Hirdetés

Mi a fene az az AdBlue? Jó ez nekünk?

Új autóban gondolkodik? Lehet, hogy mást is kell majd tankolnia a gázolajon kívül

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A haszonjárművek után egyre több személyautónál vezetik be az AdBlue adalékot. Főleg a dízeleknél, de a benzineseknél is fel-felüti a fejét. Csokorban a legfontosabb tudnivalók.

Nagyságrendekkel kevesebb nitrogén-oxidot enged az Euro 6 vagy Euro VI, mert itt épp teherautókról van szó

Az Európai Unióban egy év múlva, jövő szeptemberben lép életbe az Euro 6-os környezetvédelmi norma (a nagyhaszonjárműveknél hamarabb, januárban). Az újonnan eladott autók károsanyag-kibocsátási szintjét meghatározó szabvány a zöld trendhez híven tovább szigorítja a nitrogén-oxidok, a szénhidrogének, a szén-monoxid és a szilárd részecskék emissziós határértékét. Az EU tagállamai “pénzügyi ösztönzőket nyújthatnak és egyes piacokon nyújtanak is, magyarán a típusengedélyen túl kedvezményt is kapnak azok a gyártók, amelyek kellően környezetbaráttá alakítják modelljeiket.

Hirdetés

Ő az. Majdnem, mint a víz. Tiszta, s ügyelni is kell rá, hogy tiszta maradjon

Hogyan? Eddig nagy általánosságban a méret- és a tömegcsökkentés volt a menő, a turbó, a stop-start rendszer, a közvetlen befecskendezés, a váltóáttételekkel bűvészkedés, a váltásiesedékesség-jelző, az aerodinamikai optimalizálás, az alacsony gördülési ellenállású abroncs, illetve a villanymotor(ok). Mindezzel párhuzamosan sokan nem akarnak lemondani a komoly teljesítményről, s pláne nem arról a dízeltechnikáról, ami viharos gyorsasággal szüremkedett át a fuvarozásból a személyautós mindennapokba. Hatásfokát, hatékonyságát, takarékosságát bődületes nyomatékkal és szerény fogyasztással alátámasztva. Melléktermékként bezzeg rettenet sok egészségkárosító anyagot a levegőbe juttatva.

A vége nitrogéngáz és vízpára

Nos, pillanatnyilag ott tartunk, hogy a közepes és a nagyméretű dízelmotorok (és bizonyos benzinmotorok) az Euro 6-ot már katalizátorostul, részecskeszűrőstül, hipermodern kipufogógáz-visszavezetésestül (EGR), utókezelésestül sem teljesíthetik, ha csak nincs még valami, egy extra láncszem a képletben. Az AdBlue. És az Audinál, a BMW-nél, a Mercedesnél, az Opelnél, a PSA-autóknál, a Volkswagennél, nem is lassan mindenütt ez lesz. Ő egy folyadék külön betöltőnyílással, külön tartállyal, s azzal a szereppel, hogy szelektív katalitikus redukció (SCR) során ammóniává alakulva majdnem 100%-ban vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógáz ártalmas nitrogén-oxidjait. Az AdBlue durván 32%-os karbamid-oldat (a karbamid színtelen kristályos vegyület, aminosav lebontási termék), s ha másból nem is tudni, hogy AdBlue-s az autó, arról kiszagolni, hogy nincs szaga. Nem dízelbüdös.

[kepallojobb=347124]Folyamatosan látni, mikor kell utántölteni. De akkor aztán muszáj[/kepallojobb]
Az AdBlue kipufogógázba fecskendezéséből és a teljes folyamatból a sofőr természetesen semmit nem észlel (se erősebb, se gyengébb, se gazdaságosabb nem lesz tőle a motor), csupán azt, hogy fogy a cucc. A 20 liter körüli térfogatú tartályban lévő folyadék mennyiségét a rendszer ellenőrzi, s időről időre figyelmezteti a vezetőt a szükséges utántöltésre. Amit mindenképp tudni kell, hogy az AdBlue-s motorok AdBlue nélkül nem indulnak be. Ha kifogy az adalék, hívhatjuk a trélerest, hogy szállítsa el a kocsit egy márkaszervizbe, vagy elbattyoghatunk a legközelebbi benzinkúthoz, ahol jó eséllyel ugyancsak vásárolhatunk AdBlue-t. A kamiono(so)kat is kiszolgáló töltőállomásokon feltétlen.

