10 tipp, amivel csökkenthető a fogyasztás

Hogyan spórolhatunk üzemanyagot?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Felháborítóan drágák az üzemanyagok, s a helyzet vélhetően csak rosszabbodik. Pár tanács megfogadásával jelentősen csökkenthetjük autónk fogyasztását.

Irgalmatlan drága a benzin, még durvább a gázolaj ára, és a helyzet minden bizonnyal csak rosszabbodni fog a jövőben. Tele? - régebben ezt kérdezték a kutasok? Mennyiért? - ma ez megy. Viszont autózni muszáj, és ezen most nem a modern életvitelt, de nem is azt értjük, hogy azért kell kocsival járni ide-oda, mert tömegközlekedni – néha a szó szoros értelmében is – büdös, gyalogolni vagy bicajozni meg fárasztó, illetve sokáig tart. Az autó többnyire munkaeszköz, máskor az egyetlen megoldás. Csak egyre költségesebb.
Jelen összeállításunk azzal a céllal készült, hogy a szörnyű adókkal terhelt üzemanyagból minél kevesebbet kelljen tankolnia, s ezáltal több pénze maradjon egyéb kiadásokra. A tanácsok egy része - a spórolás mellett – ráadásul biztonságosabbá is teszi a mindennapokat, az önét, s mindenki másét, hogy a környezetvédelem fontosságáról már ne is beszéljünk.
1.: Csak annyit autózzon, amennyit muszáj!
Pofonegyszerű: ha nem megy vele fölöslegesen, nem fogyaszt, s a környezetet sem terheli a kocsi. Viszlát, dugóban idegeskedés, helló, például otthon olvasás! Még valami: az autó későbbi eladhatóságát is befolyásoló tényező a futásteljesítmény, a kilométeróra visszapörgetésével nem ér spekulálni...
2.: Tankoljon megbízható és olcsó kúton!
Ha muszáj autózni, ergó tankolni is, jobb saját kezűleg csinálni, olyan töltőállomáson, ahol ismernek, nem vernek át se mennyiségileg, se minőségileg, sőt, lehetőleg még az árak is alacsonynak számítanak. A benzinkutak árai között akár 30 forintnyi eltérés is tapasztalható – sokan nem hiszik el, de tényleg így van.
3.: Dobja le a pluszsúlyt!
Miként az autógyártók, mi is éljünk a downsizing bűvkörében, dobáljunk ki minden kacatot, elfeledett súly-, s így fogyasztásnövelő cuccot a csomagtartóból, az ülések alól, de még az ajtózsebekből is. Minél kevesebb a pluszsúly, annál alacsonyabb az étvágy. Itt jegyeznénk meg, hogy ettől még a telekocsi-rendszer abszolút rendben van; az utas nem nehezék.
„Ellenség” a tetőcsomagtartó vagy a kerékpártartó, használaton kívül minden olyasmi, ami növeli a légellenállást.
Hirdetés
4.: Ellenőrizze a guminyomást!
Ha lapos a kerék, az is növeli a fogyasztást. Tessék tartani a gyári értéket! Egyébként idesorolandók az egyéb műszaki tényezők is, a széles, kopott, öreg gumitól kezdve a szűrökön, olajon át a motor teljes karbantartásáig. Nagy ördöngösségekre nem kell gondolni, a szervizciklus tartása valószínűleg éppen elegendő törődés a részünkről. Az „Energy saver” abroncsokban is van potenciál.
5.: Ne adjon gázt!
Mármint ne adjon gázt fölöslegesen. A vezetéstechnikai elemekkel külön-külön foglalkozunk – a legtöbben itt hibáznak, s ezért fogyaszt sokat az autójuk. Mérje fel a „terepet”, vezessen körültekintően, pláne az ismert útvonalakon! Hogy váltanak a lámpák? Mennyivel érdemes menni, hogy a lehető legkevesebbet kelljen pöfögni a következő kereszteződésben? Dugóban araszoláskor is megéri finoman kezelni a pedálokat. Hidegben, álló helyzetben ne melegítse a motort, maximum addig, míg becsatolja magát. Csak pocsékolja a naftát.
6.: Ne fékezzen!
A „gázos” bekezdést folytatva, a fékpedál használata ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb! Ha meggondolatlanul lassít, hogy aztán újra és újra bele-belegyorsíthasson, oda a lendület, az energia, s azt pótlandó fogy az értékes üzemanyag. Sokszor elég csak a lábat elemelni a gázról... Ha szakítunk a nagy gáz-nagy fék remek technikával, a spóroláson túl biztonságosabbá, kevésbé koszosabbá is válik a környezetünk, plusz nő a kuplung, s a fékrendszer élettartama, az sem mindegy. Ne felejtse a motorfék áldásos tevékenységét sem! Megállás előtt, lassításkor, lejtőn váltson vissza egyre alacsonyabb fokozatba, míg az üresben gurulást nyugodtan el lehet felejteni, sőt, az veszélyes is...
7.: Tartsa a sebességet!
Induljon dinamikusan, na nem gumit csikorgatva, kapcsoljon időben minél följebb, s tartsa a tempót. Ha van sebességrögzítő automatika a kocsiban, tanulja meg használni! Ha nincs, tán érdemes rá beruháznia. Amennyiben ódzkodik tőle, legyen ön a tempomat, aki tartja az egyenletes tempót, nem gyorsítgat, nem fékezget, spórol az üzemanyaggal, biztonságosan, kényelmesen, stressz- és balesetmentesen közlekedik. Autópályán mindenképp. No és a váltót a legmagasabb fokozatba kapcsolva. (A végsebességnél a szélárnyék kiaknázását hagyjuk meg a profi pilótáknak versenykörülmények közepette.)
8.: Lassítson!
Ha lassabban megy, kevesebbet fogyaszt az autó, ehhez sem kell Nobel-díj. Sztrádán a legnagyobb a különbség: ha mondjuk a 130-140-es tempó helyett csak 110-120-szal halad (nyilván jobbra tartva, ahogy a KRESZ előírja, s nem balesetveszélyesen a belső sávban), jelentősen csökken a fogyasztás. Figyelje csak meg, hogy idővel felhagy az állandó zsörtölődéssel (villogással, káromkodással, dudálással) is, és az jó. Később ér oda? Mit számít? Esetleg hamarabb is indulhat. A spóroláshoz azzal is hozzájárulhat, ha nem a pályán megy, s így nem kell úthasználati díjra költenie, az meg extrán kifizetődő, ha megtervezi az útvonalat pihenőstül, benzinkutastul, sztrádástul, mindenestül. Kamera, rendőr, a büntetés réme is a múltba vész.
9.: Mellőzze a klímázást!
A fogyasztók is fogyasztanak, naná. Leginkább is a klíma. Jó, ha van, de nem kell mindig mennie... Nagy sebességnél persze a lehúzott ablak sem megoldás, hiszen az is növeli a légellenállást, illetve a berepülő bogarak balesetet okozhatnak. Egyéb fogyasztók még például a hifi vagy a fényszóró – a tompítottat lakott területen belül nappal, tiszta időben „égetni” tiszta pénzkidobás. Fokozottan igaz ez a ködlámpára amellett, hogy tilos is az indokolatlan használata.
10.: Éljen a kor vívmányaival!
Fedélzeti számítógép rengeteg autóban található pillanatnyi- és átlagfogyasztás-méréssel. Figyelje, s okuljon az adatokból, mert bár sok esetben téved a computer, mégis segíthet spórolni. Mint a manapság már szintúgy elterjedőben lévő váltási segédberendezés, ami a műszerfalon nyilacskákkal vagy a javasolt fokozat kijelzésével partner a takarékoskodásban. Stop-start rendszerrel szerelt a kocsija? Szuper, ám ha mégsem, ön is leállíthatja, majd újraindíthatja a motort a pirosnál vagy a vasúti átkelőnél várakozva.
Vannak még mindenféle fogyasztáscsökkentő adalékok, egyéb kütyük, szuperbenzinek, aztán ott a gázzal autózás, a hibridezés, akár ezek kombinációja, végül (?) az elektromos autózás. Érdemes próbálkozni, lehet és divat is drágán spórolni, ezeknél talán akkor is inkább jobb, ha az ember megtanulja vezetni a "mezei" kocsiját. Olykor ki kell törölni a berögzült módszereket, mert annyira más a mai technika, lásd a kisturbós benzinesek dízeles karakterisztikáját.
Sportosan hajt, ugyanakkor szeretné, ha kevesebbet fogyasztana az autója? Nonszensz. A jogosítvány szerzésekor nem tanítják a takarékos és okos stílust? Vezetéstechnikai kurzuson is részt vehet. Mondjuk az is pénzbe kerül, nem is kevésbe. Száz szónak is egy a vége, görgessen vissza az első pontra, és máris mindent tud, pont.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Köszönöm a tippet! De tényleg a Der Milan által leírt autóm van!
    A fogyasztásban észrevett diferencia tényleg egetverő. 10l minimum öreguras vezetésnél, és 16 sportos, “erőszakos” vezetésnél!
    Előzni, nem megyek ki vakmerően, ezáltal, nem is 180-ig gyorsítva, de nálam a város okozza a nagy fogyasztást, és leginkább erre keresek megoldást, mivel a tank fele erre megy el.
    De már kezdek megbékélni, hogy magas fogyasztás=régi konstrukció=kifürkészhetőség=olcsóbb szervíz, és vételár.
    Az utolsó megjegyzés költői vélemény. Nem várok el egyetértést

