1996. szeptember 3-án gurult le az első újkori Octavia a gyártósorról
Már a Volkswagen égisze alatt élesztették fel az Octavia nevet, ami már jóval korábban is szerepelt a Skoda kínálatában. 1959 és 1971 között 280 000 ezer darabot gyártottak az ezen a néven futó autóból, amelynek latin eredetű neve annyit tesz: nyolcadik. Mivel ez volt a márka 8. típusa a második világháború után, illetve szintén a nyolcadik Skoda, amely független felfüggesztést kapott, miután 1933-ban először alkalmazni kezdték ezt a megoldást.
Az Octavia név már korábban is szerepelt a Skoda palettáján
Az új Octavia története viszont 1992-ben kezdődött, akkor kezdték el tervezni (egy évvel a Volkswagenbe olvadás után), már CAD-technikát használva. Dirk van Braeckel és formatervező pedig egy olyan időtálló dizájnt rajzolt, ami még ma sem tűnik túl korosnak az első generációs Octaviákon.
[BANNER type="1"]
Dirk van Braeckel nevéhez fűződik az első modern Octavia formaterve
A piaci debütálás évében két négyhengeres benzinmotor (1.6 MPI és 1.8 20 V), illetve egy turbódízel (1.9 TDI) közül választhattak. Aztán a választék folyamatosan bővült, a csúcson végül a turbós 1,8-as állt. A kombi 1998 márciusában érkezett, összkerékhajtást pedig 1999-ben kapott az Octavia. A típus első generációjából 2010 novemberéig 973 000 szedánt és 472 000 kombit gyártottak. Napjainkra pedig már a negyedik generációjához érkezett az Octavia.
Két benzines és egy dízel volt a motorválaszték a típus megszületésekor