ADAC nyárigumi-teszt 2022 – mit javasolnak idén a németek?

Vajon milyen gumit kérjünk a nyuszitól?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A húsvét nem csak locsolókat tartogat, 20 Celsius fok fölötti hőmérsékletet is. Itt a gumiváltás ideje - mutatjuk az ADAC idei nyárigumi-tesztjét.

A mai üzemanyagárak mellett egyre fontosabb, hogy amennyire csak lehet, járuljon hozzá gumiabroncsunk is a szerény fogyasztáshoz, persze a biztonságból sem szeretnénk engedni, sem száraz, sem vizes aszfalton. Vajon melyik gumi a legjobb? Az ADAC idén 34 nyári gumit vetett össze két méretosztályban. Prémium és kifejezetten olcsó gumimodellek is mérkőztek a kisautókra jellemző 185/65 R15 és a ma legnépszerűbb szegmensnek számító kisméretű szabadidő-autók 215/60 R16 méretosztályában.
Hirdetés
Bizony, ma már a kisautók (Polo, Corsa, Yaris, Swift) esetén is jellemzően 15 colos a kerék (vannak persze kisebbek és nagyobbak is, de a legtöbbjük ilyennel gurul ki a gyárból), ezeket ráadásul H (210 km/óráig használható) sebességindexszel tesztelte az ADAC. Jó hír, hogy a 16 tesztelt garnitúrából egy sem mutatott vészes gyengeséget, tudáshiányt, míg 6 kifejezetten jó eredményt ért el. Persze érdemes megnézni, hogy az egyes jellemzőkben (száraz és vizes úton mutatott viselkedés, zaj, fogyasztás, kopás) melyik miként szerepelt, hiszen elsősorban olyat ajánlott választani, ami a számunkra leginkább fontos jellemzőben a legjobbak között van. Száraz úton a Pirelli Cinturato P1 Verde szerepelt a legjobban, összességében mégis előzi a Bridgestone Turanza T005 és a Michelin Primacy4, valamint az összesített dobogó élén álló Goodyear EfficientGrip Performance 2, ami a mezőny leginkább tartós abroncsának bizonyult. A jók között végzett még a Dunlop Sport Blu Response és a világ 13. abroncsgyártójának számító, abroncsait kifejezetten Európa számára, Hannoverben fejlesztő, amúgy szingapúri Giti GitiSynergy H2 abroncsa is.

A germán osztályzás szerint a táblázatban a szerényebb pontszám mutat jobb eredményt.

Így kiolvasható, vizes úton a Bridgestone Turanza T005 volt a legjobb, fogyasztás szerint az amúgy csak közepes Continental EcoContact 6, a választáshoz persze az összesített eredményeket érdemes nézni. Végső értékeléséhez az ADAC a száraz utas méréseket 20, a vizeseket 40 százalékkal vette alapul, a kopásnak 20%-ot adott, a zaj és a fogyasztás kapcsán pedig 10-10%-kal súlyozott.
