ROVER

A márka története

A Rover céget 1878-ban alapította John Kemp Starley és William Sutton. A vállalkozás kezdetben kerékpárokat gyártott; az első Rover is egy háromkerekű bicikli volt (1884), 1902-ben pedig elkészült az első Rover motorkerékpár. Két évvel később már egy automobil is napvilágot látott. Ez volt a kétüléses 8HP, amelyet újabb személyautók követtek (16/20HP, 10/12 HP). 1906-ban a vállalkozás a Rover Company Limited nevet kapta. Az első világháború alatt a gyártás katonai célokat szolgált, ekkor motorkerékpárok és teherautók készültek. 1919-ben debütált az Eight kisautó, ami kedvező árával hamarosan Anglia egyik legnépszerűbb típusa lett. A második világháború elején a kormány kérésére gázturbinás motorfejlesztésbe kezdtek a Rovernél. 1948-ban, a háború után elkészült az első összkerékhajtással szerelt Land Rover. Az ’50-es években élte fénykorát a márka. Kivételes minőségű autók készültek ebben az időszakban. Ilyen volt a P5-ös szériájú Rover 75-ös, valamint 1964-es P6, amely bemutatása után azonnal elhódította az Év Autója címet. 1967-től a megszűnt a Rover önállósága.
A céget megvásárolta a Leyland Motor, majd a Leyland egyesült a British Motor Corporationnel (BMC), és létrejött a British Leyland Motor Corporation. Bár a BLMC fennhatósága visszavetette a Rover működését, ennek ellenére az SD1-es típust 1977-ben az Év Autójának választották. 1979-ben a British Leyland együttműködést kötött a Honda Motorral. Innentől kezdve az új Rover modellek egyre inkább japán alapokra készültek. 1982-ben a BLMC neve Austin Rover csoportra változott, négy év múlva pedig a név tovább egyszerűsödött, és a gyártó Rover csoport néven működött tovább. 1988-ban a Rover ismét magántulajdon lett, amikor a British Aerospace kezébe került az irányítás. Ám hat évvel később a BMW vásárolta meg a Rover tulajdonjogát. Ekkor készült el a Rover 75, az új Mini, a Land-Rover Freelander, az új Range Rover. Mivel a Rover komoly veszteséget okozott a bajor gyártónak, a németek 2000-ben megváltak a cégtől a Phoenix konzorcium javára. A Phoenix elhatározta, hogy a Roverek mellett, MG néven sportkocsikat fog gyártani.. Létrejött az MG Rover, amely azonban 800 millió fontos veszteséggel zárt. 2003-ban a csoport a Tatával piacra dobott egy modellt, de ez sem hozta a várt eredményt. 2005-ben az MG Rover csődbe ment, majd a céget a kínai Nanjing Automobile vásárolta fel. Később a Sanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) megvette a Rover 25 és 75 típusgyártásának jogait és piacra dobták a Roewe 750-t. 2008-ban a Tata Motors a Jaguár és a Land Rover mellett a Rover jogait is megszerezte.
NévROVER
CsoportTata Motors
Alapítás Éve1878
CégnévRover
SzékhelyBirmingham, Anglia
Első autó1904, 8HP
JelmondatA kerékpár szó lengyelül Rower, innen ered a márkanév.