Schumacheré volt? Alpina B10 V8 – használtteszt

BMW E39 Alpina B10 V8 használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az 50. születésnapját idén ünneplő Alpina tiszteletére egy igazi ritkaságot vizsgáltunk meg közelebbről. A B10 visszafogott külseje vad belsőt takar.


Az Alpina cég hallatán mindenkinek a BMW jut elsőre eszébe. Nem véletlen ez, hisz a német márka (nem tuningcég, a német Közlekedési Minisztérium által elfogadott autómárka) csakis BMW alapokkal dolgozott fennállása óta. Olyannyira, hogy az Alpina B7-est a gyári 7-es BMW-vel egy gyártósoron készítették. Az 1960-as években alapított gyár az autósportban is letette névjegyét. 1970-ben megnyerték többek között az akkori ETCC bajnokságot és a híres Spa-i 24 órást. Ezt a fajta sportosságot és tudást kívánták továbbvinni, mikor eldöntötték, hogy saját autók gyártásába kezdenek. Rendkívüli sikereket értek el a szakmában, és idén már 50. születésnapjukat ünneplik.Cikkünk alanya szintén a német cég kezei alól való. Nem hivalkodó, nem félelmetes, viszont annál többet rejt belül. Ez az Alpina B10-es 1997-ben hagyta el a gyártósort és 4,6 literes V8-as erőművet kapott, ami 335 lóerőt ad le. Ez volt az első széria a V8-as B10-esből, és egyben ez volt az utolsó szívómotorral nemesített sorozat a turbó korszak előtt. A BMW 540i alapokra épített tuningautóból készült 3,2 és 3,3 literes is, ezenfelül 2000-ben frissítették a V8-ast, később pedig megjelent a V8 S, ami már 370 lóerőt tudott. Dízel is létezett belőle, ami D10 néven futott és 241 lóerős biturbós motort kapott.
Az első szembetűnő dolog a speciális lökhárító, a jellegzetes arany oldalcsík és a mindenhol megbúvó Alpina feliratok sora, amik jelzik, ez az autó más, mint a többi E39. Ez a példány Németországból került hozzánk és 2004-ben kapta meg a magyar papírokat. Olyan pletykák is terjengtek róla, hogy Michael Schumacher volt az első tulajdonosa. Hogy ebből mennyi igaz, talán sosem fog kiderülni, de mindenképp érdekes feltevés az autó előéletével kapcsolatban. Később banki hitelből visszavett autóként kereskedésbe került, ahol jelenlegi tulaja több napi nézegetés után nem bírta megállni, hogy ne vegye meg akkori E30-asa mellé. A két BMW egy ideig párhuzamosan volt nála, ám később mégis a nagyobb testvér jött ki győztesként, és maradt meg.
A kocsin több változás is történt, de jelenlegi tulaja azért próbál ügyelni arra, hogy a lehető legtöbb alkatrésze megmaradjon eredetinek. A jobb oldali ajtókon például látszik, hogy újra lettek fényezve, valamint a matricák is cserélve voltak. A papucsok sem az igazi, jellegzetes Alpina felnik már, hanem BBS-re lettek cserélve. Vásárláskor a „gyári” E39-hez gyártott felniken futott. Ha a beltérbe tekintünk, az ülésekről hiányzik a német cég védjegyét képző kék és zöld varrás.
Hirdetés
Hogy mennyire valódi Alpina, azt azzal tudtuk leellenőrizni, hogy megkaptuk az eredeti adatokat a gyártól, valamint az előző tulaj regisztrálta a „thealpinaregister.com” weboldalon is. Ezeken felül rengeteg jele van az eredetiségnek. Különböző matricák, az eldugott Alpina logók, valamint a fém biléta a tükör felett, amiről azt is leolvashattuk, hogy ez a 025-ös számú BMW/Alpina B10 V8-as. Természetesen abban mindketten egyetértettünk, hogy az oldalcsíkok nélkül nem igazi Alpina az Alpina. Fontos hozzátenni azért, hogy rengeteg alkatrésze BMW-kompatibilis. Az igazi különbségek a váltóban, a motorban és a futóműben vannak, a fékje pedig eszméletlen élvezetes.
Mérésen a mai napig a gyári adatokat hozza, motorikusan tehát teljesen rendben van. Azonban akadt néhány gond is az évek során. A vétel előtt hónapokat állt, így később nem szívesen próbálták beindítani a kereskedésben. Igazán különleges módja volt a beindításnak, amit csak az előző tulaj felhívásával tudtak meg. A műszerfal alatt baloldalon, két csavart kellett megnyomni és úgy ráindítózni. Elindulás után 40 km-el újra megállt a motor. Itt derült ki, hogy az elektronika át van vezetékelve. Az alapjárata sem határozott, és a gáz is késik, mikor megnyomjuk. Még egy érdekessége, hogy a két oldalsó tükrön lévő fényre sötétedő réteg lefolyt, szerelése azonban költségesebb játék. A fogyasztás országúton 10-12 liter, városban 15-17 liter átlagban. Nem szerény, de 340 lóerőtől nem rossz.
A Használtautó.hu adatbázisában cikkünk írásakor egyetlen 5-ös alapú Alpina szerepelt, ugyanezzel a motorral, ám kombi változatban - már az sincs fent. Arról nincs információnk, hogy mennyi lehet még Magyarországon, de ebben a színben, a jellegzetes arany Alpina csíkkal az oldalán nemhogy kis hazánkban, de Európában se nagyon találunk ilyet. Itthon nincs sajnos hivatalos szervize, a legközelebbiek Prágában és Münchenben találhatóak, valamint szomszédunk, Ukrajna fővárosában, Kievben. Arról pedig, hogy mennyire ragadja meg az embert ez a típus, mi sem árulkodik jobban, hogy az előző tulaj szeretné visszavásárolni. Tényleg eszméletlen vezetési élményt nyújt, és ha egyszer valaki rátapint a BMW életérzésre, nem könnyen szabadul tőle.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 15:04
    Permalink

