Legyen nekem karácsony!
Rolls-Royce karácsonyra
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mi az, ami az összes többi autó sorából kiemeli a Rolls-Royce-t? A titok nyomába eredtem egy 1973-as Silver Shadow-ban.
A múlt héten egy istennővel ismerkedtem!
Jó napot kívánok, egy autós cikkhez szeretnénk fotókat készíteni, úgy, hogy a kávézó kollégáim mögött látszik a kirakatüvegen át egy autó - mondom a legbizalomgerjesztőbb mosolyommal a felszolgálólánynak. Arckifejezéséből már olvasom is a választ - neeem, ilyet nálunk nem lehet! Aztán a vállam fölött ábrándosan átnézve, felcsillanó szemmel megszólal - jaaa, ezt fotózzák, perszeee, csak tessék! Közben ugyanis Attila betolta a Rolls orrát a kirakat elé....
Ezen a decemberi munkanapomon nem mindennapi produkciót vállaltam: kipróbáltam, milyen egy napig Rolls-Royce-szal járni. A lehetséges autós ajándékok feltérképezése közben jött az ötlet, mert az autós embert ugye mi más villanyozna fel jobban, mint egy különleges autó testközelből? És persze a kérdés is izgatott: mi az, ami kiemeli az összes többi márka közül az orrukon szobrocskát hordó autókat? Csak mert drága? Drága autó van rengeteg. Mert kézi munkával készül? Mert nem adták meg a motor teljesítményét? Legfőbb ideje az RR titkának nyomára jutnom...
- Persze, Feri, a Rolls - mondta a szent őrülteknek kijáró szánakozó tisztelettel a telefonban Attila, az Oldrent [/url]tulajdonosa -hát legyen neked Karácsony!
Leginkább ebből a nézetből gördülő Akropolisz
És egy szerdai reggelen valóban ott várt a kapu előtt a bordó-ezüst fényezésű, 1973-as évjáratú Rolls-Royce Silver Shadow. A gyár típusainak sorában a maga idejében ez afféle belépőmodellnek számított, kisebb méreteivel, mindennapi használhatóságával, és - bármilyen furcsa - modernségével különbözött a gyár igazán fejedelmi és jóval drágább ódon típusaitól. A Rolls-Royce-nál megszokott darabszámokhoz képest szinte tömegcikk, úgy húszezer darab készült belőle. [BANNER type="1"]
Attila, kérem, a Céghez legyen szíves!
Barátságosan tökéletes bőr, fa, króm, acél kompozíció
Ám ez a tökéletesség teljesen más, mint a mai germán-japán prémiumautókban, ahol minden elvágólagos, hézagmentes és lélektelen. Itt nincsenek könyörtelen párhuzamosok, mérnöki precizitású ívek, ez a tökéletesség nem mérhető, hanem megélhető. Az ívek, a dudorok, az ülés hurkáinak esetlegessége teljesen magától értetődő: így jó, és kész. Szinte érzékeli az ember a kézművesek keze nyomát, mintha üzenne az asztalos, a kárpitos: itt van neked gyakorlott kezem gondos munkája - tessék, élvezd! Ezeket a mai, minőségükre oly büszke prémiumautókat ha nőkhöz hasonlítanám, számítógépes grafikák lennének, mellettük a Rolls pedig egy vénuszi szépségű hús-vér nő művészi aktja lehetne. Kit érdekel ezek után, hogy az 1965-ben bevezetett Silver Shadow-ban ráadásul motor emeli az ablakokat, mozgatja az első foteleket, hogy van klíma, hogy gombnyomásra reteszelődik az összes ajtó...
Mivel jöttél már megint, Feri?!
Bimbózó rajongásom közepette lassan begördülünk munkahelyem elé. A kollégák szemében én már csak a csendes (autó-)őrült vagyok, úgyhogy ha reggel azt mondom, gyertek ki, akkor tudják, hogy már megint valami hülye kocsi... Alfa? Hideg! Kabrió? Decemberi hideg! Valami veterán? Forró. Rolls-Royce - mondom a lehető legtermészetesebb hangon. Nemá' - válaszol a kórus, és 38 másodpercen belül a teljes gárda a Rolls körül tolong. Saccolgatják bő ötméteres hosszát, a meglehetősen vaskos, mégsem túlságosan nehézkes arányait, vizsgálgatják a díszítőelemeket, amik méretükkel és csillogásukkal lehetnének rábiggyesztett csicsák, mégis a forma egységes részeként jelennek meg.