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    A tempomat megy 6-ban 42-44 km/h-tól (1200-1400rpm), így ha város, ha nem, az segít legjobban a fogyasztásban (így se gázt, se féket nem kell használni). Sőt városban kisebb a fogyi, akár 5,3 l/100km 140LE-s autónál! 😉

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Szia.
    Nekem is volt egy hozzászólásom,de meg annyit hozzaszolnek h országúton csak 4.Ben az túl durva.Próbálj finoman gyorsítani és 6ikban csorogni,ha előzől max 5.ig kapcsolj vissza.Szerintem.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Sziasztok!
    Én is 2,4 es v6os audit hajtok,megosztanam a tapasztalataimat.
    Én egy kicsit melegitek indulás elott, ugyanis relatív magasan, 1700 méteren vagyok,és utána indulok 2000 nel nem pörgetem feljebb,és 6.ban gurulok le a hegyről.Több egyenes szakasz is van,ott csak finom adok gazt.főút max 90-100 ha jól lehet haladni akkor 9 körül fogyaszt ha ráérek 80 nal megyek szigorúan 6.ik ban akkor 8,5 körül el lehet vitorlazni.Ez persze akkor jó csak ha nincs emelkedő.Akkor 6osban erőlködik,nálam nő a fogyasztás,ilyenkor időben 5.be váltok megtartva a korábbi lendületet.Nálam nincs a fogyasztás 9,5 L felett így ha finoman a leírtak szerint autózom.Városra nincs tippem,keveset vezetek városban,figyelem h 2000-2500 öt forognon,általában 4.Ben és a lendület megmaradjon.
    Város országút vegyes 9,4 város ha dugó van 14-15 l is lehet,országút 8,7-9,2 autópálya 130-145 között 10l.
    Legjobb országút lejtosen 7,4 l és autópálya 1 teletankkal(70l) meglakolva Innsbruck Varpalota táv,ami 800 km.
    Én sem kocsmazok,és nem dohányzom hanem benzinre költok.korábban 1,4es benti esek volt,az is megevett 7 litert,úgy gondolom hogy 1200 Ft 100 km enekent megér annyi élvezett amit egy 180 lóerős v6os nyújt.

    • 2018.09.24. at 13:55
      Permalink

      Sziasztok!
      Én is egy 2.4-es Audit hajtok (nagy megelégedésemre). Városban 11 alatt autózom, városon kívül 8 – 8,5, de volt már 7,4 is. Természetesen költségkímélően autózom, a lehető leghamarabb felváltok, de nem várom meg, hogy erőlködjön a motor. Az átlagfogyasztás mérőre hivatkozom, bár a telitankos átlag számítással még 3 decivel kevesebbre jött ki, szóval szerintem elég pontos adatot kapok a kijelzőről.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Hali!Csak azért írok,hogy meglegyen a 100. hozzászólás:-))))
    Der Milán!Én voltam aki a Skodára írtam,a motorfékes fogyasztás csökkenést!Míg gurítva többre jött ki.
    Nekem is az a véleményem,hogy van egy bizonyos szintű fogyasztás,amit a cm3 és önsúly meghatároz!Ehhez vagy tesz a láb vagy elvesz egy kicsit,de üzemanyag nélkül nincs teljesítmény!Takarékosan lehet például gyalogosan az első kocsmáig közlekedni,de aztán itt is beindul a “fogyasztás” :-)))))

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Köszönöm a válaszokat mindenkitől!
    A 9,8 az eddigi legjobb volt, de nem télen. Mostanság inkább 11,5-12l városban. És igaza van Gé-nek, nem is várok el kevesebbet, de szeretném megtalálni azt az arany középutat, ahol a fogyasztás is jó, és az alkatrészek sem terhelődnek jobban(pl, kuplung).
    Reggeli indításnál, én is csak fel engedem a kuplungot, és addig “tötyögök” ameddig csak tudok.
    Próbáltam én is felpakolni 5.be még 30km/h-nál sem fulladt, de megnőtt a fogyasztásom. Inkább pakolom 1,2,3,(4),5 Van hogy a negyediket kihagyom. A motorféket piroshoz közeledve használom, vagy kereszteződés előtt 100m-el ahol elsőbségadás kötelez. Én Debreceni vagyok, és tényleg nem tudom, hol gurulgathatnék. A hozzászólásom óta is vezettem, és kifejezetten próbáltam figyelni rá, de max 100m volt ilyen szakasz. Országút az nálam a 4-es ami állandó. Ott én nem szórakozok. Felveszem a tempót és kész.

    Na a lényeg, hogy majd tovább kísérletezek, aztán majd meg lesz a szuper fogyasztás! 🙂

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Laszlovics: a 2.6 v6 benzintől ami ilyen súlyt mozgat, szerintem pont jó a 10 liter körüli fogyasztás. A saját agyadra is mehetsz az ide-oda váltással, de akkor sem fog lejjebb menni, mert nem arra tervezték a nagy motorokat.
    vidi500:
    A vezetési stíluson tényleg sok múlik, de azért egy ilyen autóból(pl a fenti 2.6 v6) ne akarjon senki 5 literrel közlekedni. Az Opel Omegás történetre meg csak azt tudom mondani, hogy a jó gyertyák vagy akár egy tisztább légszűrő is simán produkálhat ennyit. Meg még ezer minden más is lehet, többek közt a vezetési stílusod is. Én akkor is azt mondom, hogy ha valaki szeret vezetni, az tudja is mennyibe kerül. Akinek meg csak eljutni kell az autó valahova és közben veri a víz a fogyasztás miatt, az vegyen kockás füzetet füzetet elemezni meg egy VW Lupo-t vagy Suzuki Maruti-t.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    A motor 1500 tól kap levegőt alatta, moderáltan folyamatos gázpedál benyomással légszomj jön létre, de hihetetlen csiga tempóban benyomottal kilehet onnan is gyorsítani csak tovább tart. 1500 ahonnan már dinamikusan is lehet.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    @ Laszlovics,
    http://rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=348
    Ezt találtam a legilleszkedőbbnek,
    Adatok tanulsága szerint 5ösbe 3200-on van az utolsó még értelmes tartandó sebsség.

    Pesten van sok ilyen helyzet, felgangolok 1500-2000-zéssel 5ösig, 4 esben is lehet csak kevésbé hatékony..
    Városban 4esbe 2000ig kivesz üres vissza esik arra a sebességre amiben 4esben 1500on van a motor vissza tesz megint bele lökök egy kis lendületet folyamatos gázadásal és így tovább, ha látom, hogy lassul a forgalom akkor sebességben hagyom és szépen gangolok lefelé 1500-2000 ig.

    Mindehez csak jó követési távolság kell a kifutásokhoz.
    Igen valamelyiket, vagy a sebesség mérőt vagy a fordulatszám mérőt.

    Városban jó ez a játék mert ott fogyaszt sokat a motor, városon kívül tartott gázpedállal is lehet menni… de valóban szélsőséges esetben átlag csúcs sebeséged 60 lesz, mert kb 55-70 között játszol 5ösbe 1500-2000 között.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Tisztelt márk és a többi hozzászóló!
    Most már én tényleg meg vagyok zavarodva.
    1. én motorfékezek amikor csak tudok, és nem nagyon találkozok olyan körülménnyel, amikor csak üresben gurulhatok. Aki hajnal 4-kor közlekedik, az biztos megteheti üres utakon.
    2. Most komolyan vezetés helyett figyelgessem a fordulatszámmérőt, és a sebességet?
    Már ismerem a motor hangját, de ennyire nem vagyok vájtfülű, hogy érzésre megmondjam a fenti értékeket.
    3. 88-90 Km/h-nál én már 2400-as fordulaton járok, akkor csak 70-el közlekedjek?

    Elolvastam, az összes hozzászólást, és lehet én bonyolítom túl, de örülnék, ha egy személyreszabott tanácsot kapnék. Ennyi hozzászólásból, biztos van egy-két írástudó ember.

