Hirdetés

Bohém élet – a 90 éves Skoda története

90 éves a Skoda, mint autógyár

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Itthon, mint a szoci faros tartottuk számon, aztán a VW olcsóbb márkájaként szerettük meg újra. A Skoda története persze ennél gazdagabb.

Ha azt mondom, Skoda, a legtöbbünknek ma is valami ehhez hasonló jut eszébe. A 100-as ma már veteránkorú, a képen a későbbi, kevésbé díszített változata

A Skoda esetében időről-időre lehet és van is mit ünnepelni. Az 1000 MB tavaly megült 50. szülinapja ezek közül fontos és közérthető is, hiszen az első faros egy kiemelkedő momentum volt a cseh technikatörténetben. Mi most a Skoda Auto 90. évfordulójára tekintettel emlékezünk meg a márka régebbi modelljeiről, de ha előreugrunk a lenti, angol nyelvű videóra, akkor abban a 30 éves kisfilmben is egy 90. szülinapra koccintanak. Hogy lehet ez? Nincsen semmi fondorlat, a Skoda név használata előtt harminc éven át létezett a Laurin & Klement gyár, ami meghonosította Mladá Boleslavban az autógyártást. Ekkora időintervallumnál már szinte mindegy is az a plusz harminc év.

Hirdetés

A 633 kabrió, a 635 limuzin és egy 1101-es Tudor kabrió. Hogy a csehek nem csináltak érdekes autókat? Nagy tévedés!

Az elődöknek járó tisztelet lerovása mellett mi most csak a szárnyas, indián fejdíszre emlékeztető logóval futó Skodákat vennénk számba. Maga a márkajel nagyjából egyidős az őt viselő autókkal, a húszas évek középen került fel az automobilokra. Az ötletgazdaként a gyár akkori kereskedelmi igazgatóját tartják számon, de ez nem annyira biztos, minthogy 1925-ben, azaz éppen kilencven éve, Václav Klement és Václav Laurin alapított autógyárat, ami a bohémiai Mladá Boleslavban működött, megvette a pilzeni Skoda művek. Emil Ritter von Skoda gyára még régebbi, 1859-óta készít fegyvereket, turbinákat, de még mozdonyokat és hajókat is.

A 450-es utódja, a Felicia és ennek hétköznapi, zárt változata, az Octavia. A hatvanas évek tipikus autói

Még itt, a történet elején hadd írjam le egyszer rendesen, ahogy kell, a kis farkincával: Škoda. Sajnos a gyár sem használja elég konzekvensem (például nyomtatásban) a speciális karaktert, aminek a magyarban nincs is megfelelője, meg a keresőoptimalizált webszerkesztés sem szereti túlzottan. Szóval a mai kor minden nyűgjétől még mentes világban, 1925-ben így alapult meg a Skoda gyár autós érdekeltsége, 1930-tól ASAP (Akciová společnost pro automobilový prumysl) néven önálló vállalat. A Hispano Suiza segítségével kezdtek luxusautók gyártásába, de a nagy tervet a begyűrűző világgazdasági válság keresztülhúzta.

Kívül-belül igen menő volt a Skoda 110 R kupé, azaz a szocialista Porsche. Utódja a Garde kevésbé egzotikus, pláne a panel háttér előtt

A Skoda a jó ötletért a szomszédba ment, a Tatrától ellesett központi csővázas felépítést kezdték alkalmazni így merev és könnyen előállítható autók sorát tudták gyártani. Ilyenek voltak a Popular, a Rapid, a Felicia és a Superb is. Ekkoriban még a háromgangos, szinkronizálatlan váltók korában vagyunk és a kis négyhengeresektől a nagy hathengeresekig van még bőven oldalt szelepelt motor, de a Superb 4,0 literes V8-asa már az akkoriban modern OHV vezérlésű.

Nagy út telt el a farosok és a maiak között. A vicc az, hogy az 1000 MB blokkja a korai Fabiákba még bekerült

A második világégés idején a megszállt Csehszlovákia gyárait átállították a hadi termelésre. Így járt a Skoda is, a személyautó-termelés drámaian lecsökkent, 1945 után a 1101/1102, azaz a Tudor modellel indult újjá. Az ASAP államosításával 1948-ban jött létre az AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Hogy ez mennyire volt szerencsés, arról utólag könnyű elméleteket gyártani. A Skoda végtére is monopolhelyzetbe került, hiszen a Tatra személyautó részlege innentől gyakorlatilag manufakturális keretek közé szorult. A Skodák fejlesztése szépen haladt, de ha valaki át tudott kukkantani a vasfüggönyön túlra, akkor ez a tempó visszanézve nem tűnt rohamlépésnek.

