Puli – a sosemvolt magyar mikroautó

Típustörténet: a Hódgép Puli rövid tündöklése és bukása

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ő lehetett volna a hazai járműgyártás első számú exportslágere, helyette csúnya lebőgés lett belőle. Ez a Hódgép Puli sztorija.

Torz kis kalicka, ami előredől a kerekein. A szélvédő és a B-oszlop eltérő szöge igazi dizájnvétek, az illesztési hézagok ijesztően nagyok

A nyolcvanas évek közepére beszűkült a KGST országok felvásárlópiaca, így a hódmezővásárhelyi Hódgépnél a mezőgazdasági gépek és pótkocsi felépítmények mellé új termékeket kellett felvenni a palettára. Csináltak szippantós kocsikat, de még repülőgép-hordozót is. Akkoriban már lehetett hallani a környezetvédelemről és a városi forgalom romlásáról, ezért ígéretesnek tűnő ötlet volt egy környezetbarát városi kisautó kifejlesztése. Francia mintára, az ottani adókedvezményeket (maximum 350 kilogrammos önsúly, maximum 4 kilowattos, 5,5 lóerős motor) alapul véve készítették el 1987-re az első prototípusokat, amiket itthon és külföldön is teszteltek.

Hirdetés

Üvegszálas műanyag karosszériája volt a Balatonfüredi Hajógyárból, és japán gyártású, 273 köbcentis Yanmar dízelmotor hajtotta, amit az igények jobb kielégítése miatt az olasz Lombardini egyhengeres, négyüteműjére cseréltek. Igyekezetek minél több hazai cég és az akkori szocialista országok gyárainak termékeit beépíteni, így lett az ülés Imag, mint az Ikarus buszokban, de a hátsó lámpák is a híres 200-as buszcsaládról ismerősek.

Francia nyelvű prospektus a gyártó Hódgép és az exportra vállalkozó Technoimpex gondozásában. A néni is csinos, az autó is piros, mégsem kellett a galloknak

Az első széria sikerének útjába az állt, hogy a motorokon kívül több más részegység is nyugati importból származott, így nehéz lett volna őket kereskedelmi forgalomba állítani, emiatt csak közületek és más cégek megrendeléseire számíthattak. 1991-es privatizálásakor Puli Kft. néven folytatta tevékenységét a cég, ekkor már Németországot és Svájcot célozták meg termékeikkel – kevés sikerrel. Elmaradt kifizetések, hamis ígéretek és változatosan rossz gyártási minőség okozta a folytonossá váló pénzügyi gondokat. A Pulin nem segített a „modernizált” újabb széria, sem a villanymotoros hajtás, a 2E típus sem lett világsiker.

Balra a Pulik a gyárban, jobbra meg Demszky Gábor, volt főpolgármester száll ki a Puli kísérleti példányából, 1991. július 7-én. (Teknős Miklós felvétele Forrás: EPA OSZK)

Létezett zárt, nyitott tetejű és áruszállító változatban is, ekkorra (kilencvenes évek első fele) már a hajtáslánc minden eleme hazai gyártású volt, de még mindig sok külföldi alkatrészből építkezett a Puli. Legsikeresebb az elektromos változat volt, amit 7,4 kilowattos, azaz 10 lóerős elektromotor hajtott, áramforrásként tíz darab sorba kötött 6 voltos, 240 amperórás akkumulátort használtak. Bár jól működő városi járművük elkészült, de mégsem lett belőle sikertörténet. Egy több száz darabos szériára kaptak külföldi megrendelést, amit el is kezdtek legyártani, de mivel elkéstek a határidővel, így a szerződés értelmében visszaléptek a megrendelők.

Archív kép a Közlekedési Múzeumból. Az egyetlen kabrió Puli eltörpül egy Skoda 1000 MB és az első Astra mögött

A Puli Kft. és a Hódgép szétválásából sem lett sok, a kutyanevű előbbi csődvédelembe kényszerült, végül utóbbi is megszűnt. 1996-ban felszámolták a gyártó céget, és az érdekes az, hogy a mai napig nem tudni pontosan, melyik típusból végül hány született. Mindenesetre a legyártott összmennyiség is csak valahol a pár százas nagyságrendben mozoghat. 1998-ban megszűnt a Puli Kft. jogutódja is. Tudtunk korábban több elektromos Puliról, volt belőlük az állatkertben is, de a legnagyobb flottát a Budapesti Temetkezési Intézet üzemeltette. 34 darab szolgált náluk a fénykorszakban, így eshetett meg az is, hogy rendes márkaszerviz híján az ottani műhely vált villany-Puli szervizzé.

