Újabb rekord a használtautó-piacon: okkal ilyen drágák az autók?

2022-ben is csúcsot döntöttek a tulajdonosváltások Magyarországon, íme a legnépszerűbb modellek!

Befutottak az adatok a tavalyi év összes hazai tulajdonosváltásáról, így végre teljes a kép 2022 magyarországi autópiacáról. Összegyűjtöttük az adatsor legérdekesebb részleteit és legfontosabb összefüggéseit.

Az elmúlt évek tendenciája folytatódott, ismét rekord született a használt autók hazai piacán. Habár az is igaz, hogy 2022-ben csak minimálisan, mindössze 1,2 százalékkal nőtt az átírások száma Magyarországon az azt megelőző előző évhez képest. 826 884 ezer tulajdonosváltással azonban így is újabb csúcsot ért el a piac tavaly, amelyet számos tényező befolyásolt. A koronavírus enyhülő hatása miatt erősen indult az év, azonban a februárban kirobbanó háború szinte azonnal érzékeltette a hatását, amely több területen befolyásolta a piaci mozgásokat: márciusban és áprilisban beesett az érdeklődés, egyre kevesebben vettek másodkézből autót, pedig ebben az időszakban még kaphatók voltak megfizethető példányok. A háború kirobbanása miatt azonban ismét nőni kezdett az új autók kiszállítási ideje, ami újból a használt autók irányába terelte a figyelmet. Szűkülni kezdett a kínálat, tovább nőtt a kereslet, ezzel párhuzamosan emelkedésnek indultak az árak, de az érdeklődés még a drágulás hatására sem torpant meg. A 830 ezer átírásból a kereskedők 213 ezer eladott autóval 25 százalékos részesedéssel zártak.
Hirdetés
A 2022-ben gazdát cserélt autók márkája (Forrás: Datahouse Kft.)
Helyezés Márka 2022-es átírások 2022-es arány 2021-es átírások 2021-es arány Változás
1. OPEL 93976 11,37% 95927 11,74% -2,03%
2. VOLKSWAGEN 83264 10,07% 82047 10,04% 1,48%
3. SUZUKI 70964 8,58% 73214 8,96% -3,07%
4. FORD 64761 7,83% 64914 7,94% -0,24%
5. BMW 53764 6,50% 51253 6,27% 4,90%
6. RENAULT 44055 5,33% 46263 5,66% -4,77%
7. MERCEDES 43648 5,28% 40411 4,94% 8,01%
8. AUDI 38887 4,70% 36719 4,49% 5,90%
9. SKODA 37631 4,55% 38302 4,69% -1,75%
10. TOYOTA 37254 4,51% 34862 4,27% 6,86%
11. PEUGEOT 30589 3,70% 30939 3,79% -1,13%
12. FIAT 25167 3,04% 25741 3,15% -2,23%
13. CITROEN 21558 2,61% 21242 2,60% 1,49%
14. MAZDA 18716 2,26% 18588 2,27% 0,69%
15. NISSAN 16649 2,01% 16538 2,02% 0,67%
16. SEAT 15959 1,93% 15891 1,94% 0,43%
17. HONDA 15492 1,87% 15192 1,86% 1,98%
18. KIA 15244 1,84% 13163 1,61% 15,81%
19. HYUNDAI 12951 1,57% 11635 1,42% 11,31%
20. VOLVO 11884 1,44% 11573 1,42% 2,69%