    Adatok:
    Audi A6 (C4), 2,6 V6 (Benzin)
    Évjárat: 1995
    Öreguras vezetés, elvétve sportos.
    Telitankkal Fele országút, fele város legjobb átlag: 9,8l/100km

    Tényleg megköszönném, ha okosat hallanék!
    Üdv, mindenkinek

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    A motor leállításával személy szerint nem értek egyet. Persze az más, amelyik erre van kitalálva, mint a Prius.
    Az egésznek számomra az a lényege, hogy nagyon sok függ a vezetési stílustól, mert ezzel sok üzemanyagot lehet megtakarítani.
    Érdekes emlékként maradt meg bennem e téren, amikor 4 céges Opel Omegát vittünk ki Németország legtávolabbi szegletébe konvojban. Megbeszélés alapján mindig én voltam a konvoj leghátsó tagja. Köztudott, hogy a leghátsó van a legmostohább helyzetben, mégis az én kocsim 100 kilométerenként 2 literrel!!! (4000 km-es autózás volt) kevesebbet fogyasztott, mint a másik 3! Bizonyára ez egy “egészséges vadászösztön”, de engem nagy megelégedéssel töltött el ez a helyzet. Persze ebben lehet hogy szerepet játszhatott a kocsi esetleges más beállítása is, azt nem tudom. Egy nagy cég igazgatói autói voltak, bár azonos évjáratúak voltak, egy napon lett mind a 4 forgalomba helyezve, és az enyémben volt a legtöbb kilométer, 200.000 km fölötti értékkel, és azelőtt soha nem vezettem azt az autót.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    mark: a Prius más technológia, az erre van kitalálva.
    vidi500: Még az elején merült fel párszor, hogy mennyivel jobb mint üresben gurulni. Ez utóbbi szintén elfogadhatatlan számomra, de remélem aki így vezet az előtt mindig lesz egy másik ilyen okos sofőr, és tarthatja vele a tempót. Gondoljunk csak bele… Aki nem bírja tankolni a vasat az vegyen kisebbet szerintem.
    Meg volt pár nagyszerű egyenlet is annak kiszámítására, hogy mikor fogyaszt legjobban az autónk. Szerintem azt simán lehet érezni, ha gyorsítasz nyilván többet eszik, ha jobban gyorsítasz akkor még többet, tartva a sebességet meg elég egyszerű tudni, hogy most négyesben vagy ötösben erőlködik jobban a gép. Ennyi! Nem kell hozzá Nobel-díj.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Szia, ezért vettem Prius-t, ami a motort is lekapcsolja, nem hiszem hogy tilos lenne.
    TDI esetén ez valóban nem perspektíva, ott minden kelléket érdemes működtetni.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Beszarás mihez van türelmetek. Már a kommentek mennyisége is bizarr, de ez az üresezés meg kigurítás valami félelmetes. Nagyon biztonságos lehet leállított motorral gurulni, biztos azért tilos, ráadásul rohadtul idegőrlő! Napi 140km-t megyek (munkába járás) hol lenne türelmem ennyi hülyeséghez. Szervó rásegítésről(fék is!), meg mondjuk tdi esetén a turbó olajozásáról már nem is beszélve, akit ilyen áron boldogít az a pár száz forint, az ebbe őszüljön bele.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Átlátom miben kalkulálsz. Arra játszol, hogy ha jelentősen megugrik 88 km/h fölé lejtőn a kocsi sebessége üresben, akkor most mi visz el többlet energiát, a motor belső ellenállása 0 üzemanyag betáplálás mellett, vagy a sebesség növekedésével négyzetesen emelkedő légellenállás. Helyzete, illetve lejtője válogatja szerintem. Motorfékkel általában, (különösen sík terepen) rövid útszakaszok adódnak a gurítás által nyerhető sokkal hosszabb szakaszokhoz képest. (Persze az általad említett 88km/h-t nem túllépve).

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Der Milan, én is azt mondom, hogy pálya sebességen elenyészű a fojtás veszteség, így lehet nyugodtan haladni tartott pedállal, csak a nyomaték csúcsot nem éri meg túllépni.

    Vidi500, a régebben az 1,4 Jazzünk kézi váltósával lejtön ha gyorsultam sebességben hagytam mert 88 felett alapjáratot is enne, plusz nagyobb légellen állás darálná a lendületet, így légellenálláson belül maradt, és még csak nem is evett, mindezt a lejtő többlet gyorsításából.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    [i]“88 kmh/ felett pedig motorfék (lejtőn is), hogy a többlet energiát fogyasztás csökkenésre használjuk és ne darálja be a lendületünket a légellenállás.”
    [/i]
    Itt most a hibridről beszélsz? Ha nem, akkor 88 km/h felett a légellenállás ha motorfékkel vagy, ha guritással, így is úgy bedarálja a lendületet. Motorfékkel meg hatványozottan csökken a lendületed a sima gördüléshez viszonyítva.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Üresben gurigatás, 5ösben 1500tól 2000ig játék, 88 kmh/ felett pedig motorfék (lejtőn is), hogy a többlet energiát fogyasztás csökkenésre használjuk és ne darálja be a lendületünket a légellenállás.
    Fojtás veszteség szempontjából, autópályán viszonylag nagyra nyit a fojtó szelep, ha nyomaték csúcson vagyunk az jó, utána már csak a fordulatszám növelésével nő a teljesítmény addig pedig köbcenti kitöltéssel. Ezt a kitöltési arány csökkenést védjük ki alacsony sebességnél üresezéssel, motorfékkel, hogy a motor ne működjön ilyent tartományban (ezt a Prius magától végzi).
    A magas sebesség fokozat is pont ebben segít, hogy minnél köbcenti hatékonyabban működjön a motor mert nagyobb terhelést tesz rá.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Amiről eddig beszélgettünk az extrém dolgok világa bizonyos szemszögből. Mark beszélt a 10 mázsás 1000ccm-es 68 lóerős benzines Yaris 3,2 liter/100 km-es fogyasztásáról. Ezzel szemben pl. az új, négyütemű 450 km-t futott 50 ccm-es Kymco Agility City motorom a 108 kg-os önsúlyával és 3,8 lóerő teljesítményével fogyaszt 3 litert 100 km-enként. A felspécizett kétütemű 50-esek meg elkérnek 4-4,5 litert is 100 km-enként. Hol itt az igazság?

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Most olvastam utána, hogy benzinesnél a fojtó szelep zárásával hoznak létre vákum szívást a hengereknél, vagyis igaz az hogy totálisan elvész ez az energia, ahelyett, hogy tartály feltöltése adná az ellenállást.
    A kérdésedre a válasz igen ebben az esetben a motor feltöltés nélküli teljesítménye lenne mérvadó, de ezt az autót úgy kéne vezetni, hogy kilököd üresbe lekapcsolja a motort beáll indító henger ütembe, ha sebességben hagyod akkor kezd neki a töltésnek, akkora tartállyal, hogy 1,5 BAR simán mehessen.

    Most gondolkodtam el rajta, hogy LPG Prius-om, villany kompresszoros lesz, mert a gáz bírná a feltöltést, nem robbanna nagyobbat, mert 30% kal kevesebb benne az energia, megszűnne villanyból a szívás veszteség is.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Hát igen, ezért vettem Prius-t 😀 de még abban is lehet további spórolásokat találni, mert a tervezési során a kényelem, biztonság, fogyasztás, teljesítmény, vezetési élmény sorrendben készült el.
    Amúgy szerintem sok hülyeség van a Kreszben is, túlzottan hülyebiztos, hülyének néz.
    Gyalogosok átengedése komplett energetikai elmebetegség, vagy országúton lejtőbe berakni egy 60as táblát, utána meg ugyan az az emelkedő … sorolhatnám… elfogyasztott joule-ra kéne optimalizálni.

    A benzin és a dízel energia tartalma között van 10% ez fizikailag elkerülhetetlen, ezt mindenképp rá kell szorozni, mert ez mindentől független. De össz fogyasztásban a 20% is elképzelhető.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    @ Combi a dízel fogyasztást 1,1 szorozni kell hogy összevethető legyen a benzinessel

    Guritásnál és motorféknél is azt kell nézni hogy a kaszniba tolt energiát azaz a lendületet hogyan menedzseled..
    Ha sebességben hagyod akkor a kerék mozgatja a váltót a váltó a motort és minden kelléket.
    Ha kiveszed üresben a kerekek csak gurulnak a motor kap alapjáratit, a kellékeket nem hajtod.

    De aki motorfékesen vezet azt azt csinálja, hogy folyamatos gázt ad 2000ig, aztán láb levesz megvárja amíg kiforog a motor 1500ra és megint folyamatos gáz?

