Vezettük az új Opel Antarát

Opel Antara 2011 - első teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Felújította szabadidőautóját az Opel. A friss Antarát első- és összkerékhajtással, mindkét friss dízelmotorjával is próbára tettük.


Alaposan megújult az Opel 2006-ban bemutatkozott, a hazai piacra 2007-ben érkezett szabadidőautója, az Antara. Aki csak kívülről szemléli, az nem sok változtatást láthat, a fényszóróknak és a hátsó lámpáknak háza régi, igaz, berendezése új. Opcióként akár már kanyarkövető xenonfények is szerepelhetnek. A ködfényszórók alakjukkal is teljesen újak és módosult a hűtőmaszk, valamint a ködfényeket hordó első lökhárító is. Az alapvonások változatlanok, a külső méretek 4,6x1,85x1,76 méteresek, 2,7 méteres a tengelytáv, kívülről praktikusan körbeműanyagozott a karosszéria, 420-1420 literes, az első utasülés támladöntésével 2,65 méter hosszúra bővíthető csomagtér.
Sokkal fontosabb azonban, hogy a motorpaletta teljesen új, jelentősen módosult a futómű és egy kicsit a kormánymű is, az utastér zaja pedig állítólag 50 százalékkal apadt. Ez utóbbit konkrét adatokkal nem támasztotta alá a gyár, a motorokról viszont sokat tudni. Például azt, hogy a korábbi 3,2 literes V6-os minimális kereslete miatt megszűnt, a 2,4 literes benzines pedig nem az, ami volt. A vadonatúj blokk egésze hengerfejéhez hasonlóan alumínium, vezérműtengelye lánchajtású és folyamatosan változó szelepvezérlést ad. A 167 lóerős, 230 Newtonméter nyomatékú benzines jóval (27 lóerővel) erősebb, mint elődje, 8,8 l/100 km vegyes fogyasztási értéke pedig 0,6 literrel apadt. Frissek a 2,2 literes, változó geometriájú turbós, 1800 bar befecskendezési nyomású, közös nyomócsöves turbódízelek is. Két verziója közül állítólag az eladások 85 százalékát a 163 lóerős, 350 Newtonméter nyomatékú adja majd, s a maradék 15-öt a benzines és a 184 lóerős, 400 Newtonméter nyomatékú, izmosabb gázolajos teszi majd ki. Magától értetődő, hogy az összes motor Euro5-normás, az azonban fontos adat, hogy a dízelek részecskeszűrője gondozásmentes. Az erősen variálható kínálatban az összes váltó hatfokozatú, automata mindegyik motorhoz társítható, de a benzineshez csakis összkerékhajtással. Elsőkerékhajtással az erősebbik gázolajos nem kérhető – a lehetőségek átlátásáért érdemes táblázatunkra pillantani!
Az Opel Antara új választéka

2.42.2 CDTI 163 LE2.2 CDTI 163 LE Aut2.4 4x42.4 4x4 Aut2.2 CDTI 163 LE 4x42.2 CDTI 163 LE 4x4 Aut2.2 CDTI 184 LE 4x42.2 CDTI 184 LE 4x4 Aut
Végsebesség [km/h]190189184186175188182200191
Gyorsulás 0-100 km/h 10,59,910,810,311,09,912,09,610,1
Vegyes fogyasztás [l/100 km]8,86,37,59,19,36,67,86,67,8
CO2 [g/km]206167199213219175205175205

