Elsősorban a formája, a dizájnja, a LED-menetfényes orra adja majd el az új Renault Clio Grandtourt, s vélhetően csak másodlagosan számíthat a kombisága, a ferdehátúénál komolyabb használati értéke
20 centit toldottak a hátuljához, de így sem olyan esetlen, mint amilyen az elődje volt
Kisautóból kombi? Nem újdonság. Kisautóból kombi jelenleg Magyarországon? Nagyjából eladhatatlan (nem is sokan próbálkoznak vele), mert a magánvásárlók kvázi felszívódásával normál kisautót sem igen lehet értékesíteni, nemhogy annak puttonyos változatát. Hiszen mi semmilyen szempontból nem vagyunk Nyugat-Európa, nálunk még a talán legpraktikusabb karosszériaforma sem menő. Sebaj, itt az új Renault Clio Grandtour, s ha nem vennénk tudomást a gazdasági és morális környezetről, akár még telitalálatnak, kiscsaládos álomautónak is nevezhetnénk.
[BANNER type="1"]
Persze arról, hogy mifelénk lasszóval kell fogdosni a vevőket, nem a negyedik generációs Clio kombija tehet. Amely a Grandtourok sorában a második, s amely a standard
ötajtósnál és az emelt hasmagasságú, divatosságával a nihil ellenére is sikervárományos
Captur mini-SUV-nál is jóval nagyobb. Mármint hosszra. Sőt, pár centivel a csinosnak, harmonikusnak csak jóindulattal titulálható
elődjét is túlnövi, s mivel annál laposabb, szélesebb és tengelytávban erősebb, a forma is kellemesebb a szemnek.
Mi több, a teszthét alatt meglepően sokan fordultak utána, s nézték meg jól főleg a hatalmas lámpás és hatalmas emblémás, szériában LED-menetfényes orrát. Egyáltalán nem kellően marketingmosott aggyal sportosnak is mondható ez a „rejtett” hátsó kilincses, emelkedő övvonalas, szűkülő ablakos és a tesztautó esetében fényes fekete és króm együttesével díszített bódé, de felejtsük el a szokásos maszlagot, s nézzük, mekkora utas- és csomagteret rejt.
Mese nincs, a kisautós platform nem ad bő hátsó lábteret. Átlagtermettel ketten azért hátul is jól elférnek, ha elöl sem langaléták az utasok. Az ülőlapok lehetnének hosszabbak, a formázottság meg határozottabb, de összességében rendben van a Grandtour komfortszintje. Piros helyett persze más szín is kérhető
Nos, csodák nincsenek: a Grandtour „csak” egész tágas, mivel kisautós az alap. A csomagtartó nagyjából változatlanul 443 literes, és persze duplafenekű. Amennyiben fent a padló, akkor a 60:40 arányban osztottan dönthető hátsó üléstámla előrehajtásával sík marad a felület, illetve az előd 1275 literes értékével szemben már 1380 liternyi helyre pakolhatunk, ami örömteli. Örömteli az is, hogy ha a mélyebb üregre szavazunk, akkor a padlót egy kis retesz segítségével a háttámlákhoz lehet rögzíteni. A rakodóperem alacsony, a hátfal magasra emelkedik, a nyílás nagy, s mivel az anyósülés támlája is dönthető, közel 2,5 méteres tárgyakat is elnyel a kisautós, mégis majdnem Mégane-méretű Clio. A pótkerék (ha kérünk 15 ezerért) kint lakik, s a csomagtér legalsó bugyrából ereszthető le.
Alacsony perem, nagy száj, dupla fenék, alapból 443, bővítve 1380 liter, sík padló
Ötletes: ha a mélyebb üregre szavaztunk, a padló felcsatolható a hátsó ülések támlájára
Ami az utasfülke kényelmét és helykínálatát illeti: elöl uras és szellős, hátul passzentos. Átlagtermettel (átlagtermetű mögött) még pont jó, azonban a nyúlánkabbak már fészkelődni fognak. Az ülőlapok hossza is azon a határon van, hogy le ugyan nem szóljuk, de komfortosabbra vágynánk. Az anyagok és az összeszerelés minősége viszont érzetre határozott javulást mutat (noha karcos zongoralakk-betétet és a kormányon sorjás műanyagot is láttunk-tapintottunk), s ahogy a külsőt, úgy a belsőt is kedvünkre színezhetjük, már ha áldozunk pluszban egy-két tízezrest – túl a csúcs Dynamique ellátmányon is…
Különben széria (Authentique) a visszagurulás-gátlós ESP, a 4 légzsák, a sebességrögzítő- és határoló, a fedélzeti számítógép, a tengelyirányban is állítható kormányoszlop, az elektromos és fűthető tükör, a két első villanyablak és az osztottan dönthető hátsó üléstámla, Isofix-csatlakozó pedig nem csak hátul, a széleken, hanem jobb elöl is van. Ugyanakkor magasságában fix a vezetőülés, a klíma és az USB-s és Bluetooth-kihangosítós hifi feláras – 300 ezer forintos többlettel már ezeket is, sőt, a Kelet-Európa térképes MediaNav navigációt szintén adja a középső Expression szint. A legpuccosabb Dynamique csomag a benzineseknél 200, dízelfronton komoly 540 ezres extra 16 colos alufelnivel, kulcs nélküli nyitással, ködlámpával, komplett Európa-térképes navigációval és az 1,2 literes benzinest leszámítva Eco-üzemmóddal.
