Érti a szót! Első próbán a Toyota bZ4X

Bonyolult név, eltalált autó: a bZ4X újabb mérföldkő a Toyotánál

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Pontosan 25 éve, hogy megjelent az első Prius, most pedig itt a bZ4X, azaz a Toyota első dedikált villanyautója. Hasonló siker előtt áll.

Pörögnek a milliók, hiszen mára a Toyota több mint 20 millió villanymotoros autót adott el hibridjei által, melyek között úttörő volt az 1997-ben debütált, majd második generációjával a 2005-ös Év Autójának választott Prius. Most újabb úttörő modellel, a zéró helyi emissziójú „Beyond Zero” almárka első képviselőjével jelölik ki a jövő útját. A bZ4X az első modell a Toyota villanyautó-specifikus eTNGA platformján.
Toyota bZ4X - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
4690186016502850452
Hirdetés
Ahogyan a TNGA építőkészlet, úgy az eTNGA is moduláris, de azzal a különbséggel, hogy a padlóba, a tengelyek közé épített akkumulátor a karosszériaszerkezet szerves része, így az is hozzájárul annak merevítéséhez, így a vezetési élmény növeléséhez. Ezen a platformon 2025-re, azaz 3 éven belül már 15 teljesen elektromos modellt ígér a Toyota (nyilván a Lexust is, tehát a bZ4X testvérmodelljének számító RZ-t is beleszámolva), ugyanakkorra pedig összesen 70 villanymotoros (hibrid, plug-in hybrid, elektromos és elektromos-üzemanyagcellás) modellt ígérnek, melyekből évi 5,5 milliós példányszámmal kalkulálnak. Bízva abban, hogy az egyre szigorúbb szabályzásoknak köszönhetően európai eladásaik 90%-át ezek, 10%-át a tisztán elektromos modellek teszik majd ki, az évtized végére utóbbi szám 50% körüli értékkel szerepel a tervekben, 2035-re pedig ugyebár beköszönt a teljesen elektromos európai autópiac kora. A Toyota persze még tovább megy, 2050-re a 2010-es szinthez mérten autóinak CO2 emisszióját 90%-kal kívánja csökkenteni, teljes működésével pedig karbonsemleges kíván lenni. Így a bZ4X menetpróbája stílusosan a koppenhágai CopenHill erőműnél startolt, ami lényegében egy hatalmas, de meglehetősen tiszta szemétégető, a város szinte közepén, hulladékot hasznosítva és a környék mintegy 150 ezer háztartásának fűtését megoldva, bónuszként pedig egy zöld parkot és egy egész évben használható, műfüves sípályát adva. Hasonló modernséget képvisel a bZ4X is. 4,69 méterével a RAV4 fölé lő, annál 9 centivel hosszabb, 2,85 méteres tengelytávja pedig 16 centis többletet ad, így utastere még tágasabb. Egyetlen fiaskóval: kesztyűtartó nem jutott bele, de azért így is kapunk 20 liternyi tárolóhelyet az utastérben. A 4-es szám a modellnévben közepest jelent, azaz kisebb és nagyobb villanyautókat is várhatunk a Toyotától. Az X az összkerékhajtás lehetőségét mutatja, a bZ4X ugyanis összkerékhajtású is lehet, nem is akármilyen, a villanyautóktól eddig szokatlan terepképességeket kapunk.
Hirdetés
Az alapverzió fronthajtású, 150 kW-os, 266 Nm nyomatékú villanymotorral hajtott, ez is elég tisztességes, 7,5 másodperces 100-as sprintet tudhat magáénak, továbbá akár 516 kilométeres hatótávot. Ám vigyázat, utóbbi csak a kínálat alsóbb felére igaz, az Executive csúcsverzió és a Premier Edition bevezetési széria már 20 colos felniket kap, azokkal pedig már csupán 436 kilométer a hatótáv. Mivel az akkumulátor egységes, 96 cellás, 355 V-os és 71 kWh kapacitású, nem mellesleg alacsonysága miatt a padlólemezbe észrevétlen épített, az összkerékhajtású, elöl-hátul egy-egy 80 kW-os, 337 összesített nyomatékú villanymotorral szerelt csúcsverzió hatótávból mindenképp kevesebbet, 18 colos felnivel 470, 20 colossal 411 kilométert ad.
Toyota bZ4X - műszaki adatok
FWDAWD
Akkukapacitás [kWh]71,4