Kinek a forma, kinek a tartalom
Meglepetésemre nem egyik férfi kollégám, hanem Kriszti kéri: a motort iiis! Hát tessék! Bár a két SU karburátor, a szívócsőrendszer, a klímakompresszor eltakarja a 6,75 literes V8-ast, azért a gépeket kedvelő szem el tud időzni a motortérben. És itt vannak a híres táblák: egy műhely - javasolja -, hozzá vidd az autót karbantartásra, és, nicsak, egy másik táblácska a Citroënre utal. Mert az elöl-hátul független felfüggesztésben vannak ugyan spirálrugók is, mégis egy kifinomult, Citroën-licensz alapján kidolgozott hidraulikus rendszer végzi a szintszabályzást és a fékrásegítést. Külön műszaki csemege a repülőgépekre emlékeztető többszörözés használata a fékrendszerben. Van két komplett, egymástól független nagynyomású fékrendszer és egy normál hidraulikus kör, az első féktárcsákon két-két külön féknyereggel, hátul azonos nyeregben különálló dugattyúkkal, így az autóban - írd és mondd - összesen 16 fékmunkahenger dolgozik! Nem bíztak semmit a véletlenre, igaz?
A vezetési élmény újrafogalmazásának pillanatai
Aki Rollsal érkezik, annak ilyen egy értekezlet...
De Rolls-Royce ide vagy oda, egy dolgos hétköznapon haladni kell tovább, most a gyerekekért az iskola felé. Furcsa, de a Rolls vezetése végtelenül magától értetődő dolog. Minden könnyen jár, precízen kapcsol, van egyenes futás, van fordulékonyság - az ember egyszerűen autót vezet. Persze, lenyűgöző a közmondásos rezzenéstelenség, a csend meg ahogyan a futómű semmiféle ütést nem továbbít, helyette csak kisebb függőleges mozgásokat érezni - bizony, a jóval két tonnát meghaladó önsúly megteszi a magáét. És ezt a súlyt mozgatni kell, a hatalmas motor teljesítményét úgy 180 lóerő körülire teszik. Persze, megy, de az utasok feje soha nem fog hátrabillenni, ha a sofőr a gázra lép - és ez így van jól.
Most, hogy már megszoktam a jobbkormányos vezetést, jobban szemügyre vehetem a műszerfalat, amely valahogy egy szalonbútor meg valami gépezet keveréke. A fába illesztett műszerek és kapcsolók egyáltalán nem autószerűek, elmennének akár egy mozdonyon, egy yacht vagy egy repülőgép műszerfalán is. A kontroll-lámpák logikát nélkülöző elhelyezését fényerejük kompenzálja - különben meg úgyse szoktak kigyulladni, hiszen a Rolls-Royce híréhez méltóan tényleg nem szokott elromlani. Közkeletű a sztori Elton Johnról (aki Rolls-gyűjteménye megritkításakor 19 autót adott el - tehát a cég meglehetősen komoly ügyfele), akitől a gyár megvonta a garanciát, mert az énekes egy barátjának dicsekedve nyilvános helyen nyitotta fel legújabb Rolls-Royce-ának motorházfedelét, ezzel veszélyeztette a gyár autóinak megbízhatóságáról kialakult imidzset...
Nen autószerű megoldások. Lehetne akár yacht vagy repülőgép is
Beszállás, hölgyeim!
Nem, ilyen autót még nem veszünk...