De a normál üzemanyagnál nem pont így van? Ha kifogy, megszívtuk. Ezért hát az AdBlue-t még ne kárhoztassuk. Azért inkább, hogy pluszpénzbe kerül, nem is kevésbe. Érdeklődtünk a Porsche Hungariánál, a Wallisnál és a Pappasnál is, és 2680-3075 Ft közti árakat hallottunk a “majdnem 2 literes, 1890 milliliteres kiszerelésre. A Pappasnál 10 literes is van literárban olcsóbban, 5320 forintért – ezek mind gyári termékek. De találni a weben 100 Ft/l-nél is kedvezőbb árú AdBlue-t – most akkor ez hogy is van? Félelmetes a differencia. A veszprémi Bakonytruck Kft. például 65 forintért forgalmazza az AdBlue literjét. A mezei személyautósnak is akár, de persze zömében nagyobb mennyiségben és fuvarozóknak. Engedéllyel, számlával, zárt rendszerű tankolást is biztosítva, nem pancsolva.

[kepallobal=347130]Egyes kutakon kútfejről tankolható is, az autósok meg ugyanúgy megvehetik ezt a bizonyos majdnem 2 literes kiszerelést akár vésztartaléknak, 4-500 forintos literáron[/kepallobal]

Bizony, mások mint minden egyébbel, az AdBlue-val, vagy legalábbis az annak hívott löttyel is trükköznek, de aki nem szeretne több százezres vagy milliós kárt szenvedni, csakis igazolt eredetű adalékot vegyen licenszes forgalmazótól. Olyat hallottunk, hogy egy 1000 literes nem AdBlue, de annak adott valami több teherautóban összesen több mint 30 millió forintos kárt csinált, s folyik a pereskedés…

Az AdBlue tárolási-szállítási szempontból nem veszélyes anyag, nem gyúlékony, nem mérgező, egy (20-25 literes) tartálynyi folyadék átlag 15 ezer km-re elég. Akkor az árán kívül nem kell félni tőle? Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatásvezetője szerint azoknál az autóknál nem, ahol a betöltőnyílás az üzemanyagé mellett, a tanksapka alatt van. De a csomagtérpadló alattiaknál nem árt az óvatosság, mert ha elektromos vezetékkel érintkezik, a vezérlőegységet is károsíthatja. Amire figyelni kell még, hogy mínusz 11 fok alatt megfagy, s hogy mindig tiszta maradjon. Felvizezve, de olajosan szennyeződve is ugye óriási galibákat okozhat a katalizátorban, valamint a vezérlésben. “Magától elromolhat a rendszer? Nyilván, de nem tudni sok meghibásodásról.

Végül AdBlue=dízel? Nem biztos, egy-két (kettős befecskendezésű) benzines modell is van, ami ezzel, így felel meg az emissziós előírásnak. Ha ön új autót vásárol a közeljövőben, inkább nagy autót, s inkább dízelt, mint benzinest, akkor nagy valószínűséggel AdBlue-s lesz már. Ha tartalékolaj szokott lenni a csomagtartóban, a tartalékadalékos flakon is elfér. A betöltés értelemszerű, vagy majd a márkaszervizben elvégzik a pótlást, khm, egy kicsit drágábban.

