Hirdetés

Ne féljünk a franciától! Renault Laguna Grandtour használtteszt

Renault Laguna 1.6 Authentique, 2005 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Józan, viszonylag olcsó családi autót keresve akarva-akaratlanul is összeakadunk a Renault Lagunával. Kipróbáltunk egy alapmodellt.

Alapverzió, de az eredeti, 17 colos felnikkel szerelve, valamint törésmentes múltjának köszönhetően gyári, kopást, mattulást nem mutató dukkójával egészen jól mutat a frissítése után már a 4,7 méteren is túlnyúló Laguna II Grandtour

Kecses vonalvezetés, V-alakú hátsó ablak és mélyről, teljes szélességében nyíló csomagtérajtó jellemzi a fart

Tágas, nem túlzottan drága és függönylégzsákkal rendelkező, biztonságos autót kerestünk heti piaci körképünkben. Erre az igényre jó eséllyel az egyik leginkább megfelelő autó a 2001-ben piacra lépett, második generációs Renault Laguna, mely 2001 júniusában elsőként szerzett 5 csillagos eredményt az Euro NCAP töréstesztjén. A Renault mára általános, kártyás nyitó és indítórendszerét, valamint sokáig meghatározó avantgárd formavilágát is e modell vezette be. El kell ismerni ugyanakkor, hogy nem volt a megbízhatóság mintaképe. Mint a legtöbb modellnél, nála is érvényes azonban az alapvetés, hogy a frissített (2005-ben érkezett) verzió már sokkalta jobb, mint a korábbiak, s az is, hogy egy egyszerűbb variánssal messze nem lehet annyi probléma, mint egy csúcsfelszerelttel. Nos, ezen elképzelések szerint tesztautónk, a 2005-ös Grandtour, azaz kombi karosszériás, 1,6-os alapmotoros és Authentique – szegényesnek egyáltalán nem mondható – alapellátmányú gép akár remek vétel is lehet.

Hirdetés

Bázisverzió mechanikus kézifékkel, de elektromos első ablakokkal és tükrökkel, nem kellemetlen fogású műanyag kormánykerékkel és váltógombbal

És valóban, hiszen nem csak fotókon mutat jól, törve sosem volt, így szépen lemosva még így, 8 évesen is egészen mutatós. Első lökhárítóján minimális festékhiány mutatja, hogy a parkolási sérülések természetesen nem kerülhették el. Ha a lemezeken keresünk karcokat, minimális, polírozással jó eséllyel eltüntethető, de legalább észrevétlenné tehető a jobb hátsó ajtó aljánál és a tanksapka mellett látható – utóbbi egy kutasnak köszönhetően. A megjelenés amúgy messze nem olyan, mint egy alapverzióé, ez pedig annak köszönhető, hogy második és egyben mai gazdája a gyári 16 colos acélfelniket téli kerékként használja, nyárra pedig a modell gyári, 17 colos alufelnijeiből vásárolt, ami tényleg egészen jól mutat.

Hátul két Isofix-csatlakozó, elöl kikapcsolható utasoldali légzsák segíti a gyerekszállítást. Az ülések kellő méretűek és jó tartásúak, felnőtteknek is kényelmesek. A helykínálat még átlagtermet felettieknek is elegendő

Az utastér sajnos nem annyira mutatós, mint a külső. Ez pedig két dolognak köszönhető: a Renault anyagválasztásának, mely tapasztalataink szerint ebben az időszakban átlagon felüli kopást mutató ajtókárpitokat alkalmazott, és annak, hogy ez a példány első három évét flottás autóként töltötte. Annak minden előnyével (rendszeres, nem spórolós karbantartással) és hátrányával, átlagon felüli futással. Első 3,5 évében 88 ezer kilométert tett meg a Laguna, az azt követő 4,5-ben pedig további 45 ezret, így áll a számláló 133 ezren. Mai tulajdonosánál egyértelműen évi 10 ezret fut. Hiába 30 ezer kilométeres a szervizperiódusa, évente, azaz 10 ezer kilométerenként friss olajat kap, s ha egyéb hiba adódik, az is orvoslásra kerül.