Volt a Puma paródia Puli-póló, meg aztán Puli-autós is. Viccnek szánták, de lehet, hogy Hódmezővásárhely környékén nem értenék, oda nem merném felvenni

A több forrásból származó, gyakran egymásnak ellentmondó visszaemlékezések szerint a kilencvenes években közkórházban, a kórházi épületek közötti transzportra is használtak Pulikat. Állítólag 150 példány is születhetett, hajtását 7,4 kW-os villanymotor adta 10 darab sorba kötött 6 voltos, összességében 240 Ah-s ólomsavas akkumulátorral. Végsebessége 65 km/óra, hatótávja 100 kilométer lehetett. Egy idősebb úr szerint Hódmezővásárhelyen, az egykori Hódgép városában ekkoriban még vagy 100 Pulit használtak. (Lehet ez igaz? Ha ön esetleg helyi és emlékszik, akár igen, akár sem, kommentben írja meg.) A hazai darabok között csak egy mozgott Lombardini dízellel, mert azok szinte mind exportra készültek, a többi lengőcsatlakozóról abrakolt. Amúgy dízelből született több, a források szerint mintegy 400 példány.

Egy középkorú úr meg története szerint 1990 nyarán pont a Hódgépnél töltötte tanulóként a szakmai gyakorlatát. A szakmaiság szerinte annyiból állt, hogy még mindig a szigorúan pártvonalon bekerült fejesek irányították a vállalatot, nekik, melósoknak meg az állandó anyaghiány miatt kellett ügyeskedniük. Emberünk villamossági technikusként a kábelkorbács készítését kapta meg feladatnak, az sem volt nagy élmény, ahogy a maximum rotációs kapákba illő Lombardini dízelek működése sem. Akárhogy is volt, a Hódgép talán rosszul választott, hogy a világszínvonalú, licenc alapú pótkocsigyártás helyett erre a lóra tett. Mára mutatóba is alig maradt Puli, pláne olyan, amit ki is lehetne próbálni. Mi azért találtunk egyet, hamarosan bemutatjuk.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    Nekem is van egy Puli -m de nem auto , hanem egy nagyon klassz kis csomagszallito utanfuto….szerintem nem sokan lattak még ilyet.Nem is csoda összesen 5 db-ot gyartottak belöle.allitolag az volt vele a probléma ,hogy a gyartasi költsége magasabb volt mint az eladasi ara.ezért nem is folytattak a gyartast.
    (csak érdekességképpen, még mindig rajta van az ar-matrica 74.990Ft ez abban az idöben igen magas lehetett .
    igaz csak abbol tudok kiindulni ,hogy 1992 ben az elsö fizetésem 12ezer ft volt….)
    Szoval üzleti szempontbol nem volt tul jo befektetés…
    Szerintem kar érte , mert igen csinos kis model .müanyag dobozos, kulccsal zarhato a teteje , kirandulasra , kempingezésre tökéletes lehetne….söt manapsag mar veteran autok mögött lathato ilyesmi , talalkozokon kiallitasokon.
    Igaz inkabb csak külföldön…magayrorszagon nincs tul nagy hagyomanya ennek.
    Mindenesetre én nagyon örülök, hogy hozzam került ez a kis Puli ..
    Kellemes délutant mindenkinek!

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    Komolytalan próbálkozás, komolytalan végterméke!! Akkor, ha egy Lada jellegű, hasonló méretű, műszaki tartalmú és formájú autót gyártottak volna, lett is volna térhódítása mind itthon, mind külföldön, keleten, északon s még nyugatra is valamelyest betörhettek volna. Ám ezzel a lélekvesztővel, melynek primitívsége, mérete ellenére is a fele úgy külföldi alkatrészekkel készült, eleve nem is értem, hogy taksálták nagy sikerre.
    Palimadár,: “[i][/i]Gondoljanak bele, hány konzervgyár, hűtőgépgyár, de az Ikarus is elvérzett. A minőség mindent megold.” [i][/i]

