Végre egy autó, amin gondolkodtak! – Vezettük a Mazda MX-30-at

Stílus és fantázia egy helyen - Itthon próbáltuk ki a Mazda MX-30-at

A Mazdánál van egy olyan hitvallás, hogy megcsinálják az autót olyanra, amilyenre a legjobban tudják, és ahogy szerintük jó. Senki nem változtathat menetmódot, nincsenek bohókás beltéri elemek, és az MX-30 valóban úgy jó, ahogy van!

Sok összetevős kérdőívek, galaxisokon átívelő vevőelégedettség mérés, megfelelési vágy mindenki számára és pofátlan költségcsökkentés. Lesarkítva ezek a fő pontok, ami alapján egy új autó fejlesztése végbemegy. Térden csúsznak a vevők kegyeiért és a szabályok betartásáért, mindennek olyannak kell lennie, amilyenre vágynak, ráadásul egyszerre kell minden igényt kielégíteni, hogy a vevőkör minél szélesebb legyen. Kerek formák, nem kerek formák, jó anyagok, de ne legyen drága, praktikum és stílus egy helyen. Hatékonyság, megfizethetőség és sportosság is mindenképp legyen, különben valaki kimarad az érdeklődési körből. Valami ezekből úgy sem fog sikerülni, hogy mindez egyszerre meglegyen, szinte lehetetlen, a Mazdánál erre nem is törekednek.

Úgy csinálnak autót, ahogy jónak látják, úgy állítják be a karaktert, ahogy szerintük tökéletesen illik hozzá.

Olyan színeket, anyagokat válogatnak össze, amik tökéletesen passzolnak egymáshoz, hogy karakterben legyen az autó, és lehessen rá azt mondani, hogy ez a Mazda, az MX-30-ra lehet!
Hirdetés
Semmihez nem hasonlítható a forma, nagyon karakteres, kicsit sportos, de inkább kompaktos, élőben nagyon frissnek hat az egész. A magasra húzott szoknyájával ellentétben azért mégiscsak egy városi autóról van szó, de a divat most ez a crossoveres irányzat, ez most eladható. Itt azért megy a Mazda is a kereslet után, mégis senki másnak nem sikerül most ennyire őszinte autót alkotnia a kategóriában. Igényesek a részletek és főleg érdekes a beesett tekintete, a mélyre tolt hűtőmaszk, és nagyon jól áll neki a teljesen elszeparált tetővonal is.

Radikális és más, úgy, hogy közben nem azon jár az eszünk, hogy ez egy újabb kretén külsejű villanyautó, mégis egyedi.

Nem egy túl nagy autó, alig 4,4 méter hosszú, városban még éppen kényelmes ekkora autóval közlekedni, és már van benne elég hely, viccen kívül, 2 méter közeli kolléga ült hátul a menetpróbán. Érdekes megoldás a hátrafelé nyíló hátsó ajtó, megint csak egy olyan geg, amit kevesen mernek eljátszani. Kérdés, mennyire lesz kifizetődő, az első kiszállásnál úgy vertem be a vállamat a felső zárszerkezetbe, hogy még mindig fáj, egy i3-asból sokkal könnyebb kiszállni hátulról. Tény, hogy gyerekeknek ilyen gondjuk nem lesz, és nagy valószínűséggel erre épített a Mazda is, hogy alapvetően egy, max kétfős autóként fogják használni a potenciális vásárlók, az első beszállási kényelemre pedig nem lehet panasz. Mazdás a minőségérzet, megvan a jellegzetes kongás ajtócsukódáskor, az összeszerelés viszont nagyon jó, persze ezek még előszériás autók. Felépítése egész hagyományos, motorját előre építették, akkumulátorát pedig a padlóba, a hátsó tengely felé tolva.

Érdekes a motortér, jelenleg sokkal több üres hely van benne, mint amennyit a motor elfoglal.