Hatótáv [km]516 (20 colos felnivel: 436)470 (20 colos felnivel: 411)
Teljesítmény [kW/LE]150/204160/218
Nyomaték [Nm]266337
Gyorsulás (0-100 km/h)7,56,9
Végsebesség [km/h]160
Kombinált fogyasztás [kWh/100 km]14,315,9
Saját tömeg [kg]1895-19801985-2065
Megengedett össztömeg [kg]24652550
Vontatási kapacitás [kg]750
Hirdetés
A menetpróbán – már-már megszokott módon – a csúcsverziókat vezethettük, a 400 kilométeres hatótáv közelíthető volt, a velük elérhető 6,9 másodperces 100-as sprintből annyit sikerült megérezni, hogy erőteljesen tud gyorsulni, a 160 km/órás végsebességnek pedig természetesen a közelében sem jártunk. Az viszont átjött, hogy városban és autópályán is meglepően csendes, még a villanyautók körében is halk a bZ4X. Ha nem is valódi terepen, de egy épített pályán összkerékhajtását is próbára tehettük. Az X-Mode kapcsolóval sár/hó mód 20/km óra alatti tempóhoz, terepprogram 10 km/óra alattihoz kapcsolható. Utóbbi kúszóautomatikát és lejtmenetvezérlőt is ad, hogy a sofőrnek csak a precíz irányításra kelljen figyelnie. A MacPherson első és a kettős keresztlengőkaros hátsó futómű meglepően nagy rugóutakat – kerékartikulációt – ad, az elektromos hajtás ügyesen szabályozza magát, így a tipikusan gyilkos leátlózós helyzeteken is könnyedén túljut a bZ4X, ami ráadásul az akkumulátor és a villanymotorok kellő szigetelése miatt komoly, 50 centis gázlómélységgel rendelkezik. Persze fontosabb a közúti viselkedése, a hibátlan dániai utakon a nagyobb, 20 colos felnikkel is messzemenően kényelmes volt, az elektromos és persze a visszatöltéssel is operáló fékrendszer jól adagolható, a bZ4X meglepően kerekre sikerült a Toyotától, annak ellenére, hogy ez az első dedikált villanyautójuk. Persze olyan nagyon nem meglepő ez, hiszen az elektromos hajtással a hibridek által azért bőséggel van tapasztalatuk. De mindezek mellé azért teletömték a ma divatos és persze a márkától megszokott extrákkal is. Légkondicionálója a hatékonyság érdekében hőszivattyús, alapáron jár sok más mellett a távolságtartós tempomat és a sofőrt figyelő fáradtságjelző, ami már akkor is serényen ránk szól, ha elkalandozik a tekintetünk. Szokatlan, de valójában hasznos, ahogyan a „szia Toyota” parancsra éledő élőbeszédet – magyarul – is megértő hangvezérlés is. Természetesen van online kapcsolat és távoli frissítési lehetőség is, a DC villámtölthetőség 150 kW-os, ugyanakkor az AC egyelőre 6,6 kW-os csak, amivel 11 órába telik a teljesen lemerült akku telítése. Év végén érkezik a „legalább 11 kW-os”, ami már a versenytársakkal versenyképes lesz, jövőre pedig a teljesen elektromos, így áttételével is adaptív, Yoke-kormány opciója is, ami kapcsán csak a Lexus RZ fogja megelőzni. Ahogyan azt már a hazai statikus találkozáskor is írtam: a bZ4X 19,76-24,83 millió forintos kínálatával vetélytársaihoz mérten meglepően jó áron adott, hiszen a csúcsverzió már tényleg nagyon jól felszerelt, még az évi 1800 kilométernyi hatótávot termelő napelemes tetőt is adó – utóbbival egyelőre versenytárs nélküli, ahogyan azzal az ígéretével is, hogy 10 évig/240 000 km-ig akkukapacitásának 90%-át megőrzi. A Toyota utóbbit azért is fontosnak tartja, mert Kinto autómegosztó-rendszerében, legyen szó akár csak néhány órás, akár több éves használatról, de 10 éves korukig számol az autókkal. Ez már önmagában is jelentős „emissziócsökkentés”, nekünk, a magánszemélyek által leginkább csak használt autó vásárlására képes magyaroknak pedig még egy okból örömhír: vehetünk majd korrekt előéletű 10 éves (villany)autókat. A bZ4X most olyan modernnek tűnik, hogy 10 év múlva is kívánatos lehet még.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?