A brit piacos Skoda Estelle, az Octavia alvázas és motoros, új-zélandi gyártású Trekka és a sajnos csak a prototípus státuszig eljutott, szép és korszerű 720-as

A Tudor utódjai (az 1200, az 1201 és az 1202) egészen a hetvenes évekig készültek, mivel a gyár csak a régi alapokon tudott kombi kasztnit gyártani, az újabb farosok esetében ez nem volt lehetséges. Nagy dobás volt a fenti sorozat alá pozicionált 440/450-es, azaz a Spartak. 1955-ben jelent meg, 1959-től megújult külsővel és csavarrugós felfüggesztéssel készült, így lett belőle az egészen 1971-ig gyártott Octavia. Ahogy a púpos Wartburgból, úgy a Skodákból is elkészítették a dolgozó ember álomautóját; a 450-es, avagy ahogy később ismertebb lett, a Felicia kabrió a korszak filmjeiben is több főszerepet kapott. Nemigen volt nála sikkesebb autó a hatvanas évek elején.

Az 1950-es 966 Supersportból három létezett, ma ez az egy van a gyári múzeumban. A 733 Spider sem kevésbé érdekes. Bizony, ilyen menő Skoda sportkocsik is születtek

Egy korai, kereklámpás 1203-as busz és a 1201-es furgon változata sem maradt fent nagy számban. Mindkettő érdekes és értékes veterán

A hatvanas évekre sikerült a pártállami irányítás és a tervgazdaság működését ismerve egy szinte felfoghatatlanul nagy dobást véghezvinnie a Skodának. Ez volt a tavaly 50 éves 1000 MB. Alumíniumöntvényből készült motorblokkal, önhordó acélkarosszériával egyenértékű ellenfelel volt a korszak nyugati kis családi autóinak. Kompaktokról ekkoriban még nem beszélhettünk, a faros skodák viszont innentől beették magukat a gyár termelésébe. Hiába jött a 100-as, a 105-ös; a hetvenes évek közepétől ezek már a felépítésük miatt, ha nem is elavult, de mindenképpen meghaladott konstrukciók voltak. Hiába használtuk és szerettük a farosokat, tegyük a kezünket a szívünkre, és képzeljünk egy narancssárga 105-öst egy ugyanolyanan korú, hasonlóan pasztellszínű egyes VW Golf mellé.

Ez már a kilencvenes évek. A Forman bevált, a Felicia ma is jó lenne, de nagyon rohad így tizenévesen, az első szériás Octavia meg nagyon megéri az árát használtan is

Csődbemenésről, meg a kereslet csökkenéséről szó szem volt persze, hiszen a volt szocialista országok, köztük hazánk autó utáni vágya csillapíthatatlannak bizonyult, annyira ki voltunk éheztetve. Az elsőkerékhajtású, modernebb kockaformájú Favorittal nagyjából ugyanaz volt a helyzet, mint a Lada Samarával. Túl későn jött, megjelenésekor sem volt állejtően modern és a rendszerváltással nagyon sokan inkább valami nyugatira vágytak az uncsi keleti után. Szemben az orosz AvtoVAZ-zal, a termelés minőségét sikerült szinte mindig még az épp elfogadható szinten tartani, így a Volkswagen felkarolta a Skodát 1990 végén. Mára meg annyira eltalált, jó termékeket gyártanak, hogy már senki nem gondol a felforrt hűtővízre. Épp ellenkezőleg, a régi Skodák kedves veteránok. Ha minden jól megy, hamarosan többet is bemutatunk közülük.