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Egy szónak is száz a vége, azért van a pillanatni fogyasztás mert ennek a segédletével tudunk olyan tempót autózni, amit szeretnénk kihozni az autóból..ha az az Ignis 85-90 kilométeres sikuton folyamataos sebességtartásnál, 5.6 körüli értéket mutat, amit nagy valószinüséggel minden nap tudunk tartani , átlagfogyasztásban “6” literes üzemanyagfogyasztást fog produkálni…Az én renault megane átlagban 6.5 vagy 6.4 fogyasztást ir ki, százkilométer megtétele után, ez viszont Körülbelüli érték..Azért kel ujratankolni és kiszámitani a tényleges fogyasztást..,, mert az merőben eltérő lessz..

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    VW Transporter 2.5 Pdtdi, alapjáraton álló helyzetben 0.8 liter/ órát mutat 🙂 , tehát üresben guruláskor is ennyit fogyaszthat, bármit is ír ki menet közben 🙂

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Céges Peugeot 307-esünket vezetve azt tapasztaltam, hogy motorfék üzemben 0 literre esik a pillanatnyi fogyasztás. Átülve Peugeot Boxerünkbe, ugyanez az érték 2l. Utóbbinak, miért nem megy le 0-ra a fogyasztása?

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Természetesen nem oltári nagy a motor, egy ero4-es renault megane limousine II, 1.6-os benzines 113lovas..És még szivató sincs rajta ! persze csak iránymutató volt a 2-3/l fogyasztás lemegy akár másfél 1.re is,. de akkor is fogyaszt, alapjáratit. Mig gázelvételkor teljesen 0-ir-ki a fedélzeti.. Természetesen tisztában vagyok vele hogy ilyenkor-is jár a motor, ami esetemben olyan halk, hogy-ha nem látnám a fordulatszámmérőt, észre sem venném hogy dolgozik.. Még annyit teszek hozzá,hogy ebből a motorból kihoztam, egy 5.98 fogyasztást, tehát 6 liter ! igaz néha “szörföztem” egy kamion, vagy egy busz mögött, ami 4-5L/km közötti értékeket mutatott, durván egy 20/30 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el vele. De sohasem tettem-ki üresbe, csak a gázpedállal játszottam,és tartottam a kb 3-4 méteres távolságot.. Kitérek rá, nagyon nagy odafigyelést , és tapasztalatot igényel, kezdőknek nem ajánlom..! ….Más Disztársa , semmiképen sem preferálom, sőt tiltanám ! mert szerintem teljesen balesetveszélyes ! Miért, a nyáron egy rosz utun , ami kis hazánkban egyáltalán nem ritka, arra lettem figyelmes hogy táncol a jobb hátsó disztárcsa, lefog esni, kétségem sem volt, de arról álmomban sem gondoltam hogy egyenesen, az uttest közepefelé, és neki a kocsi elejének, fel a motorháztetőre, és bele a szélvédőbe..! azt hittem megrepedt a szélvédő, de megáláskor kiderült csak a müanyag karcolta, viszont be-is törhettett volna, mert némelyik disztárcsában, még fellelhető a kör alaku acélkarika… Azért irtam le iTT ezt a sztorit, talán többen olvassák, mint más helyen.. SZÓVAL LE A DISZTÁRCSÁKKAL !

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Combi, ez van a biciklit 300W-ig nem kell semmire engedélyeztetni, nem kell hozzá jogsi, se biztosítás, stb.. a levegő hajtásban csak az a bibi még hogy nem lehet fékerőt vissza nyerni..

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Ez pont az említett haladási sebesség és fogyasztás aránya miatt lehetett..
    Gondolom nem 60nal írta ki hanem mondjuk 30nál, mert ilyenkor azt számítja ha mindig ugyan annyit égetsz el és csak 30km teszel meg óránként, akkor ilyen 2-3 L/100km-re jön ki a fogyasztásod.
    Vagy ez valami nagy köbcentis monstrum de átlagban csak 1L szoktak enni az autók alapjáraton és a sebességedtől függ hogy erre mennyit számol el időben a távolságra.
    Ezért előnyösebbek a minél kisebb motorok, mert azoknak kicsi az alapjárati étvágya.
    Az is lehet hogy a szívató alapjáratiját láttad, vagy hideg volt a motor még..

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Ha sorba kéne raknom a haladási stílusokat hatékonyság szempontjából akkor talán ez lenne a sorrend (az első a legrosszabb):

    – Gázpedált tartás.. (szívás veszteség folyamatos, minden hajtáslánci elem feleslegesen is mozog)
    – Gyorsít, motorfék, gyorsít, motorfék.. (minden hajtáslánci elem feleslegesen is mozog)
    – Gyorsít, üres, gyorsít, üres..

    Leggazdaságosabb gyorsítás 1500-2000 között, minél magasabb fokozatban.
    Leggazdaságosabb lassítás motorfékkel 1500-2000 között.
    (Csúcsnyomatékhoz tartozó fordulatszám nem azt jelenti hogy addig el is kell tolni az autót hanem, hogy az az utolsó még értelmes tartomány gazdaságossági szempontból, a kW görbe egyre több haladási ellenállást is hoz, a Nm görbe ezt nem követi párhuzamosan)

    Amit az üresezésről tudni kell és amiért én HSD rendszerű autót vettem, az az hogy üresben mindig ugyan annyit fogyaszt, ha 30cal gurulsz vagy, ha 60al akkor is ugyan annyit eszik. Tehát mindig ott a stressz, hogy legmagasabb fokozatban 1500-2000 között gurítsunk mert időben kevesebbet jár alapjáraton a motor, mert hamarabb érünk oda ahová indultunk. Prius simán lekapcsolja a motort azt kész.
    (Aból Bbe minden esetben ugyan annyi energiát kell elfogyasztani, ami ezen változtat az azzal való gazdálkodás, pl alacsony fordulatszám tisztábban ég, magasabb fokozatban nagyobb a motor terhelés így köbcenti arányosan hatékonyabb, stb..)

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Kedves Mark. Irtad lassitáskor ne-csak elvegyem a lábam a gázpedálról, hanem tegyem üresbe az autót. Ezt azért nem tartom jó ötletnek, mert a fedélzeti számitógép nem érzékeli a”lassulást” és továbra-is 2-3 literes fogyasztást produkál az autó… Még ellenkező esetben 0-fogyasztást mutat a fedélzeti..Emelkedőn haladva ismét a pillanatnyi fogyasztást szem előtt tartva, ne lépjünk a gázra hadjuk lasuljon az autó ,tartsuk a fogyasztást 5-6 liter között az emelketdőre érve,és lefelé haladva, ugy is megkapjuk az elveszett sebeséget, és nem reagáltuk le fölös gázadással.. Max vesztettünk 30 másodpercet .. Megboldogult nagyapám mondaná, fiam nem az a lényeg mikor érsz oda, hanem hogy Odaérj…!

