Nyertesek és vesztesek – az autópiac 2020-as számai

Suzuki, Toyota, Ford - a személyautók tavalyi dobogósai

Túl vagyunk a csöppet sem várt 2020-as éven, ami az autópiacon is komoly átalakulásokat hozott, az év elejétől hajrázó Toyotát a regisztrációk szerint végül beérte a Suzuki, a teljes piac visszaesése 20% alá ment.

Megérkeztek az adatok a 2020-as év hazai autópiacáról. A teljes gépjármű-piac 18,4, a személyautó-eladások 18,9 százalékos mínusszal zárták az évet. Legalábbis a 2019-eshez mérten, de még a 2018-ashoz képest is van 6% körüli elmaradás. Ha azt vesszük, hogy a második negyedévben szinte feleződtek az eladások, a teljes éves eredmény még szinte konszolidáltnak is nevezhető, nem mellesleg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is komolyabb piaczsugorodást vizionált a koronavírus hatásai miatt módosított előrejelzésben.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2020-ban (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi128 031157 909-18,9%
Kishaszonjármű22 04126 199-15,9%
Busz632711-11,1%
Nagyhaszonjármű33805272-35,9%
Motorkerékpár429240785,2%
Összesen158 376194 169-18,4%
Hirdetés
A visszaesés természetesen eltérően érintette az egyes szektorokat. Leginkább a nagyhaszonjármű-eladások csökkentek, ott csaknem 36%-os a mínusz, ami nem csoda, hiszen a nemzetközi fuvarozás is nagyon nagyot esett, a meglévő flották egy része is parkolni kényszerül. Ugyanakkor az országon belüli kiszállítások fénykorukat élik, így a kishaszon-eladások az átlagosnál kisebb mértékben csökkentek, a buszoké is a piaci átlag alatt apadt, holott a turizmust is - pestiesen szólva - "hazavágta" a koronavírus, ám a tömegközlekedési beszerzések miatt mégis voltak forgalomba helyezések.

Egyetlen szegmens, a motorkerékpároké tudott növekedni, ami nem csoda: felértékelődött a személyes mobilitás, márpedig motorhoz jutni olcsóbban lehet, mint autóhoz.

A piac zömét persze a személyautók adják, körükben pedig - a regisztrációs adatok szerint - ötödik éve piacvezető a Suzuki, még úgy is, hogy az év első felében, sőt, egészen augusztus végéig a Toyotáé volt az első hely. Mindez persze nem meglepő annak tükrében, hogy a Suzuki tavaly épp frissítette a kínálatát, tavaly előtt kifuttatta az összes nem (lágy) hibrid modelljét, majd az új gyártása kicsikét lassan indult, utána pedig a koronavírus is hátráltatta, míg a Toyota kvázi egész évben zavartalanul tudta kiszolgálni vevőit. Bár piacvezető a Suzuki, s nem alaptalanul büszke arra, hogy a modellek között az első két hely az esztergomi gyártású Vitaráé és SX4 S-Crossé, valamint import modelljei is viszonylag jól szerepeltek (a Swiftből és az Ignisből együttesen több mint kétezer példány fogyott), de még a márka új csúcsmodelljéből, az Acrossból is elfogyott az év végén 35, a Swace-ből 74 példány, a márka eladásai összességében a piaci átlag több mint duplájával, 42,6 százalékkal estek. A 10 legnépszerűbb márka közül egyedül a második helyen álló Toyota és a Fiat tudta növelni eladásait. Itt viszont közbe kell szúrjam: az MGE-től kapott adatok szerint

a forgalomba helyezett autók 25 százaléka nem kerül valós hazai tulajdonosokhoz, a regisztráció után 6 hónapon belül kivonásra kerül - akár külföldre értékesítés, akár egyéb ok miatt. A valós hazai autóállomány tehát nem bővült sajnos 128 ezer új autóval, csak 100 ezer alattival, a kivonások aránya pedig márkánként eltérő.

