Így árthatnak a környezetnek a villanyautók a Toyota szerint

Fölösleges, sőt, egyenesen káros a hatótáv végtelenségig tartó növelése, állítja a Toyota kutatója

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Miként a lóerőhajhászás is presztízskérdéssé válik egy idő után, úgy a hatótáv bővítése is fölösleges lesz bizonyos esetekben.

A villanyautó-forradalom valószínűleg már megállíthatatlan, és mint minden forradalom esetében, most is vannak olyanok, akik inkább a régi rendhez ragaszkodnának. Az elektromos autókat ellenzők előszeretettel hozzák fel az olyan - egyébként nem teljesen alaptalan - kritikákat, mint hogy az autóba tankolt áram előállítása szintén szennyezheti a környezetet, vagy hogy az akkumukátorok előállítása és utókezelése sem a legzöldebb folyamatok közé tartozik. Ezekkel talán még lehet vitatkozni (később, a technológia fejlődésével pedig remélhetőleg még inkább veszítenek létjogosultságukból ezek az ellenérvek), de a Toyota olyan szempontra hívta fel a figyelmet, amire valóban érdemes odafigyelni nem csak az elektromos autókat gyártóknak, de az azokat használóknak is.
Hirdetés
Konkrétan azt állítja Gill Pratt, a Toyota vezető tudósa, hogy ha nem használjuk ki folyamatosan a villanyautónk hatótávját közel maximálisan, akkor fölöslegesen károsítjuk a környezetet. Nagyobb hatótávhoz szinte biztos, hogy nagyobb akkumulátor kell, ami egyrészt több nyersanyagot, különösképpen ritka nemesfémeket használ, másrészt sokkal nehezebb. A nagyobb tömeget pedig több energia tudja csak megmozgatni. „Egy nem (teljesen) kihasznált akkumulátort magunkkal cipelni környezeti szempontból nem pozitív dolog. Ha veszel egy 650 kilométeres hatótávolsággal rendelkező autót, de minden nap csak 65 kilométert teszel meg, majd éjszaka bedugod, az autó akkumulátorkapacitásának 90 százalékát céltalanul hurcolod magaddal." Ez pedig meglátszik a fogyasztáson, ami még inkább problémát jelent, ha az aksiba töltött áram eleve nem megújuló forrásból származik. Pont erre az utóbbi problémára hívta már fel a figyelmet korábban a Toyota, ez a mostani tehát nem az első alkalom, hogy óvatosságra int a japán gyártó az új meghajtásra való áttéréssel kapcsolatban. Egyelőre még csak Nyugat-Európában, Japánban és talán Kínában van kellő sűrűségű töltőhálózat, és ameddig ez nem épül ki a világ többi részén, addig inkább érdemes hibridekkel készülni az elektromos jövőre. A Toyota és a Lexus rengeteg ilyen modellt ad el, de azért ők is áttérnek majd a zéró emissziós kocsikra, elsőként a fent említett régiókban: 2030-ra 3,5 millió villanyautót adnának el, eladásaik majdnem 100%-a ilyen lenne. Ameddig azonban a kevés töltőponttal rendelkező országok nem javítanak lefedettségükön, addig a Toyota továbbra is értékesíteni fog azokon a területeken belsőégésű motorral szerelt autókat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?