Az Antara frissítésével temérdek, a zajszigetelést fokozó újítás (például vastagabb szélvédő, különféle, a hajtásláncot és a futóművet szigetelő betétek sora) is érkezett, a MacPherson első és multilink hátsó felfüggesztések áthangolt rugói és lengéscsillapítói pedig a korábbinál feszesebb útfogást, a módosított kormánymű jobb visszajelzést ígér, ugyanakkor parkoláskor erőteljesebb rásegítéssel dolgozik. Hab a tortán a belső módosítások sora, a korábbinál finomabb és szoffisztikáltabb, világos drapp és mogyoróbarna szövet- és bőrkárpitokat is kínáló választék, valamint az alapáron adott, a korábbinál öblösebb középső tároló-rendszernek helyet adó, elektromos rögzítőfék.
A gyári infók tolmácsolása mellett meg kell jegyezzem: a csaknem öt éves Antarában a friss kárpitok ellenére van némi „oldschool” érzés, a navigáció kijelzője, a középkonzol gombjai még a világos kárpitokkal amúgy tényleg jóval barátságosabbá tett beltérben sem túlzottan megnyerők. Ez persze apróság a futásjellemzők mellett. Mivel az eladások zömét a belépő dízeltől várja az Opel, a bemutatón elsőként ennek a kulcsát zsebeltem be. Igazán józan autót kaptunk, manuális váltóval, elsőkerékhajtással, második felszerelés-lépcsővel. Ha vezetése előtt megkérdezz valaki, e verziót, vagy legfeljebb ennek automata váltósát tartottam volna a legjobb Antarának. Menet közben azonban nem volt meggyőző, a feszesre hangolt útfogásnak és a javított zajszigetelésnek nyoma sem volt. Durva gördülési zaj hallatszódott az autóba és a hátsó futómű vészjóslóan kopogott is a nyolcezer kilométert mutató, az úthibákon pattogó előszériás tesztautóban. Motorja viszont tényleg csendes volt!
Ha előbbi alapján kellett volna nyilatkoznom az Antaráról, bizony sok jót nem tudtam volna mondani. Ám mentem egy összkerékhajtású, erősebbik dízellel is. Nem akartam elhinni a különbséget, a futómű néma volt, eltűnt a gördülési zaj és sokkal jobban csillapított a futómű. Az erősebb motor turbólyuka picit nagyobbnak érződött és többlet teljesítményét nagyjából elnyelte az alaphelyzetben az első kerekeket hajtó, de szükség esetén akár a nyomaték felét hátra küldő Haldex-kuplungos összkerékhajtás. Az erősebb motor felárát így nem feltétlenül javaslom a jövőbeli Antarásoknak, az összkerékhajtásét azonban mindenképp! Nem is feltétlenül a csúszós úton elérhető jobb vonóerő miatt, hanem mert a 4x4-es futóműve sokkalta komfortosabb. A gyáriak szerint a tapasztalt különbség a fronthajtású tesztautó vélhetően sérült futóművére vezethető vissza és megnyugtattak, ez nyilván az előszériás gyártásból ered, szerintem azért mégiscsak lehet különbség a végleges verziók között is, hiszen az összkerékhajtásúak alapáron szintszabályzós, a 176 milliméteres (4x4-es körökben nem túl nagy) hasmagasságot folyamatosan tartó futóművet kapnak. Ezzel az első próbára nagyon savanyú futású SUV kezessé és élvezetessé vált, nem rázott, nem pattogott el, jól vette a kanyarokat, végre el tudtam képzelni, hogy legyen vevő, akinek az Antara kell. Az Opel idén 15 ezret vár közülük, jövőre pedig 20 ezer a céljuk, majd érkezik egy új, az Antaránál kevéssel kompaktabb, Astra-alapú SUV, melyről egyelőre még nem sokat tudni.

Egyelőre azonban még az Antarát várjuk, a hazai piacra májusban érkezik, „Antara”, Enjoy Plus és Cosmo felszerelésekkel. Alapáron 6 légzsákkal, lejtmenet-vezérlős, visszagurulás-gátlós ESP-vel, tetősínekkel, manuális légkondicionálóval, elektromos ablakokkal és tükrökkel, MP3-olvasós CD-rádióval, 60:40 arányban síkba dönthető hátsó ülésekkel és 17 colos alufelnikkel. Árát még csak tippelni lehet, de vélhetően marad a mostanihoz hasonló, 8 millió forint alatti belépő, ami bizony e szegmensben sem az olcsóbbak közé sorolja az Antarát. Talán a korábbinál prémiumosabb belterével és erősebb, csendesebb, takarékosabb motorjaival, valamint kategóriájában továbbra is egyedülálló, hátsó lökhárítójából kihúzható, két kerékpár szállítására alkalmas FlexFix bringa-hordozójával az első szériásnál több vevőt tud majd csábítani, de véleményem szerint kell némi Opeles kötődés is a választásához. Utóbbi lehet érzelmi vagy flottás is és mivel mostanság az eladások zömét utóbbi értékesítési mód adja, a modell kilátásai nem rosszak, de konkurenseivel, első körben a műszakilag és koreai gyártóhelyével is közös, szintén friss, picivel hosszabb és akár 7 üléses Chevrolet Captivával kemény harcot kell majd vívnia a kuncsaftokért.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?