Személyautók márkasorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
2020-as hely2019-es helyMárka2020-as példányszám2019-es példányszámVáltozás
1.1.Suzuki14 78325766-42,6%
2.5.Toyota12 6721096315,6%
3.2.Ford11 74115727-25,3%
4.7.Dacia10 46910589-1,1%
5.3.Skoda10 18612639-19,4%
6.6.Volkswagen9 65710901-11,4%
7.10.Fiat6 777554422,2%
8.8.Kia6 2937949-20,8%
9.4.Opel6 11011265-45,8%
10.9.Renault5 0397559-33,3%
11.12.Mercedes-Benz4 7474883-2,8%
12.11.Hyundai4 3554949-12,0%
13.13.BMW3 5143714-5,4%
14.14.Nissan2 7983384-17,3%
15.15.Peugeot2 7392921-6,2%
16.22.Jeep2 243140559,6%
17.20.Volvo2 20922010,4%
18.16.Audi1 9162538-24,5%
19.21.Citroën1 875159117,9%
20.17.Mazda1 5282536-39,8%
21.19.SEAT14452275-36,5%
22.18.Honda14412467-41,6%
23.24.SsangYong81051956,1%
24.23.Lexus700771-9,2%
25.26.Mitsubishi371491-24,4%
26.27.Mini366424-13,7%
27.30.Porsche24917839,9%
28.28.Alfa Romeo235273-13,9%
29.29.Land Rover1981951,5%
30.33.Jaguar93122-23,8%
31.31.Subaru89130-31,5%
32.32.smart73123-40,7%
33.35.Tesla72100-28,0%
34.34.Infiniti40109-63,3%
35.36.DS3747-21,3%
A regisztrációs adatokat nézve az első Suzukit a Toyota követi, ám a kivonásokkal tisztított piacon információink szerint a Toyota az első. Ha azonban a teljes lista szerinti második helyét nézzük, az is hatalmas bravúr a tavalyi ötödik hely után. Komolyat hajrázott a Dacia is, mely mindössze 1,1%-kal csökkent eladást és a hetedikről a negyedik helyre lépést mutatott, miközben a Skoda a harmadikról az ötödik helyre csúszott. A Volkswagen és a Kia őrizte hatodik és nyolcadik helyét, a Fiat a tizedikről a hetedik helyre lépett (regisztráció szerint), míg az Opel tavaly előtti eladásainak csaknem felét veszítve a negyedik helyett a kilencedik helyen végzett. Harmadával csökkent a Renault eladása is, így egy hellyel hátrébb szorulva lett tizedik.
Hirdetés

Ha azt nézzük, hogy melyik márka tudta a legtöbb autóval növelni 2019-es eladását, akkor szintén a tavaly 1709 autóval többet értékesítő Toyota az első, második pedig a Jeep, amely 838 autónyi plusszal több mint kétszeres eladást hozott az előző évhez mérten. Minden márka örülhetett, amely a piaci átlagnál kisebb visszaesést, vagy akár növekedést ért el. Köztük említhető a Mercedes-Benz, a BMW és a bővülni tudó Volvo is. Érdekes módon az Audi nem, pedig a recesszió egyértelműen kerülte a prémiumszegmenst, a Porsche eladásai például csaknem 40 (!) százalékkal bővültek. Új modelljeinek, leginkább az új Korandónak köszönhetően a SsangYong eladásai több mint másfélszeresére nőttek, a Jaguar, Subaru, smart, Tesla Infiniti és DS eladások azonban a piac visszaesésénél is jelentősebb mértékben zsugorodtak.
Hirdetés

A modellek körében változatlan a Vitara, SX4 S-Cross, Octavia dobogó, ugyanakkor mindnek jelentősen csökkent az értékesítése. A piacon egyértelműen érződik a nagycsaládosok 2,5 millió forintos, 7-9 üléses modellekre élő támogatása.

