Ilyen a jövő kormánykereke? Próbán a Lexus RZ!

Megmutatjuk, hogy milyen a Lexus első "igazi" villanyautója

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Teljesen mindegy, hogy milyen motor hajt egy Lexust, mindenképp párját ritkító kényelemre és igényes luxusra számíthatsz. Nincs ez másként az RZ esetében sem.

Két dolog miatt igazán különleges az új Lexus RZ. Az egyik az a tény, hogy ez az első olyan Lexus, amit már az alapoktól villanyautónak terveztek. A másik pedig a steer- by-wire kormányszerkezet, amelyben nincs mechanikai kapcsolat a kerekekkel, csupán elektromos az összeköttetés. Utóbbira persze még éveket kell várni mire sorozatgyártásban is megjelenik, viszont maga az RZ hamarosan a hazai utakon is felbukkan. Formatervével szépen illeszkedik márkatársai közé az RZ. Persze azért éppen elég egyedi, hogy jól megkülönböztethető legyen. A legfeltűnőbb viszont a hűtőmaszk eltűnése, bár egy villanyautón ez nem meglepő. Szerencsére az orsó formát igyekeztek megtartani, de ez akkor igazán látványos, ha a kéttónusú fényezést kapja az autó, ami egyébként 4,8 méter hosszú, a tengelytávolsága pedig 2,850 méter. Ehhez társul az 1,63 méteres magasság és az 1,89 méteres szélesség (a külső tükrök nélkül). Az RZ látványa oldalról is izgalmas, érdekes ívek és fény-árnyék vonalak játéka az egész, hosszú időre magára vonja a figyelmet. Hátul pedig a teljes szélességben végighúzódó fénycsík dobja fel a látványt, illetve a két kis légterelő a tető szélein.
Hirdetés
Az utastér és főleg a műszerfal a Tazuna koncepciót követi. Ezt a gyeplő ihlette, amellyel a lovas apró, intuitív mozdulatokkal képes irányítani lovát, ugyanígy tudja az RZ vezetője kezelni az autó különböző funkcióit. A digitális műszeregység és a szélvédőre vetített vezetési információk elrendezésének köszönhetően minimális kéz- és szemmozgásra van szükség ezek eléréséhez, kezeléséhez és leolvasásához. Ebben az is nagy segítség, hogy a műszerfal letisztult, aránylag gyorsan ki lehet rajta igazodni, viszont egy kicsit több fizikai gomb nem ártana, a klíma vezérlése sokkal egyszerűbb lenne velük. Itt érdemes megjegyezni, infravörös sugárzás segít felmelegíteni az RZ utasterét, ami körülbelül 8 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt a hagyományos fűtésnél. A rövid menetpróbán az ülések is kényelmesnek bizonyultak, ráadásul kérhető olyan Ultrasuede kárpit, amely egy fenntartható, részben bio és újrahasznosított anyagokból készülő, velúr-szerű szövet. A csomagtérről röviden: alapból 522 literes, de 1451 literesre bővíthető, a padló alatt további 58 liternyi tér található, ahol a töltőkábelek kényelmesen elférnek. Az RZ kényelmes suhanását két villanymotor biztosítja. Elöl 150 kW-ot, hátul pedig 80 kW-ot adnak, így összesen 230 kW (313 lóerő) összteljesítménnyel rendelkezik a rendszer. Az energiát a bruttó 71,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor tárolja, ami 10 év (vagy egymillió kilométer!) után is megőrzi kapacitásának legalább 70 százalékát a Lexus garanciája alapján. Vezetni kellemes, a DIRECT4 összkerékhajtás mindig a megfelelő mértékben osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Bár többféle üzemmódot is választhat a vezető, ez az autó a maximális kényelemről szól. A futómű szépen kisimítja az úthibákat, csak tompa puffanások jutnak el az ember füléhez a göröngyös aszfalt felől, de azok is úgy mintha valahonnan távolról, kilométerekkel távolabbról érkeznének. Apropó kilométerek: a nagyobb, 20 colos felnikkel 395 km az RZ hatótávolsága, míg a 18 colosakkal 40 kilométerrel többet tud. És valóban, a fedélzeti számítógép szerint is a nagyobb kerekeken 20 kWh/100 kilométer felett fogyasztott az autó, míg a kisebb kerekeken a gyárilag megadott 16 és 19 kWh/100 kilométer között maradt a fogyasztás.
Hirdetés
Végül, mielőtt az RZ árait eláruljuk, még szót kell ejteni arról a különleges technikai megoldásról, melynek neve: steer-by-wire. Ez röviden és tömören azt jelenti, hogy nincs mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek között, a Lexus ráadásul ehhez még egy különleges formájú kormánykereket is kitalált. Ez leginkább a modern versenyautókban látott „téglalap alakú” kormánykerekekhez hasonlít. Vezetni pedig meglepően jó vele. Akik szeretnek szimulátorokon játszani valamilyen játék-kormánykerékkel, jóval hamarabb megszokhatják, mert nagyon hasonló ahhoz. Annyira közvetlen, hogy nincs szükség arra sem, hogy egy teljes fordulatot megtegyen. Főleg kis tempónál igényel megszokást, de nagyobb sebességnél igazán érdekes vele a kanyarvadászat. Nagyon pontosan lehet belőni vele a kanyarcsúcspontokat, egészen jó visszajelzést ad az útfelületről is. De azért visszaülve a hagyományos kormánykerék mögé, érezni, hogy az még mindig több üzenetet közvetít a vezető felé, és egy kicsit kevésbé steril. Mindenesetre nem lennénk szomorúak, ha minél hamarabb megjelenne a kínálatban az új kormánykerék, de erre 2025-ig mindenképpen várni kell. Addig még tovább finomítanak a mérnökök a technikán. Ahogy ígértük, az árakkal sem maradunk adósak: A Lexus Rz alapára 27 590 000 forint Elegance felszereltséggel. Természetesen ebben már ott vannak a legmodernebb vezetősegédek, a 10 hangszórós prémium hifi és az állati bőrtől mentes utastér. A csúcson a Luxury Top áll 33 500 000 forintos árcédulával, de ebben már tényleg minden földi jó benne van, még az elhomályosítható panorámatető is.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?