Túlélte saját magát – 50 éves a Peugeot 504
Az 504-es 50 éves történetét most az új modell viszi tovább
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Azt mondták, elpusztÃthatatlan, mára viszont alig maradt Európában az 504-esbÅ‘l. Tudtad, hogy a legfiatalabb 12 éves? Pedig 50 évvel ezelÅ‘tt mutatták be a Peugeot sikermodelljét.
Felhúzott szemöldökei a kormány mögött ülve is karakteresen mutattak a hullámzó géptetőt látva, a sárga fényszórók a korai francia szabályozás miatt kellettek
Forradalmian új technológiát nem hozott, mégis egészen új világ jött el Franciaország és Európa számára is 1968-ban. Az évek óta készülÅ‘, majd májusban kirobbant tüntetések miatt Franciaország a forradalom fÅ‘városa lett, miközben a Peugeot éppen készült bemutatni vadonatúj középkategóriás modelljét, ám a júniusi bemutatót halasztaniuk kellett. Az 504-gyel megvárták, mÃg a nagy vihar lecsendesül és a nemzetközi sajtó szusszanhat egy csöppet, szeptember 12-én viszont megmutatták az újdonságot. Azonnal tarolt, bár még mindenki csak a formáját ismerte, szerelem volt elsÅ‘ látásra, ahogy az a legtöbb francia autónál megtörténik.
Az 504 filigrán formáját a mai napig szinte bárki azonnal le tudná rajzolni.
Amiért pedig emlékszik rá, az mégiscsak a sikersztori, ami miatt 38 éven keresztül gyártásban maradt.Egyszerű, mégis csinos, könnyed vonalai alatt viszont egy rendkÃvül strapabÃró, hagyományos hátsókerekes elrendezésű autó bújik
Az 504 formája látszólag egyszerű, ám a szokványos szedán forma helyett kicsit trükköztek a dizájnnal. FelépÃtésében nincs semmi ördöngösség, Ãgy az érdekesség felé húztak a ceruzák, a lecsapott farra semmilyen ésszerű magyarázat nincs.
A csomagtérre negatÃv hatással van, ám ennyit megért a franciáknak egy szexepil, és bejött!
1969-ben érkezett a kupé és a kabrió - meglepően izgalmas hátsó lámpákkal, hosszabbra áttételezett váltóval
Új középkategóriás modelljük olyan különleges alapfelszereltségekkel mutatkozott be, mint a hatalmas nyitható tetÅ‘ablak, vagy épp a négy tárcsafék. Modern motorokkal nem szolgáltak, kezdetben a 404-bÅ‘l maradt 1,8-as sornégyes benzinmotor került az orrába karburátoros üzemanyag ellátással 82, a feláras befecskendezÅ‘s rendszerrel pedig 97 lóerÅ‘vel. A kor mércéjéhez képest ez elég volt, üresen 1,2 tonna volt csupán, teljes terhelhetÅ‘sége sem érte el az 1,7 tonnát, amit még a gyengébbik motor is vÃgan repÃtett.
Bemutatkozása után egy évvel, 1969-ben Év Autójának választották.
Ugyanebben az évben pedig bÅ‘vült a kÃnálat is, megérkezett a kupé és a kabrió, átrendezett orral és különleges farkialakÃtással. A kupé elsÅ‘ verziójának különlegessége a háromfelé osztott izgalmas hátsó lámpák, hajtása viszont a kétajtósoknak is ugyanaz volt elsÅ‘ körben. Vagyis az 1,8-as 82/97 lóerÅ‘s benzinmotor, késÅ‘bb elérhetÅ‘vé vált a Renault-val és a Volvóval közösen fejlesztett V6-os benzines is. A négyfokozatú kézi váltó utolsó fokozatát hosszabbra áttételezték a magasabb végsebesség érdekében.Hosszú gyártási intervalluma miatt az 504 nagy változásokon ment keresztül, a kupét is modernizálták, ám a fényezett lökhárÃtó és az új felnik már nem passzoltak hozzá olyan jól
[BANNER type="1"]
Megnyújtott tengelytávval és növelt hátsó fejtérrel érkezett az akár hétüléses kombi
A kézi váltó kapcsolója kezdetben a kormányoszlop mellé került, a késÅ‘bbi modelleknél már a padlóra, ám a háromfokozatú ZF automata váltó karja mindenképp oda került. 1970-ben jött az elsÅ‘ nagy megújulás, az 1,8-as motort alaposan átdolgozták, 1971 köbcentire növelték a lökettérfogatot, a teljesÃtményt pedig 97 és 105 lóerÅ‘re, továbbra is karburátoros volt alapból. Megérkezett a kombi, amitÅ‘l nagyot ugrottak az eladások, nyújtott tengelytávolsága mellett magasÃtott tetÅ‘t és akár hét ülést is kÃnált. Szintén dobott a modell népszerűségén a 2112 köbcentis szÃvó dÃzelmotor megjelenése, mely 66 lóerejével kellÅ‘ dinamikát kÃnált. Az 504 futóműve a korabeli francia autókkal ellentétben inkább feszes, mint ringatózó, hátul keresztstabilizátoros, ami jót tett a hátsókerekes szedán úttartásának. Utastere viszont nagyon is hű volt származásához, alapáron puha szövetborÃtású kartámaszokat kapott az összes ajtó, a süppedÅ‘s plüss ülésekrÅ‘l nem is beszélve, de lehetett akár elektromos ablak is a fedélzeten.