A motort jobb oldalra építették, de az autó egyensúlya így is tökéletes. A nagy ürességre pedig az a magyarázat, hogy érkezik egy hatótávnövelős változat, és a motortér üres terébe egy új Wankel motort építenek, ami majd termelni tudja az áramot. Egyelőre viszont csak az alapverziót próbálhattuk, a hatótávnövelősről még csak hírek vannak. Az MX-30 villanymotorja 143 lóerős és 265 Nm nyomatékú, és mint olyan, semmiféle hangja nincs. A Mazdánál úgy gondolták, hogy azért kéne, hogy szóljon valami, így van egy benzinmotorhoz nem hasonlítható berregés gyorsításkor, ami egyenletes haladásnál elhallgat. Még nem döntöttem el, hogy ez zavaró-e, majd meglátjuk az első tesztautó próbájakor hosszú távon. A motor kellőképpen jól húz, telepakoltuk utasokkal, és még úgy is nagyon fürgén mozgott, érzésre a 9,7-es 0-100-as gyorsulás is megvolt, ami persze nem egetverő, és nincs is semmi létjogosultsága a kategóriában. Tökéletesen elfogadható a dinamikája, meglódul magasabb tempóról is, nincs kerékpörgetés induláskor, elosztották az erejét, szimplán jól használható, és ennyi bőségesen elég is neki.

Vezetési módválasztó nincs, a Mazda mérnökei úgy lőtték be, hogy az autó karakteréhez passzoljon.

Van viszont növelhető visszatermelés, amire a váltógombon nem utal semmi, ellenben kapott "váltófüleket" a kormány hátoldalára, amivel öt lépésben állítható az erősség. A lényeg a hatékonyság, és így tudja kihasználni a legtöbbet az akkumulátorából, ami 35,5 kWh-s. Hatótávértékben 200 km-t ad meg a gyártó, ami a próbakör után nem tűnik lehetetlennek a 3/4-re töltött aksi mellett 170 km-t ígérő kompjútert tekintve. Töltését 11 kW-os AC, vagy 50-es DC teljesítménnyel végezheti, a Mazda pedig beépítette az árba a Type2-es töltőkábelt is, így nem csak a hálózati konnektoros töltő, hanem a köztéri oszlopon használható is jár az MX-30-hoz. Valós hatótávolságát meg fogjuk vizsgálni egy hosszabb teszt keretein belül is, de már most nagyon úgy tűnik, hogy a WLTP értékre képes lesz. Amire viszont már most biztos, hogy tökéletesen alkalmas, az a vásárló lenyűgözése. A szembe nyíló ajtók érdekesek, de nem az lesz a mérvadó, ha egyszer feltárult az utastér. Egy Vintage felszereltségű autót kaptunk, a Modern csomagos egészen máshogy mutat, de mindkettő ugyanúgy választható, egyik sem drágább, mint a másik.

Két komplett összeállításról van szó, amibe a kárpitok színe és a díszítőelemek is beletartoznak.

A tesztautónk barna bőrös szövet ülései kimondottan stílusosak, a barnához nagyon jól passzolnak az ezüstös, szürke, újrahasznosított műanyagból készült elemek, mint például az ajtók felső élei, a Modern világos üléseihez még inkább rímel. Jutott bőr a középkonzolra is, ám itt inkább a parafa és a nagyon jól kitalált részletek viszik el a show-t. A parafa alkalmazása a tárolórekeszek aljaként funkcionális (nem zörög és csúszkál benne semmi), és kimondottan jól is néz ki, passzol a minimalista, rusztikus, de azért modern belső dizájnhoz. Nagyon ügyes megoldás a megemelt középkonzol, ami alá is lehet pakolni, átlagos sofőrként jól hozzáférhető a láb mellett is. A váltódoboz mögötti rész is érdekes, a pohártartókra külön-külön lecsukható fedelet terveztek, amik zárva egy újabb pakolófelületet alkotnak, nyitva pedig bezárják a könyöklő alatti rekeszt elölről. Ügyes és ízléses megoldás, ahogy a magasra emelt multimédia kezelőszerv is, ezen a téren nincs újdonság, már ismerjük, ahogy a 8,8 colos, alapáron járó multimédiás rendszert is. Nagy újdonság viszont a digitális klímapanel, amit érdemes tanulmányozni előre, hogy tudjuk, merre nyúljunk menet közben. Bár általa kicsit modernebb a kép, de mindenképp igaz, hogy egy analóg panelt egyszerűbb kezelni. Nagyon jó a vezetési pozíció, remek a kormány fogása és a kilátás is, maga a kormányzás már kevésbé passzol a Mazda sportos jellemzői közé, lényegében semmiféle visszajelzése nincs, amire talán igény sincs sok a kategóriában.
Hirdetés

Elég jó a minőségérzet, de találunk furcsán rideg műanyagot is kéz alatt, az összkép viszont elég jó. Szélzaj semmi, a kerekektől szintén nem jön egy pisszenés se, az utazási komfort kimondottan minőségi. Remek a futómű, komoly terhelés mellett sem pattog, vagy üt keményeket, kényelmes és stabil, rendesen összerakott érzete van.

