Tucatautó nem lesz, divatmodell lehet az Opel Adam

Próbán az Opel Adam - a legkisebb és a leginkább sokszínű villámos

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha nálunk nem is, de szerte Európában növekvő szegmens a kisautóké, ezért aztán az Opel újabb csöppséggel száll harcba a kuncsaftokért.

Bár a 20 éves esztergomi Suzuki-gyárban javában készülnek még az Agilák, s a tavaly megújult Corsa is messze van még modellciklusának végétől, az alig több mint egy hónapja kipróbált, kisautó-alapú Opel szabadidő-autó, a Mokka után most egy újabb, a kisautók, pontosabban a városi minik között szerencsét próbáló modellel jelentkezik az Opel. A már régóta rebesgetett Adam a 125 évvel ezelőtt a céget alapító szövőszék- és varrógépgyártó előtt tiszteleg; 3,7 méter hosszú, 1,72 széles, 1,48 magas, s vadonatúj fejlesztés. Mindössze néhány komponensével egyezik a többi Opellel, de nem is a kategóriatársának számító Agilával, hanem a nagyobb, már B-, azaz kisautó-szegmensű Corsával, s lemezei alatt még Astra-darabkákat is hordoz. Arányaival azonban teljesen egyedi, szélességét leszámítva minden dimenzióban kisebb az Agilánál is, vállban azonban - fél centivel - a Corsánál is nagyobb.
Utasterének mérete persze szigorúan miniautós, elöl jó a helykínálat, hátul még úgy is passzentos, hogy az Adam hálistennek csak négyüléses, meg sem kell próbálni öt embert beszuszakolni. Gyerekülés felső feszítős Isofixszel rögzíthető, a komolyabb székek berakásához mondjuk lehet, hogy be kell vetni az osztott hátsó támladöntést, ugyanis az első ülések nem hagynak túlzottan nagy beszállási teret. Poggyásztérből sincs sok, a kínált 170 liter is magas küszöbön és szűk nyíláson keresztül pakolható.
Az Opel Adam méretei
Hosszúság x szélesség x magasság3698 x 1720 x 1484 mm
Tengelytávolság2311 mm
Csomagtér170-663 l
Utóbbiak azonban vélhetően nem rontják az Opel piachódítási esélyeit. Utastérméret, ár-érték arány, csomagtér-űrtartalom ugyanis egyaránt másodlagos az Adam esetében. Trendiség, egyéniség, személyre szabhatóság áll a középpontban. Bizony, az Insignia 2008-as érkezése óta a prémiumvilágba kacsingató Opel az Adammal megalkotta első valódi életstílus-autóját. Szakít a hagyományos felszereltségekkel, helyette pedig „hangulatokat” kínál: az Adam Jam markáns és menő, a modern és friss dizájnt kedvelőknek szól; az Adam Glam elegáns és stílusos, finom ízlésű embereknek, az Adam Slam pedig férfias, sportos, vagány.
Mindegyik hangulathoz választhatók hozzájuk passzoló, karakterüket fokozó extracsomagok, továbbá utasterük, karosszériájuk egyénileg is hangolható. A 12 színben rendelhető háromajtós 14 tetőszínnel, 16-18" közötti méretben 31 különféle kerékdizájnnal, hozzájuk 6 darab cserélhető küllőbetéttel, 4 belső színnel, 15 kárpitdizájnnal, 19 exkluzív dekorációval tehető egyedivé. A különféle fóliákkal a műszerfalak csaknem teljesen különbözővé öltöztethetők, de ha ez nem lenne elég, választható még 6 tetőkárpit, köztük egyedi újdonságként említhetők a nyomtatottak: kérhető kockás, de felhős égboltot ábrázoló is. Mindegyik megbolondítható a 64 LED-del csillagos égboltot adó hangulatvilágítással is, s persze kérhető a valóság is: átlátszó panorámatető is választható.
Hirdetés

LED-fények kívülre is kérhetők, elöl a menetfény, hátul a komplett világítótest energiatakarékos, diódás lehet, ha pedig nem lenne elég a diódákból, az utastérbe is rendelhetők. A hangulatvilágítás-csomag indirekt fényt szór az ajtózsebekre, a középkonzolra és az utas lábterébe. Gombnyomással nyolcféle szín közül lehet választani – egyet közülük, vagy akár folytonosan változót –, és a fényerősség is állítható. Vörös, kétféle borostyán, sárga, zöld, kék, jégkék és fehér áll rendelkezésre. Sportosításként kérhető az “OPC Line Pack” csomag – a többinél agresszívabb lökhárítókkal és spoilerekkel, s hasonló célt szolgál az “Extreme Carbon Pack” csomag is, mely karbonhatású hűtődíszlécet és tükörházakat ad, a “Color Pack” pedig az opcióként – a kategóriában elsőként – fűtéssel is kérhető kormánykereket és váltókart színezi egyedi bőrözéssel.