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    A Kiával kapcsolatos 7 éves garis megjegyzésed egy korábbi hozzászólásodban olvastam.
    Mint a korábbi hozzászólásban említettem,korábban én is a gurítós spórolás híve voltam.Még a Trabant,Wartburg és Barkasos korszakból,megmaradt “szabadon futó”-nak köszönhetően.Azt gondoltam,ennél takarékosabban nem lehet vezetni sem!Évtizedeken keresztül ezt a vezetési technikát alkalmazva közlekedtem.Viszont amikor( a korábbi írásban említett)vezetés technikai tréningen,külön tartályban volt meghatározott(5l)mennyiségű benzin amit 10km.-s szakaszon kellett a városban vezetve,a lehető legtakarékosabban haladva használni,kiderült,hogy a gurítós technikával a 100km.-re vetített felhasznált üzemanyag bőven 1 literrel felette van a motorfékes verziónak.
    A Skodának a fedélzeti számítógépe is ezt igazolja.
    Nem cáfolom meg,hogy a Kiának vagy a Lancianak esetleg más legyen a fogyasztása.
    Normáltól 1 kissé sportosabb vezetési stílussal,nekem a Skoda 1,4.-es 7,2-8,5l/100km.-s fogyasztást produkál,gázból!Ezt teli tankról,majd nem üresig hajtás mellett,mindig teli tankolva mérem.Nálunk a gáz ára: 200/l .Úgy gondolom ez még elfogadható ebben a kategóriában.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    biciklis méret az nekem kicsi, kényelmetlen, és nem éri meg.
    Ha csinálunk valamit csináljuk nagyba!
    Az gyári weboldalt nézve a 2-4 személyes kis verzióért nem sok pénz a 3500-5300 euro.
    Inkább vennék egy ilyet városba mint egy benzinest.De nem azért mert annyira védeném a környezetet, hanem mert OLCSÓ a fenntartása és üzemeltetése.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Üdv Der Milán!
    Az Én véleményem eltérő.A legtöbb üzemanyagot,nem az “üresbe” kilökött váltóval való guruláskor lehet megtakarítani!Éveken keresztül Én is így vezettem,ugyan ebben a hitben éltem.Attól kezdve,mikor 1 tesztvezetésen bemutatták nekem(Én vezettem az autót),hogy abban az esetben a motor alapjárati fogyasztása,08-1,2l között ingázik,míg a motorfékkel történő gurulás esetében ugyan ez: 0l!!!Tehát,mind addig motorfékkel érdemes gurulni,míg be nem rángat!Mióta olyan autóm van,melynek fedélzeti számítógépe a pillanatnyi fogyasztást is méri,azóta folyamatosan nyomon is tudom követni ugyan ezt!A start-stop rendszert is,kb.15éve próbálták bevezetni,de akkor az önindítót 1,5-2 év alatt kinyírta ez a technika!A megtakarítás pedig nem fedezte a csere költségeit.
    A másik hozzászólásodhoz a Kia 7 éves garijához csak annyit fűznék hozzá:
    Az okos előre látó szalon tulajdonosok rájöttek,hogy nem az új autó értékesítésből lehet fenntartani magukat,ha nem a szervizelésből!Erre mondták azt:1m. műhely többet ér mint 10m.szalon!Ha figyelembe veszed,hogy 1 sima garis szerviz költsége,kb. 40-45000.-,ami csak az olaj,az olajszűrő,levegőszűrő cseréjét és egy “szemrevételezéses” átvizsgálást foglal magában,eléggé húzós ár!Ugyan ezt,ha szakszervízben(nem a márkaszervízben)végezteted el,akkor 20000.-ból kijön.Mindezt,normál használat mellett,évente el kell végezni!Bizonyos km.futás teljesítmény után vannak nagyobb szerviz munkák,melyeket 100000.- vagy annál nagyobb összeg takarhat le!Tehát a szalonoknak létfontosságú,hogy Te,vidd akárhány éven keresztül hozzájuk az autód szervizeltetni!A garancia nem vonatkozik a forgó,mozgó,rendeltetés szerű használatból eredő,kopásokra,elhasználódásokra!Pl.fékbetét,féktárcsa,kuplungtárcsa vagy kinyomó csapágy,magasabb futás teljesítmény után elhasználódására!
    Abban az esetben,ha mégis valami garis hiba előjönne,abból meg megpróbálnak kibújni,hogy a költségek viselője Te legyél!
    Volt több használt autóm,a szükséges karbantartásokon kívül semmi meglepetéssel nem szolgáltak.
    Most,újonnan vásárolt,jelenleg 3éves Skoda Octaviám van(a hivatalos gari 2+1 év),melybe az egyik legjobb minőségű olajat használom,garanciális szervízre már nem viszem.A szükséges évenkénti átvizsgálást és olajcserét,szakszervizben elvégeztettem.Az autóval probléma nincs!
    Ezeket a gondolatokat,mint valós tényeket szerettem volna veled megosztani.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Combi,
    Ezen dolgozunk fekvő kerékpár méretben 😉 1személyre, eltolható teljes fedésű plexi szélvédővel, hogy el ne ázz.
    Mindent amit nem szabad, azt bicóba kell 1 emberre 😀

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Én 2-3 éve láttam a Discovery-n olyan autót amiben dugattyús motor volt és sűrített levegővel ment.
    Kicsit keresgéltem és kb ilyen volt:

    [url]http://aircar.atw.hu/[/url]

    Mondjuk Magyarországon a bürokrácia és egyéb rendeletek miatt lehetetlen lenne forgalomba helyezni.Nekem mondjuk tökéletesen megfelelene a lakóhelyem, és 50-100km-es környékére.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Sziasztok!

    Na srácok egyet értek veletek és én pont ezért vettem Priust 😀 Mindent helyettem csinál, motor kapcsolgatást meg a fordulatszám menedzsmentet, én már belefáradtam ebbe a koncentrációs játékba.. amúgy hirdetem most a kicsikét, csinálok még egyet annak ellenére hogy ezen most bukni fogok, de németből most van jó féle..

    Start-stop rendszerből a mazda csípte meg a jót! De ehhez nem kell direkt befecskendezés.
    Olyan motor kéne aminek a szívó szelepét elektromosan egyedileg lehet szabályozni, így fojtó szelepet is kilehet hagyni, akkor zárna le sűrítési ütemben amikor annyi keverék marad benn amennyit valóban el akar égetni, a kinyomottat átszívja egy másik henger. Motor leállásnál pedig utolsó hengerben hagynak még gáz levegő keveréket pont abban a sűrítési ütemben aminek a meggyújtása elég lendületet ad. Motor féknél pedig EGR szelep rendszerben a motor kompresszorként sűrítene pici tartályokba levegőt, amit gyorsításkor engedne a szívásra ezzel feltöltve a hengert, szívási veszteség csökken, több üzemanyagot lehet elégetni stb. Nektek tetszene egy ilyen?

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Kicsit belemerülök én is, mert van sok dolog ami miatt viszont más szempontból nem spórolós a dolog.Ime fejezetekre bontva a véleményem:

    “Csak annyit autózzon amennyit muszály”:
    Van olyan aki csak azért ül egy kocsiba mert unatkozik és mehetnékje van?

    “Miként az autógyártók, mi is éljünk a downsizing bűvkörében”
    Akkor hogy lehet hogy a 20-30 évvel ezelőtti autóméretekre rájött 3-4-esetenként 800kg?
    Mert vastagabb lemezből nem csinálják az tuti 🙂
    Pl: Opel Monza 1000kg, Opel Omega kombi 1500kg..downsize mi?

    “Ne adjon gázt!, Ne fékezzen ”
    Na ebből lesz csak igazán dugó 🙂

    “Tartsa a sebességet! Lassítson”
    Autópályán, vgay gyér forgalmú úton jó ötlet

    “KEréknyomás”
    Szintén jó ötlet

    Mellőzze a klímázást, egy kicsit agyonvágja az éljen a kor vivmányaival részt, de itt nem erre gondolt a cikkíró 🙂
    Amúgy nem azért veszek klímás autót hogy ne használjam.
    Egy start-stop rendszer kiváncsi vagyok meddig bírja tartós városi használat esetén.

    A fogyasztáscsökkentő adalékokról meg kütyükről a gazdaságtalanságuk, vagy mihasznaságuk miatt leginkább a wc-n szoktam gondolkodni.

    Amúgy ezek alapján egy spórolós autó kb egy 650-es Kispolski-és egy 5-ös BMW keresztezésének felelne meg.

    Kicsi, könnyű, gyorsan kell felváltani, jó a motorféke, vékony gumik kellenek rá, plusz a bömösből kellenének bele a fékek,futómű, tempomat, fedélzeti kumpjúter..ennyi 🙂
    MAzohisták CNG üzemre is alakíthatják:

    [url]http://gazzalmegyek.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=204:polski-fiat-126-1991&catid=914:kepes-riportok-cng[/url]

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Üdv!

    Én nem értek egyet két bejegyzéssel:
    1,”Stop-start rendszerrel szerelt a kocsija? Szuper…”
    2,”A XXI. század automata váltóinak többsége takarékosabb a manuálisoknál, minden szempontból megérheti a sokszor sajnos vaskos felára.”

    Az első:Az a gond,hogy nem számol az önindító fokozott igénybevételével.Én kíváncsi lennék,h pl Budapest utcáin dugóban hányszor kell újraindítani a gépjárművet.Tisztában vagyok,hogy a mérnökök “elvileg” áttervezték az önindítót.Kérdem én,h azt hogy számolja a spóroláshoz,ha pl 3-4x többet kell cserélni vagy felújítani az indítómotort az autó élettartalma alatt (15év)?

