2,3 milliárd dollárból épül EV akkumulátorcella gyár Iváncsán

Magyarország eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása lesz az SK Innovation harmadik üzeme

Az SK Innovation igazgatótanácsának döntése alapján egy 30 GWh éves gyártókapacitású akkumulátorgyár épül Iváncsán. A 2,3 milliárd dolláros, 2500 új munkahelyet létrehozó projekt a legnagyobb zöldmezős beruházás lesz Magyarország történetében.

A telepítés költségének összege még dollárban is hatalmas, jelenlegi árfolyamon forintra átszámolva pedig már szinte felfoghatatlan: 677,8 milliárd forint. Ennyi pénzből épül meg a Szijjártó Péter Külgazdasági- és Külügyminiszter által a napokban bejelentett elektromos autó akkumulátor gyár Iváncsán. A munkálatok már idén megkezdődnek a közel 700 ezer négyzetméternyi kijelölt területen.
Hirdetés
Ennek a beruházásnak a 2500 munkahelyen és az egyértelmű gazdasági hasznon felül is komoly pozitív hatása lehet hazánkra a jövőben. Érdemben bővülhet ugyanis az elektromos autók iránti kereslet Európában, így az autógyártók is egyre nagyobb mértékben szorulnak majd rá azokra az akkucsomagokra, amelyek az elektromos autók hajtásláncába kerülhetnek. Ha Magyarországnak sikerülne egy ilyen iparágban vezető szerephez jutni még a keresletnövekedés előtt, akkor a beruházás rövidtávon is számottevő gazdasági előnyeit bőven felülmúlhatná az akkorra már meglévő gyártókapacitás és képzett munkaerő, valamint a több éves tapasztalat értéke. Ezen tényezők piaci értékét mi sem igazolja jobban, minthogy a jelen beruházás is a már bizonyítottan versenyképes komáromi gyárak sikerének köszönhetően épülhet meg Magyarországon. Az elektromos autók iránti kereslet növekedésére alapozni szintén nem jelent túl nagy kockázatot, 2020-ban ugyanis Európa legnagyobb autópiacán, Németországban összesen 194 163 tisztán elektromos meghajtású autó talált gazdára - több, mint az ezt megelőző 10 évben együttvéve. A 30 GWh éves gyártókapacitással és autónként átlagosan 50 kWh-s akkucsomaggal számolva az SK Innovation iváncsai üzemében akár a 2020-as németországi igény háromszorosa is előállítható lesz. Ez elsőre megnyugtatóan hangozhat, ám ha a kereslet a jelenlegi mértékben nő tovább, akkor valószínűleg néhány éven belül újabb bővítésekre lesz szükség: a becslések szerint Európa éves akkumulátorigénye 2025-re a jelenlegi 41 GWh-ról akár 256 GWh-ra is nőhet. Szijjártó Péter a bejelentés során - a hivatalos Facebook oldalán közvetített élő videóban - éppen ezért hangsúlyozta:

aki az elektromosautóipari beruházásokat megnyeri magának, az a jövőt nyeri meg, Magyarország mai győzelme is a jövő sikereiről szól.

Kiemelte továbbá, hogy a kormány a Dunaújvárosi járásban a beruházás miatt komoly infrastrukturális és energetikai fejlesztésbe is kezd. Az új akkumulátorgyár megépítéséhez nyújtott állami segítség minden bizonnyal a magyar beruházásösztönzés történetének legnagyobb egyszeri beruházási támogatása lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?