Az iskolajárat után vissza Pestre, egy kicsit vásárolni. Bocs, lehet riasztani a pszichiátriai ügyeletet, rámküldeni az autósinkvizíciót, de mégis kijelentem: a Rolls bizonyos értelemben rokona a (régi) Fiat 500-asnak. Aki ezek után mégis tovább meri olvasni, annak elmagyarázom: bár az autós skála két végletéről van szó, mégis megegyeznek abban a tekintetben, hogy aki valamelyiküket vezeti, annak már nem kell semmit sem bizonyítania. Egyiküknek sem számít a pénz, egyiküket sem érdekli az úton folyó tülekedés - kívülállók. Koldus és királyfi, mindketten a maguk módján szabadok. Mit csináljak, hát tényleg ez jutott eszembe az Árpád hídon suhanva. Na jó, azért a kastélyt persze könnyebb megszokni a garzonnál.
Suhan a Silver Shadow
A különben Hungária körútként ismert csatatéren a megengedett sebességet tisztelve vonultunk, amikor a TDI nyomatéktól eszét vesztve a jobb oldalunk ellen indított támadást egy „közlekedőtárs", aztán amikor egy vonalba értünk elvékonyodott ajkakkal, kiguvadó szemekkel rámpillantott. Én erre elnéző, együttérző mosolyt küldtem felé. Egy Rolls-Royce, amit egy pulóveres, tökátlagos krapek barátságos mosollyal, ráadásul a jobb oldalon vezet? Ez kiverte a biztosítékot, a zavarodott sporttárs hátrafelé kiúszott a látóteremből... Valójában akármilyen impozáns is megjelenése, mégis hiányzik belőle a mai autókon egyre dívó „letollak" agresszivitás. Persze, ha a brit birodalmi hűtőmaszk hirtelen betölt egy visszapillantó tükröt, azért megkapja a szabad utat, hiszen ki akarná akadályozni a haladásban a száguldó Akropoliszt?
Impozáns, mégis hiányzik belőle az agresszivitás
A Rolls méreteit meghazudtoló fordulékonyságával könnyedén bemanővereztem az áruházi parkolóba, és a szabvány méretű hely sem volt neki túlságosan passzentos. Néhány karácsonyi beszereznivaló bepakolása közben rácsodálkozhattam a lökhárítótól nyíló csomagtérfedélre, ami alatt valami felfoghatatlan méretű barlang tárult fel. Persze, a szemem sarkából azért figyeltem az embereket, és nem csak csodálkozást, hanem elismerést olvastam ki a tekintetükből. Hát igen, aki egy Rolls-Royce-ot vezet, annak nem csak van pénze, de használni is tudja. Pedig a Rolls a parkolóban még véletlenül sem volt a legértékesebb autó, sőt! Ha valaki nem csak egy napig szeretné élvezni, az meglepően vállalható befektetéssel megszerezheti. Külföldről - természetesen főleg Angliából - civil összegekért, akár egy új kompaktautó árából is hozzá lehet jutni; persze ezek jobbkormányosak, de az országúti előzésen kívül ez nem igazán hátrány, megszokható. A stabil szerkezetek karbantartása, a javítások költségei a megfizethető árakkal dolgozó specialisták és alkatrészforrások becserkészése után átlátható, átlagautós szintű. És hiába porlaszt el a két karburátor alapból húsz litert, egy átlagautóval szemben a mérleg nyelvét nem túl nagy éves futásteljesítmény mellett a Rolls felé billentheti az értékvesztés hiánya.
Emily -The Spirit of Ecstasy
Ennek ellenére nem érett meg bennem az elhatározás, hogy saját Rollsra tegyek szert, viszont közelebb kerültem bűvös titka megfejtéséhez. Luxusautónak tekintik. A luxus, mondják, a szükségesen túli felesleges. Ám akkor ez a Rolls-Royce nem luxusautó, ebben semmi sem felesleges. A '73-as Silver Shadow ma már nem elérhetetlenül drága, nem számít erősnek és gyorsnak, de már biztonságosnak sem igazán. Minden porcikája mégis az optimum megtestesülése, azaz a tökéletesség. És mindezt görcsösség, erőlködés, izzadtságszag nélkül teszi, a lehető legtermészetesebb, magától értetődő módon.
Isteni, nem?
(köszönetet mondunk az Oldrent kft[/url]-nek az autóért és Papp Zoltánnak a fotókért)


