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    JÓL BESZÉLTÉL, BÁRKI IS VAGY!
    A DÍZELMOTOR MAX. HAJÓBA ÉS MOZDONYBA VALÓ, DE ODA IS A KÉTÜEMŰ.
    én egy CNG üzemű 2107-es LADÁRA vágyom. Amíg az összejön, addig hajtom a jó kis harapós SUZUKI 1.0 GL-t 🙂

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    Ez az euro szäz normakövetelmeny is egy fennkölt elkepzeles kapitalista megvalositäsban, magyarän elbujtatjuk a profitszerzest “egy nemesebb cel erdekeben” marketingfogäs mögött… hänynom kell komolyan mondom. Persze a papir mindent elbir, olyan ez is mint az öt eves terv.
    Egy auto kärosanyagkibocsätäsät a 0-rol valo megepitestöl a 0-ra valo lebontäsig kellene szämolni, csak abba sok embernek belefäjdulna a feje, mert lehet, kiderülne, hogy egy mai bluetökömtudjaminek összessegeben több a kärosanyag kibocsätäsa mint egy 601 es trabinak.
    A lenyeg, hogy ezzel a környezetbaromsäggal minden hülyenek el lehet adni 5 evesen eldobhato autot, aztän fogja magät es beül egy uj, ugyanolyan szarba miközben bukott min. 5 millät, a gazdasäg meg dübörög.
    Amig megfizethetö äron nem lehet kapni valami ertelmes EV-t addig maradok en is a “jo kis tdi”-nel.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    Külföldön az Ad blue-nak literje az max 60Eurocent / liter
    http://www.as24.com/as24/as24-website.nsf/VS_SWIPUC/6A5769B44C585711C125783E00303024?OpenDocument&UNI=6715209DC422C922C12577F300514D26&LG=HU&

    Amit önök ” löttynek neveznek az nem más mint az ammóniumnak a 80%-os vizes oldata. Meghibásodni a teherautóknál leggyakrabban az Ad Blue szivattyú szokott. Akkor az új teherautóknak számítógépe letilt. A Mercedes Actros 4. generációja az olyan ilyenkor, hogy ha azt érzékeli, hogy a motor az euró norma alatt teljesít akkor nem engedi a váltót Direktbe tenni és max 60 km/h-óráig engedi a teherautót gyorsítani.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    “se erősebb, se gyengébb, se gazdaságosabb nem lesz tőle a motor”

    Ugyanmár, nálunk a buszokban több éve van, és sokkal gyengébb papíron is, mint az elődje, az EURO III-as ugyanis papíron kevesebbet eszik, mert nem kell bele ez a trutyi is +-ba, és több milliós km-nél ez sokat számít egy cégnek.
    Ez is ugyanúgy füstöl 6000 ccm felett.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    3000 Ft/liter?
    Most még. Aztán ha terjed, majd jön a jövedéki adó, ilyen-olyan hozzájárulás, stb.
    Ahogy Hofi mondta a villanyra: ahogy bevezették az emberek a cserépkályhába, rögtön felemelték az árát.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    Nem mintha már nagyon régóta nem lett volna nyilvánvaló, de remélhetőleg egyre többeknek esik le a tantusz, hogy a dízeles hülyeség úgy halott ahogy van. Az európai koromokádó tajigákat erőltető halálgyárak pedig szépen lehúzhatják a rolót (hiszen sehol máshol a világon egy 10 méteres bottal sem piszkálnak hozzá a dízeles dinoszauruszokhoz, ha személygépjárműről van szó csak a dízelkoromtól fuldokló Európában).

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    AdBlue ide vagy oda nekem nem igazan jon ez igy be.
    Mivel mas gyarto ilyen cucc nelkul is meg tudja csinalni nekem elegge penz szaga van.
    Valkinek a valkijenek a szomszedja jol kereshet ebbol.
    Meg tobb fejlesztes meg bonyolultabb auto meg tobb hiba meg kevesebb tartossag.
    De a PlugIn-ek viszont kezdenek erdekelnek szerintem elheto megoldas
    de annak is gondolom van sotet oldala
    Es nem ertem miert nem szabnak hatarokat 1es gyartoknal mint pl TVR
    Istenem milyen autokat gyartottak,ma voltam klub talalkozon eszmeletlen mik voltak…