Kopás leginkább a sofőr ajtaján látható, az első, amúgy mély és flokkolt rekeszes könyöklő fedele, valamint a váltógomb és a kormánykerék egészen jó állapotban van

Vezérműtengely-döntéssel fokozza teljesítményét és nyomatékát az 1,6 literes, 16 szelepes, csendes benzines

Sok rendellenesség nem adódott. Az első – hölgy – használó vezetési tudásáról sokat elmondhat, hogy 120 ezer kilométer után nem csak az előírás szerinti vezérműszíjat, hanem kuplungot is kellett cserélni, ma tehát mindkettőből 13 ezer kilométert teljesített van benne. Az elektronikai problémák eddig nagyrészt elkerülték az autót, egyedül a többször leejtett, sokat látott Renault-kártyát kellett felújítani – azóta az is hibátlanul működik. Természetesen volt fékbetét- és a hazai utak miatt a Lagunáknál megszokottnak számító gömbcsukló-csere is (futóműállítással), valamint a 17-es felniket is kellett már egyszer görgőztetni. Ezeken kívül egy komolyabb probléma adódott: az 1.6 16V motor itt alkalmazott 112 lóerős változatánál egy okoskerék változtatja a vezérlést (1500 1/perc fordulat felett 6 fokkal dönti a vezérműtengelyt, mellyel növeli a fordulatszámhoz tartozó nyomatékot), ha azonban meghibásodik, indítási problémát és zajos alapjáratot eredményez. Nos, ez is volt cserélve, most nincs vele gond.

Légzsákból nem csak függöny, hanem első és hátsó oldalsó, valamint elülső is van

Az utastér nem leharcolt, de azért látszik, hogy már 8 éves. Kopás leginkább a sofőr ajtaján és a középkonzolon, a kulcslyuk-szinonim kártyahely környékén látható. Továbbá egy-egy további bibi is felfedezhető: kárpitkarcolás a hátsó ülésen, letört, de a működést nem zavaró (gyári) riasztószenzor-ház a csomagtérben. Ezekre nyugodtan mondható, hogy kell is, hogy legyenek egy 8 éves autónál. A motor viszont gombnyomásra (itt még nem teljesen automatán, hanem folyamatos nyomva tartással), könnyedén indul. Járása halk, és 112 lóereje, valamint 151 newtonméteres nyomatéka is elegendő az amúgy nem könnyű, nehézkesnek mégsem tűnő, 1,3 tonnás karosszériához.

Hat hangszórós, kormányoszlopról vezérelhető és utólagos extraként MP3-olvasós, USB-csatlakozós a nem is rossz hangzású gyári hifi

A váltó itt csak ötfokozatú, nem túl jó, de nem is rossz kapcsolhatósággal, alapmodellként műanyag gombbal. Utóbbi előnye, hogy nem túlzottan megkopott, ahogyan a kormánykerék sem az. Ha valaki kételkedne az óraállásban, ezek is mutatják, hogy az valós. A vezetési élmény átlagos, a kormány könnyű, az irányíthatóság precíz, s az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű még a 17 colos kerekekkel is egészen jó csillapítást ad, ugyanakkor kanyarvadászatra is alkalmas, ha egyszer család nélkül szabadulnánk egy szerpentinre. S meglepő, de pörgetve, még az 1,6-os motor is partner lesz, 100 km/órára 11,8 másodperc alatt gyorsít, s óra szerint akár 200 (gyári érték szerint 194) km/órás végsebességet adhat. Fogyasztása – persze nem az előbbi hajtással – emészthető: országúton 6,5, városban 9-9,5 liter körüli.