IV-es Clio-műszerfal friss dizájnnal és épp sima fekete dekorbetétekkel, de számtalan más is választható. A minőségi összbenyomást a tesztautóban helyenként karcos zongoralakk-betét és a volánon sorjás műanyag rontotta. Tárolórekeszekben nincs hiány. A kilátás hátra-oldalra jó, előre inkább korlátolt a vaskos A-oszlopok által.
Ha lesznek, s ha modernek, a vásárlók tuti lecsapnak a Dynamique szinten és 120 ezres felárral elérhető R-Link érintőképernyős multimédiás rendszerre
Az 1.5 dCi motor étvágyát művészet 5 liter fölé tornászni, a gyár szerint 3,6 l/100 km az etalon
Miért ez a jelentős árkülönbség? Azért, mert a jó öreg 1.5 dCi motornak 75 és 90 lóerős változata is van, és a gazdag felszereltséghez értelemszerűen az izmosabbik jár. Stop-start rendszerrel párosítva, Energy fedőnéven, hogy papíron legalábbis hasonlóan elképesztő 3,6 l/100 km-es lehessen az átlagfogyasztása, mint a harmatosabb 75 lovasé. Tesztátlagunk úgy lett 4,9 l/100 km, hogy sok-sok rövidet autóztunk, dugókban aszalódtunk, s a Capturnél is ecsetelt R-Link-féle hangjátékokat hallgattuk. Amihez ugye forgatni „kell” a motort. (Tisztes 120 ezer forintért az okostelefon-kompatibilis R-Link letölthető szolgáltatások hadát nyújtja 3D-s Arkamys hifivel megspékelve. Ökotanácsokat osztogat, kiértékeli a vezetési stílusunkat, időjárás-előrejelzést kínál vagy épp levegőminőségi grafikonokat rajzol, webkapcsolattal e-maileket olvas, hangvezérléssel ír, de fényképeket meg videót is lehet nézegetni a 7 colos érintőképenyőn. A Bass Reflex hangszórókból érkező művi motorhangok kevésbé fontosak, de szórakoztatóak. Egy darabig.)
Alapára 3,2 millió forint, van hozzá szívó 4 hengeres és turbós 3 hengeres benzinmotor is. A dízel 75-90 lóerővel, stop-start rendszerrel vagy anélkül kérhető
A Grandtour-felár 200 ezer Ft a ferdehátúval összevetésben. A Captur meg picit több mint 200 ezerrel drágább. Melyik kéne?
Amúgy a (némileg turbólyukas és némileg kerepelő) 90 lóerő és az 1750-es percenkénti fordulaton jelentkező 220 Nm-es nyomaték bőven elég, a 11,7 mp-es 100-as sprintidő sem rossz. A megengedett autópálya-tempó viszonylag halkan futható és nem mellesleg stabilan, kompaktokat idéző felnőttséggel. A kombi pluszsúlya alig 50 kg a ferdehátúéhoz képest, vezethetőségre meg nem nagyon van köztük differencia – a Grandtourt is egész jó vezetni. Az 5 fokozatú váltó karja pontosan kapcsolgatható, az elektromos szervokormány a közvetlenebbek közül való, a féket azzal együtt sem érezni alulméretezettnek, hogy hátul csupán dob lassít és nem tárcsa. Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű hangolása inkább feszes – rossz úton terheletlenül ráz, a keresztbordákon felüt, khm, nem Magyarországra optimalizált.
A Clio Grandtour egyfajta arany középút a ferdehátú és a Captur szabadidő-autó között. Praktikumban, árban egyaránt. Alapára 3,2 millió forint, ezért a pénzért 1.2-es benzines van 75 lóval. Mondjuk a tesztautót (tolatóradarral, automata légkondival, eső- és fényérzékelővel, légvörös metálfénnyel) 5 millió forintnál is drágábbra extráztatta az importőr, de hogy alapból „csak” 200 ezerrel kerül többe az ötajtósnál, ez a kombi felé billenti a mérleg nyelvét.
Értékelés
Pozitív
Vonzó a forma, az ötajtósénál nagyobb és jobban pakolható a csomagtartó, erős, takarékos a dízelmotor, kellemesen vezethető, megfizethető
Negatív
Hátsó helykínálatával nem hazudtolja meg kisautós alapját, néha túl kemény a futómű, húzós a dízelfelár
Árak
Tesztmodell alapára
4 510 000 Ft (2013.07.03.)
Tesztautó ára
5 255 000 Ft (2013.07.03.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
220 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1310 mm
Belső szélesség hátul:
1270 mm
Belmagasság elöl:
880-970 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
180 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1010 mm
Csomagtér magassága:
570-820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1560 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
220 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Épp ma tettem próbára egy ilyen Clio Grandtourt. Ez volt idáig a legjobb autó amiben valaha is ültem! Pedig szinte minden Magyarországon kapható autóban ültem már, mégis csak ebben éreztem valamit. Azt, hogy rám szabták. Karosszériája ízléses, kecses, megnyerő és innovatív. Belseje úgyszintén. Prémium márkákat megszégyenítően remekbe szabott az egész autó. Ízléses zongoralakk borítás, és elegáns króm kívül belül. Jó anyagok, remek kidolgozás, méret
Nagyon szép autó ! csini-dögös stb. A minőség pár éve meg már nagyjából rendben van. Árban viszont eléggé elszállt a renault ,legalábbis a régi szinthez képest. VAjon miért nem kapható hozzá függönylégzsák?