A márka története
Akár rejtvény beugratós kérdése is lehetne, mikor kezdÅ‘dött a jugoszláviai Zastavánál az autógyártás, mert a FIAT 600 kinézetű Zastava 750 bizony nem az elsÅ‘ próbálkozás, a történet sokkal korábbi eredetű. A helyszÃn az ismerÅ‘s Kragujevac, ahol Zastava (zászló) néven egy fegyvergyár kezdte meg működését a XIX. század közepén. Közvetlenül a századforduló után az automobilokat még csak javÃtották a műhelyben, majd a második világháború elÅ‘tt merült fel a gyártás lehetÅ‘sége. ElsÅ‘ként Chevrolet teherautó, majd az Overland-féle Willys-Jeep készült déli szomszédunknál, és a Campagnola terepjárónak köszönhetÅ‘ a FIAT-kapcsolat, ami az 1950-es években jött létre.
InnentÅ‘l szorossá vált az olasz-jugoszláv együttműködés, a Zastava több FIAT tÃpust is átvett licenc termékként, köztük a már emlÃtett 600-ast, vagy a 128-ast, ami 101-es jelzést kapott. A nemzetközi porondra 1983-ban lépett ki a cég Yugo néven, de a rossz minÅ‘ségű kisautó csalódást okozott. A nagy áttörésre 1989-ben került sor, ekkor Giorgio Giugiaro segÃtségét kérve született meg a divatos külsejű Florida, a jövÅ‘kép bÃztatóan festett, aztán Jugoszlávia széthullása megpecsételte a Zastava sorsát, a háború tönkretette az üzemet, a tÃpusok elavultak, és mire béke lett, a gyár szinte csak nevében létezett. Ennek ellenére Kragujevacban újra termelnek a gépek, a régi partner, a FIAT újra kezet nyújtott, és a már kifutott, második generációs Punto összeszerelését végzik Szerbiában, Zastava 10 néven.