    Már megbocsásson, de az Ikarust s az egész Magyar ipart, ami magas Magyar hozzáadott értéket képviselt, a privatizációs rabló+ hazaáruló kormányok tették koporsóba!!! A Magyar ipar csillagai a saját politikusaink miatt hunytak ki!!! Nekünk Igazi Lehel hűtőnk van, ami 31 éves, kiválóan üzemel, csodásan jó minőség, de az még akkor lett gyártva, amikor még a Lehel teljesen Magyar tulajdonban volt! Az Ikarusról meg nem is írok, mert ami a Magyar buszgyártás szegmensben folyik, az vérforraló, vérzik a szívem. Ezek a Buszok még Mindig a katalizátorai a személyszállításnak az ország minden területén, mint úgy itt Dunaújvárosban is. 1 db harmonikaajtós maradt már csak itt az Ikarusok közül, de egy évben 1, max 2 ízben van műhelyben 1-1 napot, fél napot, az új, újabb Volvo buszok meg majd, hogy nem havonta, 2 havonta!! Hibás folyton a számkijelző, az ajtók rendszeresen visszanyílnak, több példányban már főtengelyt kellett cserélni, a vezérlésről nem is beszélve, s bizony a kormányműveket is rendre javítani kell. Egyik Volvoba a kormányösszekötő gömbfejet 4 HÓNAPOSAN kellett cserélni. Egyik barátom buszvezető, én is rendelkezem a “D” kategóriás jogosítvánnyal, most a sorom várom, hogy felvegyenek. Tudom, mit írok ide.

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    A lentebb említett tatabányai elektromos Puli az enyém. Tizenkét éve használom, most van benne 60000 km. A városi forgalom tempóját többé-kevésbé fel lehet venni vele, a Vmax 55km/h, a cikkben említett 100 km menettávot nekem sosem tudta, a legtöbb 84 km volt egy töltéssel persze nyáron. Ha jól tudom, az enyém volt az egyik ELMŰ-s Puli.
    Városi lóti-futi autónak teljesen megfelelő. A hangja trolibuszéhoz hasonlít. Nagyon szeretem, a másik autómat alig veszem elő.

    • 2018.09.24. at 19:19
      Permalink

      Nagyon jó ! Nekem is van 3pulim ,az egy magyarországi eladott lombardini dízel,és egy sima elektromos , valamint a prototípus cabrio elektromos ( Elmű től)

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    A lent említett tatabányai az enyém. Tizenkét éve használom, most van benne 60000 km. Városi lóti-futi autónak teljesen megfelelő. A forgalom tempóját többé-kevésbé fel lehet vele venni. Nekem a Vmax 55km/h, a 100 km-es hatótávot sosem tudta, a legtöbb 84 km volt egy töltéssel persze nyáron és országúton. Üzemeltetési költsége minimális, de ha elhasználódik az akkupack, mélyen zsebbe kell nyúlni. A hangja trolibuszéhoz hasonlít. Amúgy nagyon szeretem, a másik kocsimat alig veszem elő.

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    A következő cikkben nem ártana pár kép az utolsó modellekről, azok már egész jól néztek ki!
    Amúgy pénz nélkül csoda hogy egyáltalán összejött ez is. Az elképzeléseket a pénzügyi lehetőségek akkoriban eléggé lekorlátozták. A 90-es évek elején nemhogy állami dotációt, de még hitelt sem kaptak a vállalatok. Konkréten nem volt miből finanszírozni a gyártást! Sajnos a Hódgép mint az egyik legnagyobb Közép Európai mezőgazdasági gépgyártó is ebbe bukott bele.

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    Vásárhelyiként volt szerencsém látni Pulikat , akkori benzinkútkezelőként még tankoltam is a dízeles változatot, ha jól emlékszem az önkormányzat használta , a közterület felügyelet (Városellátó Kht néven működött akkoriban)! Volt nekik egy elektromos is , láttam kártyanaptár reklámot is anno az elektromosról, a
    helyi Tóalj u-i benzinkúton készült a kép , a töltőállomás-kezelő értettlenül áll az villanyautó mellett keresi a
    töltőnyílást !

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    A 90′ -es években az ELMŰ is üzemeltetett elektromos PULIt ! 4db zárt +1 platós változatban ! Kb. 5000km volt bennük, selejtezéskor . Legalább 3000-et hajtottam bele Budapest utcáin ! Ciki volt, hogy állandóan ujjal mutogattak ránk ……! A belvárosi hibaelhárításra alkalmatlan volt, de ezzel a vezetők mit sem törődtek ! Büszkén fényképeztették magukat a kis piros “dodgem” mellett . 200kg volt a terhelhetősége, amit a két szerelő általában már ki is merített ! Ehhez jött még az aprócska csomagtérbe rakott szerszámtáska és némi anyag ! Rendszeresen röhögtek a járókelők az alagsori garázsból harmadszorra nekirugaszkodó kis gnómon, amit 3-4 szerelő tolt fel ! (ez a műszak kezdete volt!) Az állítólagos 100km hatótáv valójában újkorában sem volt 60-nál több ! Később 30 alá csökkent és bizony tolhatta az 1tonnás szerkezetet az egyik kolléga valahová, ahol konnektort találtak ! Télen a hatalmas oldalajtók nyitáskor azonnal szélnek eresztették azt a kis meleget amit az utasok bele leheltek ! Volt ugyan egy hajszárító beépítve fűtés gyanánt, de percenként egy kilomáterrel csökkentette a hatótávot ! 1hét délutános műszak – 2hét betegállomány !!! Óriási megkönnyebbülés volt, amikor selejtezték őket ! Üde színfolt lehetett a kívülállók számára !