    A második: Nem csak a felárt kellene figyelembe venni,hanem a fokozott karbantartási igényt és annak többletköltségét.Természetesen ez rendszerint elmarad…

    Természetesen,ha úgy számolunk,h 1 kocsit 3-4 évig használunk nyilván nem szembesülünk efféle “kellemetlenségekkel”. 🙂

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Természetesen, én is így látom a másik kettőt is, erre írtam hogy a felvázolt spórolós vezetés nem alkalmazható minden esetben, és mindenhol, sőt még maga a gurítás sem. Ez van sajnos, a forgalom ritmusából nem ajánlatos kilépni, mert az már baleseti forrás.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    ” Mint a manapság már szintúgy elterjedőben lévő váltási segédberendezés, ami a műszerfalon nyilacskákkal vagy a javasolt fokozat kijelzésével partner a takarékoskodásban”

    1983-as 626-os Mazdámban már van ilyen “mostanában” elterjedő kis nyilacsák a felváltásra, és a gázpedál visszaengedésére, vagy a fokozat alacsonyabba kapcsolására is figyelmeztet 🙂

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Nyilvánvaló, hogy az általad felsorolt helyzetek azok amik elveszik a vezetési élményt (legalábbis nálam) amit az előzőekben nem akartam részletezni. Az meg persze más kérdés, hogy a Márk által felsorolt teendők, vezetési stílus nem alkalmazható állandóan és minden körülmények között, minden útszakaszon. Helyzete válogatja mikor lehet és érdemes megcsinálni, de hát sajnos a fogyasztás ilyen módszerek bevetésével csökkenthető jelentősen egy adott autónál.
    A motor leállításával természetesen én sem értek egyet, ez valóban balesetveszélyes lehet, de az alapjáraton történő hosszú gurulások meghozzák az eredményt, erre kívántam elsősorban utalni. Az alapjáraton való gurulás, ami természetesen csakis országúton, vagy lakott területen értendő és alkalmazható, (autópályán nem célszerű, de erre ő is utalt) normál körülmények között egy mai autó stabilitásán semmit nem ront, tehát nem jelent balesetveszélyt.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    naaa.régen Trabant, Skoda, Lada, Wartburg, Zastava csodákban is elfért egy 4-5 tagú család..
    Mi Skoda 100-al, és Zastavával jártunk nyaralni rokonokhoz 1-2 hétre 5-en…És minden belefért 🙂

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Akkor baromi nagy mellényem van?…:)…én például nem szeretem a turbós apróságokat.Nagy köbcenti (a mai kis motorokhoz képest,bár a gyári 170 ló már nem egy nagy durranás)…most már szép hang és alapjáraton húzza a bódét…1998.Ford Mondeo,2.5b/e…és nem,a családunk nem fér el egy szuzukiban…

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Azért a saját leállítás-újraindítással vitatkoznék.Ha a gyári útmutatóban szerepel,hogy ne állítsa le és indítsa újra a motort rövid időn belül és mégis azt csinálom,akkor rövid úton haza lehet vágni a katalizátort.Arról nem is beszélve,hogy egy-egy indításkor többet fogyaszt az autó mintha járna alapjáraton.Városban való világítás sem teljesen stimmel.Sokan tök sötétben is betartják,talán ennyire spórolnak?Rossz látási viszonyok mellett meg kimondottan gáz,ha csakazért se kapcsolnak pilácsot.És végül kimaradt még egy-két apróság.Például az,hogy az autó műszaki állapota nagy mértékben befolyásol.Hiába spórolnék,ha rossz a gyújtás,motorvezérlő rendszer,ha befog a fék mert lusta a tulaj cserélni a fékolajat vagy felújíttatni a féknyerget.És a sok-sok idiótáról nem is beszélve,akik persze az 50-nél 30-cal mennek,a 30-nál meg 10-zel.Azokat sehogy nem lehet kivédeni…

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Sajnos így lehet üzemanyagot spórolni. Egy biztos, a vezetés “romantikáját” elveszi.
    Beleset veszélyes mivoltát, nem osztom! A mai technikához az országúti 90 olyan kevés, hogy ez fel sem merülhet. Ez már olyan mint a vészfékezés. Egy valamirevaló vezetőnek kell annyira előrelátónak lenni, hogy számára egy vészfékezéses helyzet elő sem adódhasson még más hibájából sem.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    A tömeg közlekedés sem olcsóbb és ócska!!! Nem hobbiból közlekedünk autóval: munka, gyerekek, betegek, bevásárlás! Na és vissza a kőbaltához, faekéhez mert, az olajosoknak új mesterséges sziget, sport club, több fizetett rabszolga, sivatagi zöldség termesztés, munkanélküli csillagászati jövedelem! Ár felverő, a tőzsde cápák szélhámossága isi! Na és a töketlen kormányok, akik csak adó emeléshez értenek, ahhoz nem kel ész! Gázolaj a benzin lepárlása utáni mellék termék, nálunk mégis drágább! Rábeszélték a népet a gázolajos gépjárművekre mert takarékos, emiatt drágábban megvettük, most a benzin fölé emelték a gázolaj árát, megint átvertek! A legfontosabb: például Ausztriában hatszoros jövedelemből bármiért azonos árat fizetnek, akkor nekik hatodába kerül mint nekünk! Ha ott is, itt is 420 Ft a gázolaj: 420:6=70Ft !!!

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Na akkor beszúrom az ígért olvasni valót:

    Tanácsok kézi váltós felhasználók részére:
    – Vizsgáljuk meg motorunk csúcs nyomatékának fordulat számát, ezt a legnagyobb váltó fokozatban lehetőleg soha ne lépjük át, illetve a nyomaték jelleggörbe függőlegeshez mérten legmeredekebb domb ívét használjuk csak gyorsításra.
    – Amennyiben a forgalom engedi, úgy nézzük meg sebességünket a legmagasabb váltó fokozatba 1500-as és 2000-es fordulatszámon, ha elérjük a 2000-hez tartozót akkor vegyük ki üresbe amíg ki nem fut az autó az 1500as fordulatszámhoz tartozó sebességig, itt tegyük újra a legmagasabb fokozatba és moderáltan gyorsuljunk újra 2000 fordulatszámhoz tartozó sebességre, ezzel lehet a leggazdaságosabban haladni, mert nem hajtunk meg számos motor ellenállást a folyamatos gáz pedál tartással, alacsonyabb váltó fokozatban és terepviszonytól függetlenül is alkalmazható.
    – Motorfék üzemhez, magas sebességből a legmagasabb váltó fokozatban hagyjuk amíg el nem érjük 1500-as fordulat számot, itt leváltunk egyet, majd 1500-nál ismét, végig le, kivéve 1-esbe és 20kmh alatt mindig üresbe tesszük, átlagban 20-30kmh tartományban 2esbe 30-40kmh tartományban 3masban 40-50kmh tartományban 4esben és 50kmh felett 5ödiket alkalmazunk, de ez váltóként változhat leggyakrabban a gyárak így állítják össze.
    – 1500-as fordulatszám alatt csak akkor adunk gázt, ha sík terepen sebességet tartunk, erős gázadásra itt nincs megfelelő levegő ellátása a motornak, így gyorsításhoz eggyel vissza kell váltani.(lehetőleg inkább üresben gondolkodjunk)
    – Gyorsításnál átlagban 1-esben 2500-ig forgatjuk a motort és 2estől mindig 2000-nél elváltunk magasabb fokozatba, más váltó áttétel fordulatszám ejtés esetén a lényeg, hogy 1500 feletti, de 2000 alatti fordulatszámra essen vissza.
    – Sík úton a 88kmh-t lehetőleg ne lépjük át, persze át lehet, de nem érdemes mert exponenciálisan megnő a légellenállásunk.(mondjuk ez az 1es Prius 0,29 cw-jére igaz)
    – Emelkedőhöz közelítve vegyünk annyi lendületet amennyi elfogyásával a dombtetőn a kiindulási sebességre esünk vissza, és az emelkedő tövéig elért pedál állást tartsuk meg, szükség esetén az emelkedő mértékének ütemében korrigálva csökkenthetjük a lassulást.
    – Lejtőn, ha emelkedő jön akkor tartsuk a gázpedál állást és hagyjuk felgyorsulni az autót, hogy aztán az emelkedőn lelassulva a kiinduló sebességre térjünk vissza, ha lejtő vagy sík útszakasz jön, akkor tegyük ki üresbe, amennyiben ezzel 88kmh-t túl lépjük úgy tegyük vissza a legmagasabb fokozatba, hogy a többlet lendület a motorfék miatt a fogyasztás csökkentésével hasznosul.
    – Csak lejtőn vagy sík terepen növeljük a gázpedál állás dinamikusan
    – 60kmh alatt klimatizálásra, a leengedett ablak ajánlatos, felette lég kondicionáló, de lehetőleg próbáljuk csak a szellőztetéssel megoldani.
    – Ne közlekedjünk feleslegesen nappal városban, világítással, mert az átlag 80W-ot is jelenthet folyamatosan. (egy ember kerékpározással 150W-ra képes)
    – Hideg motor esetén mindig állítsuk le az autót, meleg esetén ha 30sec-nél tovább állunk meg akkor kapcsoljuk csak le.
    – Kanyar vételeket nagy ívben hajtsuk végre, kezdjük külső ívről, a felénél a belső ívnél legyünk, majd ismét vissza a külső ívre, így tartunk meg legtöbbet a lendületből.
    – Az íves utakon próbáljunk mindig a rövidebbik oldalon menni, ezzel kevesebb távolságot teszünk meg.
    – Ne vigyünk magunkkal plusz súlyt, az ökölszabály 100kg 4% többlet fogyasztás növekedés a súly előtti fogyasztáshoz képest.
    – Illedelmességből soha nem állítsuk meg autónkat egy személy kedvéért, mert amíg ő kettőt lélegzik és 20miliwattot fektet be lépésenként a 80kg-jának mozgatásához, úgy mi legalább 1 tonnát kell újra megmozdítsunk, ez csökkenti a szükségtelen stop&go-t, ugyan ez vonatkozik állva, elindulni kívánó autósokkal szemben, amennyiben már kígyózó sorokat tart fel úgy át kell engedni! Ez a környezetileg illedelmes, ebben érdemes gondolkodni közlekedés szociológiailag.
    – Útvonalunkból kerüljük a magas sebességű, magas emelkedős útvonalakat, próbáljunk egy meleg motorral minél több mindent elintézni.
    – A légellenállásunkat rontó spoilerezéstől vagy tető csomagtartótól szabaduljunk meg és kerék nyomásunkat használjuk picivel a maximum felett.
    – Az autóval törekedjünk arra, hogy minél többet tartózkodjunk a legfelső váltó fokozatban és a hozzá tartozó motor 1000-1500-as fordulatszám tartományában csorogva, vagy 1500-2000-es tartományában haladva üresezéssel.
    – Amennyiben adódik lehetőség teher jármű mögött magas sebesség tartományban haladni, úgy egy kocsival mögötte jelentősen könnyíthetünk légellenállásunkon(30% fogy. megtak.).
    – A féket pöccintésnél hosszabban ideális esetben csak vészhelyzetben vagy 20kmh alatt használjuk, minden más esetben nem tartunk elég követésit.
    – Követési távolságot úgy kell megtartani, hogy a követett jármű törés szerű irány váltása ellenére továbbra is kormányozható legyen egy befogó pálya, (dragelésnél).
    – Az útszakaszon csak annyi lendületet vegyünk fel amennyit a végén a motorfékkel együtt el tudunk fogyasztani az ideális sebességre lassításhoz.
    – Előzni, terep feltételtől függetlenül, ha az előzött fele sebességgel közlekedik, egyéb esetben csak síkon és lejtőn érdemes.
    – A gázpedál adagolási sebességét az aktuális sebesség és a terep határozza meg, és mindig legyen átmenet, pl ha gyorsítani akarunk akkor 2kmh-val járjunk előrébb a gázpedállal, mint az aktuális sebességünk. Gyakorolni elvételi sebességgel lehet, megfigyelve a sebesség csökkenést az elvétel távolságának függvényében.
    – Tempomatot, kizárólag tükör vízszintes talajon használjunk.
    – Mindig jobb üresben gurulni, mint üresben állni egyhelyben.
    – *Hozzá tenném még a kamion szörfhöz, hogy rá kell gyorsítani és üresbe kitenni majd hagyni, hogy magára szívjon a kamion. Kb fél kocsinyira rámegyünk és 1 kocsinyira kiengedjük.

