Hogyan lehet OT rendszámos autónk?

Amit az OT vizsgáról tudni kell

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

30 évnél idősebb járművet csak muzeális minősítéssel lehet forgalomba helyezni, és OT rendszámot kell igényelni. E folyamat lépéseit foglaljuk össze röviden.


A rendszámokkal kapcsolatban már elmondtuk, hogy az OT tábla a speciális esetek közé tartozik, továbbá nincs kék csillagos, úgynevezett Euroband változata, csak a régebbi formátumhoz igazodó H betűs és magyar zászlós. De hogyan szerezhető meg az OT rendszám, egyáltalán, mikortól jöhet szóba egy járműnél, hogy a rendszám megszerzésének feltételeként muzeális minősítésen vegyen részt?
Kezdjük picit száraz, de szükséges jogi iránymutatással. Az 1991. évi LXXXII. törvény 18. § 14. pontja szerint muzeális jellegű az a gépjármű, amelyet legalább 30 éve gyártottak, használata kizárólag a jellegével összefüggő célból történik, továbbá az eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállították. A jármű muzeális jellegének megállapítására és igazolására az 5/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendeletben foglaltak az irányadók. Az említett KÖHÉM rendelet az évjáratokkal kapcsolatban is rendelkezik, konkrétan a VI/A fejezet, ezen belül pedig a 19/A. § /2/ bekezdés g) pontja szerint a muzeális jellegű jármű a gyártási éve alapján a táblázatunkban látható kategóriák egyikébe sorolandó. Az idei, 2011-es évben az 1971. évben és az azt követően, de legalább 30 naptári évvel a minősítés éve előtt gyártott jármű a nosztalgia III. (G) kategóriába tartozik. Tehát az a fontos, hogy a minősítés esztendeje, és nem a napra pontos dátuma előtt kell eltelnie 30 évnek, hogy a jármű muzeális besorolást kaphasson – kvázi mindig január 1-én van a forduló.
Ahhoz, hogy 30 évnél régebbi járművet forgalomba helyezhessünk, OT rendszámra van szükség, amelynek megszerzése nem a hagyományos okmányirodai procedúra, hanem kissé bonyolultabb eljárás. Az adott autót, motorkerékpárt a muzeális minősítő bizottság (MMB) szemlézi, előre egyeztetett helyszínen és időpontban, a KÖHÉM 5/1990. (IV. 12.) rendelet 19/A § (12) bekezdésében meghatározott jogkörében, a gazdasági és közlekedési miniszter, továbbá a belügyminiszter jóváhagyásával kiadott szabályzatban foglaltak szerint. A minősítésre jelentkezésnek kötelező feltételei vannak, többek között ilyen a műszaki dokumentáció biztosítása, a járműhöz tartozó eredeti, számozott fődarabok megléte, a forgalmi engedély, vagy ennek hiányában olyan egyéb okmány - adásvételi szerződés, vásárlási számla, vámokmány -, melyen a jármű alvázszáma, mint azonosító fel van tüntetve, illetve szükségesek még a tulajdonjogot vagy a jármű származását igazoló okmányok is. A vizsgahelyekről, az időpontokról és a minősítéshez szükséges dolgokról a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (MAVAMSZ) honlapján találhatók naprakész információk.
A vizsgálatot négyfős bizottság végzi rögzített irányelvek alapján, a tagokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Magyar Autóklub, a MAVAMSZ és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum delegálja. A határozathozatal képesség feltétele minimum három fő jelenléte, szavazategyenlőség esetén pedig a múzeum munkatársának szava a döntő. A tulajdonos és a jármű adatait, illetve magát a vizsgálat kérelmezését az 1. számú, a tulajdonos által aláírt melléklet tartalmazza, a minősítés tételes eredményei a 2. számú jegyzőkönyvekben kerülnek rögzítésre (2a: személy- és teherautó, 2b: motorkerékpár), míg a vizsgálat eredményét a 4. számú melléklet foglalja össze. Ezek a dokumentumok a MAVAMSZ honlapjáról letölthetők. Muzeális jellegű minősítést csak akkor kaphat a jármű, ha az eredetiséget, a műszaki és esztétikai állapotot meghatározó oszlopok együttes átlageredménye eléri, vagy meghaladja a 75 pontot. Az adatokat a Magyar Autóklub dolgozza fel, és a jármű az alábbi táblázatban látható hétféle kategória egyikébe kerül besorolásra. Amennyiben a jármű közúti forgalomba helyezésének engedélyezése is megtörténik, akkor a minősítés érvényességi ideje 5 év, egyébként pedig 10 év. A „nem felelt meg” eredmény esetén a bizottság megindokolja döntését, és javaslatokat ad a legközelebbi sikeres felkészüléshez.
(A) Antik1905. év előtt gyártott jármű
(B) Veterán1905. évben és azt követően 1919. év előtt gyártott jármű
(C) Klasszikus I.1919. évben és azt követően 1931. év előtt gyártott jármű
(D) Klasszikus II.1931. évben és azt követően 1946. év előtt gyártott jármű
(E) Nosztalgia I.1946. évben és azt követően 1961. év előtt gyártott jármű
(F) Nosztalgia II.1961. évben és azt követően 1971. év előtt gyártott jármű
(G) Nosztalgia III.1971. évben és azt követően, de legalább 30 naptári évvel a minősítés éve előtt gyártott jármű