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    A 90′ -es években az ELMŰ is üzemeltetett elektromos PULIt ! 4db zárt +1 platós változatban ! Kb. 5000km volt bennük, selejtezéskor . Legalább 3000-et hajtottam bele Budapest utcáin ! Ciki volt, hogy állandóan ujjal mutogattak ránk ……! A belvárosi hibaelhárításra alkalmatlan volt, de ezzel a vezetők mit sem törődtek ! Büszkén fényképeztették magukat a kis piros “dodgem” mellett . 200kg volt a terhelhetősége, amit a két szerelő általában már ki is merített ! Ehhez jött még az aprócska csomagtérbe rakott szerszámtáska és némi anyag ! Rendszeresen röhögtek a járókelők az alagsori garázsból harmadszorra nekirugaszkodó kis gnómon, amit 3-4 szerelő tolt fel ! (ez a műszak kezdete volt!) Az állítólagos 100km hatótáv valójában újkorában sem volt 60-nál több ! Később 30 alá csökkent és bizony tolhatta az 1tonnás szerkezetet az egyik kolléga valahová, ahol konnektort találtak ! Télen a hatalmas oldalajtók nyitáskor azonnal szélnek eresztették azt a kis meleget amit az utasok bele leheltek ! 1hét délutános műszak – 2hét betegállomány !!! Óriási megkönnyebbülés volt, amikor selejtezték őket !

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    Volt szerencsém felújítani egy elektromost, miközben kiokosodtam a típusból. Jó néhány magyar Puli tulajdonosnak sikerült már segítenem, többek között az egri Émászos fiúknak akik nem régen újítottak fel egy másikat, gondolom ők lesznek a következő cikkben. A Puli 2E motorja és hajtóműve svájci, motorvezérlője olasz volt. A karosszéria minősége csapnivaló, a futóműé, kormányműé(kisipari termékek) szintén. A cikkben szereplő hatótávot erős túlzásnak ítélem, bár én eredeti akkumulátorost még nem vezettem. Ha jól tudom, a cég csinált Golf és Tavria elektromosítást is, pl. a németeknél fel-fel tűnik egy-egy eladó Puli v. Tavria. Olyanról is tudok aki onnan hozott vissza Pulit.

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    A puli gyártásnak kezdetén akadtak nehézségek, de fogjon bele bárki egy kis autó gyártásába, mutassa be Ő hogy csinálja! A gúnyos megjegyzések helyett, segítő szándékra, támogatásra lett volna szükség, nem írígykedni, szurkolni a bukásnak!
    A nagy autógyárak, sok tapasztalattal természetes, hogy könnyen átálltak kisautó gyártásra. Rövid volt az az idő amíg próbálkoztak a gyártással, de bátor dolog volt így is. Csinálja valaki utánuk. Gyártottak még többek között, a HÓGÉP-nél, reptéri vontatókat, motoros sárkányrepülőket is. Testközelből figyelhettem meg ezeknek a gyártását, és a problémákat is. Sajnos az akkori körülmények sem kedveztek, hogy sikeres legyen a gyártás. A keleti piacok vásárló ereje nagyon kicsi volt, nyugati piacok minőségi okok miatt nem rendeltek. Gondoljanak bele hány konzervgyár, hűtőgépgyár, de az Ikarusz is elvérzett. A minőség mindent megold. A minőségi követelményeket aki nem tudja teljesíteni elbukik.

  • 2017.10.29. at 00:07
    Permalink

    Emlékszek, mekkora hírverés volt Vásárhelyen akkoriban, hogy az autógyártás világába belépett kis országunk. A kocsikat a Kossuth téren “nyílt napon” és a május elsejei felvonuláson nagy figyelem kísérte! Maga a gép jó volt, csak a kispolszki alkatrészek gyorsan szembe tűntek benne. A városi kórházban és pár bennfentesnek is sokáig megvolt, aztán szépen lassan elkoptak és nagy értékké váltak! Érdekes volt az elektromos akkoriban, igaz a visító hangjáról messziről felismerhető volt (mai kocsikhoz mérten mókás).

Vélemény, hozzászólás?