Hirdetés

Mutatjuk, miért érdemes a kormánymű hibáira figyelni

Fizetett hirdetés

Ha időben javíttatjuk, még megmenthető lehet a kormánymű

Balesetveszélyes, vizsgán bukást okozhat a hibás kormánymű. A nagyon kopott már nem is javítható, de a csak kicsit beteg még menthető.

Összetett rendszer a kormánymű, s bár az autógyártók egyre modernebb, egyre kifinomultabb rendszereket készítenek, a tartósság inkább visszafelé fejlődik a felújítók szerint

Amikor kátyún hajtunk át, szinte halljuk, ahogy csilingel a pénz a futóműveseknél. Arról mindenki tud, hogy a műszaki vizsgákon mérik a lengéscsillapítók állapotát, arról viszont kevesebben már jóval kevesebben, hogy a kormányműveket is ellenőrzik, azok hibája is bukást okozhat. De nem is ez az elsődleges probléma, ugyanis

a kormánymű olyan biztonsági berendezés, ami tulajdonképpen nem csak a vizsgán, mindig rendben kell legyen autónkon.

Éppen ezért az indulás előtt, naponta ellenőrzendő tételek listáján is szerepel. Fel kell tűnjön, ha kopog, ha túl nagy a holtjátéka, vagy ha szorul. Igaz, ha ezek már álló helyzetben is jelentkeznek, akkor már elég rossz, balesetveszélyes állapotról tanúskodnak.

A kormánymű elsődleges és leginkább jellemző hibája a hidraulikus szervórendszer olajszivárgása. Az olajfolyás oka több minden is lehet, az elsődleges, hogy ügyeljünk arra, hogy a rendszer nehogy olaj nélkül maradjon, ha ugyanis úgy fut, nem csak a kormánymű, a szervószivattyú is felújítandó lesz, magyarán a kormánymű 45-70 ezer forintos tételéhez még egy 40 ezer forintos javítást számolhatunk hozzá. Másrészt önmagáért a kormányműért is érdemes mihamarabb javíttatni. Minél későbbre hagyjuk ugyanis az orvoslást, annál nagyobb problémákkal kell majd megküzdeni, sőt, egy bizonyos kopottság felett a kormánymű már nem lesz javítható. A cikkünkhöz segítséget nyújtó kormánymű-felújító specialista tapasztalatai szerint a hozzájuk javításra érkező kormányművek ötöde ilyen. Nem is feltétlenül a sofőrök hanyagsága miatt, hanem azért is, mert vannak olyan kicentizett rendszerek, amelyek eleve javíthatatlanná kopnak.

A kormányműhibák elsődleges oka a gumiharangok kiszakadása, koros autónál azt akár elővigyázatosságból is érdemes lehet cserélni

A legtöbb autó esetében azonban javítható a kormánymű, így nem csak a szervóolaj szivárgása, a szakaszos, meg-megakadó rásegítés, a kopogás vagy a túlzott holtjáték, illetve a szorulás legkisebb jelének észlelésekor is ajánlott szerviz, akár egy megbízható általános, akár egy futóműves felkeresése. A kormánymű hibáját ők ugyanis meg tudják állapítani. Ha utóbbit diagnosztizálják, akkor alapvetően négy lehetőség áll előttünk, az első a bontott alkatrész vásárlása a hibás helyére. Utóbbi még a felújításnál is olcsóbb lehet, akár 30 ezer forintból is megúszható, ám mivel erősen kérdéses, hogy a bontott egység milyen állapotú és élettartamú lesz, kevéssé ajánlott. A felújítás már eggyel combosabb összeg, 45-70 ezer forinttal számolhatunk, de megfelelő felújítót keresve 1 év garanciával kapunk a gyárival gyakorlatilag megegyező paraméterekre hozást. Több márkánál vásárolhatunk gyárilag felújított kormányművet is, jellemzően a felújítási költség több mint duplájáért kapjuk lényegében ugyanazt az eredményt. Az új kormányművek ára nagyjából 300 ezer forint környékén indul és rendszertől, annak komplikáltságától függően akár több millió forintig tart.

Hibás kormánymű esetén tehát a felújítás tűnik a legjobb megoldásnak, már amennyiben ez lehetséges. Nagyon nem mindegy azonban, hogy miként történik a felújítás, vagyis az, hogy milyen felújítót bízunk meg a munkával. A következőket mindenképp tisztázzuk rendelés előtt, hiszen nem csupán egy több tízezer forintos kiadásról, hanem autónk hosszú távú üzemképességét, menetbiztonságát is meghatározó kérdésről van szó.