Második és egyben mai gazdájához már szervizkönyv nélkül, de lekérdezhető szervizmúlttal került a valós óraállású kombi. Praktikus, hogy az olajszintet minden indításnál mutatja a műszerblokk

Alapmotorjával sem megy rosszul a még Euro-4-es emissziós normákat teljesítő Laguna II

A leglényegesebb persze, hogy tágas, csendes utazóautó a Laguna Grandtour. Négy felnőttnek tökéletesen kényelmes, hátul is hosszú ülőlapos, kényelmes utastérrel, óriási, 475 literes, üléshajtással nagyra bővíthető, küszöbmentes, teljes szélességű nyíláson keresztül pakolható, babakocsit, nagybevásárlást könnyedén elnyelő csomagtérrel. Ráadásul ezen példánynál nem csak az elvárt, amúgy az Authentique báziskivitelhez is alapáron adott függönylégzsákkal, hanem extraként rendelt hátsó oldallégzsákokkal, így összesen 8 lufival és ESP-vel – tökéletes utasvédelemmel. Továbbá 8 éves alapverzióhoz képest egészen jó ellátmánnyal: (a sofőr oldalán lefelé automata) elektromos első ablakokkal, fedélzeti számítógéppel, állítható magasságú és mélységű kormánykerékkel, mögüle is irányítható, utólagos, de gyári extraként már MP3-olvasós, USB-csatlakozós CD-rádióval, kártyáról vezérelhető központi zárral, ma is működő külső hőmérővel, elektromos tükrökkel és persze légkondicionálóval.

Alapesetben is tágas, síkokkal határolt, 475 literes, üléshajtással óriásira bővíthető, aljában teljes értékű pótkereket hordó a csomagér

A legfontosabb tételek tehát megvannak, sok extra hibalehetőség nincs, a vételár pedig nem csak a kívánt 1,25 millió forint alatti, hanem csupán 1,15 millió forintos. Ráadásul úgy, hogy friss szervizelés miatt jó eséllyel karbantartására sem kell jó ideig költeni. Értékes, hogy jár az autóhoz téli gumi is, s budapestiek, Pest megyeiek figyelem, az autóhoz tartozik a példányt és a sorozatot, valamint annak minden részletét ismerő szerelő telefonszáma is, lutrinak tehát aligha nevezhető a 2005-ben extrák nélkül is 5 665 000 forintért adott Grandtour.

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Én még mindig azt mondom franciát soha 🙂 Olvastam TC-n a népítéletet meg sokat beszélgetek emberekkel autókról franciáról jót még nem hallottam . Azt mondom csak VW csoport és BMW semmi más 🙂 Ja és a PD-t lehet szidni nyugodtan pedig nagyon erős motor ha oda van rá figyelve semmi probléma nincs vele . Nem véletlen miért olyan olcsók használtan a Renaultok mindenki alig várja hogy megszabaduljon tőle. VW csoportból meg Seat egyedisége miatt ha már családi autónál tartunk ott a Toledo sedan 2001-2004 évjáratig. Ha kombi kell ott a passat az ős TDI-vel aztán tényleg semmi gond nincs a régi 1.9TDI 90-110LE-vel .

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    az általad említett Silverstone felni garnitúra csak a Dynamique felszereltséghez volt elérhető. Az initiale felszereltség más méret és forma volt.

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    nos, valóban hibára utal a folyamatosan nyomvatartott indítógomb az autó beindításáért. Ennek egyszerű oka van, a kommentelő által is leírt kártyaolvasó meghibásodása, azaz az öntartásért felelős mikrokapcsolót lenyomó pöcök elfáradása és letörése. Azonban a hiba könnyen orvosolható egy egyszerű 50Ft-os hajlékony műanyag vonalzóval, melyből egy 5mm*10mm-es darabot levágva és erős ragasztóval a mikrokapcsoló letört pöckének helyére ragasztva, vagy olvasztva máris működőképes minden. A kártyaolvasó könnyedén kipattintható, úgyszintén szétpattintható, tehát szerszámozottságot nem igényel. Aki erre nem vállalkozik, annak bontóban 30eft körül “megoldják”, vagy nézzen be a 400fős cluboldalunkra és ingyen is elkészül. http://forum.lagunaclub.hu/index.php/topic,714.0.html

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Amikor autót kerestem, felmerült bennem, a 2-es Laguna lehetősége. Tágas, családi autót kerestem, pont megfelelt volna, egy Laguna kombi. Fel is hívtam az egyik barátomat, aki a helyi Renault szervizben dolgozik, mint autóvillamossági szerelő. Azt mondta, hogy dízelt, nem szabad venni, mert nagyon sok a baj velük. (Kivételek, persze, mindig vannak, tudom.) Benzinest szabad venni, de elkezdte sorolni, hogy mire kell odafigyelni, vásárláskor. Mire a felsorolás végére ért, addigra, elfelejtettem az elejét. Emiatt, letettem a Lagunáról.