A muzeális minősítés önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy a jármű részt vehessen a forgalomban, ehhez OT rendszámot kell igényelni, és műszaki vizsgára is vinni kell az autót, ahol az MMB által adott, és a jegyzőkönyvben rögzített felmentések alapján vizsgálnak a biztosok. Ez nagyon fontos, hiszen az öreg autókon, motorkerékpárokon számos olyan dolog van, amelyek nem igazodnak a kor aktuális elvárásaihoz, így normál esetben nem mennének át a vizsgán. A muzeális minősítés során a bizottság többféle felmentés adhat, a legáltalánosabb részletek (zajkibocsátás, légszennyezés, stb.) a korlátozás nélküli kategóriába esnek, míg speciálisabb esetnek minősül a sebességkorlát meghatározása alá eső (fékezés, kormányzás, felfüggesztés, stb.), valamint az időbeni vagy időszaki korlátozás alá eső (világító és fényjelző berendezések alkalmazása, kialakítása, stb.) felmentés. Ha a műszaki vizsga lezajlott, jöhet az okmányirodai kör, és a szokásos sarcok fizetése a forgalomba helyezés címén, a rendszámért, a forgalmiért.

Röviden összefoglalva, tehát első körben időpontot kell kérni a Magyar Autóklubnál, célszerűen annál a vizsgáztató helynél, amely a lakóhelyhez a legközelebb van. Legyenek meg a minősítés alapfeltételei, és gyorsítja a munkát, ha a szükséges adatokkal előre kitöltött "1. számú melléklettel" jelentkezik a tulajdonos. A jármű legyen tiszta, esztétikus állapotban, nem feltétel a restaurált szalonállapot, de az olajsárral szennyezett, elhanyagolt külsejű gépeket bizony nem engedik át. A muzeális minősítés költsége járművenként eltérő, első vizsgás személyautóknál 27 000 forint, motorkerékpároknál pedig 13 700 forint, ettől eltérő esetekben pedig a Magyar Autóklub és a MAVAMSZ ad felvilágosítást.
Milyen kedvezményeket jelent, ha az autó muzeális minősítésen esett át?
Minősített, OT rendszámmal ellátott autóknál nincs teljesítményadó, luxusadó és cégautó adó, továbbá kedvezményes kötelező gépjármű felelősségbiztosítás köthető. A műszaki vizsga csak 5 évente esedékes, és a felmentések miatt olyan paramétereket vesznek figyelembe, amelyek gyártáskor voltak érvényben. Ezzel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy az Európai Unión kívüli országból származó, Euro 4 környezetvédelmi normákat nem teljesítő járműveket csak muzeális minősítéssel lehet Magyarországra behozni, majd forgalomba helyezni.
Ha a jármű elmúlt 30 éves, és muzeális céllal került külföldről Magyarországra, akkor nem kell megfizetni a regisztrációs adót, továbbá a muzeális minősítés egyben eredetvizsga is, valamint a felmentések miatt külön környezetvédelmi vizsgálatra sincs szükség.
Lehetőség van speciális helyzetek legalizálására, például, nem gátolhatja a forgalomba helyezést, ha nincsenek meg az eredeti okmányok, ám ennek természetesen szigorú feltételei vannak. Ugyancsak ilyen a több azonos típusból összeépített jármű, és nincs akadálya a sportcélokra előírásszerűen épített versenygép forgalomba helyezésének sem.
Sok esetben segíthet az úgynevezett előminősítés, ha a jármű már elmúlt 20, de még nincs 30 éves, ellenben a tulajdonos szeretné megőrizni a későbbi felújításhoz. Az MMB kiállíthat egy igazolást, hogy a hulladékká vált gépjárművekről szóló 267/2004. (IX.23.) kormányrendelet figyelembevételével a jármű restaurálás nélkül vagy restaurálással várhatóan muzeálisnak fog minősülni. A tulajdonos vállalja, hogy a tárolást előírásszerűen, nem közterületen parkoltatva oldja meg, és így az ideiglenes forgalomból kivonás féléves intervalluma helyett 10 évre szól a „pihenő”, és a 30. év betöltése után semmi akadálya nem lesz a forgalomba helyezésnek, feltéve, hogy a jármű akkor majd megfelel az elvárásoknak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 13:16
    Permalink

    Ezt kintről behozott, forgalomból kivont (ideiglenesen-végleg) járművekre vonatkozik és még asszem a 30 napot meghaladó műszaki vizsgával nem rendelkező járművekre igaz, amelyek elmúltak 30 évesek!Egyértelmű, ha van vizsgája és rendben van hordva az autó az időszakos műszaki vizsgákra, akkor OT nélkül is üzemeltethető a jármű!

  • 2017.10.31. at 13:16
    Permalink

    “30 évnél idősebb járművet csak muzeális minősítéssel lehet forgalomba helyezni, és OT rendszámot kell igényelni.” Ez így nem igaz,érvényes műszaki vizsga és kötelező biztosítás mellett bárki használhat 30 évnél öregebb autót,saját,hagyományos rendszámával. Ne tájékoztassátok félre a népet!

  • 2017.10.31. at 13:16
    Permalink

    Üdv! A cikk írója legalább számolni megtanulhatna 2011 – 1971 = 40, de szerintem 30 év az OT-s határ. Ha ez téves akkor a többi általa leírt anyagban mennyire lehet bízni? Üdv: TLT (1956)

Vélemény, hozzászólás?