Hirdetés
A népszerűségi listában a Datahouse adatai szerint nem született meglepetés: az élen az Opel zárt 93 976 gazdát cserélt autóval, a Volkswagen 83 264 átírása és a Suzuki 70 964 tulajdonosváltása előtt 2022-ben. Érdekessége a listának, hogy a prémiumgyártók is kiemelkedően szerepeltek tavaly: az Audi, a BMW és a Mercedes is nagyobb szeletet vágott magának a tortából a 2021-esnél, így végül mindhárom márka a legjobb tíz között zárt. Ez persze annak is betudható, hogy ezekből a márkákból relatíve sok van a hazai autóparkban, ráadásul az importnak köszönhetően évről évre egyre több érkezik. Fontos viszont megjegyezni a félreértések elkerülése végett: ezek a számok a korábban már itthon forgalomba helyezett autókat érintik, az ezt megelőző tavalyi listákkal ellentétben az itt látható számok nem jelentik a hazai autóállomány növekedését. Ugyanígy az eladások száma és az adott márkából az utakon futó példányok mennyiségét illetően sincs teljes összhang, csak összefüggések.
Hirdetés
A 2022-ben gazdát cserélt autók típusa (Forrás: Datahouse Kft.)
Helyezés Típus 2022-es átírások 2021-es átírások Változás (db) Változás (%)
1. OPEL ASTRA 45899 47820 -1921 -4,02%
2- SUZUKI SWIFT 37408 40150 -2742 -6,83%
3. FORD FOCUS 22568 23004 -436 -1,90%
4. VOLKSWAGEN GOLF 22194 21947 +247 +1,13%
5. VOLKSWAGEN PASSAT 21433 21548 -115 -0,53%
6. BMW 3 20452 20660 -208 -1,01%
7. OPEL CORSA 18029 18240 -211 -1,16%
8. SKODA OCTAVIA 15708 16466 -758 -4,61%
9. VOLKSWAGEN POLO 13306 13808 -502 -3,64%
10. BMW 5 13141 12740 401 3,15%
11. AUDI A4 12279 11441 +838 +7,32%
12. SKODA FABIA 11545 11844 -299 -2,52%
13. RENAULT MEGANE 11436 12621 -1185 -9,39%
14. FORD MONDEO 11095 11333 -238 -2,10%
15. AUDI A6 10054 9953 +101 +1,02%
16. FIAT PUNTO 9970 10452 -482 -4,61%
17. MERCEDES E-OSZTÁLY 9370 8661 +709 +8,19%
18. PEUGEOT 206 8999 8947 +52 +0,58%
19. RENAULT CLIO 8920 8973 -53 -0,59%
20. TOYOTA YARIS 8886 8206 +680 +8,28%

Már a típusok terén is feltűnhetett, de a modellek listáját tekintve még inkább észrevehető, hogy mennyire különbözött a hazai tulajdonosváltások adatsora a külföldről behozott autókétól 2022-ben. Míg importban egyértelműen a Volkswagen lett a bajnok, addig a legnépszerűbb modelljük, a Golf még csak fel sem került a dobogóra ebben az összesítésben. Az összes átírást tekintve ugyanis az Opel Astra a bajnok 45 899 autóval, amelyet a Suzuki Swift követ 37 408 eladott példánnyal, a dobogó harmadik fokán pedig a Ford Focus 22 568 tulajdonosváltása látható. A Golf negyedik helyre elég, 22 194 gazdacseréje mellett érdemes megjegyezni az Esztergomi üzemmel is rendelkező Suzukit, amely érthető módon hazánkban jóval népszerűbb, mint külföldön, így ebben a listában jóval magasabbra került. A márkáktól és modellektől eltekintve közel 50 százalékban az alsó-középkategóriás és a kisméretű autók domináltak, akadtak azonban nagyobb, családi modellek is, ám a SUV hullám itt még nincs jelen annyira, mint az új autók piacán.
A 2022-ben gazdát cserélt autók gyártási éve (Forrás: Datahouse Kft.)
Gyártási év tulajdonosváltások száma
2022 7689
2021 15708
2020 14290
2019 24398
2018 30219
2017 32019
2016 25591
2015 19886
2014 17908
2013 18000
2013-nál újabb összesen 198019
2013-nál régebbi összesen 621176

Hirdetés
Az igazán ijesztő táblázat azonban a gazdát cserélt autók gyártási évét bemutató adatsor. A 2022-es import adatokhoz hasonlóan ugyanis csak ömlesztve szerepelnek a 2013 előtt gyártott példányok, ám amíg ott az autók egyharmadáról így is látványos adatokat kaptunk, hiszen "csak" a teljes adatsor kétharmadát jelentették a 10 év feletti vasak, addig itt teljesen más az arány. 2013 után gyártott autóból ugyanis összesen alig 198 ezer cserélt gazdát, míg 2013 előtti autóból több, mint háromszor annyi, 621 176 példány. Ennek ellenére a 10 év alatti modelleknél így is látszik, hogy a cégek is egyre később cserélik le a flottájukat: a 4-5 éves autók számainál egyértelmű az egykori cégautók által generált ugrás, ami néhány évvel ezelőtt még a 3-4 éves modelleknél tetőzött.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?