A csúcsmodell, a régi és az új Superb egymás mellett. Utóbbi csak egy nagy Passat, de a Skoda számára fontos, hogy már szinte presztízsmodellt is készíthet

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    A 11O-nél hátul van a hűtő természetesen, soha semmilyen “ecetféle” folyadékot nem töltöttem bele, nem nyítottam résnyire a motorháztetőt. Csak a 98-as benzinnel volt normális, de 2O és 6O ezer km. között 1OO méterig !! megverte a rendőrségi 12OO-s ladákat. 95-ös benzinnel csak battyogott, de a szervízkönyvében is a 98-s oktánszámú benzin volt megjelölve. Nagyon élveztem ezt az autót, a Rapid nekem nem tetszett annyira, a 12O-as és további skodák pedig számomra jellemtelenek voltak.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Az hogy a régi skoda motor belekerült a fábiákban az nem vicc,hanem inkább az a vicc,hogy ez a legmegbizhatóbb és talán az egyik legtarosabb motort a Vw 2003-ban nyugdíjazta!!!Ez a motor olajfogyasztás nélkül kis gondoskodással 3-szor túléli a karosszériát ezért nem volt jó a Vw-nek.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Nekem a 110r tetszik. Az egy nagyon formás autó. Szép a műszerfala, szép az oldala is csak kár, hogy annyira nem erős. Bár gondolom a mai napig jó kis kiránduló autó lehet.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Igan,bal hatul van a szivocsatornaja.
    Ez a forralosdi orultseg 105l volt a csaladban korbejarta 2X Europat mindenhonnan hazament,nem forralt.
    Nekem 120l volt az elsom,es az elso dolgom az volt hogy toltottem bele 1l ecetet.
    Nekem sem volt gondom vele.
    2lehetosegem volt 1es Jetta Skoda,mar tudjatok mit valasztottam es egy pillanatra sem bantam meg.
    Viszont 136 Rapid MTXet mai napig elfogadnak.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Nem vagyok egy nagy skoda szakértő, de a 110-esnek nem hátul volt még a hűtője? A 120-nak meg már elöl, 13 liter vízzel, csak hogy minél nagyobb legyen a tehetetlensége, az egyébként is baromi hosszú úton amit körbejár az autóban. Lehet a 110-essel pl ezért nem volt ilyen jellegű gond. De ez csak feltételezés. A típus ismerői biztosan jobban tudják ezt.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Egy ohv motor volt 3 helyen csapágyazott főtengellyel. Azért az már a 80-as években sem volt túl korszerű. Szerintem inkább gazdasági okok miatt tartották meg. Ott volt a teljes gyár, gondolták egy bőrt még lehúznak róla mielőtt kidobják.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Igazad van, de csak általában beszéltem a hűtővízről, mert nekem is sokan panaszkodtak. Az viszont igaz, hogy oda kell figyelni az autóra, nálam ez nem hiányzott, hiszen 36 évig remekül szolgált. Egy műgyűjtő vette meg- de nagyon megbántam az eladást, sőt restellem is már!!

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Nem állítom azt hogy rossz volt a hűtése a Skodáknak, de hozzánk anno mindig ilyen bajokkal kerültek a verdák. Mondjuk hozzá kell tenni hogy 1998-99 környékén voltam sulis így már bőven 10-15 évesek voltak ezek az autók és többségük igen elhanyagolt állapotban volt.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    A 110 L-s skodám harminchat !! évig használtam. Sohasem volt gondom a hűtéssel, nem is igen értettem, hogy sokaknak mi a baja vele. Télre mindig bekerült az “orrába” egy zsák 30 kg-os sóder-féle, mert javította a vezetést.98-s benzinnel remekül ment, 130 ezernél legyengült a motor, de nagyon apró hibák mellett nagyon szerettem ezt az autót!! Télre az osztrákoktól szereztem remek mintájú téli gumikat, pazarul vitte az autót.

  • 2017.10.28. at 18:04
    Permalink

    Nagyon kedveltem és kedvelem mind a mai napig a régi faros Skodákat. Emlékszem még tanuló koromban milyen sok megfordult a kezeink között, amit nem szerettünk bennük az a kissé megbízhatatlan hűtési rendszer (hűtő elöl, motor hátul). A jellegzetes index relé kattogás és az ajtóhatároló hangja a mai napig megmaradt bennem. A Felicia is jó modell volt a maga idejében, de az már kezdett elnyugatosodni így elvesztette az igazi varázsát a farmotoros elődjeihez képest.

Vélemény, hozzászólás?