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    Nos, nemsokára “elfogy” az olaj és a gáz-tehát nem lesz foszilis anyagunk. Valamivel csak menni kell az autóknak.
    Egyik elképzelés a -11 fok ellen, hogy csövek duplafalúak,hogy a hűtővízzel gyorsan lehesen felmelegíteni.
    A tárolásról és egyebekről pedig már esett szó.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    Szép dolog az egyik oldalt ismertetni úgy, hogy az árnyoldalakról hallgat mindenki mint a fába szorult féreg 🙁
    Az adblue előállítása több környezeti ártalommal jár, mint a vélelmezett haszon.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    A fagyás meg van oldva, ezek az autók fel vannak szerelve egy automata melegítő rendszerrel. A tartály szgk.-nál nem 20literes, hanem 7-10 csak, és ez általában 10000-15000km-re elegendő. Az Opelnél 5 liter kerül háromezer párszáz forintba és az autó amikor először jelez, akkor bele is fér ez az 5 liter.

  • 2017.10.29. at 23:09
    Permalink

    Ez a -11 fokos fagyás érdekes. Osztrák Alpokban azért van -20 is. Lesznek ezzel gondok, de nem félek, hogy ne lenne megoldás. Valami kínai kütyü, ami kicsit felülírja az elektronikát, érzékelőt. EGR szelepek és a DPF-k is ki vannak iktatva.
    Sose volt dízelem, de leeht egy jó kis tdi-t betárazok a garázsba, h legyen mivel vinni az ADBlue-t :).

  • 2017.10.29. at 23:10
    Permalink

    Köszönjük a felvilágosítást, bár ezzel együtt nem szimpatikus az egész rendszer, mert ez is csak arról szól, hogy minél többet kivegyenek az autósok zsebéből! 🙁

  • 2017.10.29. at 23:10
    Permalink

    Ezzel fogják rákényszeríteni az embereket az elektromos autókra, ahogy kihalnak az AdBlue nélküli autók, szépen áttérünk az elektromos hajtásra, vagy pöfögünk jó drágán… Alapvetően szerintem nincs ezzel baj, mivel ez az AdBlue, csak egy ideiglenes technológia. Valamint ez az anyag, olyannyira agresszív, hogy mindenféle elektronikát képes hazavágni, és olyan folyékony, hogy egy elektromos vezeték belsejében (a szigetelés és a réz között!) is el tud jutni például a vezérlőegységhez, amiben a nyomtatott áramköröket megeszi.

  • 2017.10.29. at 23:10
    Permalink

    Nem szép a cikk írójától, hogy nyitva hagyta a “mi történik -11 fok alatti megfagyással”, de kis keresgélés után van rá válasz: “Az AdBlue a járművek tartályaiba történő áttöltése után, ha a tehergépkocsi hosszabb ideig nagy hidegben parkol megfagyhat ugyan, ám a motor beindítását követően felmelegszik és felenged, ugyanis az AdBlue tárolása – az SCR rendszerhez kapcsolódó – fűtött tartályban történik. A rendszer megbízhatósága érdekében a tömlők és a csatlakozók is fűtöttek. Fontos, hogy mindez semmilyen módon sem befolyásolja a motor indíthatóságát.” /http://atakacskft.hu/adblue-adalek.html/

  • 2017.10.29. at 23:10
    Permalink

    A dízel autó már elveszti az előnyét az AdBlueval. Plusz költség (~+500Ft/100km > 1liter üzemanyag) és újabb rizikó üzemeltetésben. Ezt a -11 fok alatti megfagyással mit kezdenek!? Leállunk és várjuk a tavaszt.
    Éljenek az EV-k 🙂

  • 2017.10.29. at 23:10
    Permalink

    “Amire figyelni kell még, hogy mínusz 11 fok alatt megfagy”
    OK és akkor mit csinálok télen, ha hidegebb van, mint mínusz 11 fok? Akkor nem közlekedek, mert az elektronika nem engedi???

  • 2017.10.29. at 23:10
    Permalink

    Na ilyenem nekem nem lesz. Még remélem kibír a jó öreg tdi 10 évet.

    Amúgy a mostani modern dízelek sem “dízelbüdösek”, hanem én a szagukról a propán-bután-ra tudok asszociálni. Utáltam is az enyémben, meg a kb 500 ezer forintos árajánlatot is a porlasztók cseréjére. Na akkor tértem vissza a “jókis” 1,9 tdi-re.

Vélemény, hozzászólás?