Leginkább ezek a modellek és az azokat kínáló márkák tudtak bővülni, vagy stabilak maradni. Látványosan tört előre: a 15. helyről az ötödikre jutott a szegmens eladásainak zömét vivő - legolcsóbb - Dacia Lodgy, de jól szerepelt az Opel Combo Tour és testvérmodelljei, a Peugeot Rifter, az év közben érkezett Toyota Proace City Verso és a Citroen Berlingo is, igaz utóbbi nem fért be a top50 modellbe, ahova viszont a Grand C4 Spacetourer előző évi eladásait csaknem duplázva igazolt. Duplázta eladásait a Volkswagen Touran, több mint háromszorosat hozott a Nissan X-Trail is. A nem hétüléses modellek közül látványos a Fiat 500 és a Jeep Renegade regisztráció-növekedése, de érezhetően több fogyott a friss generációjával csak év végén érkezett Toyota Yarisból és a Corollából is, a százalékos előrelépés győztese a SsangYong Korando, amiből az előző évi mennyiség csaknem harmincszorosa fogyott.
Személyautók modellsorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
2010-as hely2019-es helyModell2020-as eladások2019-es eladásokVáltozás
1.1.Suzuki Vitara688212106-43,15%
2.2.Suzuki SX4 S-Cross55789246-39,67%
3.3.Skoda Octavia49296960-29,18%
4.7.Fiat 5004420324836,08%
5.15.Dacia Lodgy3915225473,69%
6.4.Dacia Duster38064376-13,03%
7.9.Toyota Corolla3789308023,02%
8.8.Ford Tourneo Custom3662315616,03%
9.19.Toyota Yaris3081231033,38%
10.12.Renault Clio26782838-5,64%
11.6.Kia Ceed25053348-25,18%
12.-Ford Puma2101--
13.37.Jeep Renegade1952103488,78%
14.11.Ford Focus18712838-34,07%
15.23.Toyota RAV41870165612,92%
16.16.Volkswagen Golf17222211-22,12%
17.33.Skoda Kodiaq1496122522,12%
18.69.Opel Combo Tour1474530178,11%
19.13.Opel Corsa14402708-46,82%
20.20.Toyota C-HR14071759-20,01%
21.17.Dacia Sandero14032052-31,63%
22.14.Suzuki Swift14012692-47,96%
23.22.Kia Sportage13361674-20,19%
24.25.Volkswagen Passat13361430-6,57%
25.32.Hyundai Tucson133412308,46%
26.27.Skoda Superb11421376-17,01%
27.21.Nissan Qashqai11091748-36,56%
28.43.Fiat Tipo110383132,73%
29.10.Opel Astra K11022943-62,56%
30.57.Skoda Scala109962575,84%
31.70.Volkswagen Touran1086523107,65%
32.29.Hyundai Kona10501284-18,22%
33.26.Hyundai i3010131392-27,23%
34.40.Volkswagen T-ROC936962-2,70%
35.31.Dacia Logan9221247-26,06%
36.57.Opel Crossland X91376119,97%
37.24.Volkswagen Polo8681486-41,59%
38.5.Ford Kuga8673909-77,82%
39.30.Volkswagen Tiguan8471260-32,78%
40.-Toyota Proace City Verso825--
41.18.Renault Captur7462023-63,12%
42.93.Citroen Grand C4 Spacetourer72337791,78%
43.80.Volvo XC4068446547,10%
44.139.Nissan X-Trail672196242,86%
45.151.Mercedes-Benz GLE658162306,17%
46.97.Peugeot Rifter65535186,61%
47.64.Volvo XC606335809,14%
48.65.Suzuki Ignis6185669,19%
49.85.Volkswagen Caddy61843641,74%
50.277.SsangYong Korando613212819,05%
A közvetlen elődmodell nélkül érkezett új Ford Puma a 12. helyre igazolt, a Ford többi személyautója azonban a támogatott Tourneo Custom kivételével veszített népszerűségéből. Döbbenetes adat, hogy a csaknem 13 százalékos pluszt magáénak tudó Toyota RAV4-ből több fogyott, mint az eladásainak több mint ötödét vesztett Volkswagen Golfból. A Skoda slágermodellje az Octavián túl a hétüléses Kodiaq volt, kifutó generációjával is népszerűsödni tudott a Hyundai Tucson, amit az új alighanem csak fokozni fog. Voltak persze látványos mínuszok is, a Suzuki Swift eladásai felére estek , az Opel Astráé még jelentősebben, az új Ford Kuga pedig egyelőre nem tudta hozni az - olcsóbb - elődje sikereit, eladásai csaknem ötödére (!) estek. Hiába új (ha drágább), látványosan apadt az új Renault Captur eladása is, ahogyan az öregedő Nissan Qashqai-é vagy a Volkswagen Polóé is. Hiába a tavaly meghirdetett és mindössze egyetlen nap alatt kifutott 5 milliárd forintos villanyautó-támogatási keret, a megrendelések messze nem fedték le a teljes összeget. Igaz, a támogatás így is látványos előrelépést jelentett: a zsugorodó piacon az előző évinél is látványosan több villanyautó fogyott, így piacrészük 1-ről 2% fölé nőtt. Még látványosabb a hibridek népszerűsödése: immár az eladások negyedét adják, amiben persze az is szerepet játszik, hogy egyre több az ilyen modell a piacon, még ha legtöbbjük csupán lágy hibrid is.
Hirdetés
Mit hoz a jövő?
Nehéz megjósolni, az azonban egyértelmű, hogy míg az új modellek mind drágábbak lesznek, ezáltal az újautó-vásárlás egyre kevesebb ember számára marad valós lehetőség, a villanyautók felára egyre szerényebb lesz, piacrészük tehát nőni fog, ahogyan a hibrideknél is további népszerűsödés várható, a tisztán elektromosokhoz további támogatásra is van kilátás. Az MGE várakozásai szerint a többi szegmens is növekedni fog tudni, igaz, még mindig nem olyan mértékben, hogy elérjék a 2019-es számokat. Ha szerencsénk és jó évünk lesz, a 2020-as - korrigált - előrejelzéshez hasonlóan nem lesz igazuk, vagyis ismét jobb számokat kapunk majd. Most az év elején persze jobb óvatosnak lenni és drukkolni a piacnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?