    Prius specifikus tanácsok: (minden más tanács ugyan úgy vonatkozik ide is)
    – A gázpedál első 10%ában kezeljük 0-5% regeneratív fékezés, 5% vitorlázó mód, 5-10% villany hajtás, 10% felett benzin mód.
    – A fékpedál első 10%ban növeljük a generátor gerjesztését 10-ről 50Amperre, ez több regeneratív fékhatást hoz létre, de csökkenti a hatékonyságát, 10% felett vegyesen egyre dominánsabb a hagyományos fék. A regeneratív fékezéssel közel 50%át újra elautózhatjuk, a maradék lendületünkből 12 kmh-ig.
    – A lassítási szakasz hossza és ideje alapján a leghatékonyabb felengedni a pedált és vissza tölteni, aztán ehhez még 10%ban benyomni a féket, majd betenni B állásba és csak ezután nyomjuk be mélyebben a féket. B-be azért tesszük, hogy a motor fék üzemben megtekerje a második villany motort, így a motoron vesztünk valamennyit de így is több visszanyert energiánk lesz, mintha elfékeznénk. Nagyobb a megtermelt áram, de csökkent hatékonysággal az adott hosszon és időben.(A “B” fokozat 20kmh alatt nem hasznos, tegyük vissza Dbe.)
    – Annak ellenére, hogy hideg motor alapjárat az akura termel, ne járassuk feleslegesen a motort, kapcsoljuk le az ökölszabály szerint, mert nem haladásra használunk fel energiát.
    – 70kmh alatt a belsőégésű motor automatikusan lekapcsol, így vitorlázva, alapjárati fogyasztásunk sincs, e fölött inkább forgalomhoz alkalmazkodva tartott sebességgel közlekedjünk.
    – Soha ne hagyjuk tele az aksikat, ha magas sebességgel haladunk, akkor vegyük vissza abba az állásba, ahol a lassulást csökkentve, de használjuk a megtakarított áramot. 70kmh alatt futtassuk ki a sebességünket 50kmh-ig, majd újra fel 70kmh-ig, és vitorlázó gázpedál állás újra 50kmh-ig. Továbbá ha 70kmh-ra gyorsításkor az akkumlátor már nem fogad be több áramot akkor a következő vitorlázásnál a sebesség esést csökkentsük alkalmazott villany hajtással. Ezzel lehet a leggazdaságosabban haladni.
    – Ha tele van az aksi és légkondiznánk, akkor kapcsoljuk ki a légkondit és használjuk el az áramot. Csak amúgy is járó motor mellet használjuk az A/C-t. (2es és afölötti Prius-ra nem vonatkozik)
    – Padlógázos kigyorsítást maximum tele aku, egyszer már lekapcsolódott, meleg motornál és 60kmh alatt, szabad csak használni. 450nm, a 2-esbe 515nm.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    @Avatar, ha megengeded kiegészíteném a technikád, minden fokozat kell, 1500tól van levegő 2000 felett pedig a low tech motorok égési hatásfoka romlik, vagyis ebben a tartományban kell gyorsulni.
    Használd a négyest is és gázt csak 1500 feletti fordulatszámon adj, alatta csak csorogni szabad. Sebességben a láb gázpedálról levételét csak megállási szándék esetén használd, minden más esetben üres.

    Spórolást úgy számoljátok, hogy évesítsétek a megtakarítást és osszátok el 0,14-el, na ennél többet nem szabad költeni rá.

    Egyébként én pont ezért vettem HSDs kocsit, azaz 1es Prius-t, lekapcsolja a motort, bármilyen sebességen 0-70km/h-ig relax van emiatt, és még a mozgási energiából is rekuperál.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Igen, ez a harmadik autóm, az első kettő kárára megtanultam hogy közlekedjek olcsóbban, még annyit hozzátennék hogy 1.6-os autóknál már lehet 50kmh-tól 3-dikból azonnal 5-be kapcsolni..Igy megtakarithatjuk, a negyedik sebbességel “elpazarolt” gázfröcsöt..Csak akkor fékezek ha muszály, lasitásnál elveszem a lábam a gázról és lasulok akár 40-ig. Hamar kigyorsitok, azután figyelem a fedélzeti számitógépet, pillanatnyi fogyasztását. 5-6 l között tatom az autót, sik uton ez 80-90 kilométer órának felel meg..az egyhatos renault megane II autómból ami 120kg igy kihozok egy 6-literes fogyasztást, sima 95 benzinel..Osztom a véleményt hogy nappal jó látási viszonyok között nemkell városban tompitot, kivül meg az a jó akinek ledje van, ha pedig nincs szereltessünk, sokat lehet vele spórolni..

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Aprócska tévedés tisztázására: Városban bringával ezerszer jobban megéri pénzben és időben egyaránt. Persze, ha nem kell túl sok holmit cipelni.
    Ezt csak az nem tudja aki még nem próbálta! (A csőlátók.)

