Öregedve is drágulnak a használt autók

Egyre drágább és egyre idősebb használt autók, egyre nagyobb számban forognak a hazai piacon

A kevés új autó a használtak árát is felveri, így hiába öregszik a hazai autópark, egyre csak magasabb áron adják és veszik tagjait a piacon.

Már-már közhely, hogy minden drágul, az új és a használt autók is. Az új autó a magánszemélyek számára már-már elérhetetlen, de aki ma használt autót venne, az is sokkal több pénzzel és nagyobb kompromisszum-készséggel kell nekiinduljon a vásárlásnak, mint pár évvel ezelőtt. Most a Használtautó.hu adatai segítségével néhány népszerű modell árváltozásán keresztül mutatjuk be, mekkora drágulás és miért következett be az elmúlt években.
Hirdetés
A drágulás okai
Harmadik éve van lejtmenetben az új autók piaca, a DATAHOUSE Kft. adatai szerint az idei első negyedévben közel 11 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot hazánkban, mint tavaly és pontosan harmadával kevesebb, mint 2019-ben. Míg 2020-ban még a koronavírus miatti pánik vetette vissza az eladásokat, tavaly és idén már a szállítói kapacitások, amelyek továbbra is igen problémásak. Nem egy modell kapcsán láthatunk akár 1 éves szállítási időt, de egy-egy népszerűbb széria kapcsán az 1 év feletti, akár a másfél éves is előfordul. A vásárlói igények ugyanakkor megvannak, de a növekvő szállítási időkön túl még egy jelentős tényező a használtak felé tereli a vásárlókat: a legolcsóbb új autó ma 38%-kal drágább (!), mint tavaly év elején. Noha a piac egészén nem ilyen drasztikus az áremelkedés, de a tavalyi év elejéhez mérten átlagosan 25-30%-os drágulás tapasztalható, ez pedig a magánvásárlók számára elérhetőbb használt autók árát is jelentősen felfelé vitte. Csalóka adat, hogy a Használtautó.hu átlagos hirdetési árai az idei évben nem emelkedtek tovább, sőt a tavaly év végi rekorder, 4,68 millió szintről 4,26 millió forintra józanodtak, ugyanis közben az autópark egészével a hirdetett autók is öregedtek, ráadásul egyre kevesebb mind az újonnan meghirdetett szalonautó, mind a minőségi használt autó a piacon, így a hirdetések között is (így csökkenhetett az átlagár). Míg a hazai autópark átlagéletkora kereken 15 évre nőtt, a Használtautó.hu felületén hirdetett autóké 12,6 évre, úgy, hogy ebben új autók is bőséggel szerepelnek. A hazánkban gazdát cserélő autók 76 százaléka 10 évnél idősebb, ám ez a szegmens legalább pörög. Míg a tavalyi évben éves szinten 818 ezer tulajdonosváltással rekordot döntött a használt autók piaca hazánkban, az idei első negyedév további 12%-os emelkedést hozott: 221 443 használt autó cserélt gazdát az első negyedévben, azaz az év végére a használtautópiac tranzakciós száma a 900 ezret közelítheti, akár el is érheti.
Hirdetés

Hiába fizetünk egyre többet, így is több koros használt, mint új autóval bővül a magyar autópark
A hazai tulajdonosváltásokhoz hasonlóan pörög a használt autók importja is: míg új autóból 28 690 példány került az idei első negyedévben útjainkra, külföldről érkező használtból 35 313, azaz a tavalyinál 14%-kal több a DATAHOUSE Kft. adatai szerint. Ezek 67 százaléka legalább 10 éves. Legalább ilyen fájó, hogy az árak emelkedése a használt autók piacát sem kerülte el. Az új autó ugyanis nem csak drága, hiánycikk is, ahogyan lassan a fiatal használt is. A vevői érdeklődés ugyanakkor nemhogy megvan, még nő is, így a használt autókért való versenyfutás és a drágulás mértéke is. A Használtautó.hu csapata most is megnézte, hogy mibe kerül egy-egy népszerűbb modell 5 éves példánya. A tavalyi árakhoz mérten modelltől függően 10-28%-os áremelkedést talált a kiszemelt modellek között, utóbbi érték a Skoda Octaviánál adódott.
Hirdetés
Általánosságban elmondható, hogy minél népszerűbb egy modell, annál jelentősebb az áremelkedés a használt autóknál is. Már nem csak az igaz, hogy egy 2-3 éves autó akár újkori ára felett adható el (forintban), hanem az is, hogy vannak olyan 5-7 éves modellek, amelyek több pénzért adhatók tovább, mint amennyibe újonnan kerültek.

