510 lóerő mindig mosolyt csal az arcodra!

Összehaverkodtunk a BMW X4 M Competitionnel

Ráncfelvarrásra küldték az X4-est, annak ellenére, hogy még egyáltalán nem kezdett öregedni a formája. Most megpróbálom kihámozni a változásokat a légbeömlők és légterelők között. Széles vigyorral az arcomon, mert 510 lóerőnek ez mindig mellékhatása.

Jól gondolod, egy szabadidő-autó nem a legideálisabb arra, hogy igazi sportautót faragjanak belőle. Ám a piac diktál, márpedig napjaink SUV-mániája közepette az autógyártók nem hagyhatják ki a ziccert, főleg azok nem, akik eleve híresek a sportos génjeikről. Tehát a BMW sem, de nem is okoznak csalódást a bajorok. Az X3 és az X4 is megkapta a maga valódi M-változatát, magyarán kőkemény sportautót próbáltak faragni belőlük. Ugyanakkor a mostani teszt apropója a ráncfelvarrás is. Persze nagyon óvatosan nyúltak a formához az, „ami jól bevált, azon ne nagyon változtass” elv alapján. Alig észrevehető, de keskenyebbekre rajzolták az első fényszórókat, és valószínűleg az is csak a „legelvetemültebb” márkarajongóknak tűnik fel, hogy a BMW-vesék „egybeolvadtak, középen egy aprócska kamerával az asszisztens rendszerekhez, valamint a sportolás oltárán az aktív lamellákat is feláldozták, hiszen a hűtéshez minden nyílás jól jön. Még egy picit tán meg is nőttek a vesék, a fekete keret mindenképp nagyobbnak mutatja őket, viszont ez az M-modell sajátja, ahogy a fekete feliratok is, illetve a légbeömlők fekete kerete. Az első lökhárítón ezek bizony valódiak, megadva a versenyautós hangulatot, oldalt a sárvédőkön az X4 M feliratok viszont csak díszbetétek. Szokás szerint a lökhárítók formája is megváltozott, hátulra jóval több fekete díszbetét jutott, szerencsére a 4 kipufogóvég megmaradt, ahogy a szerény, de látványos légterelők is.
Hirdetés
Természetesen belül is frissült a masina. A legszembetűnőbb a váltókar körüli terület változása. Nagyobb tekerőgombot kapott az iDrive 7. generációja, illetve az autó viselkedésének testreszabásához alkalmas gombok elrendezése is más. A váltókulisszába is vittek némi játékosságot, hiszen nem csupán előre-hátra mozog, persze ettől függetlenül ez továbbra is az automatika választókarja. Persze, aki szeretne a kormánykerék mögötti fülekkel is válthat, de még véletlenül sem szabad ezeket összekeverni a két kis piros gombbal. Amelyeket a filmekkel ellentétben igenis érdemes megnyomni, de erre egy kicsit később térek ki. Ugyanis még nem említettem a két 12,3 colos digitális kijelzőt, amit a Competition modell alapból megkap. Az egyik a vezető előtti műszeregység, természetesen változtatható megjelenítésssel, a másik pedig az infotainment kijelzője, amiben továbbra is példaértékűen egyszerű barangolni. Ezt még mindig a BMW csinálja a legjobban a német prémiummárkák közül. Ugyanez érvényes a szélvédőre vetítő HUD-ra is. Bazinagy számokkal és piktogramokkal teszi ezt, biztosan nem kezd fókuszálgatni a szemünk ide-oda, egyenesen és kényelmesen az „arcunkba tolja” az infókat. Tökéletesen végzik a dolgukat a sportülések is elöl. Jól tartanak, derékban, valamint combtájon is, változtatható az ülőlap hossza is, szóval minden adott, hogy tempósan ismerkedjünk a kanyarokkal. Hátul viszont nincs ilyen jó oldaltartás, viszont ott is fűthetők az ülések, nagy a lábtér, viszont az X4 „kupésága” miatt a fejtér szűkösebb egy X3-nál, illetve az ajtónyílás is szerényebb. Ellenben az elektromos mozgatású csomagtér-ajtó szép nagyra nyílik, alapból is 525 literes, hiszen a sportossága mögött ez egy jól használható családi autó is lehet. Amennyiben minden családtag megbarátkozik a feszes futóművel, ami a hazai utakon bizony rázós kalandokat ígér.
Hirdetés