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Egy dologgal azért nem tudok egyetérteni. A tompított fényszóró még napos időben, városban sem hülyeség és nem hinném, hogy megérné az a plusz 100 Ft kilométerenként a fogyasztáson való spórolást, mint egy gyalogos elütése, vagy hogy ne adják meg az elsőbbséget, mert nem látják az autót.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    vidi500 mindennek megvan a helye és ideje, ha megakarsz állni akkor motorfék, ha gazdaságosan haladni akkor gurítás, de ez csak általában 55-70 km/h között megy felette már tartott sebesség pedál kell, mert a nagy légellenállás és sebesség miatt túllépi a reakció időnket meg a vasat ha lökdösöd.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Amit írsz, az egyértelmű eldöntése annak (ha hiszek neked, miért ne tenném) a korábban folyó vitának, hogy motorfék üzemmód 0 betáplálással, vagy gurítás? Javaslatodból egyértelműen kiderül, hogy a gurítás a lényegesen üzemanyag takarékosabb megoldás, és nem a motorfék 0 betáplálással.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Húha 😀 Na akkor becsatlakozok én amikor LPG Priusom szervízeltettem fehérváron kaptam egy 1.0 Yarist, azzal a kézi váltós technikákat alkalmazva 3,2 vel mentem Fehérvár Tatabánya szakaszon, Hegy-völgy, egyenes, kanyargós, gyors-lassú szakaszok, volt ott minden. Max sebességem sík terepen nem lépte től a 88at.
    A következő képpen kell gazdaságosan kéziváltós autónak tolni. Meg kell nézni váltásonként mennyi fordulatot ejt, ezt hozzá adni 1500 hoz és megnézni a sebességeket sík terepen ,hogy fokozatonként 1500-hoz és a számolt fordulatszámhoz mennyi tartozik. Nincs is más dolgunk, mint folyamatos pedál benyomás mellet (átlagosat mondok) 1esbe feltolni 2500-ra 2esben 1500 ról indulva 2000nél 3masba rakni 3masban 1500ról 2000-re 4esbe rakni 5be 1500 ról gyorsítasz 2000-re majd kiveszed üresbe megvárod amég vissza esik a sebesség az 5ösben található 1500 hoz tartozó sebességig majd megint felgyorsítasz és kivszed üresbe, és így haladsz. Ha lassítasz akkor ugyan ez visszafele, hogy alapjáratot se zabálja. De nem Priusnál minidg ott a stressz, hogy ha nem tudsz 5ösben 1500-2000 között haladni, akkor folyik el a pénzed. Lejtőn akkor ne vegyük ki 5ösből üresbe, ha túllépnénk a 88km/h-t. A mostani tempomat szar, csak sík terepre jó, most fejlesztünk egy gázpedál állás tartót pedalomat, meg egy tempomat vezérlő elektronikát ami aktív infrával tartja az autót folyamatos távolságban a szélárnyékban.
    Ha kell még több tipp a Priusos cikk kommentjeinek utolsó 1/3nál megtaláljátok az összes vezetési trücköt.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Jó megoldás a LED, 140W-ot számoltál össze, különösen ha figyelembe vesszük azt, hogy egy ember 8 órai fizikai munkateljesítménye átlagban 60W-nak felel meg.

    [i]“Bizony itt az idő a nagy mellényt letenni ! Rossz szokás ez tőlünk Magyaroktól,…”[/i]

    Ránk magyarokra szerintem nem jellemző a nagy mellény, legalábbis a nagy többségre nem.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Sokszor esett már szó az üzemanyag-takarékosságról.
    A fentiekhez talán még egy pár “apróság”:

    Az elektromos fogyasztók jelentős mértékben tudják növelni a fogyasztás. A helyzetjelző + rendszámtábla világítás pl. kapásból 30W-ot jelent, plusz 2 x55W tompított és már tartósan 140W ! Ez gondolom jónéhány dl-el növeli a fogyasztást. Érdemes a helyzetjelzőt és a rendszámtábla világítást LED-el megoldani, emellett a LED-es nappali menetfénnyel (2 x 5- max.10 W a 2 x 55 W tompított helyett) lehetne üzemanyagot megtakarítani.

    Hamár nem tudunk lemondani az autóval munkába járásról:
    Muszáj nekünk a nagy vas? Minek a 2000 ccm-es 1600 kilós nagy terepjáró amikor egyedül utazunk benne?
    Én a kis ccm-es turbós motorokat (pl. 1.2 TFSI) favorizálom. Nem feltétlen szégyen a 15-20 éves régi autó sem. (akár Swift 1.0, Trabi 1.1 🙂 )
    Bizony itt az idő a nagy mellényt letenni ! Rossz szokás ez tőlünk Magyaroktól, hogy mindenki 5 számmal menőbbnek mutatja magát….

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Érdekes téma ez a városi közlekedés. Én például, azt tapasztaltam, hogy az autóm, nem szeret 50-es tempónál, negyedik fokozatban menni. Erőlködik a motor, a harmadikat, láthatóan jobban szereti. Nem tudom, hogy a fogyasztása hogy kedvezőbb. Van valakinek tapasztalat erről? Az autó, Opel Vectra 1.8 16V (Z18XE), 125 LE.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    15″-os alufelnivel van 185/55 -ös gumikkal. Ha lemegy róla, 175/65-öset akarok rárakni helyette, mint ami méret a legújabbakon is van. Ballonosabb, nagyobb átmérőjű gumikat is elbírja az áttétel, azonkívül komfortosabbá is teszi a futóművet, a 185 helyetti 175-ös szélességnek meg szerintem jelen sebességkorlátok mellett semmi jelentősége sincs.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Nem azért írtam,mert nem hinném el 🙂 Csak furának hangzott,de utánaolvastam,és láttam,hogy városi fogyira van optimalizálva. Én is vezetek 2 féle dízelt,de mind2vel inkább 4.ben megyek 50-60as tempónál. Gondolom akkor a Jazz fokozatai is rövidítettek,hogy rugalmasabb legyen,igaz? A tiedben mekkora motor van?

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Tudok igen, bár feltöltős oldalakat nem használok, esetleg beszkennelem és elküldöm a mail címedre. Nem hiszed el, hogy van ilyen? Az a motor és az egész autó kifejezetten városi forgalomra készült szerintem, hengerenkét 2 gyertya fáziseltolásos szikrával, lapos nyomatékgörbe, stb. Ennek ellenére autópályán is kiválóan megállja a helyét, csak hát a buszlimuzinszerű magas és széles karosszéria nagy homlokfelülettel megteszi a magáét, tehát 120 felett erősen emelkedik a fogyasztás, habár a 170-et is tartja folyamatosan, és könnyedén. Akkor viszont már 9 liternél tartunk.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    [i]“…ha városban 5.ig felkapcsolok,akkor többet fogyaszt a kocsi,mert erőlködik alacsony fordulaton.”
    [/i]
    Ez is autófüggő. Pl. a képen látható Honda Jazz i-DSI motorja már alapjárat fölött 700 fordulattal leadja a max. nyomatéka 90%-át. Azzal nyugodtan mehetsz városban 5-ik fokozatban 50-60-al, nem fog megugrani emiatt a fogyasztása, sőt kevesebbet fogyaszt mint 4-ik fokozatban.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Szerintem a különböző sebességeknél a fokozatok megválasztása is sokat nyom a latban. Pl.: 3.ban kisebb gázpedálállással lehet gyorsítani mondjuk 80ra,mint 5.ben. Vagy én nekem ez saját tapasztalat,hogy ha városban 5.ig felkapcsolok,akkor többet fogyaszt a kocsi,mert erőlködik alacsony fordulaton.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    “Akkora autót vegyél, amekkora a napi teendőidhez szükségesek. Ha 3 kilométerre laksz a munkahelyedtől, ahová egyedül mész, és másra nemigen használod, nem biztos hogy a csillagos 560SEL a te kocsid.”

    Az lenne az ideális, ha két autót tudna az ember fenntartani. Egy kicsit a városi rohangáláshoz, bevásárláshoz, egyet nagyobbat pedig a hosszabb utazásokhoz. Sajnos, ettől az életszínvonaltól még fényévekre vagyunk. Éppen ezért vagyok kénytelen 1.8-as Opel Vectra Caravannal munkába menni, bevásárlást intézni. Ezzel, sokan így vannak, szerintem. Egy Suzuki Swift kevesebbet fogyaszt, de abba nem fér bele a cucc ha nyaralni, vagy egyéb hosszú útra megyünk.

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    Köszönöm a kiigazítást, igaza van, javítottam. Egyébként a Száz szónak… kezdetűt szerettem volna eredetileg is, csak félresiklott. Más kérdés, hogy az Egy szónak… kezdetű is használatos, ez persze nem mentség a számomra. Üdvözlettel, Kántor István

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    [i]“6.A karosszéria legyen sérülésmentes, néha nem árt neki egypasztázás, ( könnyebben csúszik rajta a levegő)”[/i]

    A pasztázás sokak szemében abszolút jelentéktelennek tűnő momentum a fogyasztást illetően, de egyáltalán nem az, sokkal több jelentősége van mint amit tulajdonítanak neki, ezt igazolni tudom!

  • 2017.10.31. at 07:46
    Permalink

    én tudok egy hatalmas spórolást!!
    fogja az ember a két szép lábát és avval megy az MÉG!!!! ingyen van bár szerintem nemsokáig….. köszönjük viktor sétálhatunk egy romantikusat reggel a melóba:D

Vélemény, hozzászólás?