A '70-es évek végére már sok lett a műanyag elem, egyszerű belépőmodellek érkeztek, amiken nem volt napfénytető és hátsó tárcsafék
A ’70-es évekbe érve az olajválság egyszerűbb modelleket kÃvánt, elÅ‘került egy gyengébb motor, ami a kezdetekhez hasonlóan 1,8-as volt, ám 80 lóerÅ‘s, 82 automatával. Az 504 L egyszerűbb hátsó futóművet kapott, amivel nyertek egy kis helyet a csomagtérben, valamint hátra dobfékeket, ám ezután már látványosan változott a francia szedán. A korai részletgazdag utastéri megoldások helyét egyre több műanyag vette át, az anyagok is egyszerűbbek lettek, érkezett új kormány is. IdÅ‘közben a haszongépjármű piacra is betört a modell, szimplafülkés pickupot faragtak belÅ‘le, aminek szerepe igazán csak késÅ‘bb lett fontos, miután 1983-ban leállt a franciaországi gyártás, helyét a technikájában sokban osztozó 505 vette át.
A francia gyártási idő során több mint három millió 504 készült és kelt el saját, és Európa többi piacain.
Futóműve feszes volt, szervókormány extra pénzért sem járt, a négy tárcsafék viszont rásegÃtéses volt
Az 504 gyártása viszont nem volt ilyen egyszerű, a kenyai gyártósor kezdetektÅ‘l fogva ontotta magából a francia szedánt. Egy évvel késÅ‘bb ArgentÃnában, majd Észak-Afrikában, Nigériában, Spanyolországban, Taiwanon és KÃnában is beindult a gyártás. Afrikában imádták, az 504 egyszerű technikája miatt rendkÃvül strapabÃrónak bizonyult, a szélsÅ‘séges meleg és száraz idÅ‘járásban alig produkált hibákat. A több helyen primitÃv, túlméretezett, egyszerű alkatrészek cseréjére ritkán volt szükség, legendásan erÅ‘s kuplungtárcsája több százezer kilométeres futást is kibÃrt. Afrika nem is engedte el egyhamar igáslovát, Kenyában 2004, Nigériában 2006-ig gyártották,
a legutolsó darabok tehát alig 12 évesek, mÃg a legidÅ‘sebbek épp most érik el az 50 éves kort.
A Peugeot joggal lehet büszke csinos szedánjára, a félévszázados történelmet pedig idén új középkategóriás modellel ünnepli. A pár hónapja érkezett, kategóriájában szintén csinos és különc formatervet hozó új 508 pedig azzal tiszteleg igazán a nagyapó elÅ‘tt, hogy Å‘ is az orrán hordja számozását.Kezdetben alapáras napfénytetejével rendkÃvül jó hangulatú autó volt, ám az egyszerű verziók miatt húzta a gyártás egészen 2006-ig



















Jó visszaemlékezni, hogy a franciák ilyen minőséget is tudtak valamikor. És ezt az autót tényleg ismerték a világon mindenhol. Magukért beszélnek az Afrikában szolgáló példányokat ábrázoló képek, sokszor szanaszét, elemjeire szakadva, mégis üzemszerűen használva:
https://www.google.hu/search?q=peugeot+504+africa&client=opera&hs=mIu&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwittoKosP3bAhViCZoKHcapCzwQ_AUICigB&biw=1024&bih=658#imgrc=_
Ha ügyesek/mázlisták, az 508-ból még lehet Év Autója.
Jók ezek a cikkek, köszi. Klassz visszagondolni egyik másik régi verdára. Ez a kocsi nem pont kimaradt az érdelődésből pedig mennyi jó film statisztája volt. ezek az autók amennyire sikeresek voltak, anyira kikoptak (ezek szerint jó része inkább délra távozott, mint keletre), amúgy a Peugeot hozott is egy szép darabot a Retrmobile-ra, de nekem fel se tűnt hogy évfordulós, az egy 76-os darab volt).