ADAC nyárigumi-teszt 2022 - 185/65 R15
Gumimodell (címkebesorolás)Száraz úton (20%)Nedves úton (40%)Zaj (10%)Fogyasztás (10%)Kopás (20%)ADAC értékelés
Goodyear EfficientGrip Performance 2 (C/A/69)Jó (2,3)Jó (2)Kielégítő (3,2)Jó (2,2)Nagyon jó (1)Jó (2)
Bridgestone Turanza T005 (B/A/70)Jó (1,8)Jó (1,7)Közepes (3,3)Jó (1,9)Jó (2,5)Jó (2,1)
Michelin Primacy 4 (C/A/68)Jó (1,8)Jó (2)Közepes (2,9)Jó (2,1)Jó (2)Jó (2,1)
Pirelli Cinturato P1 Verde (C/B/69)Jó (1,6)Jó (2,3)Közepes (3,2)Jó (2,1Jó (2,5Jó (2,3)
Dunlop Sport Blu Response (B/A/67)Jó (2)Jó (2,5Közepes (3)Jó (2,3)Jó (2,5)Jó (2,5)
Giti GitiSynergy H2 (C/A/70)Jó (2,4)Jó (2,3)Közepes (3,2)Jó (2,4)Jó (2,5)Jó (2,5)
Laufenn G Fit EQ+ (D/B/70)Jó (2,4)Jó (2,6)Közepes (3)Jó (1,8)Jó (2,5)Közepes (2,6)
Continental EcoContact 6 (A/A/70)Jó (2,5)Közepes (2,8)Közepes (2,9)Nagyon jó (1,2)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,8)
Firestone Roadhawk (C/A/70)Jó (2,2)Közepes (2,8)Kielégítő (3,7)Jó (2,4)Jó (2)Közepes (2,8)
BFGoodrich Advantage (C/B/69)Közepes (2,9)Közepes (3)Közepes (3,2)Jó (2,1)Jó (2,5)Közepes (3)
Falken Sincera SN110 (C/A/69)Jó (1,9)Közepes (2,6)Közepes (2,7)Jó (1,7)Közepes (3)Közepes (3)
Semperit Speed-Life 3 (C/B/70)Jó (2,4)Közepes (3)Közepes (2,9)Jó (1,9)Jó (2)Közepes (3)
Vredestein Ultrac (C/A/69)Jó (1,8)Jó (2,1)Közepes (3)Jó (2,5)Közepes (3)Közepes (3)
Fulda EcoControl HP2 (E/C/69)Közepes (2,7)Közepes (3,1)Közepes (3,2)Jó (2,2)Nagyon jó (1)Közepes (3,1)
Cooper CS7 (C/B/68)Közepes (3,2)Közepes (3,2)Közepes (3)Jó (1,9)Közepes (3)Közepes (3,2)
Matador MP47 Hectorra 3 (C/B/70)Közepes (3,3)Közepes (2,7)Közepes (2,8)Jó (2)Jó (2,5)Közepes (3,3)
Hogy egy prémium abroncsgyártót (adott méretben, adott évjáratban) könnyedén előzhetnek meg olcsóbb gumik, jól jelzi, hogy idén még a Hankook "low budget" márkájának számító Laufenn G Fit EQ+ gumija is megelőzte a hozzá hasonlóan csak közepes végeredménnyel végzett Continental EcoContact6-ost, ami azonos ADAC értékeléssel zárt, mint a Firestone Roadhawk. Ha magam választanék abroncsot, a lista második feléből nem válogatnék, de látható, tragikus lemaradások nincsenek, így ha például a mezőny első felében lévő abroncsokból nem kapnánk, tudásukat értékelve és szem előtt tartva ezek is megfelelhetnek. Tudni kell, hogy egy közepes teszteredményű, de új abroncs is alighanem jobb, mint egy koros, valahai tesztgyőztes, pláne ha annak már csak 2 mm-es profilmélysége van, amivel persze még mindig megfelel a legalább 1,6 mm-es kötelező előírásnak.
Hirdetés
A kis szabadidő-autók mezőnyében a tesztelt 215/60 R16 méret már-már kicsinek számító. A tesztelt 18 garnitúrából a dobogót itt is a prémium márkák adták, ám ezúttal Continental (Premium Contact 6), Michelin (Primacy 4) és Bridgestone (Turanza T005) trió látható ott, száraz úton közülük a Michelin Primacy 4 volt a legjobb, de az összességében közepes Kumho Ecowing például jobb volt abban a versenyszámban. A pontozás súlyozását is mutatja, hogy a vizes úton legjobb Continental áll az élen, fogyasztás szempontjából az összesítetten második helyen álló Michelin, kopás kapcsán az amúgy nem túl fényes Sava Intensa HP2 volt a legjobb. Összességében jó végeredménnyel még a Dunlop Sport BluResponse és a Toyo Proxes Comfort abroncs végzett. A tucatnyi közepes végeredményű gumin túl a sereghajtó Kormoran Road Performance vizes úton mutatott kielégítő eredménye miatt végzett ugyanilyen végső értékeléssel.
