A dél-koreai beszállÃtó már rendelkezik két akkumulátorgyárral hazánkban - az új, iváncsai üzem a régiek együttes gyártókapacitását is meghaladja majd (Fotó: InsideEVs)
A telepÃtés költségének összege még dollárban is hatalmas, jelenlegi árfolyamon forintra átszámolva pedig már szinte felfoghatatlan: 677,8 milliárd forint. Ennyi pénzbÅ‘l épül meg a Szijjártó Péter Külgazdasági- és Külügyminiszter által a napokban bejelentett elektromos autó akkumulátor gyár Iváncsán. A munkálatok már idén megkezdÅ‘dnek a közel 700 ezer négyzetméternyi kijelölt területen.
Iváncsa madártávlatból - a körülbelül 3000 fős település az M6-os autópálya mellett helyezkedik el a 45-ös kilométerkő vonalában (Fotó: Duol.hu)
Ennek a beruházásnak a 2500 munkahelyen és az egyértelmű gazdasági hasznon felül is komoly pozitÃv hatása lehet hazánkra a jövÅ‘ben. Érdemben bÅ‘vülhet ugyanis az elektromos autók iránti kereslet Európában, Ãgy az autógyártók is egyre nagyobb mértékben szorulnak majd rá azokra az akkucsomagokra, amelyek az elektromos autók hajtásláncába kerülhetnek. Ha Magyarországnak sikerülne egy ilyen iparágban vezetÅ‘ szerephez jutni még a keresletnövekedés elÅ‘tt, akkor a beruházás rövidtávon is számottevÅ‘ gazdasági elÅ‘nyeit bÅ‘ven felülmúlhatná az akkorra már meglévÅ‘ gyártókapacitás és képzett munkaerÅ‘, valamint a több éves tapasztalat értéke.
Egy 2017-es légifelvétel az akkor még csak épülő komáromi üzemről - ehhez hasonló, de jóval nagyobb komplexumot terveznek Iváncsára is (Fotó: Tervlap.hu)
Ezen tényezÅ‘k piaci értékét mi sem igazolja jobban, minthogy a jelen beruházás is a már bizonyÃtottan versenyképes komáromi gyárak sikerének köszönhetÅ‘en épülhet meg Magyarországon. Az elektromos autók iránti kereslet növekedésére alapozni szintén nem jelent túl nagy kockázatot, 2020-ban ugyanis Európa legnagyobb autópiacán, Németországban összesen 194 163 tisztán elektromos meghajtású autó talált gazdára - több, mint az ezt megelÅ‘zÅ‘ 10 évben együttvéve. A 30 GWh éves gyártókapacitással és autónként átlagosan 50 kWh-s akkucsomaggal számolva az SK Innovation iváncsai üzemében akár a 2020-as németországi igény háromszorosa is előállÃtható lesz. Ez elsÅ‘re megnyugtatóan hangozhat, ám ha a kereslet a jelenlegi mértékben nÅ‘ tovább, akkor valószÃnűleg néhány éven belül újabb bÅ‘vÃtésekre lesz szükség: a becslések szerint Európa éves akkumulátorigénye 2025-re a jelenlegi 41 GWh-ról akár 256 GWh-ra is nÅ‘het. Szijjártó Péter a bejelentés során - a hivatalos Facebook oldalán közvetÃtett élÅ‘ videóban - éppen ezért hangsúlyozta:
aki az elektromosautóipari beruházásokat megnyeri magának, az a jövőt nyeri meg, Magyarország mai győzelme is a jövő sikereiről szól.
Kiemelte továbbá, hogy a kormány a Dunaújvárosi járásban a beruházás miatt komoly infrastrukturális és energetikai fejlesztésbe is kezd. Az új akkumulátorgyár megépÃtéséhez nyújtott állami segÃtség minden bizonnyal a magyar beruházásösztönzés történetének legnagyobb egyszeri beruházási támogatása lesz.