csorogni, mert időegység alatt beszívott levegő arra az üzemanyag mennyiségre épp elég, és 1500 fölött tudunk ennyi üzemanyaghoz elég levegőt beszívatni, hogy már gyorsulásról beszélhessünk, úgy mond a motor időben az elvárásaink elé tud kerülni. Így lehet érthetőbb.

    @Colie, rendben 10 év elhiszem, én is próbáltam mind kettőt és ez tűnt a kímélőbbnek, ha javasolhatom azért próbáld ki ezt is, illetve az üresben haladást 60-70 alatt.
    Ebben igazad van, Aról Bre gyorsulni x energia kell, a lassúbbnál annyi az előny, hogy a motor egy gazdaságosabb tartományában kerül felhasználásra. Ezzel szerintem nem lehet vitatkozni.

    Lassú gyorsulásnál remélem nem lassú pedál benyomást értesz, mert azt igen is be kell nyomni, de a motorra a váltóval nagyobb load tehető ezzel köbcentire több üzemanyag kerül felhasználásra(lekövetve a fordulatszám növekedését) ideális alacsony fordulatszámon, arról nem is beszélve hogy a fojtószelep jobban ki tud nyitni, amikor dübörög a kW az emberek nem szokták olyan mélyre nyomni a pedált, ezzel a motornak le kell küzdenie a fojtást és kisebb a végnyomás is ami kisebb termikus hatásfokot eredményez.

    PL én hiányolok már rég egy olyan rendszert aminél lepadlózod és a gép mindig az ideális fajlagos fogyasztást teljesítve leköveti a fordulatszám emelkedést.. és akkor mindenki ideállisan tudnak gyorsítani, bár ez a Priusnál szerencsére nem kell, ő azt csinálja, hogy nagy az igény? oké felcsapja a villany fojtást a motor meg teli torokból szívhat.

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    A “váltások végig csinálása” azért nem gazdaságos, mert idő kell hozzá, végig rel. magas a fogyasztás, sokat kopik a váltó és a kuplung minden eleme. Valamiért ezt csinálják ált, az autósok. Plusz abban a hitben élnek, hogy jó a lassú gyorsulás a fogyi érdekében. Minden gyakorlat azt mutatja az elmélettel szemben, hogy nagyobb és időben gyors sebességnövekedéssel és váltással, valamint minimum sík terepen, egyenletes mozgással sem a motor nem terhelődik, sem a pénztárca. Persze a ki 0-tól elhajtja a kocsiját mondjuk félmilla km-ig, így az lehet, hogy veszít 50k km élettrtamot a motorból (azért ezt kétlem), de nyer több kuplung és fékalkatrészt, munkadíjat és üza. árkülönbözetet.

    Ráadásul ez egyáltalán nem megy a (+) dinamizmus kárára, csak a (-) -éra, mivel fékezni dinamikusan egyszerűen pazarlás! Plusz a száguldozók sem kerülnek csak1 piros lámpával előrébb. 😉

    Nekem ez már több 10 éve működik, egy autót sem kellett még emiatt extrában javítani, sőt fele, harmada a kopó alkatrészek becsült/tényleges ktg-e – szemben a “normál”/forszírozott hajtással.

    De mindenki döntse el mit szeret… Én ezt! 🙂

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    A motor magas fordulaton, pazarlóbb, mert kevesebb az idő az égetésre.(1esben 35-40) Illetve az alkatrészek(lengő tömeg) is nagyobb terhelésnek vannak kitéve.
    A váltó fokozat emelésével, a motor kevesebbet forog=kevesebb üzemanyag felhasználást valósít meg. Cél a motor minél alacsonyabb fordulaton tartása, de nem kockáztatva annak ideális levegőhöz jutását, ami 1500-tól valósul meg biztonságosan minimális terepkörülmények között(emelkedő, lejtő)

    A lényeg Colie, hogy még gazdaságosabb leszel, ha 2000nél kb elváltasz és végig csinálod a váltásokat, hogy a motor mindig a leghatékonyabb 1500-2000es fordulaton mozoghasson.

    Olyan meg szerintem nincs, hogy dinamikus vezetés, mert aki átlátja a folyamatot nem vezet se dinamikusan se takarékosan hanem csak megfelelően nyomja 😉

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    CVt :
    e-CVT van a Toyota HSD hajtásláncú autóiban, ahol a villany fojtással állandó motor fordulatszámmal oldják meg ezt a kérdést ami gyakorlatilag végtelen variációt eredményez azonnal alkalmazkodva a környezeti lehetőségekhez. Nagyobb nyomatékú motorhoz nagyobb villanymotort és erősebb bolygóműt téve a teljesítmény korlát ez esetben elenyésző. ÉS persze nagyobb aksi is kell, hogy fogadja a töltő áramot.

    Váltás!
    Mindig az a cél, hogy váltáskor 1500 ra essen vissza a fordulat, illetve ez alá ne menjen. Kivéve üresbe tételkor amiben városi haladásunk jó részét kellene végrehajtsuk 50-60 között.
    A ki kihagy fokozatokat, az elrontja az egészet, kivéve fékezéskori motorfék arányosításkor, az ember lehet hogy nem tud elég gyorsan lefele váltogatni.

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    Jó ez a technikai “fejlődés”…

    ‘Érdekes’ a sok fokozat, de mégis a 6 fok. manuális váltómmal is előszeretettel ki-kihagyok minden második fokozatot (esetek 80+%), de van, hogy 1-ből 6-ba váltok (!), hiszen 1-esben már könnyen elérem, hogy 35-40-el menjek, ami a 6-nak még nem is az ‘abszolut’ minimuma, majd gurulok tovább a lassú városi tempóban… 😉
    Ráadásul igen alacsony fogyasztás érek el ezzel a (és még más) módszerrel. Tehát lehet az a váltó akár 10+ gangos is, amikor valójában 3-4 is elég lehet, mind a dinamikus, mind a takarékos vezetéshez.

    Ja, és se nem ford se nem gm-mel járok… 😉

  • 2017.10.30. at 13:33
    Permalink

    De az lenne, mivel a végtelen az egy kicsit több mint az 5,6,7,8,9,10 csakhát az elavult gyártók elavult embereknek csinálnak kocsit, azok meg ragaszkodnak egy kőkorszaki póznához amit menet közben össze-vissza rángatni kell hogy ne fulladjon le vagy ne robbanjon fel a tajiga.

Vélemény, hozzászólás?