Ismét lehazudta a csillagokat az égről az F1 dokusorozata?

Megnéztük, mit tudott kihozni a Netflix minden idők egyik legegyhangúbb F1 szezonjából

A Hajsza a túlélésért (Drive to Survive) készítőinek minden korábbi szezonnál nehezebb dolga volt, hiszen a Red Bull egyetlen futam kivételével az összeset megnyerte. Lássuk, mit hozott ki a 2023-as szezonból a Netflix!

Immár hatodik alkalommal adta ki a Netflix az éves visszatekintő dokumentumfilm sorozatát, ezúttal a 2023-as szezon kulisszái mögé próbáltak meg betekintést engedni. Az idei 10 rész elé úgy ültem le, hogy szinte semmilyen elvárás nem volt bennem, hiszen a bajnokság jó indulattal is a szezon első negyedében eldőlt, ezt pedig még a streaming óriásnak is nehéz lett volna izgalmasként tálalnia. A jó hír az, hogy meg sem próbálták, viszont azt nem gondoltam, hogy 2 perc alatt lezavarják Verstappen elképesztő szezonját, és semmit sem fognak megmutatni a Pérezzel történő rivalizálásról, vagy éppen arról a néhány zakóról, amit elszenvedett idén a Red Bull. Persze, a szingapúri fiaskó benne van, de az is a Ferrari szemszögéből, viszont az érintettektől nem hallgathatja meg a néző, hogyan élték meg mindezt belülről.
Hirdetés
Aki az eddigi évadokat látta, pontosan tudja, hogy az évek alatt a készítők tudatosan ráálltak arra, hogy minden részben bemutatják egy-egy csapat legjeit a szezon előrehaladtával, idén viszont csak nyolc csapat kapott dedikált részt. Mint már említettem, a Red Bull minimális képernyőidőt kap (kivétel Horner, aki szinte minden ügy kapcsán megszólal), a másik hiányzó pedig az Alfa Romeo (idei nevén Kick Sauber). Helyettük az Alpine, és az Alpha Tauri (a 2024-es rajtrácson már VCARB) duplázik, ez a lépés pedig jót tesz a sorozatnak, hiszen az Alfánál Bottas hajkoronáján kívül nem sok beszédtéma volt 2023-ban, Zhou pedig mintha ott sem lett volna a rajtrácson. Ellenben az Alpine házi cirkuszába elég részletes betekintést kapnak a nézők, kezdve azzal, hogy Gasly és Ocon miért nem lesznek sosem puszipajtások, illetve hosszasan tárgyalják, hogy Otmar Szafnauernek miért kellett egy versenyhétvége közepén értesülnie a menesztéséről. Ezt talán kicsit túl is tolták, hiszen a két francia autó ausztráliai és mogyoródi ütközését legalább ötször mutatják meg, de ezen öt évaddal a hátunk mögött kár meglepődni. Az Alpha Tauri belügyei esetén pedig már a szezon közben is sejteni lehetett, hogy imádni fogja a sztorit a Netflix. Jól érzékeltették a készítők, hogy miután a Red Bull megszerezte Ricciardót tartalékversenyzőnek, De Vries sorsa megpecsételődött a csapatnál. Érezhető, hogy az ausztrál népszerűségét igyekeztek is meglovagolni, ugyanis a holland képernyőideje csak kicsit több Zhou és Pérez játékperceinél (akik direktben meg sem szólaltak), míg Ricciardo folyamatosan kommentálja az eseményeket. Aztán, mint ismert, jött a sérülése, a helyére pedig Liam Lawson ült be, és szó szerint berúgta az F1 ajtaját. A fiatal tehetség elég részletesen beszél róla, milyen szezon közepén belecsöppenni a gyerekkori álomba, és Szingapúrban megszerezni első pontjait. Kicsit jobban is érzékeltethették volna az időmérős teljesítményét, mert mintegy széljegyzetként mondják el, hogy a regnáló világbajnokot ütötte ki a Q2-ben a top 10-es helyezésért. A japán futamon pont az ellenkezője érvényesül, hiszen a 11. pozícióért folytatott csatát Tsunodával úgy mutatják be, mintha minimum a győzelemért küzdött volna a két versenyző. Ezt némiképp ellensúlyozzák azzal, hogy a Netflix mikrofonjai elkapták azt a pillanatot, amikor Horner közli Lawsonnal, hogy holnap bejelentik Ricciardót és Tsunodát a következő szezonra, mint állandó versenyzők, így pedig értelmet nyer, miért kellett beszuszakolni Suzukát.
Hirdetés
Ez a kettősség egyébként az egész évadra jellemző. Egyik pillanatban Lawrence Stroll érzékenyül el a kamerák előtt, amikor a fia kerékpár balesetéről kérdezik, a másik momentumban pedig Will Buxton puffogtat olyan közhelyeket, amelyekre még a „kezdő” rajongók is csak a homlokukat ráncolják. Ha már szakértők: Danica Patrick szerepeltetése jól mutatja, hogy a sorozatot az amerikai közönségre hegyezték ki. Az egykori IndyCar sztár az európai nézők számára persze kevésbé ismert, biztos sokakban felmerült a gondolat, hogy korábbi F1-es versenyzők jobban illettek volna a végső soron dokumentarista műfajhoz. Ha valamiért idén is megéri nézni a Hajsza a túlélésért sorozatot, akkor az a látvány. A lassítások még mindig hihetetlenül jól mutatnak, illetve néhány csapat beengedte a stábot a szimulátorhoz is, egy másik alakulat pedig a műhelyben is hagyta őket forgatni, de ezeket már szándékosan nem akarom elárulni, hogy pontosan kik. Túl sok hitelességet idén sem kell várni, mert előfordulnak olyan anomáliák, hogy Piastri a szaúdi pálya rajtrácsán várja a Bahreini Nagydíj kezdetét, vagy Norris aero festékkel leöntött szárnnyal köröz az időmérőn, de a személyes kedvencem Günter Steiner reakciója Magnussen mexikói balesetére, amely miatt a jeddai pálya boxfalán bosszankodik. Ezek nyilván apróságok, de a keményvonalas rajongók ezekért harapnak, és pontosan emiatt van az, hogy lassan már azt sem lehet elhinni a Netflix stábjának, ha kérdeznek. Akit pedig ezek zavarnak, azt tudom javasolni, idén ne is próbálkozzon a sorozattal, mert egy teljesen más 2023-as szezont fog kapni, mint ami a valóságban megtörtént. Viszont, ha a szponzori megbeszélések, a sajtótájékoztató előtti versenyzői eligazítások, vagy éppen a csapatfőnökök egymás közti beszélgetései fúrják valaki kíváncsiságát, akkor bátran tudom ajánlani, csak ezeket a párbeszédeket érdemes fenntartásokkal kezelni, hiszen az érintettek pontosan tudták, kinek a kamerája előtt „teregetik ki a szennyest”.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?