SAAB

A márka története

Nem csak hangzatos mese a Saab és a repülőgépek szoros kapcsolata, hiszen a skandináv autógyár a Svenska Aeroplan AB (SAAB), azaz a Svéd Repülőgépgyár Rt. leányvállalataként jött létre. A helyzet szinte tálcán kínálta magát, a második világháború utáni hadi megrendelések csökkenése új utak keresését idézte elő, és ez lett az autóipar. Nem titok, hogy a tervezőcsapat bevált német technikát kívánt másolni, ám a főmérnök ragaszkodott az áramvonalas, repülőgépeket idéző formához. Az első Saab modell, az 1947-ben bemutatkozó, 25 lóerős motorral hajtott 92-es karosszériája Sixten Sason vázlatai alapján kelt életre, és két évvel később, az anyagi feltételek rendeződése után a sorozatgyártás is elkezdődött. Gyorsan követték egymást a lépcsők, 1955-ben érkezett a már 33 lovas 93-as, és ennek kombi kivitele, a 95-ös – ezek döntően a hazai piacon arattak sikert. 1960-ban mutatkozott be a nemzetközi ismertséget szerző, 38 lóerős 96-os, amely tarolt a versenypályákon: a ’60-as évek elején a brit RAC és a híres Monte Carlo ralit is többször ilyen Saab nyerte. A tengerentúlon a Sonett sportkocsikat emlegették az ínyencek, majd 1968-ban került piacra az új generáció, a 99-es, amely hosszú időre meghatározta a márka formavilágát – korszerűsítve, 900-as néven 1994-ig szerepelt a kínálatban.
Egy évvel később, 1969-ben jött létre a Saab-Scania kapcsolat, és nagyságrendileg 10 múlva köszöntött be a turbós korszak, hiszen az első 99 Turbo 1978-ban debütált. 1984-ben a mágnes két pólusa, észak és dél kötött egymással együttműködést: a Fiat-konszern és a Saab közösen próbálta sarokba szorítani a német nagyautókat, főleg a Mercedes-Benz E-osztályt (akkor még nem így hívták). A Fiat Croma-Lancia Thema-Saab 9000 típusok közül utóbbi 10 éven keresztül gyártásban maradt, a szűkös modellpaletta azonban kezdte magát megbosszulni, csökkent a nyereség, így a Saab-Scania a General Motors birodalom része lett. Az új svéd modellek, a 9000-es utód 9-5, valamint a 900-ast váltó 9-3 már Opel padlólemezen születtek, de a gazdasági helyzet nem javult. A bővítést célzó 9-2X (Subaru Impreza testvérmodell) és 9-7X közül az előbbi meg sem jelent Európában, míg az utóbbi, a Chevrolet-alapra épített terepjáró dízelmotor híján megbukott. Az időközben csődbe ment SAAB autógyártól a General Motors megszabadult, ám a svéd állam nem hagyta veszni a patinás céget, ha korlátozott mértékben is, de anyagi segítséget nyújtott, és a holland Spyker pedig befektetőkkel közösen megvásárolta a vállalatot. Az új 9-5 készen van, ötletekben nincs hiány, ezért remélhetően hamarosan magára talál a Saab.
NévSAAB
CsoportSaab Group
Alapítás Éve1947
CégnévSaab Automobile AB
SzékhelyTrollhättan, Sweden
Első autóSaab 92
JelmondatMove your mind - kreatív gondolkodású emberek egyedi megjelenésű, tradíciókra épülő márkája, amelynek minden típusa turbómotorral az igazi!