Van olyan üzemanyag, amivel megmaradhatnak a belső égésű motorok
Enyhülni látszik a belső égésű motoros autók teljes tiltása
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Európai Unió jóváhagyta, de enyhÃtette is a belsÅ‘ égésű motoros új autók 2035-tÅ‘l hatályos értékesÃtésének tiltását, mutatjuk, miként menekülhetnek meg a benzines és dÃzel autók.
Az elmúlt hetek forró témája volt az EU azon javaslata, hogy 2035-tÅ‘l már csakis zéró emissziós, azaz semmiképp sem belsÅ‘ égésű motoros autókat lehessen forgalomba helyezni a tagállamokban. A közvélemény és szakértÅ‘k sora is erÅ‘s fenntartásokkal fogadta a tervet, amit végül német és olasz nyomásra két enyhÃtéssel fogadtak el. Az egyik, hogy az alacsony példányszámú, évi 10 ezer példánynál kevesebb autót gyártó márkák számára engedélyezik a belsÅ‘ égésű motoros autók gyártását és értékesÃtését, a "Ferrari-záradékként" is emlÃtett kitétel különösen a luxusautók gyártói számára érdekes, ám van itt egy sokkal fontosabb kiegészÃtés is. MÃg korábban úgy tűnt, hogy a szabályzás akarva-akaratlanul, de a villanyautók felé tereli a gyártókat, s okoz ezzel erÅ‘ltetett fejlÅ‘dést, felfutást körükben, most viszont visszakerült a technológiai semlegesség a szabályzásba.
Maradhatnak ugyanis a belső égésű motorok, amennyiben azokat szintetikus üzemanyaggal tankolják.
Ha pedig maradhatnak a szintetikus üzemanyaggal tankolt belsÅ‘ égésű motorok, akkor gyakorlatilag maradhatnak az egyre jobb hibrid és plug-in hybrid modellek is, amelyek hosszú távú utazáshoz egyértelműen jobb alternatÃvát jelenthetnek, mint a nagy tömegű akkumulátort cipelÅ‘ elektromosok. Fejleszteni való persze marad Ãgy is az autógyártóknál, hiszen a szintetikus üzemanyag előállÃtása sem olcsó és nem is egyszerű, de a teljes közlekedést kiszolgáló elektromos áramé is az lenne. Mint azt Frans Timmermans, az Európai Bizottság Zöld Megállapodásért felelÅ‘s ügyvezetÅ‘ alelnöke elmondta "Technológiasemlegesek vagyunk. Zéró emissziós autókat akarunk", hozzátette: "Jelenleg az e-üzemanyagok nem tűnnek reális megoldásnak, de ha a gyártók a jövÅ‘ben ennek ellenkezÅ‘jét tudják bizonyÃtani, akkor nyitottak leszünk."Az autógyártók és az olajipar ugyanakkor együttesen nagy reményeket fűz ezekhez az üzemanyagokhoz, amelyekkel kvázi megmentenék a ma kihalásra Ãtélt, ám minden korábbinál jobb és fejlettebb belsÅ‘ égésű motorokat. Fontos kiegészÃtést kapott tehát a belsÅ‘ égésű motorok Európából való kitiltása, hiszen bár tény, hogy a globális felmelegedésért jelentÅ‘sen felelÅ‘s az autózásban zéróra redukálni kÃvánt CO2 emisszió, ám az autók, amelyek még mindig az európai polgárok legfÅ‘bb közlekedési eszközei, az teljes CO2 emisszió mindössze 15 százalékáért felelnek, Ãgy a körükben való teljes tiltás önmagában nem hozna megváltást. Ne feledjük azt sem, hogy 2035-tÅ‘l eredetileg is csak az új autók körében tiltották volna a belsÅ‘ égésű motorokat, az utakon futó, csak hazánkban több mint 3 millió belsÅ‘ égésű motoros autó megmaradhat, fontosabb tehát az ezek lecseréléséhez kÃnált minél olcsóbb alternatÃvák serkentése, mint kizárólag a drágább villanyautók elÅ‘térbe mozdÃtása. Ugyanakkor nagy kérdés persze, hogy miként lesz ellenÅ‘rizhetÅ‘, hogy egy adott autóba (például a 2035 után forgalomba helyezettekbe) csakis szintetikus üzemanyag kerüljön, miközben az utakon futó korábbiak kiszolgálására meg kell maradjanak a régi üzemanyagok is a töltőállomásokon. Persze alighanem lesz erre megoldás, ha más nem, az árazás, amit az adók is jelentÅ‘sen befolyásolnak.