Fényvetésből tehát nincs hiány, a mérnökök hitvallása szerint azonban az utóbbiakat értékelő vevők kevéssé fogékonyak a technikai töltetre, a klasszikus műszaki háttér ugyanis nem túlzottan forradalmi. Persze úgy is mondhatjuk, hogy az egyedi formák mögött kipróbált technika dolgozik. Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros a futómű. Változó csillapítás – Opel nyelven FlexRide – ugyan a kisautóktól megszokott módon nincs, választható azonban komfortos és (17 és 18 collos felnimérettel alapáron járó) sportos hangolás. A lisszaboni bemutatón ilyennel szerelt tesztautókat vezethettünk. Ezzel stabil és feszes a rendszer, a hazai utakra vélhetően jobb lesz a ballonosabb abroncs + komfortos hangolás kombináció.
Alapvető műszaki adatok
1.21.41.4
Hengerűrtartalom [cm3]122913981398
Teljesítmény [LE(1/min)]70(5600)87(6000)100(6000)
Nyomaték [Nm(1/min)]115(4000)130(4000)130(4000)
Gyorsulás [0-100 km/h, s]14,912,511,5
Végsebesség [km/h]165176185
Kombinált fogyasztás [l/100 km]5,3(5,0)*5,5(5,1)*5,5(5,1)*
CO2 [g/km]124(118)*129(119)*129(119)*

*: ecoFLEX csomaggal
Motorból – egyelőre– a miniautóktól megszokottan csakis benzines létezik, váltóból sincs más, mint 5 fokozatú kézi. Mindegyik egység négyhengeres, a belépő 1,2 literes, 70 lóerős. A paletta közepe és csúcsa egyaránt 1,4 literes, előbbi 87, utóbbi 100 lóerős. Állítólag a 87 lovas adja majd az eladások javát. Ezt próbálhattuk ki. Városban teljesen kielégítő menetdinamikát ad, váltója átlagos pontossággal, kicsit hosszú úton kapcsolható, rövid áttételezésű, már 120 km/óránál 4000 1/perc közelében jár a fordulatszámmérő. A motor ilyenkor zajos, és nem kedveli az emelkedőket. Cserébe’ állítólag csaknem olyan takarékos, mint az alapgép, vegyes fogyasztási értéke ecoFLEX csomaggal 5,1 l/100 km, szén-dioxid emissziója 119 g/km (az 1,0 literes értékei 5,0 l, 118 g). Szerintünk a stílusos kisautó komolyabb motort érdemelne, fog is kapni turbós benzinest és dízelt, valamint 6 fokozatú váltót is, valamikor 2014-ben. Jövőre, mintegy fél év múlva elsőként az 1,4-es LPG-s verziójával bővül a paletta.

Sofőrsegédek - holttérfigyelő rendszer, az első és hátsó parkolóradaron, valamint az elektromos, City funkciós, azaz fokozottan könnyített tekerést kínáló elektromos szervokormányon alapuló, párhuzamos és merőleges beállásra is képes parkoló-asszisztens, a Jam, Slam, Glam ellátmányok mindegyikében tempomat és sebességhatároló, valamint visszagurulásgátlós ESP már alapból vannak. Utóbbi óvatosságot igényel, amennyiben valaki kéri a bármelyik motorhoz választható stop-start elektronikás EcoFLEX csomagot: a visszagurulásgátlás ugyanis csak járó motornál él, a stop-start pedig minden indítás után automatikusan bekapcsol, s amennyiben emelkedőn megállunk, a motor is megáll, nem lesz visszagurulásgátlás!
A személyre szabható műszerfalakon azonban lehet 7 collos – táblaszámítógépnyi – érintőképernyő, amihez iPhone, androidos és persze bármilyen bluetooth-os telefon is kapcsolható. Nem csak hangátvitelt támogat, hanem a telefon alkalmazásai, például az autóval kompatibilis navigáció, az ott tárolt fényképek, az onnan elérhető internetes rádiók is megjeleníthetők a kijelzőn. Így aztán olcsóbban kínál navigálást, mint bármilyen egyéb gyári rendszer, igaz a még tesztverziójával próbált BringGo navigátor alkalmazás nem csak árával, minőségével is alulmúlta az Opeltől korábban megszokott minőségi térképet és útbaigazítást.
Az Adam persze csak jövő januárban lép piacra, addig utóbbin is bőven finomíthatnak. A kisautók közül egyedüliként Németországban fejlesztett és ott is gyártott csöppségen a gyáriak szerint szokatlan lelkesedéssel dolgoznak a mérnökök, s ez látszik is rajta. Temérdek újdonságot vezet be a kisautók világába. Alapára kedvező: 11 500 euró – mezítlábasan, a (Jam, Glam, Slam) csomagok pedig állítólag 2500 euró környékétől lesznek elérhetők. Magyarán a belépőverzió ára akár 3 millió forint alatt is lehet majd, egy tisztességesen felszerelt pedig alsó hangon is 4, de inkább 5 millió forint lesz – persze mindez még csak találgatás, hazai árakról egyelőre semmilyen információnk sincs.
Olcsónak nem mondható, vetélytársaihoz, a legközvetlenebbnek számító Fiat 500-hoz, vagy a valamivel nagyobb Citroën DS3-hoz, a Minihez vagy az Audi A1-hez mérten persze vonzó lehet. Nem dekára fogják mérni és venni, hanem fílingre, szerelemből, s bizony el kell ismerni, ha nem is műszaki paramétereivel, de bőven van mivel hódítania. Hazai sikere megjósolhatatlan, itthon a miniautó-szegmens alig létezik, a prémium kisautók viszont jól fogynak, hiszen egy klubba való belépőként is felfoghatók, ugyanakkor praktikusak is, tökéletes városi autók. S ugyanez elmondható az Adamról is: városban jó, az pedig érdekel valakit a fapados repülők korában, hogy 1000 kilométeres túrákhoz, nyaraláshoz nem ideális? Ha az utóbbi kérdésre nem a válasz, az Adam sikerére igen lehet!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 11:18
    Permalink

    Na igen nem nehéz belelátni egy 500-as Fiatot ..szóval nem nagy szám ez a kisautó ..főlleg,hogy prémium kategóriát célozza meg ..ahhoz sokkal vagányabb külső kéne,nem beszélve egy prémium motorról is amivel normálisan lehetne hasítani,mert ezek nagyon vérszegények hozzá ..én tuti nem venném meg esetleg egy jó kis turbós mocival ..!!

Vélemény, hozzászólás?