    Egy valaha volt kuriózum, retkesen lepusztulva fotózva és egy nulla hozzáadott értékű cikk most is harmonikusan kiegészíti egymást.

    Egy e39-es 540i-t használok, kiváncsian nyitottam meg a cikket. Kár volt érte.

  • 2017.10.28. at 15:04
    Permalink

    Naná hogy Schummaher autója volt. Volt nekem egy Wartburgom, Schumi faterjától vettem, akkor tanítgatta rajta vezetni a kis Rolfot, Michael már jól vezetett akkoriban. Bizony, dupla áron adtam el 7 éve Bernie Ecclestone-nak. Aki nem hiszi járjon utána.

  • 2017.10.28. at 15:04
    Permalink

    Az emberek nem egyformák 🙂 Nekem mindig is jobban tetszett a kisebb felni nagyobb gumi oldalfallal, mint a gettós 20 colos egy vékony gumiréteggel az abroncs helyén. A kényelemről ne is beszéljünk. A gyári gumiméreteknek pedig vannak váltóméretei, így megmarad a gyári méretű szélesség és átmérő. Persze az sem igaz, hogy egy peres gumival jobban vezethető vagy stabilabb egy autó. Míg egy ballonos guminak van oldalmozgása, a kanyarban lényegesen jobban tapad, mint egy egy peres (nem véletlen, hogy a nascar és a forma 1-es vasak is ballonos gumit használnak). Jó, driftelni biztos jobb, mert merev, így könnyebb kicsúsztatni, meg az amerikai gettókban is vagány lehet egy 30-32 colos felni (Donk Style), de csak ezért feltenni hülyeség. Nekem a személykocsin 15 colos felnin 275/60-as köpenyek vannak. Kényelmes, stabil a járgány és nem egy 50 lóerős szériaautóról beszélünk.

  • 2017.10.28. at 15:04
    Permalink

    Szerintem ki se próbálta. Valami új gyerek írta ezt a cikket, ezt még nem láttam itt, olyan autóskártya-szakértő, bár beleillik a netről ollózgatva összehasonlító tesztet író társaságba.

    Én speciel nem igazán szeretem a Totalcart, de szakmailag ők a Himalája míg ez csak az alföld, plusz ugye a tehetetlenség a moderációval kapcsolatban, ill. a teljesen naiv, műszaki analfabéta hozzáállás. Kellene ide valami olajosf*szú buherátor szerkesztő is, aki kicsit felrázná ezt a steril csapatot. Itt műszaki problémák leírása helyett az okfejtések mennek, hogy miért kell félni a megbízhatatlan dieseltől szemben egy milliókkal drágább örök életű hibriddel :). Én javarészt azért járok ide, hogy jókat nevessek a hozzászólásokon.

    Üdv.: Pisti

  • 2017.10.28. at 15:04
    Permalink

    Csak nekem furcsa ez a ballonos gumi egy ilyen kaliberű autón? Azt még értem, hogy nem eredetiek voltak a felnik és lecserélte BBS-re de szerintem ez messze nem a gyári gumiméret.

  • 2017.10.28. at 15:04
    Permalink

    Semmi nem lett leírva az autóról, azokat az infókat amiket leírtatok a wikipédiából és a sprintmonitorról is bemásolhattátok volna, ezért kár volt elmenni megnézni az autót. Azért írom ezt, mert különleges autó és engem nagyon érdekeltek volna azok a dolgok, amik egy használt tesztben benne kéne hogy legyenek. Egy ilyen autó esetében a motor viselkedése, az autó viselkedése menet közben, hibák, speciális tulajdonságok stb (nektek kéne tudni, ti szakmátok) a részletek. Ez nem használtteszt, hanem általános információ. Ezt már több cikketekben is észrevettem, hogy romlik a színvonal, mintha egy garázsban szerkesztgetné néhány gimnazista hobbiból az oldalt. A többi online magazin magasan felettetek van az ilyen apróságok miatt, minthogy egy ilyen kocsit letudtok pár mondattal. És tudom, akkor lehet azokat olvasgatni és nem ide hányni a földet.

    Üdv:
    Balázs

Vélemény, hozzászólás?