Amit a kormánymű felújítása előtt mindenképp tisztázni kell:

  1. Vajon teljes felújítást kap a kormánymű, vagy az aktuális hibáját szüntetik meg? Teljes felújításról beszélhetünk, ha összes tömítését, zsírzását cserélik.
  2. Vajon a gyáriakkal egyező alkatrészeket, vagy esetleg olcsóbb, bizonytalan eredetű tömítéseket használnak? Utóbbi nem lesz a hosszú élettartam záloga.
  3. Vajon cserélik a kormánymű gumiharangjait is a felújítás során, az benne van a felújítás árában? Kár lenne kihagyni az időjárásnak amúgy erősen kitett, s a legtöbb kormánymű-hibáért felelős kvázi filléres alkatrészt. Természetesen ebben is vannak különféle árkategóriák, nem a legolcsóbbat érdemes belőle megvenni, szakadás esetén ugyanis drágább alkatrészt, konkrétan a kormányművet kockáztatjuk. A sérült gumiharang ugyanis beengedi a szennyeződéseket a nem kellően ellenálló tömítésekhez, azokon hamar átjut, s meg is kezdődik a kormánymű extrém mértékű, sokszor javíthatatlanságot okozó kopása.
  4. Kapunk-e, mennyi garanciát kapunk, a garancia csak a javításra vonatkozik, vagy a kormánymű ki- és visszaszerelésére is?
  5. Kapunk-e számlát? Fontos kérdés, ugyanis a garanciát csakis így fogjuk tudni biztosan érvényesíteni, annak hiányában a javító jóindulatában, segítőkészségében bízhatunk csupán.
  6. Miként jut el a kormánymű a felújítóhoz, majd a javítás után onnan hozzánk, illetve a szervizben álló autóhoz?

Ha javítani kell a kormányművet, annak kiszerelése után már nem csupán az aktuális hibajelenség megszüntetése, hanem komplett felújítás javasolt, ugyanis a ki- és beszerelés is időigényes, költséges. Az összes tömítés cserélendő – a gyáriaknál semmiképp sem rosszabb minőségűre

A fentiek mind olyan kérdések, amik nem csak a végeredményt, azt is befolyásolják, hogy a javítás milyen összegbe fog kerülni nekünk. A piacon természetesen több cég van, ami azért is jó, mert ha az egyik azt mondja a kormányunkra, hogy az már nem javítható, meg tudjuk kérdezni a másikat. Az árakat csakis úgy van értelme összevetni, ha a kapott szolgáltatás egésze azonos. A szervokormanyjavitas.hu címen elérhető Silverstone Kft a maximális kiszolgálást célozza. Információs vonala hétfőtől szombatig reggel 8-tól este 8-ig hívható, nem csupán a rendelésekkel kapcsolatos kérdések, sőt, nem elsősorban azok kapcsán, hanem ingyenes szaktanácsadással is. Ha ugyanis megbízzuk őket kormányművünk felújításával, illetve a felújítás teljes körű lezongorázásával, akkor mindenképp kapunk SMS értesítést a folyamat minden egyes lépéséről.

A felújítás utolsó lépése a pontos kalibrálás és a műszeres ellenőrzés

A Silverstone csapata ugyanis az ország bármely pontjáról ingyenes szállítja el a felújítandó kormányművet, illetve ingyenesen is szállítja vissza. Nyilván kérik annak alapos becsomagolását, de több teendő – a megrendelésen túl nincs. A csomagot a megrendelés utáni 24 órában már fel is veszik, majd jellemzően további 24-48 óra után el is készül a javítás. Melynek első lépése természetesen a diagnosztizálás, majd a megrendelővel való egyeztetés, ekkor készül el a pontos árkalkuláció, amitől utána további nehézségek kiderülése esetén sem térnek el. A javítás utáni visszaszállítás is ingyenes, a gyakorlatban 3-4 munkanap alatt meg is van a szervizből való felvétel és visszaadás, közben persze a javítással. A visszaszállítás akkor is díjmentes, ha a kormányművet javíthatatlannak nyilvánítják, de igazán akkor járunk jól, ha fel tudják újítani. Mert megfelelő tömítésekkel, új, minőségi gumiharangok felhelyezésével teszik. A számla és a garancia nem kérdés náluk. Tudják, hogy a garanciális ügyintézés mindenkinek macera, ezért arra törekszenek, hogy olyan ne legyen. Olyannyira, hogy ha mégis felmerül a javítás utáni egy évben probléma, 20 ezer forintot fizetnek vissza – a kormánymű ismételt ki- és beszerelésének fedezésére.

A felújított kormánymű nem csak megjelenésében, tudásában is a gyárival egyező lehet, amennyiben a munkával megfelelő csapatot bíztunk meg

Így vigyázhatunk a kormányműre!
Oké, hogy a hazai utak minősége a futómű elemein túl a kormánymű alkatrészeit is átlag feletti módon terheli, de igenis tehetünk azért, hogy ez a hatás szerényebb legyen. Ahol ismerjük az út minőségét, például a naponta bejárt szakaszokon, egy-egy vasúti, vagy villamos kereszteződésnél, ott bizony lassítsunk erőteljesen. Talán a mögöttünk lévő sem szitkozódni fog emiatt, hanem arra gondol, milyen jó, hogy ezen az úthibán csak szerényebb tempóval gördült át. Használat szempontjából külön figyelmet igényelnek a hidraulikus és elektrohidraulikus (ékszíj helyett villanymotorral hajtott, de ugyanúgy szivattyús) rásegítések, esetükben nem szabad a kormányt végállásában tartani (még parkoláskor sem), úgy ugyanis túlterheljük, hamar leégetjük a szervószivattyút. És persze ne feledjük el, a hidraulikus rendszerben olaj dolgozik, annak időnként cserére van szüksége, a koros, felforrósodó, habzó olaj ugyanis nem tudja ellátni funkcióját, hibát fog okozni.

Fizetett hirdetés
Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?