ADAC nyárigumiteszt 2022 - 215/60 R16
Gumimodell (címkebesorolás)Száraz úton (20%)Nedves úton (40%)Zaj (10%)Fogyasztás (10%)Kopás (20%)ADAC értékelés
Continental PremiumContact 6 (C/A/72)Jó (1,9)Jó (2,1)Jó (2,6)Jó (1,9)Jó (2)Jó (2,1)
Michelin Primacy 4 (B/A/68)Jó (1,7)Jó (2,5)Közepes (2,8)Nagyon jó (1,4)Nagyon jó (1,5)Jó (2,1)
Bridgestone Turanza T005 (B/A/72)Jó (1,8)Jó (2,4)Közepes (2,9)Jó (1,6)Jó (2)Jó (2,2)
Dunlop Sport BluResponse (B/A/68)Jó (2,1)Jó (2,3)Jó (2,8)Jó (2,1)Jó (2,5)Jó (2,4)
Toyo Proxes Comfort (C/A/70)Jó (2,5)Jó (2,4)Jó (2,4)Jó (2,5)Jó (2,5)Jó (2,5)
Nokian Tyres Wetproof (C/A/68)Jó (2,2)Jó (2,1)Közepes (2,7)Közepes (2,6)Jó (2,5)Közepes (2,6)
Debica Presto HP2 (C/B/72)Közepes (2,6)Közepes (2,7)Közepes (2,9)Jó (2,2)Jó (1,5)Közepes (2,7)
Hankook Ventus Prime 3 K125 (C/A/72)Jó (2,5)Közepes (2,7)Közepes (2,6)Jó (1,8)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,7)
Kumho Ecowing ES31 (B/B/70)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,7)Közepes (2,8)Jó (1,9)Nagyon jó (1,5)Közepes (2,7)
Kleber Dynaxer HP4 (B/A/69)Jó (2,1)Közepes (2,8)Közepes (2,9)Jó (2)Jó (2)Közepes (2,8)
Firestone Roadhawk (C/A/72)Jó (2,2)Közepes (2,9)Közepes (3)Jó (2,3)Jó (2)Közepes (2,9)
Sava Intensa HP 2 (C/B/72)Jó (2,3)Közepes (3)Közepes (2,7)Jó (2,4)Nagyon jó (1)Közepes (3,0)
Barum Bravuris 5HM (C/B/72)Közepes (2,8)Közepes (3,1)Közepes (2,8)Jó (2,2)Jó (2)Közepes (3,1)
Esa+ Tecar Spirit Pro (C/B/72)Közepes (3,4)Közepes (3)Közepes (2,7)Jó (1,9)Jó (2)Közepes (3,4)
Lassa Competus (E/A/70)Közepes (3,4)Közepes (3,2)Közepes (3)Közepes (2,9)Jó (2,5)Közepes (3,4)
Semperit Speed-Life 3 (C/B/72)Közepes (3,4)Közepes (3,3)Közepes (2,8)Jó (1,8)Jó (2)Közepes (3,4)
Nankang Eco-2+ (C/B/72)Közepes (3,5)Közepes (3,2)Jó (2,5)Jó (2,1)Közepes (3)Közepes (3,5)
Kormoran Road Performance (C/C/71)Közepes (3,5)Kielégítő (3,7)Közepes (2,9)Nagyon jó (1,2)Jó (2,5)Kielégítő (3,7)
Hirdetés
Mivel az abroncspiacon is kínálati hiánnyal kell számolni, itt is igaz, hogy a közepes ADAC értékelésű abroncsokkal is szabad kacérkodni, ha más nincs. A közepesek első fele (Nokian Tyres Wetproof, Debica Presto HP2, Hankook Ventus Prime 3 K125, Kumho Ecowing ES31, Kleber Dynaxer HP4, Firestone Roadhawk) az, ami nyugodtabb szívvel ajánlható, a többieknél már komolyabb mértékben kell fontolóra venni, hogy megéri-e a teszt szerinti kompromisszum. Persze tegyük hozzá: saját tesztjeink alapján bőségesen tudjuk, hogy az egyes gyártási idők az azonos abroncsokon belül is szórást mutatnak, így a teszteredményeket nem szabad szentírásnak, inkább csak iránymutatásnak venni. A lényeg az, hogy abroncsainkat rendszeresen ellenőrizzük, kiemelten a keréknyomást és a sérülésmentességet, szezononként legalább egyszer pedig az abroncs profilmélységét és korát is ellenőrizzük (a DOT-szám alapján), szükség szerint pedig cseréljük.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?