Aki ma egy 5 éves Audi A4-est szeretne, az pont kétszer annyit kell fizessen, mint 2019-ben. Ez azt jelenti, hogy az 5 éves Audi A4-ek átlagára 4,3 millió forintról 8,8 millió forintra nőtt 2019 óta.

Ez akkor is drasztikus, ha elismerjük: az "ötéves A4" áremelkedése mögött a B8/B9 generációváltás is meghúzódik. Az idősebb autóknál nem ilyen drasztikus az áremelkedés, de nagyjából minden modellnél látható, hogy úgy öregszenek, hogy közben drágulnak. Egy 2007-es Opel Astráért ma nagyjából 10%-kal, mintegy 100 ezer forinttal kell többet fizetni, mint tavaly, de egy ugyanilyen évjáratú Suzuki Swift esetén már 12%-os (közel 150 000 forintos) pluszt láthatunk. Bár május közepéig még maximalizált áron tankolhatunk, már most is átlag feletti az átlagosnál olcsóbb üzemű (hibrid és elektromos) modellek áremelkedése: a Toyota Priusok átlagára például csupán az elmúlt 12 hónapban 27 százalékkal emelkedett, míg a piac legnépszerűbb használt villanyautójának számító BMW i3 korosodása ellenére is 20 százalékkal drágult. Szinte mindenkiben felvetődik a kérdés: meddig tart az árak emelkedése, érdemes-e most vásárolni. A szakértők egybehangzó véleménye, hogy mind a chiphiány, mind az ukrajnai háború által csak fokozott egyéb ellátási nehézségek még évekig tartanak, így az árak emelkedése még szintúgy tartós tendencia maradhat. Most úgy tűnik, hogy akinek autóra van szüksége, az minél hamarabb vásárol, annál jobban jár. Persze nem szabad átlendülni a pánikvásárlásba, vásárlás előtt érdemes az autó múltját és magát az autót is alaposan átvizsgálni, hiszen láthatjuk, egyre drágább portékáról van szó!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.04.29. at 09:13
    Permalink

    Az áremelkedést gyakorlatilag bármire rá lehet fogni. Covid,háború,chiphiány,napsütés,eső,szél,stb teljesen mindegy.Akkor fog az egész beszakadni,ha már nem lesznek hajlandóak a vásárlók kifizetni az irreálisan magas árakat.

    • 2022.05.02. at 12:30
      Permalink

      Egyszerű a megoldás, nem kell venni. Én is inkább kivárok. Az egyetlen bibi, hogy lassan 3 éve egyre rosszabbak az ajánlatok. De volt már ilyen úgy 2009 körül, aztán helyre álltak a dolgok.

  • 2022.04.30. at 05:57
    Permalink

    Úgy fog ez összeborulni mint az ingatlanpiac, mesterségesen felpumpálták, + amíg van fizetőképes kereslet bármennyit lehet kérni, de valószínű a kamatár-stop eltörlése után lesz itt “pici” gubanc.
    (azt pedig kevesen tudják mennyi szabad hitelt vett fel a rezsim, mert a eu keményen be intett ám!)

  • 2022.05.02. at 10:36
    Permalink

    Az eu elmehet a redvás k..va anyjába.

    Most akarják az olajat embargózni, ezáltal tönkrevágva a gazdaságot.

    Mindezt egy nyíltan náci, kisebbségeit elnyomó, se nem eu, se nem nato tag ország miatt, amit egy a pöcsével zongorázó színészköcsög vezet.

    Nem érdekel, hogy az eu beintett… nyugat-európának annyi, mennek a süllyesztőbe a pénznyomtatós tetves gazdájával együtt.

    A világ kétharmada megunta a petrodollárt.

Vélemény, hozzászólás?