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Nekem egy 2002-es 1.9 dci van már öt éve. Mechanikusan a kopó alkatrészek kivételével semmit nem kellet cserélni,pedig kb 250-300 ezer km van benne. Elektronikusan sok a bosszantó kontakt hiba,de az könnyen orvosolható. Motorolajat kizárólag a hozzávaló Elf-et használom. Olajfogyasztás a szivárgások miatt kb. 2 dl 15000 km-en. Az enyém szerethető!

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Mi 2001-ben váltunk meg az akkor már koros R25-től.
    Sokáig ebben az autóban láttam az utódját. Kerestem is anno egy használtat, de nem volt számomra kielégitő minőségű a piacon.
    Helyette lett egy TDCI Mondeo. Az ilyen kommentek miatt úgy érzem, már nem bántam meg.
    Ja a Renault 25-ben 2.0-ás karbis motor volt, 650e km-t ment minimális karbantartással.
    Ezek a Lagunák már nem azok az autók.

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Minden változó szelepvezérlés így működik típustól függetlenül . Nálam is egy off japánnál , vásárlás után 3 hónappal cserélni kellett az előző tulaj által használt silány minőségű olaj miatt .Azóta a minőségi olajjal használva probléma mentesen teszi a dolgát .

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Üdv Mindenkinek.

    2006-os Laguna kombim volt 4 évig 1.9 L.-es diesel.
    Valóban úgy van ahogy a cikk írója írja, igen kellemes de és kényelmes autó, egyetlen szépséghibával:
    Hitvány szerkezeti megoldásokkal teli, komoly szervízigényű, folyton meghibásodó szar egy valami.
    Bármilyen alkatrészt cseréltem min. 80000.
    Teljesen mindegy mit.
    Még autóra ennyi pénzt nem költöttem, mint erre. Motorhiba, futóműhiba, elektronika hiba, turbo csere. Komolyan mondom hihetetlen.
    2003–ban vettem 3 évesen 3.5M.-Ft-ért (Új ÁRA 7.5M!!), és kb 1-1.5 M.t költöttem rá 4 év alatt úgy, hogy az átlagos éves futásteljesítmény 20.000km.- volt.
    Hál istennek megszabadultam tőle 1.25M.-ért és mérgemben vettem 15 éves HONDA ACCORD-ot 500.000.-ért, amire a ksztnin kívűl SEMMIT azaz 0Ft-ot kellett költenem.
    Higgyétek el én is igényes vagyok a jó kocsira, mindíg nagyon vigyáztam rájuk, mindet gondosan tartottam karban, de ilyen szar autóm még sosem volt.

    Isten bocsássa meg nektek ha ilyet vásároltok, legalábbis DIESEL-t.

    Elnézést minden rajongótól, de ezek csak tények.

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    Csak azt nem értem, hogy egy átlagfelhasználónak készített átlagautóba miért kell ilyen “okoskerék”? Nem tudom ugyan mekkorát dobhat a forgatónyomatékon, de kétlem, hogy megéri egy ilyen autóba beépíteni egy plusz potenciális hibaforrást. Amúgy meg mi az, hogy a Castrol olajtól jön elő a hiba? Annyi a teendő, hogy a Castrolhoz adagolni kell egy kis lemenő nap fényénél megőrölt kecskefüvet és akkor már megfelel a kényes francia igényeinek is.

  • 2017.10.30. at 01:39
    Permalink

    a vezérlésmódosító kereket a nem megfelelő olaj teszi tönkre. általában Castrol olaj használata után szokott előjönni a hiba, mert abból kiválik és lerakódik egy réteg, ami eltömíti az olajjáratot. Elf olaj használatával érdekes mód nem jön elő ez a hiba…

Vélemény, hozzászólás?