Az MX-30-ban most talán a legjobb pont az árképzése, támogatással 7, 890 millió forinttól elérhető.

A Mazda viszonylag hamar reagált az új állami támogatásra, és úgy igazították az árakat, hogy a legnépszerűbbnek vélt modell is még beleférjen. Ez lehet a legnagyobb ütőkártyája, ugyanis a GT Plus felszereltség Premium csomaggal is belefér a 11/8,5 millióba, amiben már a választható összeállítású bőrös utastér és Bose hifi is szerepel, a head-up displaytől kezdve az összes vezetéstámogató rendszerrel együtt, beleértve a teljesen ledes fényszórókat is. Minőségérzetre meglehetősen jó, kellőképpen egyedi, de nem mondanánk meg róla elsőre, hogy villanyautó, ami szintén egy jó pont. Van stílusa, ami egyedi is, és a támogatással nem is kérnek érte többet, mint egy Corsa-e-ért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.07.17. at 15:48
    Permalink

    Végre egy autó, amin gondolkodtak???

    – kis hatótáv
    – szűkös hátsó ülések
    -nehéz ki- és beszállás
    – nincs ECO mód, amivel a fogyasztás csökkenthető
    – a teljesítmény villanyautós szemmel nézve elég karcsú
    – töltési sebesség sem túl acélos

    Akkor inkább ne gondolkodjanak annyit. A Kia/Hyundai évekkel ezelőtt ki tudott jönni hasonló kategóriájú villanyautóval, dupla ekkora hatótávval és gyorsabb tölthetőséggel, kretén ajtómegoldás nélkül.

  • 2020.07.22. at 19:24
    Permalink

    Érdekes ez a dedikált digitális klíma panel, mert abszolút felesleges, ráadásul minden állításhoz le kell venned a szemed az útról (ezt szokták mindig is érvként felhozni ellene, itt ez hatványozottan megállja a helyét)

    Én simán integráltam volna a központi kijelzőbe, annak kellene legalább 10″ méretűnek lennie.

    Az ajtó megoldás már a Meriva idején is tetszett, de inkább azt mondanám, hogy csinálták egy Mazdás i3 SUV-t. Magamnak soha nem vennék ennyiért harmadik autót.

    • 2020.07.23. at 09:10
      Permalink

      Miért kell feltétlenül arra a nyomoronc i3-asra asszociálni mindig erről a kocsiról? Az fel sem merül, hogy az RX8-ast akarták bizonyos pontokon megidézni, ugye? Neeem, aaaz kizárt… 😀

      • 2020.07.24. at 19:32
        Permalink

        Sikerült is nekik, 4 kereke van mindkettőnek.

        Egy benzines wankel motoros sportos autót egy városi elektromos divatterepjáró SUV-vel csak az köti össze, hogy mindkettő Mazda. Ahogy egy Honda e és Type R között sem lesz sok hasonlóság, de biztos bele lehet magyarázni mindent (is), csak akarni kell.

        • 2020.07.24. at 23:29
          Permalink

          Hányingert kapok attól, hogyha kijön egy ázsiai autó, akkor addig nem nyugszotok, amíg bele nem magyarázzátok, hogy valami európai xarnak a kopizása. A világot is hajlandóak lennétek fejreállítani, ha kell, de ennek be kell bizonyosodnia. Egyszerűen muszáj, hogy hátradőlhessetek a fotelban és rágyújthassatok egy kubaira…

          • 2020.07.25. at 11:10
            Permalink

            Nekem semmi bajom az ázsiai autókkal, a saját pénzen vásárolt új Focusom után (a 308 helyett) majdnem Auris lett, csak kicsi volt és drága – vagyis nem nagyon akartak a készleten lévő autókra sem kedvezményt adni.
            Mazdát is szerettem volna (gyengébb pillanatomban egy CX3-t néztem ki), csak annyira gyökér bunkó volt a Vörösvár úton lévő szalonban a vénasszony, hogy mentem tovább 🙂
            Most meg i30 lesz az új céges autóm az új Corolla hatchback helyett, mert csak diesel erőforrással lehet nálunk bármi, Toyotában olyan meg nincs (és a Kiához kedvező áron lehet most hozzájutni)
            Téged ugyanúgy a saját prekoncepcióid ejtenek rabul, mint bárki mást, csak te ezt nem tudod/akarod belátni. Ellenben más szemében a szálkat is.. 😉

Vélemény, hozzászólás?