A sofőrülésből ugye minden más, ott nem zavaró ez a keménység, szükség is van rá, de mielőtt a menettulajdonságokhoz érnék, kukkantsunk be a motortérbe. Mert ott bizony hat henger vár sorba rendezve. A Competition háromliteres, turbós szíve megerősödött, így tud 510 lóerőt és 650 Nm forgatónyomatékot, mindez 8 fokozatú automataváltón keresztül jut mind a négy kerékhez. Ám olykor tud hátsókerék-hajtásúként viselkedni az autó, viszont, amennyiben szükséges, akkor néhány pillanatra az összes nyomatékot előre küldi. Persze hátul ott egy elektronikus M Sport differenciálmű is, összességében tehát kiválóan tapad a kiválasztott ívre a testes masina. És ez jó, nagyon jó, mert 510 lóerő nem játék, főleg nem egy ilyen magas építésű kasztniban. Ugyanis, mint minden sportosnak szánt SUV, az X4 sem tudja levetkőzni a tömegét, ami üresen 2010 kilogramm. Ja, és a piros gombok. Nos, azokkal lehet kiválasztani a saját ízlésünk szerint összeállított sportmódokat. Szóval amellett, hogy nagyszerű móka, azért vigyázni kell vele. Észvesztő a gyorsulása, hiszen 3,8 másodperc alatt eléri álló helyzetből a 100 km/h tempót. Csodásan szól az aktívszelepes kipufogó. Tehát le is lehet csendesíteni, de minek? Egy igazi bariton, és szándékosan nem a basszust mondom, mert középúton van a V8-asok vészjósló hörgése, illetve egy kisebb, de erős motor élénksége között. Élvezet hallgatni! Az adaptív futómű, illetve az üzemmódválasztás lehetősége versenypályás keménységet is eredményezhet, de még a leglágyabb állásban is tökéletes visszajelzést ad a kormánykerék, viszont érezni minden kigyorsításkor, minden erősebb fékezéskor vagy tempós kanyarban, hogy veszettül dolgozik a technika, nehogy az árokban kössünk ki. Persze ott a Track üzemmód, amikor nem, de az tényleg csak pályára való, ott nagyon hirtelen tudja megviccelni a tapasztalatlan sofőröket. Óriási móka tehát az X4 M vezetése, de a magas építésmód és a tömeg még mindig ellensége az igazi sportosságnak. Így ez inkább csak egy amolyan „tudnám, ha akarnám” autó. "Tudnék vele pályacsúcsot menni, de most nincs kedvem" hangulatú. A 15 perc hírnévhez tökéletes. Divatos, mert SUV, megnézik a járókelők, csodálatukat fejezik ki, de aki nem csak önbizalom-növelőnek keres erős, sportos autót, a valódi BMW kupék között keresgéljen. Ja, és majdnem elfelejtettem a fogyasztást, hiszen egy ilyen autó esetében ez ugye nem prioritás. De meglepően "keveset" kért. A kevés itt a 11,3 literes tesztátlagra vonatkozik, igaz ehhez némi önmegtartóztatásra is szükség volt. Szerpentines élvezkedéssel fűszerezve már inkább 15 liter környékére kúszik fel.
Hirdetés
Viszont, akinek szívügye a magas üléspozíció és a SUV sugallta masszívság és erő, természetesen jól jár az X4 M-mel is, amelynek alapára 33 622 000 forint, és jó hír, hogy például a látványos Sao Paulo sárga fényezésért sem kérnek felárat. Viszont a Competitionség több mint kétmillió forintos extra, igaz ezután már tényleg nem hagy semmi kívánnivalót maga után az autó. Illetve majdnem semmit, mert a kormánykerék fűtése, vagy épp tesztautóban is szolgáló lézerfényszórók további extrák, de a vezetősegédekkel bőkezűen bánik a BMW, szóval a felextrázott tesztautó ára megállt 36,7 millió forintnál, ami ebben a kategóriába nem egy valóságtól elrugaszkodott szám.
Értékelés
Pozitív
Dizájn, stílus, divatosság, motorhang, erő
Negatív
Nagy tömeg, túlságosan vaskos kormánykerék
Árak
Tesztmodell alapára
33 622 000 Ft (2022.01.09.)
Tesztautó ára
36 786 000 Ft (2022.01.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2993 cm3
Teljesítmény:
380 kW (517 LE) 6250 1/min-nél
Nyomaték:
650 Nm 2750-5500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
3,8 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
10,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4758 mm
Szélesség:
1927 mm
Magasság:
1618 mm
Saját tömeg:
2010 kg
Össztömeg:
2500 kg
Tengelytáv:
2864 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
525-1430 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
910-970 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
255 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-570 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1230 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
510 mm
Csomagtér hossza:
920 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1780 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
1045 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
2993 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
650 Nm 2750-5500 1/min-nél
Teljesítmény:
380 kW (517 LE) 6250 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
3,8 s
CO2-kibocsátás:
243 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
10,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
11,3 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?